Gå til innhold

Td5 mistet effekt


Stig

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Er chassisnummeret; Vehicle Identification Number.

Sjekk nummeret i vognkortet - begynner med SAL....og slutter med XA173796

X er 1999

Y 2000

...og jeg regner med at de fortsatter for Def på samme måte som for Disco:

1 = 2001

2 = 2002

3 = 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Velkommen på Forumet, Sven-Erik! biggrin.gif

 

Her finnes, som du allerede har oppdaget, masse eksperter, og det hender de strør om seg med "faguttrykk". blush.gif

 

VIN: Vehicle Identification Number, eller chassisnummer om du heller vil, er bygget opp av mange deler hvorav XA173796 er slutten av det. Hele nummerets betydning finnes bl.a. på sidene til Paddock: her. For å ta det raskt, betyr X'en biler produsert i 1999 (ModelYear -99), så biler produsert etter det burde ikke være berørt av denne svakheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og videre betyr 'A' at bilen er produsert i Solihull.

De siste nummerene (6 siffer) er det nummeret de er unikt for den bilen, m.a.o. produksjonsnummeret. rolleyes.gif

 

Det Stig da mener er: Av dem der er produsert i Solihull så bør du kjøpe en bil produsert senere enn produksjonsnr. 173796 i 1999.

 

Forøvrig; Velkommen 'ombord' Sven-Erik. smile.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge verksmester jeg har vært i kontakt med i dag, så er lekkasje i kabelmatten ganske skjeldent forekommende. Ingen garanti for at den forbedrede utgave er bedre på sikt heller....

Skal få min kabelmatte sjekket når jeg skal inn til 'recall' senere. Så jeg tror ikke vi skal fraråde folk å kjøpe biler utifra servicebulletiner med serienummer på kjøretøy som ligger innenfor "faregrupper"

Da er jeg redd det ikke finnes mye brukt som kan være aktuellt å kjøpe lengere...... unsure.gif

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror ikke vi skal fraråde folk å kjøpe biler utifra servicebulletiner med serienummer på kjøretøy som ligger innenfor "faregrupper"

Ja, du har mye rett i det du skriver her TT. Det var vel egentlig mest i frustrasjon jeg "bannlyste" disse tidlige modellene. Men det er jo også på det rene at det er en kjent svakhet som LR på senere modeller har forsøkt rettet opp. Og får man dette på garantien, så er det jo ihvertfall ingen problem!

 

En annen ting jeg har forstått ut fra det jeg har lest er at de første ECU'ene ikke lar seg oppgradere med nyere software. Da ma man rett og slett skifte hele ECU'en. Husker ikke fra hvilken modell ECU'en lot seg omprogramere. Og senere utgaver av motorstyringen er visst bedre å kjøre med enn de første.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke bare: Kan det tenkes at lekkasje i kabelmatte er mer utbredt i biler som benytter det grønne, tynne Castrol miget kaldt 0/30? Den oljen er jo så tynn som vann!! ohmy.gif Selv gikk jeg over til 5/40 etter råd fra div. motorkyndige....Ikke på grunn av lekkende kabelmatter, men 'all over' performance med og uten last....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henvendte meg til Paddock's og John Craddock i England på e-post i går kveld, og fikk faktisk raskt svar tilbake fra begge i dag. smile.gif Men det hjalp jo lite, de kunne ikke skaffe delen. sad.gif

VSIS ringte jeg til, og de mente å kunne kanskje få delen innen en uke omtrent, men de fikk ikke vite dette sikkert før de la inn en bestilling. Men det kunne jeg ikke gjøre før dette med reklamasjon og slikt er avklart.

EDIT 04.06.04: MM4x4 hadde heller ikke denne delen fikk jeg vite via e-post nå.

 

Så da venter jeg bare på svar fra Bilia om de går med på garanti, eller om jeg må begynne på den lange veien med krav om reklamasjon, forbrukerrådet, bortkasted tid osv osv... blink.gif

 

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi flere som har trøbbel sad.gif . Demonterte multipluggen og toppdekslet i dag, for å få bekrefta at oljen lekker ut om kabelen. Det var olje i multipluggen så den saken er jo grei.

 

Vel vel, ville da bare montere alt sammen igjen og bestille ny fuel injector harness i morgen, håper jeg kunne greie meg uten engine harness da oljen ikke ser ut til å komme inn på ECU (men forsvinner ned under batteriet da kontaktene på ECU sitter høyere enn laveste punkt på kabelen).

 

Etter montering får jeg ikke start. Ved nærmere ettersyn ser jeg at ene haken på multipluggen er knekt, sannsynligvis har det skjedd ved demontering. Dette fører til at pluggen ikke kommer 100% på plass, den blir sittende en tanke skjevt. Har prøvd med kontaktspray og div. lirking, men til ingen nytte sad.gif . Hunkontakten (som har knekt plasthake) på multipluggen sitter på engine harness, så da må jeg vel skifte den også likevel. Ser i "technical bulletin" at det er referert til test book for tilbakestilling av feilkoder mv. Må da vel kunne få starta bilen uten test book?? Er ganske opprådd akkurat nå, men fordereder meg på noen dager (uker...??) uten bil inntil kabler og alt er på plass. sad.gifsad.gif

 

Ole H.

 

Ps. Noen som er interessert i å kjøpe en -99 Discovery Td5 ES, 7 seter, alt utstyr, kun 90' km - med startproblemer for øyeblikket....?

Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen? Vel, vurderer å selge, hvis jeg kommer brukbart ut av det. Bilen er iallefall en svart Td5 7 seter med alt utstyr; vinterhjul (nesten nye u/pigg) på 16'' alu, sommerhjul (helt nye) på 18'' alu, 2 el.soltak, grått skinnint., el. klima, separat klima bak, h.feste, automatgear, el. justerbare seter-speil-vinduer, luftfjæring (belger + kompressor ca. 1 år gamle), lange rails, Harman Kardon radio/kassett/CD-skifter m/ 11 høyttalere, fjernstyrt sentrallås m/alarm/startsperre m.m. Bilen har så vidt passert 90' km og har servicehefte. Første 1 1/2 gikk den i Tyskland.

 

Er du interessert kan bilder mailes, forøvrig ligger det ett bilde i forum-galleriet.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første 1 1/2 gikk den i Tyskland.

Bruktimportert bil altså? Da tror jeg du får problemer med å hevde både garanti og reklamasjon hos Bilia/Land Rover Norge! unsure.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE (Ole H @ 7 Jun 2004, 09:27 )

Første 1 1/2 gikk den i Tyskland. 

 

 

Bruktimportert bil altså? Da tror jeg du får problemer med å hevde både garanti og reklamasjon hos Bilia/Land Rover Norge! 

Vel, har nesten gitt opp det før jeg har begynt. Fikk beskjed på tlf om at det var et "ufravikelig" krav at bilen da måtte bli reparert hos Bilia. Men min står hjemme og er ikke kjørbar, det er vel heller ikke gratis å få fraktet den 160 km til Lillehammer - og fortsatt vil det være mer enn tvilsomt om det dekkes av garanti. Kablene er bestilt, visstnok på lager på Økern så forhåpentligvis har jeg bilen klar i løpet av helga. Pris 631,- + 3001,- ink. mva.......for noen kabler. mad.gif

Skifter toppdekselpakning med det samme da den lekker litt olje.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skiftet injetor harness og engine harness på Discovery Td5i dag. Ganske stor jobb, spesielt engine harness er arbeidskrevende å få på plass. Kabelmatten består av en mengde kabler med ikke mindre enn 25 forskjellige tikoblinger, alt fra batteri-, starter-, gløde- og dynamokabler til div. følere rundt omkring.

Her er et dårlig bilde av den gamle etter fullført jobb, hadde dessverre bare mobilkamera tilgjengelig:

user posted image

 

Kabelmatten er smettet rundt og under over hele motorrommet. I tillegg var det så trangt mange steder at jeg måtte demontere den gamle helt før jeg fikk satt igang med innmontering av den nye. Heldigvis fant jeg igjen alle tilkoblingspunktene! Skifta også toppdekselpakning med det samme, har hatt litt oljelekkasje i bakkant. Litt plundrete å få på plass igjen toppdekselet med pakningen i rett posisjon, det er litt for trangt mot torpedoveggen.

 

Noen ganger skal man heldigvis også ha flaks, bilen starta som en drøm på første slag etter fullført jobb cool.gif . Har ikke fått tatt noen skikkelig prøvetur enda, men alt ser ut til å fungere som det skal.

 

Kabelmatten var full av olje, det rant stadig ut etter som jeg demonterte den. Nederste del av ECU lå nærmest i oljebad. Er nå glad for at dette er unnagjort så slipper jeg å bekymre meg for problemer i ferien. Eneste skår i gleden er prisen, 4500,- for kabler, toppdekselpakning samt sensor til dieselfilteret som jeg også tok i samme slengen. Sparte heldigvis en del arbeidspenger på å ta jobben sjøl, med det kosta meg en avspaseringsdag og en solbrent rygg da operasjonen foregikk ute cool.gif .

 

Ole H.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fikk det i orden, da! smile.gif Og godt at det var "lett" å utføre selv.

 

Jeg har enda ikke fått svar fra importøren om de vil dekke dette. mad.gif De har litt unnvikende svar når jeg spør hvorfor det tar så lang tid å bestemme seg. blink.gif Forventer å få et svar like over helgen!

 

De snakket også om å "like godt" skifte hele ECU'en mens de først var i gang. ohmy.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått svar fra importøren om de vil dekke dette.  De har litt unnvikende svar når jeg spør hvorfor det tar så lang tid å bestemme seg.  Forventer å få et svar like over helgen!

 

De snakket også om å "like godt" skifte hele ECU'en mens de først var i gang. 

Jeg bestilte deler via Bilia Lhmr., og henviste til din bil. De nevnte da faktisk at den muigens ogå trengte ny "hjerne". Jeg spurte ikke mer om hvorfor. I følge service bulletin skal ECU ikke skiftes, så hva som har skjedd hos deg vet jeg ikke. Går det på garanti er det vil like greit med ny i samme slengen. Hvis ikke koster den vel noen lapper??

 

Som sagt, mht min egen bil er det neppe noe å hente på garanti. Jeg sender vel likevel en epost til LR Norge og forklarer situasjonen, og kanskje foreslår et spleiselag på delene om ikke annet. Det koster ikke mer enn et nei likevel.

Vi krysser fingrene for deg, Stig!

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Deffen også fått oljesyken........... mad.gif

 

Løftet vekk lokket under passasjersetet i dag og oppdaget godt med olje nede i kassa hvor ECU'en er plassert.

 

Kan dette være årsaken til at ABS og TC- lampene begynner å lyse med ujevne mellomrom ?

 

Noen som har lyst til å kjøpe en 110 TD5 ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smittsomt eller??!! wink.gif

Det er ikke smittsomt. Det er bare det at noen skal være mere plaget enn andre når det gjelder motoriserte doninger. sad.gif

 

Først kjørte jeg gressklipperen på en j.... stubbe slik at akselen ble skjev. Etter noen uker (!) på verkstedet fikk jeg klippet halve plenen før startmekanismen streiket! Så kollapset motoren på Audien totalt. Bilen ble solgt for en slikk og ingenting uten at jeg giddet gjøre noe mere med den. Så gikk jo reversen på Disco'en, slik at jeg måtte reise til England for å skifte. Fant ut like etterpå at jeg ville skifte til nyere bil! Solgte Disco'en, og like etter salget dukket det selvfølgelig opp noen problemer på den også! Og ikke nok med det; kjøpte meg en nyere bil som etter 14 dager måtte taues inn til verksted. Og der står den enda...

unsure.gif

Og Theo's omgang med kranglete kjøretøy trenger vel neppe noe nærmere beskrivelse... tongue.gif

 

Men fordelen er jo at jeg blir sinnsykt sprek av å sykle til jobben... laugh.gif

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Deffen også fått oljesyken........... mad.gif

Er Deffen også før VIN nr. XA173796? Er ikke Deffen en 2000 modell?

 

Hvis den er etter nevnte VIN burde flere sjekke om de har denne feilen, for feilen skulle egentlig vært rettet på modeller etter nevnte VIN nr.! ohmy.gif

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

smile.gifGladmelding! smile.gif

 

Importøren dekker hele sulamitten! Inkludert ny ECU!

 

Jada, nå ble jeg glad!

 

sad.gif Et lite skår i gleden er det dog; "engine harness" kan ikke leveres før 25. juni!!! Så det blir sykkel en stund til...

 

Da utgår vel også Persgård til helga! sad.gifRunar: ledig hytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deffens nummer er: YA180976, og Deffen er jo importert fra Tyskalnd så ...................

Den er etter XA... altså! Et varsko til andre med TD5! excl.gif

Egentlig skulle feilen bare ramme modeller som beskrevet her.

 

 

Importbil betyr vel vanskeligheter med reklamasjon? sad.gif

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...