Gå til innhold

Ikke kjør bil i skiløypa


haakonbs

Anbefalte innlegg

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du kan jo snu på det, sett at du hadde kommet til elvedalen for å kjøre offroad og noen hadde preppet alle løypene med trikkeskinner. Hadde gutta kjørt seg fast på en ubrøytet kjerrevei ut på bygda så hadde ikke en kjeft brydd seg om det. Dette dreier seg jo ikke om å at folk skal gå på ski eller ikke. Dette er jo bare bensin på bålet til de som hater motorisert ferdsel i utmark. Derfor er jo dette så innmari tullete gjort. Det er vanskelig nok å få kjørt lovlig offroad.

 

Jeg skal gå Birken på ski, jeg liker å kjøre offroad men jeg er ikke keen å møte biler i hverken Nord,øst,vestmarka. Det sagt så forstår jeg heller ikke at det skal være plass til alle.

 

Hmmm.....du kjører Toyota, går Birken og ønsker deg trikkeskinner i Elvedalen.

Jobber du i Miljøverndepartementet også?

:D :D :D

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss heller reflektere litt over HVORFOR to karer måtte ut i skiløypa for å "teste vinsjen sin".

 

Jo, fordi det finnes nesten ingen lovlige steder å kjøre bil utenfor vei. Så lenge det er mange tusen kvadratkilometer ledig terreng, og noen hundretusen biler som faktisk er bygget for å kunne kjøre utenfor vei, så vil det skje ulovlige ting.

 

Det foregår mye ulovlig kjøring i utmark i Norge, vi trenger å få regulert 20 felt á 10.000 mål til motorleik i Norge. Hadde løst hele problemet med både ulovlig ATV, snøscooter og bilkjøring i utmark. Da hadde tettheten på kjørefeltene vært såpass stor at de fleste ville hatt en time unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjørefelt, hvorfor ikke opprett en mindre vedlikehold veinett uten asfalt.

Norge klarer det jo glimrende med de som er asfaltert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<ul>

<li>Rart. Biler er laget for å kjøres etter veien.  Ski bruker man i terrenget. Ingen bruker ski uten preparerte løyper, og nåde den tosken som kjører opp spor med sidehelling og over kuler.</li>

<li>Biler derimot har fått firehjulsdrift og vi søker ut i terrenget.</li>

</ul>

<p>Baner er jo flotte ting det, men ofte blir de for organiserte med mye regler som gjør at de ikke fanger denne gruppen. Ungdommelig utolmodighet gjorde at de måtte teste "tvert". Ingen tid å miste. Siden mørket sørget for at løypa var ledig, og de skulle jo ikke ødelegge skimulighetene, ski er jo laget for offroad. Beruset over bilenes framkommelighet nøt de hver meter framover.</p>

<p> </p>

<p>Nå har det blitt slik at dette er noe av den største miljøkriminalitet, for det rekker ikke med synd, vi kan se i Norge. Snøscooter er nok det eneste som er verre.</p>

<p> </p>

<p>Selv synes jeg dette er en filleting som aldri skulle kommet i avisen. Ser man dette i et perspektiv blir det bare komisk. En irettesettelse er sannsynligvis nok til at disse guttene aldri setter sin fot i skiløypa mer, hverken med bil eller ski. Vi se de bilene de bruker, det er ikke en værsting akkurat. Ungdommelig overmot med uheldig utfall.</p>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski bruker man i terrenget. Ingen bruker ski uten preparerte løyper, og nåde den tosken som kjører opp spor med sidehelling og over kuler.

 

Joa, det finnes en masse mennesker som går på ski uten løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rekker lenge med kommunestyrevedtak vil jeg tro?

 

Man kan ikke sitte å vente til det gror opp en bane av seg selv. Alt starter i det små, og vi må alle bidra.

 

Først må det være ett miljø, og det miljøet må ha ren vandel. Opplæring er stikkord, og fanger man opp ungdom på skråplanet er man langt på vei i aksept. En velvillig grunneier og noen som er flink med ord og blyant til å regulere et felt. Ett slikt felt kan gjerne fange flere grener, og trail er en flott idrett. Tenke-tenke... Idrett utløser tippemidler, utdelt av fylkeskommuner, og skal tro om trail er å oppfatte som idrett?

 

Kort sagt er vi litt ansvarlige selv for at vi skal ha kjøreområder. Det må være ildsjeler som ofrer alt for dette, og gjerne flere. Om disse forholdene er tilstede tror jeg veien gjennom et vedtak er kort, neste steg er finansiereing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der Vidar. Jeg var med på Ultra Birken ifjor og jeg de satte så klart merker i naturen. http://nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7774921

 

Så er vel spørsmålet om vi skal la Norge gro igjen ( for det er i ferd med å skje) eller om vi skal faktisk bruke naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Monsterbila i løypajn", mer kriminelt kan det vel ikke bli her hjemme i steinrøysa... På veien inn til hytta er det noen petimetre som skal ut og fikse på veien med en gang det begynner å bli moro... Hadde vi latt grusveiene våre i fred hadde vi ikke trengt terrengkjøring for å få noen utfordringer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Monsterbila i løypajn", mer kriminelt kan det vel ikke bli her hjemme i steinrøysa... På veien inn til hytta er det noen petimetre som skal ut og fikse på veien med en gang det begynner å bli moro... Hadde vi latt grusveiene våre i fred hadde vi ikke trengt terrengkjøring for å få noen utfordringer :lol:

Slutter meg til den!! :) .Kona har bemerket at hun tror jeg er den eneste i hytte området,som gnir seg i hendene når veien har snødd og føket igjen,likeså når veien renner bort i vårløsninga B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ble da anlegg som Wolfroad lagt tilnærmet dødt igjen???

Ikke er det bærpliukkerne, ei heller elgen eller noen sjeldne sommerfugler...........

 

Vi hær i nord sliter med at områdene ikke er regulert til dette, og det virker som at det er umulig å få til da fylket skal avgjøre slikt uvæsen.

Kan ikke forstå hvorfor vi ikke kan bruke igjengrodde traktorveier/Kraftgater til vår aktivitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS jeg husker riktig,det var mye att og fram,ville grunneier ha full pakke.Snøskuterkjøring,offroad med bil,osv.

for å kunne dekke utgiftene med dette.Det ble litt i overkant mye for miljødepartementet.

Men,man hadde jo fått tillatelse til x antall treff i året sist jeg hørte.

Med BilSPORTsforbundet i ryggen håper man jo at det skal bli litt lettere med terreng.Sport er jo idrett ;)

Endring på Rena etter så mye pes tror jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bygge enda et nytt unødvendig shoppingsenter får man sprenge bort så mye jomfruelig natur man vil, men litt kjøring i en gammel militærleir eller et hogstfelt er fysj fysj og miljøkriminalitet på høyt plan. I Norge er det forbudt å kjøre ATVer i terreng. I Alaska og Canada er det forbudt å kjøre på vei så der er det alltid terrengstier for ATVer langs med veiene... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...