Gå til innhold

Td5 mistet effekt


Stig

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har Deffen også fått oljesyken........... mad.gif

 

Løftet vekk lokket under passasjersetet i dag og oppdaget godt med olje nede i kassa hvor ECU'en er plassert.

 

Kan dette være årsaken til at ABS og TC- lampene begynner å lyse med ujevne mellomrom ?

 

Noen som har lyst til å kjøpe en 110 TD5 ?

Søk råd hos importøren vedr. reklamasjonsrett! Legg frem all informasjon om bilen, hvor kjøpt i Tyskland osv. I følge L.R. skal de være kvitt problemet som du likevel har fått, så får det være rettferdighetssansen pluss dine saklige velvalgte formuleringer som får dem til å gå videre med saken til produsenten...

At TC/ABS lampen lyser, kan komme av at det gies varsel om lavt væskenivå i en hydraulisk krets, i ditt tilfelle clutchen?.? unsure.gif Hva ellers er de to ledningene som går inn til clutch master til? huh.gif

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med VIN tar jeg med en klype salt, min bil er også utenfor (etter) oppgitt nummerserie! Nyere kabler skal ha forbedrede tetninger. Jeg studerte både gamle og nye kabler, og kunne ikke se noen forskjell. Men det er jo mulig forbedringene ikke synes.

 

Vedr. reklamasjon:

nå er vi ihvertfall 2 med samme problem på importbil, samt 1 med "norsk" bil som får dekket alt på garanti - kanskje vi kan ha en god sak likevel? Og hva er egentlig forskjellen på nyimport og bruktimport i dette tilfellet? Jeg kan være med på argumentasjonen i forhold til utstyr m.v som har forskjellig spesifikasjon i foskjellige land, men her er jo det utelukket. Bilene er uansett ikke bygget i Norge.. blink.gif

 

Jeg kommer uansett til å ta opp saken med LR Norge. Regner med at det blir en diskusjon både mht. bruktimport samt det faktum at jeg utbedra saken sjøl. Om de vil kan jeg sende hele j..... oljefylte kabelen til selvsyn! Minner meg på at jeg skifta lager på mellomakselen på Freelanderen min en gang, etter utløpt garanti. Gjorde jobben sjøl, og fikk delene på garanti mot at jeg sendte de gamle i retur. Garantien ble utvidet da det var en velkjent feil/prod.svakhet. Dette var dog da det fortsatt var BMW som satt med LR.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er egentlig forskjellen på nyimport og bruktimport i dette tilfellet? Jeg kan være med på argumentasjonen i forhold til utstyr m.v som har forskjellig spesifikasjon i foskjellige land, men her er jo det utelukket. Bilene er uansett ikke bygget i Norge.. blink.gif

 

Forskjellen er norsk kjøpslov som gir deg 5 års reklamasjonrett,denne har du ikke ved bruktimport så da gjelder kun fabrikkgaranti på 3 år?

 

Uansett burde de gjøre noe med det problemet der,det er ikke holdbart at sånt skal skje til stdighet på en ny bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På LRE-forumet var det så vidt jeg husker en tysker som uttalte at i Tyskland fikk de dette på garantien, selv om garantitiden var utløpt! Ikke at det hjelper så mye her i Norge, men... rolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt opp saken med selger, venter på svar derfra før jeg ev. går videre med saken. Jeg mener at dette er en klar mangel som gir meg reklamasjonsrett, og den kan jeg selv velge å rette til selger eller importør.

 

Kommer uansett til å selge Deffen i løpet av sommeren for å investere i en annen LR, men det hadde jo vært greit å få ordnet opp i dette før salget. Men en litt mer "handy" person kan vel fikse dette problemet uten å måtte sette den inn på verksted og betale 9000,- for jobben. Delene koster vel i overkant av 3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hvis bilene er kjøpt i tyskland så gjelder vel den standard tyske garantien?... .. så hvorfor ikke ringe dem på garanti saker??.. nå har jeg bod 6 år der og snakker relativt flytende tysk.. men de burde snakke ok engelsk der oxo..

 

hmm juss i tyskland?? erh tja.. ex'en var juss student.. blink.gif tungt tema gitt..

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smile.gifGladmelding II smile.gif

 

De har fått den etterlengtede delen. Kanskje bilen er på veien før helgen allerede!

 

Hvis ECU'en er OK altså. Hvis ikke må vi vente på den også. Men den har visst ikke lang leveringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok service inkl. oljefilter og rotorfilterbytte på 90" i går. Sjekket motoren for oljelekkasje, da jeg har sett mørk olje lekket ned ved motorens høyre bakkant. Ikke spor av oljelekkasje på selve motoren, ingen koblinger som lekker, og ingen olje i ECU plugg på motor. Jeg heller til den teori at jeg hadde oljelekkasje den tiden jeg brukte den tyntflytende 0/30 Castrol oljen, og at motoren har blitt tett etter at jeg gikk over til den litt tykkere Pennzoil Performax 5/40. Har ingen annen fornuftig forklaring..

90" har nå gått 64000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen annen fornuftig forklaring..

Kan denne setningen kombineres med Land Rover? laugh.giflaugh.giflaugh.gif

 

Forøvrig er min 130 nettopp observert på vei ut fra Bilia på prøvetur. Et godt tegn! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel nå gitt fra deg hytta på Persgården...da kan kanskje innkjøp av et taktelt være på sin plass? Så mye penger spart må jo feires? Og brukes på noe anna festlig? Prøv en PM til Rolf Magne Meland om sjappa hans har liggende et Eezi Awn som kunne passe... laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta er overtatt av andre ja, men vi kommer oss nok ikke til Persgården i helga selv om bilen blir i orden. Skal jobbe nattevakt hele helgen, og nå er det litt sent å bytte bort denne.

 

Penger spart må jo som du sier Frode brukes til noe festlig. Penger råtner jo hvis de står for lenge tongue.gif Men taktelt er nok ikke på ønskelisten min. Men det er nok av andre kostbare ting på den listen, så pengene skal nok få bein å gå på... ohmy.gif

 

Dessuten skal jeg bruke litt tid i helgen på å sette sammen en nyanskaffet serie III som ligger i deler i eske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohmy.gif oi oi oi...

 

Kabelmatter og ECU er skiftet, men den går f... meg ikke ordentlig enda! mad.gif

 

Verkstedet har i dag prøvekjørt bilen, men måtte slepes tilbake til verkstedet. De er ikke helt ferdige med feilsøkingen enda, men det kunne virke som om dieselpumpa bak ikke virker slik den skal. Og det er ikke selve pumpa som er gåen, men releet som styrer den (eller no' sånt...).

 

Den som venter lenge... dry.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...kjedelige greier! dry.gif

Hvis det ikke er noe med dieseltilførselen, kan et tips være å sjekke multipluggen som forbinder injector harness og engine harness. Pluggen har en rekke tynne kontaktpinner, omtrent som en datakontakt. Dersom en setter pluggen litt skjevt i kan en fort bøye en av pinnene (jada, jeg har prøvd det - en av pinnene viste seg å være bøyd 90 grader uten å være knekt - og bilen gikk ikke...). Enkelt å sjekke ihvertfall.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk olje i ledningsnettet på min Defender ca.2 måneder etter at den var ny.

Det startet med at gasspedalen blei nervøs og vanskelig å dosere,deretter slo motoren seg ned på tomgang samtidig som kontroll-lampa med motorsymbolet slo seg på.

Det var lite hjelp å få fra BMW,så det blei til at jeg måtte leite sjøl.

Jeg bytta bare injector harness siden det er her olja lekker ut samtidig som jeg rensa kontaktene på ECU grundig.

Dette er nå snart 4 år siden og kjerra går fremdeles.

 

Mvh.Ø.L.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smile.gifGladmelding III smile.gif

 

Fikk bilen igjen i dag (onsdag). Det tok jo bare litt over tre uker!!! ohmy.gif

 

Verksmesteren sa at nå går den som en klokke. Jeg svarte da at da håper jeg den går som en sveitsisk klokke, og ikke som en Engelsk... laugh.gif

 

Torsdag ettermiddag skal jeg tur/retur Oslo, så da får jeg vel testet den litt.

 

Engine harness, injector harness og hjerne ble skiftet uten kostnad for meg. smile.gif

Kostnader: deler kr. 11.500,- og arbeid kr. 4100,-

 

Den andre feilen, et rele til dieselpumpen, med tilhørende feilsøking måtte jeg bekoste selv. Kom på drøyt 2.000,- dry.gif

 

Ja, da var den første oljelekkasjen hittil tettet... tongue.gif

 

Tusen takk for alle råd og vink. smile.gif Det har vært meget nyttig! Og sikkert for andre også ettersom det jo også har dukket opp andre med samme feil. Har også snakket på telefon med en som hadde samme feil på en, den gang, ny 1999-modell. Så problemet er ikke helt ukjent, nei. sad.gif

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var den første oljelekkasjen hittil tettet... 

 

Gratulerer med bil på veien - og oljelekkasjer har vel flere av oss et relativt avslappa forhold til... dry.gif

Selv må jeg skifte en oljeslange mellom turboen og motorblokk - i tillegg til at jeg har fiksa injector og engine harness, toppdekselpakning, løst oljefilter......

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bare for å holde liv i tråden...

 

Jeg har nettopp sjekket den røde kontakten på ECU-en, det renner over av olje inni kontakten og ned på gulvet i setekassa. ohmy.gif

 

Pokker også, bilen er 5 år og 6mnd. Ringer Bilia og gjør et forsøk.

 

(Oppgraderte ECU-programmet i fjor, da måtte de nullstille injektor-alarmer - kanskje jeg kan bruke det som argument om at de burde ha oppdaget det?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting gratis nei. Bestilte ny injector harness for å stoppe lekasjen, nøyer meg med å tørke opp engine harness tenker jeg. Det var det som var praksis hos Bilia Drammen også når det var utenfor garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke typisk? Oppdage slikt akkurat litt for sent. sad.gif

 

Injector harness koster bare noen få hundrelapper, og jeg kan ikke skjønne at denne ikke skiftes samtidig. Det er jo den som er årsak til problemet. Hvis den ikke skiftes, så MÅ man jo få problemet igjen såvidt jeg kan skjønne! huh.gif

 

Jeg har også forstått det slik at de nye injector harness'ene er en forbedret versjon. MEN, jeg vet om ihvertfall en bil med den nye som også har dette problemet... sad.gif

 

Lykke til med jobben! Tror det er en skikkelig plundresak... blink.gif

 

(Oppgraderte ECU-programmet i fjor, da måtte de nullstille injektor-alarmer - kanskje jeg kan bruke det som argument om at de burde ha oppdaget det?)

Falske injector-alarmer er et symptom blant annet på olje i kabelmattene! Da skulle de ha sjekket både injector-harness og engine-harness! mad.gif

 

Jeg har forøvrig skrevet et lite sammendrag om denne feilen som egen artikkel. Du finner den på hovedsiden her på LRF.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...