Gå til innhold

Td5 mistet effekt


Stig

Anbefalte innlegg

Det oppstod et problem med min Defender Td5 her om dagen. Jeg lå på E6 ut fra Oslo i drøyt 100 km/h når motorkraften plutselig begynte å forsvinne. Motoren ble ganske kraftløs, og gikk med en urolig gange føltes det som. Jeg klarte allikevel å kjøre, men det virket som motoren hadde åndenød.

 

Jeg stoppet motoren og ventet litt, startet igjen og kjørte videre, men feilen var ikke borte. Kjørte forsiktig, ca. 60-70 km/h, de siste kilometerne til bestemmelsesstedet.

 

Dagen etter kjørte jeg et stykke med samme dårlige effekt, men plutselig begynte den å gå normalt igjen! Akkurat som om noe i "systemet" løsna! Og da kjørte jeg langt uten å merke noe mere.

 

En jeg snakket med mente det kunne være en av slangene mellom intercooler og turbo som klappet sammen og reduserte lufttilførselen. Jeg tok da av den ene myke benden på slangen(den ut fra turboen), men den så helt fin ut. Det eneste jeg merket var at den var svart av olje innvendig.

 

Det kunne også være drivstofftilførselen, fikk jeg vite. Sjekket først at dieselfilteret bak på bilen satt ordentlig, hvilket det gjorde. Men her så jeg at de to slangene som går framover fra filteret virket løse. Kan dette ha noe å si?

 

Noen med tips til hva det kan være, og eventuelt hvordan jeg kan feilsøke? Bør jeg kjøre mer, eller oppsøke verksted umiddelbart?

 

Prøvde å søke på forumet, men fant ingenting tilsvarende. Eneste med noe relevans var en topic om problem med EGR, som også kunne gi problemer med effekt.

 

Dette var også årsaken til at jeg ikke kom meg på Pinsetreffet på Rena. Jeg var bare fem mil unna Oslo da dette skjedde, og fant ut at det var bedre å være i nærheten av et verksted i Oslo enn langt ute i bushen hvis det skulle skje noe mere...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde et par-tre tilfeller av dette på min Defender. Akkurat samme symptomene. Det skjedde i kraftig regnvær på E6 og jeg trodde det hadde noe med vann et eller annet sted.

 

Fikk Bilia til å sjekke, men de fant ingenting. For sikkerhets skyld byttet de ut det filteret som er plassert ved bakhjulet (hva det nå enn heter).

 

Det er vel en LR-bug laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være turbotrykkføleren din som takker for seg, når den tar kvelden har bilen lett for og sperre på turtall og miste effekt.Eller så kan det jo hende at det går olje i ledningsnettet ut fra injektorene og inn i styreenhet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt! smile.gif Noen med flere forslag eller erfaringer med samme problem?

 

Dette fant jeg på svensk forum der et tilsvarende problem dukket opp:

Får du vibrationer också, särskilt vid lockup (eller du kanske har manuell?)

Då kan det vara en spridare som lägger av.

Annars kan det vara luftmängdsmätaren, igensatta slangar t laddluftkylare eller annat.

 

Leste videre at det at en "spridare" skulle være årsaken er veldig sjeldent. Så det lønner seg å sjekke det andre først. Det ble også anbefalt å ta en "injection cleaner" på tanken som et første steg.

 

Det med oljelekkasje til ECU'en hadde også andre opplevd.

 

Nå kjørte jeg 25 mil i dag uten å oppleve dette problemet, så det er jo ikke så lett å finne ut av det da... blink.gif

 

44sw foreslo turbotrykkføleren. Er dette noe man kan sjekke selv?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boost sensoren får du vel ikke sjekket så lett, men den koster bare 200-250kr mener jeg og huske.

Men sjekk olje i ledningsnett da dette er vel det vanligste som skjer.

Hvis du skal bruke dyserens, bør du være sikker på at du får en som ikke funker som kondensfjerner sa disse binder fukt som kan legge seg i bunn av pumper og dyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i kveld ble bilen kjørt til Bilia oppå en bil fra NAF! sad.gif

 

Bilen mistet all kraft, og til slutt var det bare såvidt motoren lot seg starte. Ut fra det jeg har lest kan det se ut som om det er ene injektoren som har tatt kvelden, for motoren vibrerte og gikk ujevnt når den gikk.

 

Nå venter jeg spent på hva de finner ut på Bilia Lillehammer... unsure.gif

 

Jeg fant forøvrig spor av olje i kontakten ved ECU'en under passasjersetet. Prøvde å rense bort dette, men det ga ingen forskjell.

 

STP dyserens hadde jeg også på tanken i dag, men det hjalp jo ikke...

 

Ja, hva kan man vel ikke forvente av en motor som er gått hele 54.000 kilometer? blink.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På telefon fra Bilia i dag fikk jeg vite at det var kabelmatta fra under toppdekselet og helt fram til ECU'en som må byttes fordi det var olje i den. Pris kr. 9.000,- sad.gif Dette er da 5 timers arbeid og resten i deler.

 

Kabalmatten er visstnok to deler; en under selve toppdekselet til nesten kr. 600,-, og en fra motoren til ECU'en til nesten 5.000,-. ohmy.gif

 

Men sistnevnte vil ikke være tilgjengelig i Göteborg før 20. juni! blink.gif

 

Er det noen som har delenummer, og evt. tegning av dette. Jeg har nemlig ikke fått tak i delekatalog enda. Jeg må prøve å få tak i delene andre plass...

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru!! ohmy.gif Lenge siden jeg hørte om denne svakheten med Td5, men har nok fortrengt saken....Hvordan skal en finne ut av denne "indre bløding"? unsure.gif Må ut å sjekke mens det ennå er liv....

Spurte du Bilia om de var villig til å prøve dette som garantisak? Dette er jo opplagt en svakhet/feilkonstruksjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg du bør få på garanti, Stig. Det bør gå på goodwill/5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven.

Jeg tok en kikk i delekatalogen men det er ekstremt mange "harness" til diverse varianter. Skal vi klare å hjelpe deg med dette må vi ha chassisnummer tror jeg, men er det ikke mulig å få delenummerene fra Bilia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtalte med mekanikeren at jeg skulle komme innom i morgen tidlig (torsdag) for å få delenumrene slik at jeg kunne prøve å bestille selv fra England. Og da hadde det vært kjekt med en tegning så jeg ser selv hva det er det er snakk om. Men mulig jeg kan få en utskrift hos Bilia?

 

Og ja, jeg har tenkt å spørre dem om de vil ta dette som en garantisak!

 

Mekanikeren nevnte også at den "indre" kabelmatten kunne de ha om to dager, og han trodde han kunne få bilen til å gå da. Så vi får se i morgen hva vi finner ut.

 

Han sa også at han hadde skiftet denne en gang før på en annen bil! Så det er tydeligvis en svakhet. Har jo lest om dette både på svensk forum og på LRE-forumet. Da forstod jeg det slik at det var ved injektorene oljen trengte seg inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kjent feil på TD5 motor, og jeg tror LR har til og med redesignet

ledningsnett for å bli kvitt problemet.

Gjør en søk på engelske forum og du finner sikker mer info.

 

Burde absolutt være en garantie sak uten tvil. rolleyes.gifrolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Stig kabelmatten går til alle injektorene. Lyft bare av plastikdekselet på motoren så ser du kabelmatten og multipluggen. Er det oljesøl på topplokket (der du fyller olje) så renner det rett ned i multiplugen til injektorene.

 

Siden følger oljen kabelen...til neste stasjon som er ecu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg personlig som fått denne prisen hade jeg tatt vekk kabelmatterne, renset dem med 2-56 eller tilsvarende, torket nøye etter og mimret noen ramser mot himlen.

 

Bytte deler for mellom 5 og ti tusen uten å prøve en rens høres litt råflott ut.

Er ikke hele ecu dynket med olje er det vel vert et forsøk om de kverulerer på garanti/ goodwill.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre samme sak på min Discovery TD5 (se post på Discovery-forumet). Oljesvetting fra kabelen og ut under batteriet har pågått en tid, uten at jeg har fått somla meg til å gjøre noe med det. Ingen driftsforstyrrelser hos meg enda ihvertfall....

 

Noen som vet om disse kabelmattene ser likedan ut på TD5 i Discovery? Jeg tok av plastdekslet over motoren for en tid tilbake, uten at jeg direkte kan si at jeg observerte kabelmatten. Men jeg visste vel ikke hva jeg skulle se etter heller. Heldigvis hos meg ser det ut til at oljen renner ned under batteriet og ikke kommer inn på ECU, men tør ikke garantere at så ikke vil skje.

 

Du bruker vel Bilia Lillehammer Stig? Du kan jo hilse fra meg, kanskje vi begge står sterkere i forhold til garanti når dette gjelder to biler. Jeg skal prøve å få tatt en telefon til dem i løpet av morgendagen, må bestille noe småtteri ellers også.

 

Ole H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele ecu dynket med olje er det vel vert et forsøk om de kverulerer på garanti/ goodwill.

Nei, det var bare litt olje inni kontakten til ECU'en.

 

På LRE-forumet blir feilen kalt en "New innovation in oil leaks"... laugh.gif

Lucas imponerer stadig...

 

Takk for rådet. Skal se om jeg får gjort noe selv. På LRE-forumet ble det anbefalt å bruke krympeplast for å få det tett her. Det er visstnok også en kjent feil som LR har rettet opp på senere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en veldig informativ og fin link, Terretracker. Den forklarer i grunn det hele. smile.gif

 

Nå har jeg vært på verkstedet, og de skulle snakke med Land Rover Norge om å ta dette som en garantisak. Vi får krysse fingrene. rolleyes.gif

 

Men "Engine harness" YSB 106902 (den fa motoren til ECU) kan visst ikke leveres før 20. juni. Og da spøker det for Persgård den helgen... sad.gif Så nå skal jeg kontakte Paddock's og andre i England for å høre om de får tak i delen fortere.

 

Sitter pluggen i enden av kabelmatten på utsiden av motoren??

Ja, såvidt jeg kunne se så gjorde den det. Men du må jo selvsagt fjerne det svarte plastdekselet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ja, såvidt jeg kunne se så gjorde den det. Men du må jo selvsagt fjerne det svarte plastdekselet.

Ser det nå etter nok en kaffekopp...... wink.gif Vel, i følge L.R. så kan støpselet til pluggen trekkes ut for å se om det er olje i den, noe som kan gi mange av oss en evt. forvarsel om evt. oljelekkasje....... unsure.gif

Edit: Hør med VSIS om Engine Harness kan skaffes fra Allmakes. De pleier å være raske...

Endret av terratracker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå an å tette dette med varmebestandig pakkningsmasse eller hardcoresilikon.

 

Rørleggergutter hva brukes i industrien. Har selv tatt av og renset under deksel et par ganger. Det blir ju en del oljesøl der. Selv om det vanligvis er i bakkant motoren lekker.

 

Stig: det ultimate vore en utskifting på garantien. Men bilen må de vel midlertidig få på veien med en rens før det?

 

EDIT Ved insprut kan det bli ca 1000 grader varmt men kontakten sitter ju 10 cm fra pluggene.

Endret av pertdfem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig: det ultimate vore en utskifting på garantien. Men bilen må de vel midlertidig få på veien med en rens før det?

 

Jeg skal uansett få skiftet "injector harness" om en dag eller to. Da får jeg prøve å rengjøre litt på resten og se om bilen vil gå.

user posted image

 

 

"Engine harness" får jeg vente med å skifte til jeg får tak i den...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå an å tette dette med varmebestandig pakkningsmasse eller hardcoresilikon.

Joda, det finnes remedier til akkurat dette formålet, noe denne siden viser, selv om det kan virke noe high tec og space. Muligens det er hva som skal til...Vi bruker mye bra stoff i rørleggerindustrien, men når det kommer til noe som virkelig duger, så er som regel middelet anonymisert fra utstyrsleverandør, som er livredd konkurrenter... dry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...