ole jacob Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Forslag til løsninger på hvordan dette navet skal slippe akselen? Lagrene har raset, tydeligvis god varmgang m.m. Alle navmuttere m.m. er fjernet. Forsøkt bare avtrekker, avtrekker og varme, og avtrekker, varme og sleggeslag.... Håper å redde bremseskiva, men ellers er delene kass allerede. Vold kan være en løsning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svesol Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Ytre lager er også ute? I så fall er det ikke mye som kan holde igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Er litt usikker på hvor lurt det er med ters på stikkakselen. Prøv å bruke noe du kan brekke med bak skiva samtidig som du kakker. Det viktigste er uansett å banne som en arg nordlending. Siste utvei er kløyving av hele greia med vinkelsliper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Han har innsett nederlaget og henter 'ny' komplett ytterdel hos meg i ettermiddag.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 28. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2012 Er litt usikker på hvor lurt det er med ters på stikkakselen. Prøv å bruke noe du kan brekke med bak skiva samtidig som du kakker. Det viktigste er uansett å banne som en arg nordlending. Siste utvei er kløyving av hele greia med vinkelsliper. Har også vært inne på tanken, derfor stoppet jeg å tighte avtrekkeren før jeg kom til dialektisk bannskap. Nå blir det å bytte hele smæla, fra akselhylse-flensen, og ut. Men, hvordan komme til boltene som holder skiva? Terra sin erstatningsdel har massiv, eldre type skive... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Hvis det er mer gass igjen på gassflaska, så prøver du å varme og bøye til en fastnøkkel som du kan smyge inn på baksiden. Ny gassbeholder får du på Tools el.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Skal du bruke ters bør du ha en kopp som tar på hylsa og ikke akslingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terratracker Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Enig. Prov det O.J. (null) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Gassøks er best,men ofte ikke hobbygarasjehyllevare. Har du ikke noe som kan brukes til Lafterolfs løsning kan du demontere i pokalen. Løsne simringen,2 endeledd og pivotpins. Da får du vekk drivakselen og lagt delen på benken for videre slakting. Endret 29. januar 2012 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Klar over den. Men nå har jeg altså ny, komplett klump med stikk tilgjengelig. Eneste utfordringen blir å få over skiva..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Da er bilen fri for skadde deler. Så nå blir det litt arbeide innendørs, i varmen, før montering ute i Den Store Garasjen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hei, Kjenner ikke delene du holder på med, men måten du har spent opp avdrageren på sier meg at her kunne du nok med stort hel brukt hydraulisk presse. Lagt navhuset( huben ) i bakkene og presset på akselen med X antall tonn, så hadde det vell gitt seg. Er det ikke slikt det er meningen at det skal gjøres? Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Dette trenger man normalt ikke presse til i det hele tatt Jeg har gjort det i veikanten på en Defender en gang. Men når det er varmkjørt/rast, da må det vold til. Og evt nye deler som i dette tilfellet. Endret 29. januar 2012 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Motaba Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg gjorde samme jobben i går. der hadde lageret fått kjørt seg skikkelig og var kun grus igjen av indre lager. Null problem å få av boss og skive, men indre bane på lageret hadde smørt seg godt fast i aksel tappen. Har aldri hørt om den type problem du har noen gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Hvis ytre lager ,det nærmest låsemutteren(e),har skåret seg er det helvete hvis ikke alle kulene er helmost vekk. Indre lager er lettere uansett tilstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ole jacob Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Hei, Kjenner ikke delene du holder på med, men måten du har spent opp avdrageren på sier meg at her kunne du nok med stort hel brukt hydraulisk presse. Lagt navhuset( huben ) i bakkene og presset på akselen med X antall tonn, så hadde det vell gitt seg. Er det ikke slikt det er meningen at det skal gjøres? Mvh Brage Litt av problemet blir i så fall at man ikke får hubben vekk fra bremseskive m.m. fra innsiden. Nå skal jeg jobbe litt med dette igjen i morra, og da kommer forhåpentligvis løsningen Jeg er ikke så sugen på å bruke bremseskiva som mothold i pressa, i første omgang...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg hadde samme problemet for noen dager siden med Discovery bilen min. Ytre lager løsnet lett mens skiva og hub satt fast med det indre lageret. Dette var på bakaksel så der var det greiere å sette avtrekker mot enden av hylsa til Hub. Stor avtrekker fikk av skive og hub mens indre lager og simmering bak denne satt igjen. Dette fikk jeg av med en liten avtrekker. Men har hatt lager som omtrent har smeltet sammen med hylsa på andre biler. Da er vinkelsliper siste utvei, var spor av dette på min 300 på høyre bakhjul så det har nok skjedd der også. Jan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Gå til noen som har Autogen og varm lagret. Småe propanbrennere sentrerer ikke nok varme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ice Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Skift lager FØR det går til hel.... er nok bedre medisin, men hvor ligger egentlig intervalene for bytte??? Står det skrevet ned noen plass? Og hva har dere hatt av km stand på lagrene som har havarert? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 For lite fett er oftest årsaken.Fra fabrikk er det svært lite der. Ta av medbringer og fyll opp.Er det rust der bør du bytte lagere. Sjekk på storservice for spon i fettet. Slakk i lageret er en god indikasjon på at det begynner å skje noe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg har opp mine hjul lager 2 ganger i året, rengjør lagerbaner og kontrollerer slitasje og fyller på med nytt fett. Vil tro det holder med en gang men blir endel ta vegen på vogna så derfor oftere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hard belastning av bil=hard belastning av verktøykassa. Hvis ikke blir det hardere belastning av lommeboka senere. Gautemedservicevåroghøstpgamyetreffo.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.