Gå til innhold

Range Rover Classic med 2.4l VeldigMakkverk Diesel


aksolb

Anbefalte innlegg

Har en 87 RRC med 2.4l VM Turbo Diesel som jeg sliter litt (vel mye) med og lurer på om noen her har noen tips?

 

-Har lekkasje fra en sylinder et sted, kommer eksos opp mellom den forreste og nest forreste sylinderen; virker som det spruter ut uforbrent diesel (luktet ganske helsefarlig når jeg kjørte den..).

 

--Noen som vet hva det kan komme av? Ødelagt topp? Toppakning? Hull i topp eller sylinder?

 

-Parkerte bilen i januar en gang og diesel har lekket ut og prøvd å starte en del ganger (også med startgass) men det går ikke.

 

--Har fylt diesel og pumpet det frem til drivstoff filteret (tror jeg; det som er festet til veggen i motorrommet rett foran instrumentpanelet?).

--Har prøvd å lufte ved å skru av alle innsprøytingsrørene (som er koblet til..(heter det dyser?) ) og pumpe det som er mulig med den lille pumpen på siden av motoren men kommer ikke noe diesel ut av de.

--Ladet batteriene fulle og prøvd å starte lenge (kansje litt lenge; var noe gummi som begynte å ryke ved der + kabelen er festet til skjermen over hjulet på høyre side foran).

--Bilen gløder (ser ihvertfall sånn ut på temperaturmåleren; den stiger raskt(eller er det tegn på at det ikke er kjølevann og bare luft?)).

 

Håper noen kan hjelpe :-)

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spørsmål.

 

Lekker det fra returslangen på dysene?

 

Skal du lufte ved å løsne rørene må du kinne på starteren. Du klarer ikke å presse diesel manuelt igjennom pumpa. Kinn på starteren og skru igjen mens noen kinner rundt motoren.

Kan eksoslekkasjen komme fra sprengt pakning på manifoilen?

 

Det er ikke ukjent at toppakning kan gå, ei heller sprekk i topp. På en anen side er det grei skruing å bytte. Dette er motorer som er svært spreke og bilen er artig å kjøre med VM- diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har ikke merket noen lekkasje fra returslangen( hvis det er den sorte som er koblet til dysene) og når jeg løsnet rørene så fikk jeg noen til å vri om tenningen så starteren gikk rundt (var da gummi begynte å brenne/ryke ved + kabelen) da kom det bittelitt diesel ut av rørene, men måtte slutte pga all røyken(fra gummien). Skrudde de fast men får ikke start.

 

Finnes det andre måter å få luft ut av systemet på? Skal prøve igjen når jeg får ladet batteriene igjen.

 

Manifoil... hvilken del er det? Virker som lekkasjen kommer et stykke ned på sylinderen. Litt vanskelig å beskrive men kanskje jeg kan poste et bilde her?

 

Kjempegøy å kjøre turbodiesel når den går ja! :-)) Go'lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at en dyse er løs? Noen år siden jeg skrudde på VM. Dysen sitter klemt. Mener det var 13mm skuehode. Sjekk om den sitter fast. Mulig du kan løsne dysen og bytte kobberskiven og skrape forsiktig bort eksosot.

 

Du MÅ kinne motoren rundt MENS du skrur til dieselrørene for å fjerne luft. Rullstart kan være skånsomt for starteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en motor stående, som gikk greit når jeg tok den ut for et par tre år siden. Antagelig dårlig toppakning på syl 4 eller 3.

Ihvertfall er det oljelekkasje mellom disse.

 

Uansett massevis av gode deler.

 

mvh TorT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en komplett motor stående. Den startet lett og gikk greit da jeg tok den ut. Det er en 91 modell. Toppene skal visst være byttet på den. Jeg hogde bilen i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en komplett motor stående. Den startet lett og gikk greit da jeg tok den ut. Det er en 91 modell. Toppene skal visst være byttet på den. Jeg hogde bilen i sommer.

det sikkert en 2,5L?

Det synes jeg høres lurt ut. Den motoren er vel enda sprekere.

 

Med litt stell er dette gode motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den i gang i dag. Måtte taue i gang med en annen bil, men startet etter et kort stykke.

 

Deilig å ha den i gang igjen :-)

 

Men må få orden på den lekkasjen. Skal ta av toppen til uken og se hva jeg evt trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjørt så mye på starteren og det ryker fra +kabelen så kan det være lurt å bytte denne. Har opplevd flere ganger tregstartede diesler som plutselig har startet når de fikk ny plusskabel. Biltema selger ferdige med koblinger, men de er kanskje ikke lange nok.

 

Når det gjelder VM så hadde jeg en Chrysler Voyager med VM diesel, og på den var det lavt oljetrykk pga slitte vippearmer i toppen (problem på alle Voyagere viste det seg, det var så ille at Chrysler etter hvert fjernet oljetrykksmålerne pga dette...). Er ikke dette et problem med VM i Range Rover?

 

Jeg har også et sett med topper liggende, de kan du få gratis, men du må sette i helicoil til boltene som holder vippearmene, gjengene ble ødelagt når jeg fikk registerreimhavari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at om du skal av med en topp, så må alle av og byttes topp pakning på uansett. Alle toppene deler to toppbolter med hverandre, og løsnes de, ja da må alt tas på nytt. Hadde jeg hatt valget, så hadde jeg slått til på 2,5l du er blitt tilbudt....hvis du behandler den godt, så har du en kjempe venn i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se..

 

Driver og lager en liten ønskeliste (foreløpig; har ikke hatt tid til å ta av toppen; kommer mere på denne).

 

Noen som har et elektrisk speil høyre side foran? Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye toppakninger til 2.4 vm? Har sett et sted i danmark og de skulle ha 70 per pakning/240-ettellerannet for hele settet.

Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke kommet enda, muligens pga påsken.

Takk alikevel.

Har nettop fått flyttet bilen til en mer permanent (privat) parkering

så bilen får stå i fred for p-vesenet i oslo inntil jeg får fikset litt mer på

den.

Drøyt at borttauing i oslo fort kommer opp i 3-4 tusen...

 

Men nå har jeg mer mulighet til å skru litt. Noe spesielt jeg bør være

oppmerksom på når jeg bytter pakninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær nøye. Bruk ei papplate og stikk hull der du trer på støtstenger slik at du holder orden på hvor de skal stå. Kjøp nye bolter, det er strekkbolter og skal byttes. Vask topp og motor med rødsprit for å få vekk fett. Ikke sett fingermerker etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettop fått flyttet bilen til en mer permanent (privat) parkering

 

Good.

 

Passert'n forleden dag - på nytt sted, litt lengre opp i bakken! :)

...og idag - som du skrev - var'n borte.

 

God påske!

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...