Sven-Erik Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Takk for svaret i topien min "Import" men hva betyr : Skal du kjøpte Td5, så finn en med VIN etter XA173796. Ble litt gresk for meg som nybegynner! sel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 serienumret i vehicle identifying number står frontruta/ vognkort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Er chassisnummeret; Vehicle Identification Number. Sjekk nummeret i vognkortet - begynner med SAL....og slutter med XA173796 X er 1999 Y 2000 ...og jeg regner med at de fortsatter for Def på samme måte som for Disco: 1 = 2001 2 = 2002 3 = 2003 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Haavardsholm Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Først og fremst: Velkommen på Forumet, Sven-Erik! Her finnes, som du allerede har oppdaget, masse eksperter, og det hender de strør om seg med "faguttrykk". VIN: Vehicle Identification Number, eller chassisnummer om du heller vil, er bygget opp av mange deler hvorav XA173796 er slutten av det. Hele nummerets betydning finnes bl.a. på sidene til Paddock: her. For å ta det raskt, betyr X'en biler produsert i 1999 (ModelYear -99), så biler produsert etter det burde ikke være berørt av denne svakheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heidi Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 Og videre betyr 'A' at bilen er produsert i Solihull. De siste nummerene (6 siffer) er det nummeret de er unikt for den bilen, m.a.o. produksjonsnummeret. Det Stig da mener er: Av dem der er produsert i Solihull så bør du kjøpe en bil produsert senere enn produksjonsnr. 173796 i 1999. Forøvrig; Velkommen 'ombord' Sven-Erik. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) I følge verksmester jeg har vært i kontakt med i dag, så er lekkasje i kabelmatten ganske skjeldent forekommende. Ingen garanti for at den forbedrede utgave er bedre på sikt heller.... Skal få min kabelmatte sjekket når jeg skal inn til 'recall' senere. Så jeg tror ikke vi skal fraråde folk å kjøpe biler utifra servicebulletiner med serienummer på kjøretøy som ligger innenfor "faregrupper" Da er jeg redd det ikke finnes mye brukt som kan være aktuellt å kjøpe lengere...... Endret 3. juni 2004 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 Så jeg tror ikke vi skal fraråde folk å kjøpe biler utifra servicebulletiner med serienummer på kjøretøy som ligger innenfor "faregrupper" Ja, du har mye rett i det du skriver her TT. Det var vel egentlig mest i frustrasjon jeg "bannlyste" disse tidlige modellene. Men det er jo også på det rene at det er en kjent svakhet som LR på senere modeller har forsøkt rettet opp. Og får man dette på garantien, så er det jo ihvertfall ingen problem! En annen ting jeg har forstått ut fra det jeg har lest er at de første ECU'ene ikke lar seg oppgradere med nyere software. Da ma man rett og slett skifte hele ECU'en. Husker ikke fra hvilken modell ECU'en lot seg omprogramere. Og senere utgaver av motorstyringen er visst bedre å kjøre med enn de første. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 En tanke bare: Kan det tenkes at lekkasje i kabelmatte er mer utbredt i biler som benytter det grønne, tynne Castrol miget kaldt 0/30? Den oljen er jo så tynn som vann!! Selv gikk jeg over til 5/40 etter råd fra div. motorkyndige....Ikke på grunn av lekkende kabelmatter, men 'all over' performance med og uten last.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) Jeg henvendte meg til Paddock's og John Craddock i England på e-post i går kveld, og fikk faktisk raskt svar tilbake fra begge i dag. Men det hjalp jo lite, de kunne ikke skaffe delen. VSIS ringte jeg til, og de mente å kunne kanskje få delen innen en uke omtrent, men de fikk ikke vite dette sikkert før de la inn en bestilling. Men det kunne jeg ikke gjøre før dette med reklamasjon og slikt er avklart. EDIT 04.06.04: MM4x4 hadde heller ikke denne delen fikk jeg vite via e-post nå. Så da venter jeg bare på svar fra Bilia om de går med på garanti, eller om jeg må begynne på den lange veien med krav om reklamasjon, forbrukerrådet, bortkasted tid osv osv... Endret 4. juni 2004 av Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole H Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Da er vi flere som har trøbbel . Demonterte multipluggen og toppdekslet i dag, for å få bekrefta at oljen lekker ut om kabelen. Det var olje i multipluggen så den saken er jo grei. Vel vel, ville da bare montere alt sammen igjen og bestille ny fuel injector harness i morgen, håper jeg kunne greie meg uten engine harness da oljen ikke ser ut til å komme inn på ECU (men forsvinner ned under batteriet da kontaktene på ECU sitter høyere enn laveste punkt på kabelen). Etter montering får jeg ikke start. Ved nærmere ettersyn ser jeg at ene haken på multipluggen er knekt, sannsynligvis har det skjedd ved demontering. Dette fører til at pluggen ikke kommer 100% på plass, den blir sittende en tanke skjevt. Har prøvd med kontaktspray og div. lirking, men til ingen nytte . Hunkontakten (som har knekt plasthake) på multipluggen sitter på engine harness, så da må jeg vel skifte den også likevel. Ser i "technical bulletin" at det er referert til test book for tilbakestilling av feilkoder mv. Må da vel kunne få starta bilen uten test book?? Er ganske opprådd akkurat nå, men fordereder meg på noen dager (uker...??) uten bil inntil kabler og alt er på plass. Ole H. Ps. Noen som er interessert i å kjøpe en -99 Discovery Td5 ES, 7 seter, alt utstyr, kun 90' km - med startproblemer for øyeblikket....? Ds. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
burg Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 Og prisen på kjerra var?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole H Skrevet 7. juni 2004 Del Skrevet 7. juni 2004 Prisen? Vel, vurderer å selge, hvis jeg kommer brukbart ut av det. Bilen er iallefall en svart Td5 7 seter med alt utstyr; vinterhjul (nesten nye u/pigg) på 16'' alu, sommerhjul (helt nye) på 18'' alu, 2 el.soltak, grått skinnint., el. klima, separat klima bak, h.feste, automatgear, el. justerbare seter-speil-vinduer, luftfjæring (belger + kompressor ca. 1 år gamle), lange rails, Harman Kardon radio/kassett/CD-skifter m/ 11 høyttalere, fjernstyrt sentrallås m/alarm/startsperre m.m. Bilen har så vidt passert 90' km og har servicehefte. Første 1 1/2 gikk den i Tyskland. Er du interessert kan bilder mailes, forøvrig ligger det ett bilde i forum-galleriet. Ole H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 7. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2004 Første 1 1/2 gikk den i Tyskland. Bruktimportert bil altså? Da tror jeg du får problemer med å hevde både garanti og reklamasjon hos Bilia/Land Rover Norge! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole H Skrevet 8. juni 2004 Del Skrevet 8. juni 2004 QUOTE (Ole H @ 7 Jun 2004, 09:27 ) Første 1 1/2 gikk den i Tyskland. Bruktimportert bil altså? Da tror jeg du får problemer med å hevde både garanti og reklamasjon hos Bilia/Land Rover Norge! Vel, har nesten gitt opp det før jeg har begynt. Fikk beskjed på tlf om at det var et "ufravikelig" krav at bilen da måtte bli reparert hos Bilia. Men min står hjemme og er ikke kjørbar, det er vel heller ikke gratis å få fraktet den 160 km til Lillehammer - og fortsatt vil det være mer enn tvilsomt om det dekkes av garanti. Kablene er bestilt, visstnok på lager på Økern så forhåpentligvis har jeg bilen klar i løpet av helga. Pris 631,- + 3001,- ink. mva.......for noen kabler. Skifter toppdekselpakning med det samme da den lekker litt olje. Ole H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole H Skrevet 11. juni 2004 Del Skrevet 11. juni 2004 Har skiftet injetor harness og engine harness på Discovery Td5i dag. Ganske stor jobb, spesielt engine harness er arbeidskrevende å få på plass. Kabelmatten består av en mengde kabler med ikke mindre enn 25 forskjellige tikoblinger, alt fra batteri-, starter-, gløde- og dynamokabler til div. følere rundt omkring. Her er et dårlig bilde av den gamle etter fullført jobb, hadde dessverre bare mobilkamera tilgjengelig: Kabelmatten er smettet rundt og under over hele motorrommet. I tillegg var det så trangt mange steder at jeg måtte demontere den gamle helt før jeg fikk satt igang med innmontering av den nye. Heldigvis fant jeg igjen alle tilkoblingspunktene! Skifta også toppdekselpakning med det samme, har hatt litt oljelekkasje i bakkant. Litt plundrete å få på plass igjen toppdekselet med pakningen i rett posisjon, det er litt for trangt mot torpedoveggen. Noen ganger skal man heldigvis også ha flaks, bilen starta som en drøm på første slag etter fullført jobb . Har ikke fått tatt noen skikkelig prøvetur enda, men alt ser ut til å fungere som det skal. Kabelmatten var full av olje, det rant stadig ut etter som jeg demonterte den. Nederste del av ECU lå nærmest i oljebad. Er nå glad for at dette er unnagjort så slipper jeg å bekymre meg for problemer i ferien. Eneste skår i gleden er prisen, 4500,- for kabler, toppdekselpakning samt sensor til dieselfilteret som jeg også tok i samme slengen. Sparte heldigvis en del arbeidspenger på å ta jobben sjøl, med det kosta meg en avspaseringsdag og en solbrent rygg da operasjonen foregikk ute . Ole H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 11. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2004 Fint du fikk det i orden, da! Og godt at det var "lett" å utføre selv. Jeg har enda ikke fått svar fra importøren om de vil dekke dette. De har litt unnvikende svar når jeg spør hvorfor det tar så lang tid å bestemme seg. Forventer å få et svar like over helgen! De snakket også om å "like godt" skifte hele ECU'en mens de først var i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole H Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Jeg har enda ikke fått svar fra importøren om de vil dekke dette. De har litt unnvikende svar når jeg spør hvorfor det tar så lang tid å bestemme seg. Forventer å få et svar like over helgen! De snakket også om å "like godt" skifte hele ECU'en mens de først var i gang. Jeg bestilte deler via Bilia Lhmr., og henviste til din bil. De nevnte da faktisk at den muigens ogå trengte ny "hjerne". Jeg spurte ikke mer om hvorfor. I følge service bulletin skal ECU ikke skiftes, så hva som har skjedd hos deg vet jeg ikke. Går det på garanti er det vil like greit med ny i samme slengen. Hvis ikke koster den vel noen lapper?? Som sagt, mht min egen bil er det neppe noe å hente på garanti. Jeg sender vel likevel en epost til LR Norge og forklarer situasjonen, og kanskje foreslår et spleiselag på delene om ikke annet. Det koster ikke mer enn et nei likevel. Vi krysser fingrene for deg, Stig! Ole H. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theo Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Da har Deffen også fått oljesyken........... Løftet vekk lokket under passasjersetet i dag og oppdaget godt med olje nede i kassa hvor ECU'en er plassert. Kan dette være årsaken til at ABS og TC- lampene begynner å lyse med ujevne mellomrom ? Noen som har lyst til å kjøpe en 110 TD5 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 13. juni 2004 Del Skrevet 13. juni 2004 Jøss!! Er det smittsomt eller??!! Får ikke håpe noen av mine får det! Får håpe det ordner seg for dere.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Er det smittsomt eller??!! Det er ikke smittsomt. Det er bare det at noen skal være mere plaget enn andre når det gjelder motoriserte doninger. Først kjørte jeg gressklipperen på en j.... stubbe slik at akselen ble skjev. Etter noen uker (!) på verkstedet fikk jeg klippet halve plenen før startmekanismen streiket! Så kollapset motoren på Audien totalt. Bilen ble solgt for en slikk og ingenting uten at jeg giddet gjøre noe mere med den. Så gikk jo reversen på Disco'en, slik at jeg måtte reise til England for å skifte. Fant ut like etterpå at jeg ville skifte til nyere bil! Solgte Disco'en, og like etter salget dukket det selvfølgelig opp noen problemer på den også! Og ikke nok med det; kjøpte meg en nyere bil som etter 14 dager måtte taues inn til verksted. Og der står den enda... Og Theo's omgang med kranglete kjøretøy trenger vel neppe noe nærmere beskrivelse... Men fordelen er jo at jeg blir sinnsykt sprek av å sykle til jobben... Endret 14. juni 2004 av Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Da har Deffen også fått oljesyken........... Er Deffen også før VIN nr. XA173796? Er ikke Deffen en 2000 modell? Hvis den er etter nevnte VIN burde flere sjekke om de har denne feilen, for feilen skulle egentlig vært rettet på modeller etter nevnte VIN nr.! Endret 14. juni 2004 av Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 Gladmelding! Importøren dekker hele sulamitten! Inkludert ny ECU! Jada, nå ble jeg glad! Et lite skår i gleden er det dog; "engine harness" kan ikke leveres før 25. juni!!! Så det blir sykkel en stund til... Da utgår vel også Persgård til helga! Runar: ledig hytte! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 All mulig honnør til LR Norge for at de tar ansvar!!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theo Skrevet 14. juni 2004 Del Skrevet 14. juni 2004 Deffens nummer er: YA180976, og Deffen er jo importert fra Tyskalnd så ................... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Skrevet 14. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2004 (endret) Deffens nummer er: YA180976, og Deffen er jo importert fra Tyskalnd så ................... Den er etter XA... altså! Et varsko til andre med TD5! Egentlig skulle feilen bare ramme modeller som beskrevet her. Importbil betyr vel vanskeligheter med reklamasjon? Endret 14. juni 2004 av Stig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.