Gå til innhold

LR, Series III 109, FFR


Franco

Anbefalte innlegg

Dørsidene har ikke klips som originalt, iflg Exmoor trim guidelines skal man bruke popnagler eller skruer.

Tenkte først på liming, men det er for stort spenn rundtdørlåsen til at det ville holde over tid.

Brukte popnagler for interiør med sort plasthode og det ble ganske så "usynlig". Biltema har sorten;

 

http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Aluplastnagler-12920/

 

Dørplantene måtte justeres noe for å passe rundt SIII dørlåsen, men hadde ellers bra passform.

 

Exmoor trim selger forøvrig ikke direkte, kun via distributører. De fleste "ordentlige" deleleverandørene har distribusjon av Exmoor produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Noen bilder av interiøret slik det fremstår i dag. Møkkete og ikke klargjort for pornoshoot, men allikevel representativt for en feltvogn i daglig bruk. Følgende er gjort i komfortsonen;

 

Ser som regel værre ut på bildene så den må jo se strøken ut...

 

Jeg måtte bytte tilbake til original setebunn i min exmil ettersom Exmoor sin var så høy at jeg ikke så ut av vindu lengre :D Utrolig hvor komfortabel en litt sliten skumgummi og en passe myk finerplate kan være, alt tatt i betraktning :D

 

Du har kanskje ikke plass til rullgardinen lengre men jeg brukte min ganske mye og det var genialt om vinteren. Nå finns det vel mange typer muffe til S3 men det var helt greit å kunne lukke og åpne den innefra.

 

Flott prosjekt!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser som regel værre ut på bildene så den må jo se strøken ut...

 

Jeg måtte bytte tilbake til original setebunn i min exmil ettersom Exmoor sin var så høy at jeg ikke så ut av vindu lengre :D Utrolig hvor komfortabel en litt sliten skumgummi og en passe myk finerplate kan være, alt tatt i betraktning :D

 

Du har kanskje ikke plass til rullgardinen lengre men jeg brukte min ganske mye og det var genialt om vinteren. Nå finns det vel mange typer muffe til S3 men det var helt greit å kunne lukke og åpne den innefra.

 

Flott prosjekt!!

 

 

 

Vel, å bruke "strøken" ville kanskje være i grenseland mot å misbruke det norske språk, men den ser ganske ok ut i tusmørket.

 

Ha-ha, ja tresmak i ræ*a er definitivt å foretrekke framfor å ikke se veien. Man blir jo herdet etter en stund og når skinkene er sovna pga blodmangel, da er det ikke så vondt lengre. :) De setene jeg har er iflg spec. 1.5cm lavere enn originalt, ikke mye, men det var akkurat nok for min del til at jeg slapp å krumme nakken for å se framover.

 

Savner gardina, men det er litt for trangt der framme etter at intercooleren kom på plass. Nå er det så mildt at det ikke gjør noe særlig. Håper på global oppvarming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det nærmer seg visning for godkjenning av ombygging, så det er greit å få ting som man ikke er så stolt av på stell.

 

Denne kvelden var det tid for å lage et bedre styrestag. Styrestaget var et "rakkelverk" som besto av originalstaget forlenget med en RRC forlenger (lengst til venstre i bildet), altså totalt 3 deler skrudd sammen. Dette er ikke langt nok så en må gjenge ut ganske langt for å få det til å rekke. Sikkert ikke en god oppskrift for å få skryt på Statens vegvesen... (På bildet er braketten til styredemperen kappet bort.)

 

Fikk tak i et brukt parallellstag som jeg kappet og sveiset sammen med den lengste delen av originalstaget. Det resulterende staget er består av ett stag skjøtet med RRC forlenger. Den korte delen av originalstaget (lengst til høyre) blir overflødig etter modifikasjonen. Staget blir da høyregjenget på begge ytterkanter ("midtskjøten" med RRC forlengerstaget er linksgjenget). RRC forlengeren blir da den justerbare enden ettersom det lengste staget får påmontert styredemperbrakett etterhvert.

 

20140118_111348.jpg

 

Fant en bolt som passet perfekt som forsterkning ifbm sveising.

 

20140118_135831.jpg

 

20140118_140354.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LafteRolf!

Det var da som f*n... Det hadde jeg slått til på for en uke siden :P

Kom forresten på at det var du som skulle hatt delekassa som står bak dieselvarmeren... Dersom du fremdeles er interessert kan jeg ta den med til Trondheim i neste uke. blush Det var et Defenderratt, Seriematter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal finne fram inventorylista, den ligger her et sted... Angrefrist ettersom det ble så lang leveringstid :)

Dro den med til Trondheim sikkert tre ganger og glemte å hive den ut av biila hver gang. Alzheimer rammer også i ung alder blush

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Takker, den går som en drøm :-)

Kan ikke sammenlignes med originalen. Fra 63 slappe bensinhester til 111 seige dieselhester merkes godt.

Bra med pulver og behagelig opp til 100km/t. Servostyring er luksus; ingen dødgang og svært lett på rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, det var vel strengt tatt avskiltingsbegjeringen som fikk meg til å få ut fingeren. Den var ferdig i Januar, så det gikk litt treigt med papirarbeidet... blush

 

Da jeg var ferdig tok jeg den på EU-kontroll og den passerte på alle punkter med unntak av motorbyttet. Det gir en "kode 3" som betyr kjøreforbud og full stopp før den er vist til etterkontroll og godkjent. Tok meg god tid med papirene, hadde dessuten hatt skriftlig dialog med Statens vegvesen underveis, så de var i utgangspunktet inneforstått med planene og løsningen før det ble gjort.

 

Top tips:

  1. Forhold deg til èn person under hele prosessen
  2. Forklar hva du ønsker å gjøre, skissèr en løsning og be om (skriftlig) tilbakemelding
  3. Kapp/sveis/kjøp først _ETTER_ at du har fått tommel opp fra SSV
  4. Lag en fotodokumentasjonsmappe (bilder av sveiser og konstruksjonsdetaljer mv.)
  5. Spar på all relevant dokumentasjon, systematisèr den (delekataloger og en haug bøker er ikke særlig behandlingsvennlig...)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, på hvilket grunnlag fikk du avslag forresten?

 

Det er flere SIII'er i Norge som har godkjent motorbytte til 200tdi. Jeg mener å ha sett en som hadde godkjent motorbytte til 300tdi også for noen år tilbake.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Håper du legger ut litt på YouTube så vi andre får ta del i gleden ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...