Gå til innhold

kjøring på ubrøytet vei anses som kjøring med bil på utmark


vassbø

Anbefalte innlegg

Det er vel akkurat det samme med gjørme. Når blir en vei utmark? Jo når den ikke er fremkommelig for en vanlig bil.

 

Hva er en vanlig bil?

Nå til dags er det så vanlig med suver, at høyden på disse må jo nå være å regne som vanlig...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at dommen som refereres til i begynnelsen av denne tråden, har tolket reglene strengt. Avisen skriver: "Den ene av mennene forklarte at det var bart på veien, med unntak av et parti med noe snø og is". Hvis dette stemmer, så bør man virkelig passe seg. La oss si at man starter nede i lavlandet, og veier går oppover i terrenget. Da kan man risikere å møte sne i høyden selv om nesten hele veien oppover er bar.

 

Det må altså være snømengde forbudet baserer seg på. Ikke årstid, da de ble dømt for kjøring som foregikk på våren (9. og 10. april).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blande inn årstider?

Det står ikke nevnt i lovteksten i det hele tatt.

Om en vei er snødekket i juni, er den ikke noe mer lovlig å kjøre på enn om det hadde vært januar.

 

Men Stig var inne på et poeng med at veien nok bør være åpen for normal ferdsel generelt sett, og ikke såkalt 'vinterstengt'.

Og når den faste brøytebilsjåføren gikk julebukk kvelden før, og var litt seint ute i brøytebilen påfølgende dag,

er ikke det ment å gjøre oss til lovbrytere om vi må kjøre avkommet i bhg og dermed begi oss ut på den snødekte veien.

 

Det er dumt at loven åpner for individuell tolkning til de grader, men jeg synes det er fint at denne loven eksisterer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Problemet er at " utmark " defineres feil. Kjører jeg i kraftlinjene på pappas gård, kjører jeg pr definisjon i utmarka, og vil bøtelegges om lensmannen tar meg.

 

Så når monstermastene er på plass på Hardangervidda er det tut og kjør i kraftgata - hele veien til Hardanger?! Det er jo fellesarealet vårt...

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig :blink:

 

Duoen ble oppdaget av vitner som meldte ifra.

 

Jeg kjenner at jeg blir så gla i sånne, som heller ringer onkel, istedet for å si fra til gutta at de var litt på bærtur.

 

Nei,ånei ååå så flinke de var nå. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å si ifra til folk lenger. Blir som regel idioterklært og møtt med masse motargumenter. Folk vil gjerne gjøre som de vil og bruter de lover og regler som ikke passer dem selv.

 

Selv påtalte jeg overfor en butikkansatt som hadde tredd plastposer over hodet på alle utstillingsdukkene i vinduene at det ikke var noe godt eksemple. Fikk bare til svar at de hadde aldri hatt noe problem med at folk (barn) hadde gjort det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når monstermastene er på plass på Hardangervidda er det tut og kjør i kraftgata - hele veien til Hardanger?! Det er jo fellesarealet vårt...

 

Det er kanskje litt forskjell mellom å kjøre i privat utmark på et gårdsbruk på østlandet, mot å kjøre i et område som vel til dels er Naturpark ?

 

Jeg vil hevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv påtalte jeg overfor en butikkansatt som hadde tredd plastposer over hodet på alle utstillingsdukkene i vinduene at det ikke var noe godt eksemple. Fikk bare til svar at de hadde aldri hatt noe problem med at folk (barn) hadde gjort det samme...

 

Kom på en historie i den sammenhengen:

en fyr var på kondomeriet å kjøpte en masse kondomer og slikt. Gikk i kassa og betalte. Da sier kassadamen - skal du ha en plastpose?- fyren svarer- Nei det trenger jeg ikke , hu er ikke så stygg :blink::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og møt opp på ditt lokale kondomeri iført prestekjole i vadmel samt pipekrage og omfangsrik pudderparykk. Stil deg så foran disken med hendene foldet rundt ei gammel og velbrukt salmebok og basuner med malmfull røst: "Hvor er prøverommet"?

 

Har du ikke før hørt lyden av kjever klaske i knær, hører du det nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blande inn årstider?

Det står ikke nevnt i lovteksten i det hele tatt.

Om en vei er snødekket i juni, er den ikke noe mer lovlig å kjøre på enn om det hadde vært januar.

 

Tja, jeg lurer faktisk på om det ikke er en forskjell her. Jeg tolker ihvertfall at det er om vinteren dette forbudet gjelder. Dette skriver miljøverndepartementet i rundskriv T-1/96 Motorferdsel i utmark:

Videre anses veg som ikke er brøytet for kjøring med bil som utmark, jf. lovens § 2 tredje ledd annet punktum. Bakgrunnen for bestemmelsen er bl.a. at et stort omfang av norske veger er ubrøytet og dermed ubenyttet store deler av året. Å åpne for kjøring med snøscooter på ubrøytede veger ville innebære en omfattende økning av motorferdselen. Dessuten ville ferdselen skje i en periode av året hvor dyrelivet er særlig sårbart og for en stor del i områder som ellers bare i liten grad ville blitt forstyrret i vintersesongen. Ubrøytede veger går i ett med terrenget omkring, noe som vil gjøre det praktisk vanskelig å hindre kjøring utenfor vegen.

Snøbrøyting av veger rammes ikke av motorferdselloven. Brøyting rammes heller ikke dersom vegen har ligget gjensnødd hele vinteren og brøytes opp f.eks. til påske. Avgjørelsen av om en veg må anses å være ubrøytet, vil avhenge av en konkret vurdering i det enkelte tilfellet.

Men den siste setningen der gjør jo heller ikke saken noe lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Område dette gjelder har ikke vinterbrøyta vei , og fra vannet og opp så er det så som så med vei selv om det er merket som vei på karte . Før var den merket som gjenomkjøringsvei men er fjernet . Blir brøytet opp til vannet av og til om vinteren .

På vinteren pleier Røde Kors og andre preparere område til skiløyper . Det er ikke moro å jobbe frivillig og ofte sent på dagen med å lage ski turløyper og det kommer crossere rett etterpå å ødelegger . Har ca 5 mil med skitrasse i område . For noen år siden traff jeg på to stk crossere mens jeg brukte BV202 til prepareringen , De lærte den harde veien , ingen personskade men .

Det har vert mye kjøring med crossere og atvere , fleste uregistrerte og mye grisekjøring . Hyttebrukere og grunneiere er plaget mye i område . Og om vinteren ødelegger de løyper og trasere . Hadde de tatt det med ro og ikke bråket og ødelagt så mye så hadde det gått bra .

Jeg vet hvem som kjørte der og angående kjøringen som jeg har skived om er på et sjenerelt grunnlag .

 

 

Edit Sriveleifer og det fins flere

Endret av vassbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfører du deg pent,hilser,beklager,bukker og skraper osv. er det utrolig hva du kan få tilgivelse for.

Jeg kjørte "overalt" med min første LR og nikket og hilste penere og penere jo mer jeg var i tvil om lovligheten.

Det har nok endret seg endel med årene nettopp pga antall lovbrytere og oppførselen deres.

 

Vi campet ulovlig sammen med noen danske venner og eier av området kom med illsint blikk og ble raskt

møtt av en av danskene som roste ham så mye over utsikten,området,flora og fauna,osv. så han punkterte på øyeblikket

og bare nevnte pent campingforbudet i en bisetning....

Neste dag var det bare hullene etter teltpluggene som syntes etter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...