aksolb Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Har en 87 RRC med 2.4l VM Turbo Diesel som jeg sliter litt (vel mye) med og lurer på om noen her har noen tips? -Har lekkasje fra en sylinder et sted, kommer eksos opp mellom den forreste og nest forreste sylinderen; virker som det spruter ut uforbrent diesel (luktet ganske helsefarlig når jeg kjørte den..). --Noen som vet hva det kan komme av? Ødelagt topp? Toppakning? Hull i topp eller sylinder? -Parkerte bilen i januar en gang og diesel har lekket ut og prøvd å starte en del ganger (også med startgass) men det går ikke. --Har fylt diesel og pumpet det frem til drivstoff filteret (tror jeg; det som er festet til veggen i motorrommet rett foran instrumentpanelet?). --Har prøvd å lufte ved å skru av alle innsprøytingsrørene (som er koblet til..(heter det dyser?) ) og pumpe det som er mulig med den lille pumpen på siden av motoren men kommer ikke noe diesel ut av de. --Ladet batteriene fulle og prøvd å starte lenge (kansje litt lenge; var noe gummi som begynte å ryke ved der + kabelen er festet til skjermen over hjulet på høyre side foran). --Bilen gløder (ser ihvertfall sånn ut på temperaturmåleren; den stiger raskt(eller er det tegn på at det ikke er kjølevann og bare luft?)). Håper noen kan hjelpe :-) Mvh, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Mange spørsmål. Lekker det fra returslangen på dysene? Skal du lufte ved å løsne rørene må du kinne på starteren. Du klarer ikke å presse diesel manuelt igjennom pumpa. Kinn på starteren og skru igjen mens noen kinner rundt motoren. Kan eksoslekkasjen komme fra sprengt pakning på manifoilen? Det er ikke ukjent at toppakning kan gå, ei heller sprekk i topp. På en anen side er det grei skruing å bytte. Dette er motorer som er svært spreke og bilen er artig å kjøre med VM- diesel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Takk for svar. Har ikke merket noen lekkasje fra returslangen( hvis det er den sorte som er koblet til dysene) og når jeg løsnet rørene så fikk jeg noen til å vri om tenningen så starteren gikk rundt (var da gummi begynte å brenne/ryke ved + kabelen) da kom det bittelitt diesel ut av rørene, men måtte slutte pga all røyken(fra gummien). Skrudde de fast men får ikke start. Finnes det andre måter å få luft ut av systemet på? Skal prøve igjen når jeg får ladet batteriene igjen. Manifoil... hvilken del er det? Virker som lekkasjen kommer et stykke ned på sylinderen. Litt vanskelig å beskrive men kanskje jeg kan poste et bilde her? Kjempegøy å kjøre turbodiesel når den går ja! :-)) Go'lyd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Her er et bilde av motoren. Prøvde å sette en rød sirkel ca der hvor det virker som lekkasjen kommer fra (mellom sylinderne), Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Kan det være at en dyse er løs? Noen år siden jeg skrudde på VM. Dysen sitter klemt. Mener det var 13mm skuehode. Sjekk om den sitter fast. Mulig du kan løsne dysen og bytte kobberskiven og skrape forsiktig bort eksosot. Du MÅ kinne motoren rundt MENS du skrur til dieselrørene for å fjerne luft. Rullstart kan være skånsomt for starteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Dysene sitter, men skal sjekke alt en gang til. Brukte opp begge batteriene når jeg prøvde å starte her om dagen, skal lade de og prøve å kinne på nytt. Evt prøve å få noen til å trekke den i gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Er nokk redd for at du har en sprukket topp ja . Samme symtomer med broderns vm motor. Krister Bergknut i Sverige har bra med deler til disse motorene, pakninger, brukte trykktesta topper m.m. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorT Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg har en motor stående, som gikk greit når jeg tok den ut for et par tre år siden. Antagelig dårlig toppakning på syl 4 eller 3. Ihvertfall er det oljelekkasje mellom disse. Uansett massevis av gode deler. mvh TorT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Jeg har topper liggende også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alf Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg har en komplett motor stående. Den startet lett og gikk greit da jeg tok den ut. Det er en 91 modell. Toppene skal visst være byttet på den. Jeg hogde bilen i sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg har en komplett motor stående. Den startet lett og gikk greit da jeg tok den ut. Det er en 91 modell. Toppene skal visst være byttet på den. Jeg hogde bilen i sommer. det sikkert en 2,5L?Det synes jeg høres lurt ut. Den motoren er vel enda sprekere. Med litt stell er dette gode motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Fikk den i gang i dag. Måtte taue i gang med en annen bil, men startet etter et kort stykke. Deilig å ha den i gang igjen :-) Men må få orden på den lekkasjen. Skal ta av toppen til uken og se hva jeg evt trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ian928 Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Hvis du har kjørt så mye på starteren og det ryker fra +kabelen så kan det være lurt å bytte denne. Har opplevd flere ganger tregstartede diesler som plutselig har startet når de fikk ny plusskabel. Biltema selger ferdige med koblinger, men de er kanskje ikke lange nok. Når det gjelder VM så hadde jeg en Chrysler Voyager med VM diesel, og på den var det lavt oljetrykk pga slitte vippearmer i toppen (problem på alle Voyagere viste det seg, det var så ille at Chrysler etter hvert fjernet oljetrykksmålerne pga dette...). Er ikke dette et problem med VM i Range Rover? Jeg har også et sett med topper liggende, de kan du få gratis, men du må sette i helicoil til boltene som holder vippearmene, gjengene ble ødelagt når jeg fikk registerreimhavari... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 En 2,5 skal visstnok være bedre mekanisk enn en 2,4. Jeg var grisefornøyd med min. Dessverre byttet ut med TD5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 20. mars 2012 Del Skrevet 20. mars 2012 Husk nå at om du skal av med en topp, så må alle av og byttes topp pakning på uansett. Alle toppene deler to toppbolter med hverandre, og løsnes de, ja da må alt tas på nytt. Hadde jeg hatt valget, så hadde jeg slått til på 2,5l du er blitt tilbudt....hvis du behandler den godt, så har du en kjempe venn i lang tid fremover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 Skal vi se.. Driver og lager en liten ønskeliste (foreløpig; har ikke hatt tid til å ta av toppen; kommer mere på denne). Noen som har et elektrisk speil høyre side foran? Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye toppakninger til 2.4 vm? Har sett et sted i danmark og de skulle ha 70 per pakning/240-ettellerannet for hele settet. Kan det stemme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 21. mars 2012 Del Skrevet 21. mars 2012 Jeg har mange nye pakninger i hylla. Sylmo a\s i Trondheim har også pakninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Lafterolf, hvor mye vil du ha for 4 toppakninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Helt gratis. Send meg adressen så går de i posten. Ved å gi dem bort sikrer jeg meg for aldri skru på sånn motor mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 28. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2012 Kris Solberg, Frederik Glads gt 8A, 0482 Oslo Tusen takk! Vil du helst slippe å skru på vm? :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2012 Del Skrevet 28. mars 2012 Vil skru minst mulig på alle motorer. VM-diesel liker jeg godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Dukket det opp pakninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksolb Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Nei ikke kommet enda, muligens pga påsken. Takk alikevel. Har nettop fått flyttet bilen til en mer permanent (privat) parkering så bilen får stå i fred for p-vesenet i oslo inntil jeg får fikset litt mer på den. Drøyt at borttauing i oslo fort kommer opp i 3-4 tusen... Men nå har jeg mer mulighet til å skru litt. Noe spesielt jeg bør være oppmerksom på når jeg bytter pakninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Vær nøye. Bruk ei papplate og stikk hull der du trer på støtstenger slik at du holder orden på hvor de skal stå. Kjøp nye bolter, det er strekkbolter og skal byttes. Vask topp og motor med rødsprit for å få vekk fett. Ikke sett fingermerker etter dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Har nettop fått flyttet bilen til en mer permanent (privat) parkering Good. Passert'n forleden dag - på nytt sted, litt lengre opp i bakken! ...og idag - som du skrev - var'n borte. God påske! Endret 4. april 2012 av robertsoevik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.