Gå til innhold

Camel Trophy - The Last Great Adventure


Ahok

Anbefalte innlegg

Ungene sitter febersyke i sofaen og ser på Knerten, mens far googler "Camel Trophy" og drømmer seg bort. ^_^

 

Camel Trophy-ånden lever fortsatt på internett, men det er ikke like lett å finne de personlige historiene fra de som på en eller annen måte har blitt berørt av dette eventyret.

 

Jeg tar meg selv i å søke etter Camel Trophy på eBay nesten daglig, det er lenge mellom godsakene, men det dukker stadig opp noe. Jeg har lastet ned det som er av filmer på YouTube o.l. og lest mengder av artikler. Disse historiene fant jeg nylig og skilte seg ut fra resten:

 

The 1995 Ruta Maya Camel Trophy in a 1974 Land Rover Series III Part 1

 

The 1995 Ruta Maya Camel Trophy in a 1974 Land Rover Series III Part 2

 

My Camel Trophy - a Discovery of real gem

 

Absolutt verdt å lese for de av dere som har latt seg fascinere av Camel Trophy.

 

Flere gode historier/bilder/videoer der ute?

 

Borneo3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og derfor var kanselleringen av G4 Challenge 2009 så tragisk:

 

The 2009 event was also highly anticipated by Land Rover enthusiasts because it intended to return to a more vehicle based event, with a stronger focus on the competitive off-road driving element in the vein of the Camel Trophy, rather than the multiple adventure sports which the previous Challenges had emphasized.

 

:(

 

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Finnes det NOE som kan minne om CT i dag?

 

Indeed, the spirit of the Camel Trophy is often misunderstood. It never was an all-out race to the finish, but a celebration of teamwork, an event where competitors scored extra points for stopping to help each other out and where the team spirit award was, in later years, more coveted than the Camel Trophy itself. The Trophy wasn't awarded to the fastest team to finish, but to the ones who completed the most tasks and visited the most navigational points.

 

Kilde

 

Her kan alle som har lyst til å lage seg en flott papirmodell gjøre det: Klikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er virkelig hekta, skal jeg anbefale å søke etter boken "The Great Adventure". http://www.bidorbuy.co.za/item/38135525/THE_GREAT_ADVENTURE_CAMEL_TROPHY.html Dette er en tykk sak med de offisielle pressebildene til tobakkselskapet som sponset CT. Jeg fikk en i gave i 1990 (originalutgaven) fra RJ Reynolds som "forsvant" fra barndomshjemmet...så jeg måtte ut på det store sorte markedet etter en erstatning for en to tre år tilbake.

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken er virkelig ettertraktet og dukker ikke så ofte opp på de vanlige stedene ihvertfall. Når den først dukker opp så ender det gjerne med en god handel for selger...

 

Når man først er i det nostalgiske hjørnet: :D

 

gallery_3333_391_942490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. G4-deltakerne var nok mindre pyser enn CT-gutta. Men kanskje ikke så kreative sjåfører/nødrep-mekanikere. :)

 

Jeg har hatt gleden av å være sjåfør på norsk vinterføre, for 3 solihull-oldboys. De hadde tilsammen 135års fartstid i LR-systemet, og i alle fall en av dem hadde vært med på etpar CT -nærmere bestemt 8 stk, i ulike støttefunksjoner. Dunjakka hans var tapetsert med badges, og han hadde nok hatt noen historier å bidra med. Forbasket trivelige karer!

Og at disse gutta hadde berget en bil eller to før, fikk vi bevist da en av engelskmenne dro av veien med en Freelander. Det tok ikke mange sekundene før stropper var festet, og kasteblokker rigget opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse historiene fant jeg nylig og skilte seg ut fra resten: The 1995 Ruta Maya Camel Trophy in a 1974 Land Rover Series III Part 1 The 1995 Ruta Maya Camel Trophy in a 1974 Land Rover Series III Part 2 My Camel Trophy - a Discovery of real gem Absolutt verdt å lese for de av dere som har latt seg fascinere av Camel Trophy. Flere gode historier/bilder/videoer der ute?

 

 

Hvor er slutten på historiene?!?

Endret av @le
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden, men jeg har faktisk mine egne bilder og film fra turen. Var heldig å få være med i en bil på hele turen i 1995. Alle rede da var det blitt mer idrett enn bilkjøring. Årsaken til invitasjonen var nok at jeg var med å arrangerte noen av uttakene og trening av kandidatene fra Skandinavia. De hadde god fysikk men svært lite erfaring med off road kjøring. Det var morsomt med 4 CT biler på tunet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camel trophy ja, det var skikkelige greier. G4 challenge blir vel litt pysete i forhold. :P

Truls har vært sjef for noen "skal bare en liten kveldstur før middag-ekspedisjoner" på treff

hvor vi nøt middagen,kald, grytidlig neste morgen.

Kan anbefales for de som ønsker litt CT og G4-action.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan anbefales for de som ønsker litt CT og G4-action.........

 

Gaute, vi har da i det minste vært på CT uttak i Svindal og sett på. Det var moro det også. (jeg husker ennå kommentarene dine,.....he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...