Gå til innhold

Står det bra eller dårlig til med 4.6'en?


mr.Olsen

Anbefalte innlegg

Har en 97 mod 4.6 HSE som jeg må gjøre noe arbeid med en eller annen gang før sommeren.

 

Årsaker: Oljelekkasje fra topppakninger, lekker ikke så mye men, har nok pågått en stund da det er veldig grisete. i tilleg kan man nevne, noe forbruk av kjølevæske. hullete bakre del av eksos, samt et bensinforbruk som vel ligger noe over gjennomsnittet. Har vel ikke sett noe gjennomsnitt under 1.7 på lange tider, ligger til vanlig på 2.2, bykjøring, mye 40 -50 veier.

 

Så, i et forsøk på å kartlegge hvordan det står til med motoren sjekket jeg kompresjonen og tok en smugtitt under ventil-dekselet (se bildet).

Tok ut alle pluggene for komp.testen, og de så egentlig fine ut alle sammen. Alternativene er å la motoren stå i bilen og bare ta av toppene, eller gå grundigere til verks og like så godt ta ut hele saken og bytte litt mer saker når man først er i gang.

 

IMAG0070.jpg

 

Men, jeg blir ikke så klok av kompresjonstesten. Fikk bare sjekket 4 sylindre før batteriet var tomt. Fikk omtrent samme resultat på alle, ca 75 - 85 psi. Syns dette virker veldig lavt, testet på varm motor, og tatt ut alle pluggene. Måtte la den gå lenge å starteren før verdien nådde høyeste verdi. Syns det ser rent og pent ut under ventil-dekselet. Motoren har gått ca 200000 og er fra en 99modell. Syns ikke det mangler på krefter men, har lite å sammenlikne med... Så, burde jeg ta ut hele saken eller bare fikse toppene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar en kompresjonstest gjør man følgende: Først tar man ut alle plugger, og tar en komp test på alle cylindre. De tallene man får noteres på papir. Neste steg er å tømme litt motorolje i plugghullene for så og gjenta komp test. Hvis man får høyere komp/tall med olje i cylindere så er dette tegn på slitte stempelringer. Hvis komp/tall er så å si likt så er neste misstanke at ventiler ikke er tette. Dette gjøres når motor er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for svar :) Har lest litt forskjellig om komp-testing. har sett både at det står ved varm og kald motor.

Siden jeg hadde kjørt til garasjen så ble det varm. Hadde tenkt å fullføre alle sylindere og helle i olje men kom aldri så langt.

Mener å ha skrudd instrumentet godt nok i også. måtte kjøre den på starteren i godt og vel et halvt minutt, før jeg fikk maks komp. Tror batteriet begynner å bli dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Skal ike si noe om oljelekkasjen, men er du sikker på at den kommer fra topppakningen?

Forbruket kan du nok kanskje få ned med bytte av luftmengdemåler og lambdasonder.

Rustfri eksos fåes fra eksempel Famous four, se her :http://www.famousfour.co.uk/new_parts/parts-veh-rr_p38a-sec-exht-sub-sssystems.html

Dette er ett bra anlegg som ikke er - sport - og har nesten helt original design, bare at det er bygd av rustfritt stål.

 

Motoren sliten eller ikke, vet ikke. Tipper kammen slites fortere / før stempel ringer. Det er jo ikke spesiellt høyt turtall ved daglig bruk så...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er rimelig sikker på at det er toppakningene. ser ut som sølet begyner akkuratt i overgangen der. Ved bakerste sylinder.

Ser tørt og fint ut ved innsug og eksos. Har allerede byttet simmeringen som sitter på timing coveret, så da ble det noe bedre.

 

Lener mot å ta ut hele motoren jeg, da kan man litt enklere bytte ting, må ha ny vannpumpe også, slarkete løpehjul.

Tar meg selv i å tenke "how hard can it be?", har sett det har vært gjort. Fått damp-vakset hele motorrommet og motor hadde og gjort seg.

Er det på tide med en skikkelig overhaling av V8'ern etter 200000 km?

 

Har sett på eksosen fra FamousFour og fra rimmerbros. hørte en P38 "live" med rustfritt anlegg, som liknet veldig på det rimmerbros selger, med 2 utløp som stikker rett ut bak.

Veldig fin lyd, ikke høy, men grommere enn originalt, tenkte, sånn vil jeg ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det var årsaken til at motoren ble byttet av forrige eier, hadde vært ironisk nok om det var feilen nå også :) Dette får man vel bare sjekket med motoren ute av bilen? Jeg fylte på kjølevæske da nivået lå godt under minimum, så gikk det en stund og nå er det på samme lave nivå igjen, men det ser ut som det holder seg der, har vært på samme nivå nå i flere måneder, kan kanksje være slanger eller reservoaret som har sprekker. Har egentlig ikke ansett den feilen som så kritisk men, burde nok det. Er det aluminiumen i blokka som vanlig vis sprekker? eller er det sylinderforingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blokka. Sylinderforingene kan skli ned.

Det kan utmerket godt være en vannlekkasje i forbindelse med topakningen. Hadde det på min. Ørliten sprekk i gummibelegget på toppakningen. Den var ikke lett å se.

Men sjekk om du kan se hvor vannet tar veien. Det kan gå i forbrenningen hvilket gir mer vanndam i eksosen, Overtrykksventilen i ekspansjonstanken kan være defekt å slippe ut vann, det kan lekke ut i forbindelse med toppakning og vannet kan gå i olja. Sprett så av innsug og topper. Så ser du sannsynligvis mer men en sprekk i blokka er ikke nødvendigvis synlig. Blokka må i tilfelle trykktestes. Ligger ikke sylinderforingene i flukt med blokka vil det for bli lekkasje, men det bør du se spor av i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Tore! mye bra der. Skal toppe opp kjølevæsken igjen og se nøye etter om det går steder det ikke skal. Så blir det nok til å ta ut motor om et par måneder, når det blir litt koseligere temperatur i garasjen.

 

Godt å kunne henvende seg til et forum der det er mange med mye erfaring fra disse motorene og bilene :). Takknemlig for alle inspill, håper å lære noe og kunne hjelpe andre. Har sett en 4.6 plukket helt fra hverandre, ser ut som er gnakse så kurant motor å skru på, ikke så alt for mye avansert. Ser at det vil bli trangt å komme til de øverste boltene på girkasse til motor, men får det vel til. Flexplaten kan man vel skru av fra "inspeksjonsluken" under girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips der :) Ser faktisk frem til å begynne på det, og det er jo et godt utgangspunkt å ha. Blir vel å sende topper og blokk for maskinering hvis det viser seg nødvendig. Kommer sikkert til å klø meg i hodet og lure på en hel del saker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ut av vannet først. Det er mye annet som kan gi vanntap.For varm motor=ikke nok kjøling.

Ikke nok kjøling=dårlig radiator,termosta,vannpumpe++++++

Sjekk priser først på overhaling.Endel sånne overhalinger++

har vist seg å bli dyrere enn å kjøpe ferdig overhalt motor fra feks RPI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket innom shop'en til RPI, de har mye godsaker der! Får da indelig håpe at det ikke er så ille at man må se etter ny motor.

Har sjekket O-ringene tidligere, tok ut hanskerommet og så som best jeg kunne på de, ser ok ut. Har heller aldri problem med vanntemp, holder seg stabilt selv under rygging av henger på lavserie.

Vet at vannpumpen burde byttes, kjente at det var en god del slark i løpehjulet når jeg byttet drivreim og dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har jeg endelig begynt på jobben med å ta av topper.

Ganske kurant jobb, en del å demontere men, ingen store problemer så langt.

En ting har jeg erfart da, de eksos-skjoldene, de skal ikke på igjen... kommer til å legge på eksos-bånd, er ytterst få hele bolter igjen...

 

Fikk av høyre topp i dag. Jeg har sett ganske store spor av motoroje nedover blokka rundt sylinder 8 (som er bakerste på høyre side, right?).

Jeg håper på å finne kildene til oljelekkasjene, for ja, det er flere. Før jeg begynte jobben, har jeg notert meg mye oljesøl rundt sylinder 1, 7 og 8.

Har også sett spor av kjølevæske som har rent ned på sumpen, men har ikke greid å sett hvor det kommer fra.

Håper noen kan hjelpe meg litt med å trekke de rette konklusjonene.

 

Toppen ser slik ut:

rr_toppakning 011_low.JPG

Er dette tegn til oljelekkasje? Eller er det bare olje som har rent ned etter jeg har tatt ut topp-boltene?

Jeg syns det er veldig sammenfallende med at det er mye oljesøl akkuratt ved denne sylinderen.

 

BIlde av blokka med pakning fortsatt på:

rr_toppakning 012_low.JPG

 

Bilde av blokka uten pakning:

rr_toppakning 015_low.JPG

 

Venstre side:

rr_toppakning 007_low.JPG

har en liten mistanke om at det lekker fra pakningen til front coveret også. Enten det eller så er det oljeslangen fra sump til oljekjøler.

Den vet jeg lekker, mulig det blir blåst bakover av viften og dermed griser til front av motorblokk.

 

Satser på å få demontert siste topp i til helgen. Motor har gått litt i overkant av 200000.

Observerte også rester av noe som likner tetningsmiddel av noe slag. Seig svart guffe, som ligger rundt mystiske steder på innsug og topp.

Mulig forrige eiere har hatt problemer med lekkasje før og forsøkt å tette det utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes tetningsmasse (Hylomar) i de fire ytre hjørnene mellom blokk, topper og Valley gasket.

Kjølevæske på Valley gasket kommer fra kanalen mellom toppene. Det er vallery gasket som svikter. Jeg skrev toppakning i et tidligere innlegg men det var valley gasket jeg mente...

Jeg tør ikke si noe bastant om oljelekkasjene ut fra bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg tror også det er Valley gasket som er kilden til vannlekkasjen, har kjøpt inn en del nye pakninger, og slanger til oljekjøler.

Blir nye plugger og pluggledninger også i samme slengen.

 

Får se litt på de hydrauliske løfterne og kamaksling når jeg har fått av den andre toppen også.

 

Det er mye sot på stemplene, kjenner jeg har lyst til å pusse de rene og fine, er det å anbefale?

Er det å anbefale å bruke noe slags tetning i tillegg til pakningene (utenom hylomar i hjørnene)? i RAVE så står det at man skal montere alt "tørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange som sliter med litt lekkasje av kjølevann kunne med fordel ha etterstrammet innsuget. Av en eller annen grunn virker det som om at V8 trenger dette.. ;) Fikk tipset av Chevygutta, og det stemte i mitt tilfelle = lekkasje i valleygasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har demontert den siste toppen i dag. Jeg begynner å tro i den retningen YMK tenker. Kan ikke se noe spesielt galt med toppakningene.

Mulig at det er valley gasket som er synderen. kanskje ikke vært strammet nok eller at den er dårlig montert.

Det er såpass med søl at det er veldig vanskelig å se hvor det kommer fra. Hele fronten av blokka er full av olje og en del fra bakerste del av blokk.

Alt av sump og deler av girkassen er innsauset i olje, så det er litt vanskelig å se kilden, men noe høyt opp i motoren er det.

 

Hva med front cover? Det skal vel ikke være så mye olje løst inne i det? bortsett fra inntaket til oljepumpen, er det en kilde til oljelekkasje?

 

Burde jeg få toppene planslipt? Eller er det ok å montere det sammen igjen med nye pakninger?

 

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk igjen toppene fra plansliping, vask og kompressjonstest på fredag, alt ok!

Topper ble slipt ned 0,25mm.

Kan endelig begynne å montere sammen ting igjen. Monterte topper og ny vannpumpe med nye pakninger.

05052012332.jpg

 

Dentildekslene så veldig stygge ut så jeg brukte biltema malingsfjerner, lot det stå over natten.

All maling forsvant, og så var det bare å pusse litt til og blåse rent.

05052012329.jpg

 

Og selvfølgelig, må det lakkes på nytt...

05052012335.jpg

 

Blir bra med litt farge i et ellers så grått motorrom.

05052012333.jpg

 

Det neste blir å montere ny valley-gasket. Som er den jobben jeg er mest spent på.

Må virkelig sørge for at det blir tett denne gangen. Har kjøpt inn pakningsmasse.

Prøvemonterte ende-pakningen, la merke til at den ikke lager en jevn overgang mellom topp og blokk..

Man må virkelig kjøre på med pakningsmasse antar jeg. Er det noen som har noen stall-tips på hvordan man gjør denne jobben best?

 

Lærte også at eksosbånd inneholder bittesmå glass-fibre, som klør...

Og at, ja, kunne vært en fordel å ta ut eksos-manifold for å kle de i eksosbånd. Men, det går nå på en måte.

Endret av mr.Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du gjør deg helt ferdig med toppdekslene. Hver av toppdekslene har en rørstuss for veivhusventilasjon. I den på høyre side sitter en oljefelle i form av en plastlabyrint. Om denne ikke er helt åpen og ren trekker du den ut og rengjør eller kjøper ny. Er denne tett blir det ikke ventilasjon i motoren.

LLJ000010.jpg

 

Jeg ga også opp varmeskjoldene men viklet manifoldene på min bil mens de var demontert. Ille nok det. Og til anne andre som leser: Tipset om hansker bør følges...

 

med_gallery_3_194_548584.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr O.

 

Jeg står nå over for det samme som deg, 209000km på tellern og røket topp-pakning på R/H side. Det jeg lurer på er dette.

1. Valgte du kompositt pakninger? ( Har liksom lest at det er det som er bra )

2. Hylomar, er det samme som RØD RTV - har nå pleid å bruke det jeg, men kanskje Hylomar er bedre( hvor kjøpes det )

3. Topp pakningene tenkte jeg kjøpe fra V8 developments eller RPI Eng. Noen kommentarer. Liker ikke at de har kork pakninger til ventildekslene i de settene de selger. Det skal jo være gummi.

4. Skjønner at eksos skjoldene er litt leie å få av/ på ( mye dårlige nuts and bolts ). Tok det av forleden for å konstatere topppaknings lekkasjen, så jeg skjønner hva Dere mener. Men blir det ikke vanvittig trangt å få inn den bakre nedre bolten på manifoilen, når de er wrappet med sånn bånd. Synes det var tight nok som det var.

 

Hyggelig post med bilder å greier, det liker jeg. Skal ikke forsøke å hijacke den tråden, men å sammenligne litt erfaringer kan jo være greit. Har litt fri nå i uken, så regner med å skru av toppen min da.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Brage!

 

God å høre at flere er i gang med samme prosess! Min har rullet 250000, og motor rett over 200000 (byttet av tidligere eier til en 99mod motor, fortsatt sagem).

1. Valley-gasket er composite, men det er britpart (kjøpte fra rimmerbros). Toppakninger er original LR.

2. Jeg har kjøpt noe pakningsmasse, som tåler olje og temperaturer, ikke hylomar, fant det ikke på hylle i rimelig nærhet.. Ser at webshopen gasolin.no selger hylomar.

3. selvfølgelig er toppdekselpakninger gummi :) , planlegger å superlime de fast til toppdekslene og legge et lag med pakningsmasse mellom pakningen og toppen, har det noe for seg?

4. Er mulig jeg får litt trøbbel med manifoldboltene, det får tiden vise, helgen med andre ord. Skal ta noen bilder når jeg monterer eksosmanifold.

 

Legg gjerne ut bilder av jobbing (føler ikke noe spesielt eierforhold til tråden ;) ), spesielt interessant er jo hvordan man påfører pakningsmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...