Biffen Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) For første gang i mitt liv satt jeg meg inn i en oppvarmet bil der den stod i snøfonna og suste. Deilig med webasto! Måtte ringe rundt til venner og familie som jeg visste satt og hutret med iskalde fingre etter skraping... Men de to siste morgene har jeg kommet til kald bil. Panelet lyser rødt, og ikonet for flammen er tent, men ingen lyd fra webasto, og kald bil. Ingen fres i vifta heller. Skrudde av webastoen, og stilte inn på nytt mens jeg satt inne i bilen og ventet spent. Det fyrte, kupevifta starta, og det begynte å blåse varmt i kupeen. Men etter fem minutter var det full stopp, og webastoen avsluttet seg selv (det begynte å ryke en del så jeg) 4-5 kuldegrader ute tenker jeg. Da den avsluttet var det fortsatt kaldt inne i bilen. What to do? Edit: Disco II 2000-modell. Har kun bruksanvisning til webastoen på tysk... Endret 10. januar 2012 av Biffen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Trekke sikring of førsøk å nulle stiller. Bruker evt litt dyse rens i tanken om du har fått start på webastoen, muligens det hanger litt sot i systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eiken Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Har du skikkeligt med strøm på batteriet? Den skrur seg av på 10,5V eller 11,5V, litt usikker på kva som er rett av dei. Min webasto virka som den skal etter eg skifta batteri. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biffen Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Har nytt batteri, men det har vært mye småkjøring med mye vifte og varmetråder, så det kan jo være at batteriet ikke har ladet seg skikkelig opp... Prøver å nappe ut sikringene samt å topplade litt så får vi se om det blir varme... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Prøv å unngå varmetråder i frontruten ihvertfall, trekker noe vanvittig med strøm. Har du mye diesel på tanken? Ofte er uttaket for Webastoen plassert ganske høyt i tanken, slik at den starter og stopper igjen. Jeg må ha ca 1/4 tank eller mer for at min er fornøyd. Grunnen er selvfølgelig at Webastoen ikke skal slurpe i seg så mye at du ikke har til å komme deg dit du skal. Endret 10. januar 2012 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biffen Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 Har trekvart tank, så det burde ikke ha noe å si. Har prøvd litt i dag: Dro ut alle tre sikringene og lot de være ute en stund før jeg plugga de inn igjen. Lada batteriet i 6 timer. Webastoen startet på timer, men det virket som om den jobba skikkelig. Litt som vifta på en gammel pc som kjører mange programmer samtidig. Plutselig startet kupevifta, og jeg var happy. Men etter 1 minutt var det full stopp igjen. Det lyser rødt i displayet og flammeikonet vises, men webastoen går ikke. Dro ut og inn ledningen på toppen av webastoen, og da startet den opp igjen, men samme skjedde. Den gir liksom opp. Mye lyd fra webastoen en liten stund. Så tenner den og det begynner å ryke. Dette varer maks fem minutter før den bare dør... Jeg er forvirra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hvor langt er det mellom luftintaket og eksosen for Webastoen. Min har hatt problemer. Det har kommet store mengder røyk når jeg har startet den. Startet jeg den mens bilen stod stille, døde den igjen. Åpnet jeg panseret sånn at røyken lett forsvant, så gikk den. Startet jeg den mens bilen var i fart, så gikk det også greit. Eksosen på min webasto var røket rett etter potta, og inntaket var omtrent på samme sted. Så handlet jeg webasto-slange på ebay. En meter. også flyttet jeg på inntaket og på potta, og koblet meteren etter potta, og trakk den ned bakover, sånn at eksosen kom ut under bilen. Er fortsatt litt usikker, men når jeg startet webastoen igår kveld, var det _ingen_ røyk. Heller ikke idag. Har ikke kjørt den mens bilen står stille enda. Håper på kulde imorgen, så jeg har en grunn for å kjøre den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Hva slags Webasto har du? Endret 13. januar 2012 av AreM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Hva slags Webasto har du? Om spørsmålet var til meg, så har jeg en TermoTop T. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Om spørsmålet var til meg, så har jeg en TermoTop T. Både til deg og trådstarter :-) Min TermoTop sviktet og tullet, men det var fordi den manglet kjølevann. Den er montert litt høyt i motorrommet, og ekspansjonstanken må være full, ellers fusker den, og symptomene er ikke ulike de du beskriver. Sjekk om det kan være det samme på din bil. Jeg har også en AirTop (i en annen bil) som sviktet, med det var bare en løs multikontakt inni som var løs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torgeir Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Jeg hadde like symptomer. Endte opp med og måtte bytte brennerkammer. Der sitter glødeplugg/ flammevakt. Et kjent problem. Jeg forsøkte først å bytte fødepumpe, da den fikk lav spenning. Og ikke pumpet. Dette hjalp ikke. Forsøkte mye av det som her er nevnt. Ikke noe virket. Tilslutt var det bare å gamble på at brennerkammeret var rett del å bytte. Etter et par timers jobb. Varm webasto. Edit: "Autokorreksjon" av mobilen. Endret 14. januar 2012 av Torgeir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biffen Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 AreM: Så vidt jeg vet er det en Thermo Top C. Ny fremgang i "saken": Koplet fra dieselslangen helt inne ved enheten, og startet webastoen. Ikke noe diesel sprutet ut av slangen, men dette skyldes kanskje at det ikke fantes noe trykk? Uansett tenker jeg at brenner får diesel da det ryker ved oppstart og avslutning. Ingen røyk uten ild (diesel) er det vel noe som heter. Det rare her er at webastoen går som en klokke når motoren er varm! Merket det i dag. Forsøkte å tenne 4-5 ganger på kald motor. Samme symptomer, nemlig at webastoen starter helt til den gir opp etter masse hvining og en kort periode med eksos. Kjørte en tur, og motoren var god og varm. Lot ikke webastoen så på mens jeg kjørte. Parkerte bilen, og prøvde for moro skyld å starte webastoen. Den fyrte, og kupevifta starta. Slik gikk den. Jevnt og trutt i et kvarter da jeg måtte avslutte pga varm middag. Skulle varm motor/kjølevæske påvirke webastoen i forhold til oppstart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg tror min også er Termo Top C, og det er en liten tank i den som fylles opp under kjøring via returen fra dieselpumpa. Min brenner i litt over en halv time. Så på min må altså motoren være igang for å få diesel inn på Webastoen. Men jeg er ingen ekspert. Sjekk om det kan være slik at den er montert høyt, slik at ved lite kjølevæske så har ikke Webastoen noe å jobbe med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biffen Skrevet 16. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Men det virker som den må være varm?? Kjølevæske har jeg fylt opp helt etter ditt råd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Det trenger ikke min heller. Den lille tanken i Webastoen er allerede fyllt opp etter forrige kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chocolademan Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Men det virker som den må være varm?? Kjølevæske har jeg fylt opp helt etter ditt råd. Jeg har en Thermo Top C liggende hvis du har lyst å teste litt.... Kunne ha byttet for å feilsøke....? Opp til deg.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Men det virker som den må være varm?? Kjølevæske har jeg fylt opp helt etter ditt råd. Det kan jo være at du har den typen som får diesel rett fra tanken, og da er det vel en pumpe et sted som mater brenneren. Og hvis da denne pumpen svikter, så har du problemer. På den andre bilen min er det en Air Top, og den får diesel fra en pumpe som er montert under like foran tanken. Det kan jo være at du har noe lignende? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Sving innom et Webasto verksted og få en diagnose på brenneren. De leser av all relevant informasjon. Da vet du hvor du skal starte feilsøkingen. Eller hva du må reparere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biffen Skrevet 17. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2012 Tusen takk for gode tips og råd alle sammen. Siste nytt er at alt funker som det skal! Etter at jeg startet webastoen etter at motoren var blitt varm så har den oppført seg meget pent! Starter både manuelt og med timer. Skulle virkelig ønske at jeg hadde en oppskrift på hva jeg gjorde, så andre med liknende problemer kunne ta lærdom, men den gang ei. Mulig det lå ei luftboble eller noe et sted? Noe grums som løsna? Ikke vet jeg. Nå har den funka de siste 4-5 gangene, så jeg krysser fingrene for at det fortsetter sånn... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheDiscoStig Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Så bra det ser ut til å fungere. For andres info, jeg hadde samme symptomer (D2 2004 TD5). Da var det sirkulasjonspumpa for vann på Webastoen som var kaputt. Liten, men relativt dyr sak som sikkert kunne vært byttet selv, men den var på Webasto verksted for diagnose, så da.. Søkte ulike fora i forkant, men fant ikke denne feilen som løsning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.