Gå til innhold

Ikke kjør bil i skiløypa


haakonbs

Anbefalte innlegg

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Et uvitende spørsmål fra min side: Onkel har en gård med 900 mål skog, med tillatelse fra han, har jeg lov å ratte rundt i hans skog og skogsveier eller er dette definert som utmark og dermed underlagt et avsindig strengt lovverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsbilveier er greit hos min onkel,men gjengrodde traktorveier o.l. er ikke tillatt brukt til kosekjøring,bare traktor.

Kosekjøring foregår , så vidt jeg skjønner,aldri bak et traktorratt.

Med motorsag baki,evt.noen granspirer i potte for nyplanting,materialer til setra som mangler tak,vegger,osv har jeg en grunn til kjøringa og da skal det mye til for å få bråk med fotturister o.l.som alltid ser deg selv i ødemarka hvor ingen skulle tru at nokon ville opphalde seg :blink:

Har benyttet meg av dette flere ganger,men ikke misbrukt det.

Kommer jeg innom annen manns grunn må jeg spørre om lov først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er veldig grei når det gjelder kjøring i utmark. Enten det nå gjelder skogsbilveier som ikke er beregnet for kjøring med vanlig bil, traktorveier eller utenfor. Det er ikke lov med mindre det er nødvendig for drift av eiendommen.

 

Ellers er det en ting som forundrer meg; Det virker som at det er "greit" å ikke overholde de lovene som ikke passer en... Gutta som kjørte i lysløypa kan umulig ha trodd det var lovlig. At det er lite kjøreområder rundt omkring har ingenting med saken å gjøre. At de også kjører et sted med preparert løype er direkte dårlig folkeskikk og hensynsløst.

En sammenligning (om enn ganske drøy da alvorlighetsgraden er en ganske annen) vil være at voldtekt er greit fordi det ikke finnes så mange bordeller. Enhver idiot vet jo at man ikke gjør slikt men noen gir f... for å tilfredsstille sitt eget behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Tore, men jeg tror vanlige folk har problemer med å forstå at det å kjøre på en ubrøyta vei på vinteren er ulovlig. Da tenker jeg ikke på at faktisk er ulovlig, men hvorfor det er blitt sånn. Det ødelegger jo ikke naturen på noe som helst måte. For min egen del så passer jeg mer på å holde 30 km/t fartsgrense enn 100 km/t. Er like ulovlig å kjøre for fort uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er veldig grei når det gjelder kjøring i utmark. Enten det nå gjelder skogsbilveier som ikke er beregnet for kjøring med vanlig bil, traktorveier eller utenfor. Det er ikke lov med mindre det er nødvendig for drift av eiendommen.

 

Ellers er det en ting som forundrer meg; Det virker som at det er "greit" å ikke overholde de lovene som ikke passer en... Gutta som kjørte i lysløypa kan umulig ha trodd det var lovlig. At det er lite kjøreområder rundt omkring har ingenting med saken å gjøre. At de også kjører et sted med preparert løype er direkte dårlig folkeskikk og hensynsløst.

En sammenligning (om enn ganske drøy da alvorlighetsgraden er en ganske annen) vil være at voldtekt er greit fordi det ikke finnes så mange bordeller. Enhver idiot vet jo at man ikke gjør slikt men noen gir f... for å tilfredsstille sitt eget behov.

Alle er vel enige om at det er unødvendig og dustete å kjøre i en preparert skiløype. Det jeg reagerte på var formen på pressedekningen og gapestokkmentaliteten. Det er mye alvorligere å kjøre i 70 km i timen i 30-sone der småbarn går til skolen, noe jeg ser daglig i området jeg bor, uten at det blir noen pressedekning ut av det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det det. Den 5. statsmakt gjør (totalt sett) ingen glimrende jobb med hensyn til hva de dekker på hvilken måte og slik sett er det mange som slipper billig unna sine synder i forhold til de to lysløypegutta.

 

Det jeg var ute etter er å sette litt søkelys på det med at vi følger de lovene som passer oss eller de som det får større koneskvenser å bryte enn hva vi kan takle. Egoismen råder mer og mer.

 

Bøtesatser for kjøring i utmark er uforholdsmessig høye i forhold til brudd på fartsgrenser når man tenker på mulig konsekvens. Bortsett fra at brudd på fartsgrensene som regel ikke resulterer i noen skade men om så oppstår blir reaksjonen vesentlig kraftigere.

 

Lov om motorisert ferdesel i utmark er nok unødvendig streng og i alle fall for diffus. Praksis rundt dispensasjon er også varierende. Det er rom for forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rir selvsagt aldri i skiløypene med hesten. Men hver vinter anlegges det skiløype som krysser min sledeløype på to steder. Jeg antar jeg ikke gjør noe galt når jeg da krysser skiløypa på to steder med hest? Det er iallefall ingen som har klaget - bortsett fra han som trodde sledeløypa var en skiløype for unger, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenlappspørsmålet er vel hvem som var der først og hvem som er grunneier evt. har avtale med grunneier vil jeg tro.

På den annen side elsker jo noen å krangle litt.

Mulig det er av gammel vane hjemmefra.......

Har bråkes det hvis jeg krysser skisporet med ATV på min grunn......

 

Hadde en prat heromdagen med en fyr som stoppet meg oppi "gata" og lurte på om jeg hadde noe med gaupegutta å gjøre siden jeg hadde så spesiell bil.Han hadde sett en på jordet sitt.

Bare troll ,sa jeg,og så ble vi stående i kulda og prate bil.

 

Hva gaupegutta skulle glemte jeg å spørre om.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløyper er man jo bare i av og til, egentlig ganske skjelden på samme sted. Ok, hesteskitt tar mye plass, men om man sklir over en hesteskit med skien gjør det egentlig utrolig lite. Katteskit derimot :) utenfor gatedøren, ved siden av førerdøren på Defenderen, det betyr noe. Naboene har katter alle sammen. De kommer fra landet mange av dem, sannsynlgvis er de vant til å ha dyr, men disse driter altså der jeg trakker. De liket tydeligsvis å ha katter, selv når de dør skaffer de nye, har bodd her i 23 år. Intet å gjøre med det, skal ta jegerprøven og handle et salonggvevær, men det blir vel overkill. Kona vil ha belegningsstein av betong istedenfor singel, men det vil ikke jeg ha. Jeg vil ha singel og ingen katter. Ajaj, hvilke prøvelser livet gir :)

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt om et middel som het "kattvekk" eller noe i den dur.

Om det virker vet jeg ikke.

Noe slikt du tenker på? Naboen på fjellet satte opp gaupesaks ute på et skjær for å holde unna måker og unger. Hagle har han og... Hagla brukes heldigvis mest på ender, men man vet jo aldri...

 

lynxtrap.jpg

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløyper er man jo bare i av og til, egentlig ganske skjelden på samme sted. Ok, hesteskitt tar mye plass, men om man sklir over en hesteskit med skien gjør det egentlig utrolig lite.

Jeg går stort sett på ski hver helg hele vinteren, ofte på samme sted. Jeg kan love deg at hestemøkk ikke glir spesielt godt, og det er heller ikke noe særlig bra med hestespor i løypa. Bedre med elg. Den har så store klover at den stort sett unngår å lage dype huller. Rett ved et ridesenter har de satt opp et tau mellom ridesti og løype. Det ser ut til å fungere greit. Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...