Gå til innhold

Hjullager-ras. Hvordan få av navet?


Anbefalte innlegg

Forslag til løsninger på hvordan dette navet skal slippe akselen?

 

Lagrene har raset, tydeligvis god varmgang m.m.

 

Alle navmuttere m.m. er fjernet.

Forsøkt bare avtrekker, avtrekker og varme, og avtrekker, varme og sleggeslag.... :(

 

Håper å redde bremseskiva, men ellers er delene kass allerede. Vold kan være en løsning.

Bilde0815.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvor lurt det er med ters på stikkakselen. Prøv å bruke noe du kan brekke med bak skiva samtidig som du kakker. Det viktigste er uansett å banne som en arg nordlending. Siste utvei er kløyving av hele greia med vinkelsliper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvor lurt det er med ters på stikkakselen. Prøv å bruke noe du kan brekke med bak skiva samtidig som du kakker. Det viktigste er uansett å banne som en arg nordlending. Siste utvei er kløyving av hele greia med vinkelsliper.

 

Har også vært inne på tanken, derfor stoppet jeg å tighte avtrekkeren før jeg kom til dialektisk bannskap.

 

 

Nå blir det å bytte hele smæla, fra akselhylse-flensen, og ut. Men, hvordan komme til boltene som holder skiva?

Terra sin erstatningsdel har massiv, eldre type skive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mer gass igjen på gassflaska, så prøver du å varme og bøye til en fastnøkkel som du kan smyge inn på baksiden. Ny gassbeholder får du på Tools el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassøks er best,men ofte ikke hobbygarasjehyllevare.

Har du ikke noe som kan brukes til Lafterolfs løsning kan du demontere i pokalen.

Løsne simringen,2 endeledd og pivotpins.

Da får du vekk drivakselen og lagt delen på benken for videre slakting.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjenner ikke delene du holder på med, men måten du har spent opp avdrageren på sier meg at her kunne du nok med stort hel brukt hydraulisk presse.

Lagt navhuset( huben ) i bakkene og presset på akselen med X antall tonn, så hadde det vell gitt seg. Er det ikke slikt det er meningen at det skal gjøres?

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger man normalt ikke presse til i det hele tatt ;)

Jeg har gjort det i veikanten på en Defender en gang.

 

 

 

Men når det er varmkjørt/rast, da må det vold til. Og evt nye deler som i dette tilfellet.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde samme jobben i går. der hadde lageret fått kjørt seg skikkelig og var kun grus igjen av indre lager. Null problem å få av boss og skive, men indre bane på lageret hadde smørt seg godt fast i aksel tappen. Har aldri hørt om den type problem du har noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kjenner ikke delene du holder på med, men måten du har spent opp avdrageren på sier meg at her kunne du nok med stort hel brukt hydraulisk presse.

Lagt navhuset( huben ) i bakkene og presset på akselen med X antall tonn, så hadde det vell gitt seg. Er det ikke slikt det er meningen at det skal gjøres?

 

Mvh Brage

 

Litt av problemet blir i så fall at man ikke får hubben vekk fra bremseskive m.m. fra innsiden. Nå skal jeg jobbe litt med dette igjen i morra, og da kommer forhåpentligvis løsningen :)

Jeg er ikke så sugen på å bruke bremseskiva som mothold i pressa, i første omgang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet for noen dager siden med Discovery bilen min. Ytre lager løsnet lett mens skiva og hub satt fast med det indre lageret. Dette var på bakaksel så der var det greiere å sette avtrekker mot enden av hylsa til Hub. Stor avtrekker fikk av skive og hub mens indre lager og simmering bak denne satt igjen. Dette fikk jeg av med en liten avtrekker. Men har hatt lager som omtrent har smeltet sammen med hylsa på andre biler. Da er vinkelsliper siste utvei, var spor av dette på min 300 på høyre bakhjul så det har nok skjedd der også.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift lager FØR det går til hel.... blush er nok bedre medisin, men hvor ligger egentlig intervalene for bytte??? Står det skrevet ned noen plass? Og hva har dere hatt av km stand på lagrene som har havarert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite fett er oftest årsaken.Fra fabrikk er det svært lite der.

Ta av medbringer og fyll opp.Er det rust der bør du bytte lagere.

Sjekk på storservice for spon i fettet.

Slakk i lageret er en god indikasjon på at det begynner å skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opp mine hjul lager 2 ganger i året, rengjør lagerbaner og kontrollerer slitasje og fyller på med nytt fett. Vil tro det holder med en gang men blir endel ta vegen på vogna så derfor oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...