Gå til innhold

Handleliste ved heving av Defender


Tomm Wiik

Anbefalte innlegg

Tanken var bare å få lagd en liste som er lett for andre å søke opp når de er litt fersk i gamet...som meg ;)

Men jeg kommer nok til å ta en 2" heving i forbindelse med nye dempere/fjæringer.

Endret av Tomm Wiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hever du 2" :

- Fjærer og dempere (tror det er lyrt å bruke litt tid på å finne det som passer for ditt behov, for harde fjærer kan for bli litt ekkelt vist du ikke har mye last i bilen)

- Nye bøyder trailing arms bak

- Caster rorrection radius arms

- Når man er gang, ta et skifte av foringene ( feks, superpro)

- Skal du ha 35" hjul ? skift gjerne til heavy duty stryestag

 

ihvertfall det jeg kommer på så i farta :-) øvrige modifiseringer finner du fort ut av når bilen er hevet og div vibrasjoner dukker opp, mulig du får lyst på nye mellomakslinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken bil du har og hvor nøye gutta/jentene i Sollihul har vært ved sveising/montering av understellet på bilen :D

 

- Fjærer og dempere som er av stemt i forhold til hverandre

- Caster korrekeksjons foringer eller armer

- Lengre bremseslanger

- Enten koner foran og bak evt så må fjærene settes fast oppe også

- Bøyde slepe armer bak, for at ikke foringene slepearm-ramme skal bli skjevslitt

- Dobbel leddet mellomaksling foran

- Er du uheldig, så må du finne en løsning på bakre mellomaksling også...her har jeg to ganger opplevd lyd/vibrasjon og to ganger ikke.

 

Jeg har heva en OneTen, den heva jeg 3"...det gjør jeg ikke en gang til, her ble det vibrasjoner i alt

Har heva en Def 110 300tdi 2" , her fikk jeg vibrasjoner/ lyd i bakre mellomaksling og måtte ty til A-arms forlengelse løsning fra Qt-services...ikke den beste har det vist seg i ettertid.

Og en Def 110 td5 2", her gikk det greit med bakre mellomaksling

 

 

I tillegg har jeg heva en RRC 3", måtte bytte bortimot alt under og nå har jeg heva en RRC bare ca 1"...her kan ting være original

Jeg har også heva en meget ombygd Serihybrid...men den er så spesiell at den har eget kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor er det best å kjøpe lengre bremseslanger, og er det noe jeg må passe på i forbindelse med godkjenning av hevingen?

 

Hva sier BT i forhold til koner?, eller er det en annen måte å feste fjæringene på som er mer akseptabel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester man ikke hevefjærene på samme måte som orginale??? har ikke gjort noe spesielt på mine, koner trengs vel mest dersom man kjører med mye flex?

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk orginal/standard lengde på støtdempere, holder i masse vis og du slipper lengere bremseslanger og koner!

 

Problemet med dette (spesielt på 110 og 130) er at bakkeklaringen er alt for lav når en slipper ned lufttrykket i dekka til rundt 10 pund.

Har hevet min 2" å det er merkbart stor forskjell i terrenget, samt at en kan montere 35" dekk noe som også gir større bakkeklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke monterer lengre dempere bak blir den ganske stump i kjøre da "midtstillingen" på demperen blir feil.

Jeg har hevet 2" med spacere og har HD-fjærer samt lengre dempere bak, Helt problemfritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltilsynet bryr seg ikke om koner.... bare biler..... :D

 

 

de hadde ingen komentarer til mine, bak har jeg laget de selv i bunn og festet fjærene i toppen. de spurte hva det var og etter forklaring var de ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var du heldig, og det er uansett lurt å ikke møte opp med ekstremutstyr, særlig når det er snakk om innføring av heving i vognkort.

 

Jeg har skriftlig fått mangel på fjører som slipper grunnet for lange dempere. De så alvorlig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...