ghhoel Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Ifb med et sommerprosjekt jeg muligens har dratt på meg, er det ønskelig å bytte aksel på en tilhenger. Men hva kreves for en slik operasjon? Er det samme prosedyre som ved ombygging av biler, dvs. full søknadspsosess? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 (endret) Di har to muligeter. Spør eller la være. Tilsynet kjenner ingen grenser... Endret 8. februar 2012 av terratracker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Skaff deg en typegodkjent aksel med samme vektklasse. Da er det bare å bytte. Blir som aå skifte deler på en bil, dvs. ingen søknad. Blander du Trafikkstasjon inn i dette blir det bare rot. Da må de svare på ting de ikke ar noe rede på, og svaret blir deretter. Wold skryter uhemmet av sine gode kontakter hos Hofstad. Snakk med hamhvis du skal kjøpe. Er akselen du får tak i for bred i forhold til gammel er det bare å kappe den inn på midten til riktig lengde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ghhoel Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Snakket med VV nå, og jeg kan få godkjent et akselbytte til "ikke-original" aksel, dersom jeg får noen til å dokumentere at tillatt totalvekt blir enten tilsvarende, eller bedre enn tillatt med ny aksel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Hvor gammel er hengeren du skal bytte aksel på. De har ingen kontroll på eldre tilhenger, så da er det bare å bytte. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det etter min prosess med tilhenger mot SVV. Jeg derimot har en henger som tidligere var sperrevogn, da uregistrert. Den ønsker jeg å få registrert. Den har ikek understellsnummer, og for gammel til å ha papirer som sier at det er betalt mva for den. Det var ikke så enkelt som det ble meg fortalt. samme det, ny aksling ligger i garasjen, det blir vel å kjøpe inn en ny påløpsbrems som passer med bremsene på akslingen. Da blir det en godkjent henger med LR boltsirkel. Sjekk med listen over godkjente kombinasjoner av påløpsbrems og tilhengeraksling Har du en godkjent henger uten at kombinasjonen din stemmer etter den listen, hadde jeg bare byttet aksling til en som har samme last- og hjulspesifikasjoner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg sveiset en del tilhengere uten brems til kanoer en gang i tiden for speidergruppa.. Da var det å slå inn eget understellsnummer og vise og veie henger med kanoer for å vise at totalvekta ikke overskred det som stod på akselen.Det var EN kar på Risløkka som hadde peiling. Etterhvert ble de leid ut og måtte følgelig forsterkes nesten overalt pga overbelastning. (Folk fylte kanoene med sekker og alt annet utstyr de trengte å ha med) Ofte ble det sterkere aksler også men vi "glemte" å vise dem omigjen. Nå er det nok vanskeligere med egenkonstruksjon tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Er hengeren egenbygd, er det greit fortsatt, tror jeg. Men min henger har jeg ikke bygd selv. Hadde det vært et rammenummer på den, så kunne jeg betalt mva av summer som jeg hadde kjøpt den for, så hadde jeg fått registrert den som den er. Men siden det ikke er rammenummer på den, og jeg ikke har bygd den selv, så kan jeg ikke få egenprodusert "rammenummer", og da kan den ikke registreres. Jaja. Jeg skulle bytte aksling uansett. Akslingen ligger her. må bare få den tilpasset. Så må jeg ha en påløpsbrems. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ghhoel Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Jeg kunne fint bygge henger selv også, fikk jeg beskjed om på SVV, men måtte fortsatt få noen til å gå gode for at "oppskriften" min, tilfredsstilite kravene(vekt, brems etc...) De som måtte gå god for oppskriften, var f.eks en tilhengerprodusent. Men han tvilte på at noen ville påta seg det ansvaret..... Hørtes litt ut som at han prøvde å få det til å høres veldig omfattende ut, så jeg ikke skulle begynne med det.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Apropos selvbygg.. Ser det er noen som tar bakparten av en bil, setter drag på den og får den godkjent som henger. Med godkjent hengeraksel og drag er dette sikkert kurant å få godkjent, men kan man få det godkjent med bilens originale aksel/hjuloppheng tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ghhoel Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Apropos selvbygg.. Ser det er noen som tar bakparten av en bil, setter drag på den og får den godkjent som henger. Med godkjent hengeraksel og drag er dette sikkert kurant å få godkjent, men kan man få det godkjent med bilens originale aksel/hjuloppheng tro? Skal være mulig å gjøre hva man vil, bare man får noen til å gå god for, og dokumentere at hengeren tilfredsstiller kravene. Problemet med å bruke bilens originale aksel/hjuloppheng, må vel være å få bremsene til å fungere på den... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 (endret) Brems på henger under 750kg er ikke et krav hvis jeg ikke husker feil. Da kan man også bruke en bremset aksel og kappe wirene. Finnarne kan kanskje høre med produsenten av hengeren om han kan skaffe noen papirer med beregninger osv. som BT godtar som arbeidstegning. Du har jo laget en henger fra godkjent tegning og galvanisert den. Endret 9. februar 2012 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle Arntsen Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 TROR de fleste sånne bilbakparter er reg under 750 kg derfor uten brems Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Å få bremsen til å fungere tror jeg jeg skulle fått til, så lenge det er wire-basert håndbrems på bilen. Om det blir kraftig nok brems er en annen sak. Og om det blir godkjent er en heeelt annen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det er krav om ryggeautomatikk på aksler med brems. Da blir det vanskelig med en bilaksel. Under 750 kg og ikke mer enn det bilakselen er godkjent for går fint. Opplagshenger for traktor er et unntak, men da er toppfarten 30 km/t Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Finnarne kan kanskje høre med produsenten av hengeren om han kan skaffe noen papirer med beregninger osv. som BT godtar som arbeidstegning. Du har jo laget en henger fra godkjent tegning og galvanisert den. Ulempen er 1. Produsenten er konkurs for lenge siden 2. BT har allerede fått endel papirer som sier hvem som produserte hengeren når. I tillegg er det nå en plombering på hengeren (??) siden den skal bygges om med en godkjent tilhengeraksling, og etterhvert en godkjent påløbsbrems.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Det høres ut som du er i enden av en blindvei, mm. du kan trygle deg til en godkjenning. Hva skal du med brems uten skilt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Nei, jeg skal ha med brems og skilt. Ny aksling ligger i garasjen, henger er nedsnødd. Med ny bremseløsning på plass, blir det tilhenger med brems, godkjent med LR boltsirkel. Med skilt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Hvor fikk du tak i akslingen Finn Arne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Her, dvs fra Rena via Halden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.