Gå til innhold

Thomas sin 1975 SIII 109


Thoma_s

Anbefalte innlegg

Hei.

 

På tide å lage en prosjekt tråd på bytte bilen.

Var å henta denne i Leksvik i februar.

 

Bilde har Rolf tatt.

Det ble sendt når vi diskuterte bytte objekt.

Jeg hadde tidligere en lite orginal SIIA.

Kjekk bil men som sagt ikke hel orginal.

Det er kjekt å nå skru i en bil som stemmer med tegninger.

 

Planen er pickup med tre seter og 2.5nad.

Så da må batteriene flyttes.

gallery_44_323_28778.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Her er et bilde av prøving av batteri kasse på ny plass.

Eg ser fleire fordeler med å bruke denne plassen.

Det er jo bare luft her originalt. Eg trenger batteri plassen

foran til sete. Land Rover har og lagt hull til luka.

Så med hjelp av en verktøy luke fra en exmil til og et besøk

hos en blikkenslager fekk eg et lokk til batteriene som ser meget orginal ut.

 

Bunnen kviler oppå ramma.

Siden er laget for å holde det reint.

Er ikkje heilt ferdig ennå.

 

 

IMAG1159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snart den nye batteri kassen ferdig.

Må legge kabler frem til minus bryteren ved tank velgeren.

 

Her blir det og en pluss koblingsstykke.

Det blir 70 kvadrat til bryter og koblingsstykke.

 

De orginal kablene fra den gamle batt kassa går inn til motor.

I garasjen ligger en vinsj. Den får 70 kvadrat fra bryter og koblingsstykke.

 

Har fått bytta dørk platene til orginale.

Har fått i orginale seter med midt sete.

 

Har blitt mange fine timer med bilmekking.

IMAG1201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert!

Her ble mulighetene for å jobbe med Krigær'n sterkt redusert når vi brått fikk 15cm snø.

Men varmegradene er rett rundt hjørnet så..... ;)

 

Takker. Mye god inspirasjon i dine tråder.

 

Her er det snart vår. Mud dekka skal på i løpet av helga.

 

Har fått ferdig batteri flytte prosessen i kveld.

Bare prøve turen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mye mekk og lite kjøring.

 

På klubb kjøring på søndag stoppa bilen i bakken opp til feltet.

Så jeg fikk ikke testa sommer dekka.

Men det ble pølser og fint vær med mye hyggelige folk.

 

Feilen ser ut til å være bensin tilførsel.

Har hatt litt tull men trodde det var ordnet.

Mistenkte pumpa og har bestilt ny fra Vestships.

Skal og få blåst gjenom slanger for å få ut dritt.

 

Kjekt å skru bil med verkstedshandbok på norsk.

 

Til slutt et bilde fra søndag:

IMAG1214.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det.

 

I går bestilte jeg bensin pumpe på Vestships.

Ringte bort i 13:00 tia.

Kom hjem fra jobb til hentelapp der det stod at den var forsøk levert 13:15 men kunne hentes på posten.

Rask og god service fra Vestships.

 

Så i dag håper jeg på å få start.

 

På torsdag skal den vises BT for å skrive inn midtsete.

Satser på at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld ble bensin pumpen byttet.

Brukte håndpumpa og fikk fram bensin.

Det gikk sent. Fikk start til slutt.

 

Bilen stod og sveiv på tomgang ei stund men den stoppa rett borti gata.

 

Prøvde å pumpe frem mer bensin. Gikk ikke.

 

Prøvde å bytte tank på kranen og da ble det fart i pumpa.

Var ikke så mye bensin på den tanken så det ble ikke lang tur.

 

Så nå blir det jakt etter lekkasje fra bakre tank og frem til kran.

 

Noen som har lagt opp nye rør?

Hva brukte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fått på mer bensin og kjørt tur uten problem på fremme tank.

 

Får bruke den mens jeg finner ut hva som er gale med den bak.

Fryktelig greit med to tanker..

 

Har og funnet ut at det må gjøres noe med bladfjær og dempere.

Har 480 kg med mørtel til vaskerommet baki.

Den kjentes over humper. Fikk litt sjøgang etter humper..

IMAG1222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bilder:

Utrolig smart plassering av batteriene. Du har gjort en fin jobb når du laget den nye "batterikassa" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøvde å bytte tank på kranen og da ble det fart i pumpa.

Var ikke så mye bensin på den tanken så det ble ikke lang tur.

 

Så nå blir det jakt etter lekkasje fra bakre tank og frem til kran.

 

Noen som har lagt opp nye rør?

Hva brukte dere?

 

Mulig det er bytta rør på denne en gang før, og jeg mener Biltema var leverandør....mulig årsak til problemene. Men det er mulig at harddisken min tar feil også.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt morken gummislange bak ved tanken.

Skal bytte den. Tror det er greit frem til tilkoblingen i kranen.

Har tukla med kranen når jeg fjerna webastoen.

Enig med deg Gaute. Er gode de plast slangene.

 

Var på BT i dag og skulle skrive inn midtsete framme.

Gikk ikke sa de på BT.. Kommer en egen post på dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint vær på lørdag så da ble det litt mekking.

 

Spylte og bytta kjølevæske.

 

Fint med exmil og kraner til kjølevæske i fronten.

Skrudde av hurtigkoblingene og satte på slangestuss.

Kjørte den varm med renselurium og spylte med hagaslangen.

Sko fylle på ny kjølevæske den veien og men drillpumpa funka ikkje

Og drillen hadde jordfeil..

 

Men det gikk fint å fylle gjenom radiator.

IMAG1230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt på å bruke eksternvarmertilkoblingene til å flushe systemet. Enkelt og greitt! :)

Kjempefin løsning på batterikassen, et strøk grønnfarge og det blir som om det skulle være originalt.

 

Måtte le av problemene med pumpa/drillen. Slike dager har vi alle av og til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vil gjerne høre mer om dette.

 

De mente det ikke var sikkert nok.

 

Skriver klage på det nå.

Vet ikke om det hjelper men det er forsøke verdt.

 

Burde ikke være et problem.

Bilen er levert slik fra fabrikk og jeg har brukt orginale deler.

Men jeg hører til Stavanger BT...

 

 

Har blitt inspirert av alle exmil prosjektene her at nå var det på tide med litt jobbing.

 

Har skiftet alle tre reimer i front.

Det var på tide. Ikke mye igjen av de gamle.

Byttet og spyler pumpe da den gamle ga opp for en stund sia.

 

I dag var jeg ute å smørte på Biltemas malingsfjerner.

Gikk to store flasker på hele bilen uten taket.

Blir spennede å se hvor mye som er igjen etter høytrykksspyleren har gjort sitt.

Endret av Thoma_s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...