Gå til innhold

Webasto starter, men stopper igjen...


Biffen

Anbefalte innlegg

For første gang i mitt liv satt jeg meg inn i en oppvarmet bil der den stod i snøfonna og suste. Deilig med webasto! Måtte ringe rundt til venner og familie som jeg visste satt og hutret med iskalde fingre etter skraping...

 

Men de to siste morgene har jeg kommet til kald bil. Panelet lyser rødt, og ikonet for flammen er tent, men ingen lyd fra webasto, og kald bil. Ingen fres i vifta heller. Skrudde av webastoen, og stilte inn på nytt mens jeg satt inne i bilen og ventet spent. Det fyrte, kupevifta starta, og det begynte å blåse varmt i kupeen. Men etter fem minutter var det full stopp, og webastoen avsluttet seg selv (det begynte å ryke en del så jeg) 4-5 kuldegrader ute tenker jeg. Da den avsluttet var det fortsatt kaldt inne i bilen.

 

What to do?

 

Edit: Disco II 2000-modell. Har kun bruksanvisning til webastoen på tysk...

Endret av Biffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke sikring of førsøk å nulle stiller.

 

Bruker evt litt dyse rens i tanken om du har fått start på webastoen, muligens det hanger litt sot i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nytt batteri, men det har vært mye småkjøring med mye vifte og varmetråder, så det kan jo være at batteriet ikke har ladet seg skikkelig opp... Prøver å nappe ut sikringene samt å topplade litt så får vi se om det blir varme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å unngå varmetråder i frontruten ihvertfall, trekker noe vanvittig med strøm.

 

Har du mye diesel på tanken? Ofte er uttaket for Webastoen plassert ganske høyt i tanken, slik at den starter og stopper igjen. Jeg må ha ca 1/4 tank eller mer for at min er fornøyd. Grunnen er selvfølgelig at Webastoen ikke skal slurpe i seg så mye at du ikke har til å komme deg dit du skal.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trekvart tank, så det burde ikke ha noe å si.

 

Har prøvd litt i dag:

 

Dro ut alle tre sikringene og lot de være ute en stund før jeg plugga de inn igjen.

 

Lada batteriet i 6 timer.

 

Webastoen startet på timer, men det virket som om den jobba skikkelig. Litt som vifta på en gammel pc som kjører mange programmer samtidig. Plutselig startet kupevifta, og jeg var happy. Men etter 1 minutt var det full stopp igjen. Det lyser rødt i displayet og flammeikonet vises, men webastoen går ikke. Dro ut og inn ledningen på toppen av webastoen, og da startet den opp igjen, men samme skjedde. Den gir liksom opp. Mye lyd fra webastoen en liten stund. Så tenner den og det begynner å ryke. Dette varer maks fem minutter før den bare dør... Jeg er forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt er det mellom luftintaket og eksosen for Webastoen.

 

Min har hatt problemer. Det har kommet store mengder røyk når jeg har startet den. Startet jeg den mens bilen stod stille, døde den igjen. Åpnet jeg panseret sånn at røyken lett forsvant, så gikk den. Startet jeg den mens bilen var i fart, så gikk det også greit. Eksosen på min webasto var røket rett etter potta, og inntaket var omtrent på samme sted. Så handlet jeg webasto-slange på ebay. En meter. også flyttet jeg på inntaket og på potta, og koblet meteren etter potta, og trakk den ned bakover, sånn at eksosen kom ut under bilen. Er fortsatt litt usikker, men når jeg startet webastoen igår kveld, var det _ingen_ røyk. Heller ikke idag. Har ikke kjørt den mens bilen står stille enda. Håper på kulde imorgen, så jeg har en grunn for å kjøre den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om spørsmålet var til meg, så har jeg en TermoTop T.

 

Både til deg og trådstarter :-)

 

Min TermoTop sviktet og tullet, men det var fordi den manglet kjølevann. Den er montert litt høyt i motorrommet, og ekspansjonstanken må være full, ellers fusker den, og symptomene er ikke ulike de du beskriver. Sjekk om det kan være det samme på din bil.

 

Jeg har også en AirTop (i en annen bil) som sviktet, med det var bare en løs multikontakt inni som var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde like symptomer. Endte opp med og måtte bytte brennerkammer. Der sitter glødeplugg/ flammevakt. Et kjent problem.

Jeg forsøkte først å bytte fødepumpe, da den fikk lav spenning. Og ikke pumpet. Dette hjalp ikke.

Forsøkte mye av det som her er nevnt. Ikke noe virket.

Tilslutt var det bare å gamble på at brennerkammeret var rett del å bytte.

Etter et par timers jobb. Varm webasto.

 

Edit: "Autokorreksjon" av mobilen.

Endret av Torgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AreM: Så vidt jeg vet er det en Thermo Top C.

 

Ny fremgang i "saken":

 

Koplet fra dieselslangen helt inne ved enheten, og startet webastoen. Ikke noe diesel sprutet ut av slangen, men dette skyldes kanskje at det ikke fantes noe trykk?

 

Uansett tenker jeg at brenner får diesel da det ryker ved oppstart og avslutning. Ingen røyk uten ild (diesel) er det vel noe som heter.

 

Det rare her er at webastoen går som en klokke når motoren er varm! Merket det i dag. Forsøkte å tenne 4-5 ganger på kald motor. Samme symptomer, nemlig at webastoen starter helt til den gir opp etter masse hvining og en kort periode med eksos. Kjørte en tur, og motoren var god og varm. Lot ikke webastoen så på mens jeg kjørte. Parkerte bilen, og prøvde for moro skyld å starte webastoen. Den fyrte, og kupevifta starta. Slik gikk den. Jevnt og trutt i et kvarter da jeg måtte avslutte pga varm middag.

 

Skulle varm motor/kjølevæske påvirke webastoen i forhold til oppstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror min også er Termo Top C, og det er en liten tank i den som fylles opp under kjøring via returen fra dieselpumpa. Min brenner i litt over en halv time. Så på min må altså motoren være igang for å få diesel inn på Webastoen.

 

Men jeg er ingen ekspert. Sjekk om det kan være slik at den er montert høyt, slik at ved lite kjølevæske så har ikke Webastoen noe å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Men det virker som den må være varm?? Kjølevæske har jeg fylt opp helt etter ditt råd.

 

Jeg har en Thermo Top C liggende hvis du har lyst å teste litt.... Kunne ha byttet for å feilsøke....? Opp til deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner...Men motoren trenger ikke være i gang for at min skal fyre. Men det virker som den må være varm?? Kjølevæske har jeg fylt opp helt etter ditt råd.

 

Det kan jo være at du har den typen som får diesel rett fra tanken, og da er det vel en pumpe et sted som mater brenneren. Og hvis da denne pumpen svikter, så har du problemer. På den andre bilen min er det en Air Top, og den får diesel fra en pumpe som er montert under like foran tanken. Det kan jo være at du har noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og råd alle sammen.

 

Siste nytt er at alt funker som det skal! Etter at jeg startet webastoen etter at motoren var blitt varm så har den oppført seg meget pent! Starter både manuelt og med timer. Skulle virkelig ønske at jeg hadde en oppskrift på hva jeg gjorde, så andre med liknende problemer kunne ta lærdom, men den gang ei.

 

Mulig det lå ei luftboble eller noe et sted? Noe grums som løsna? Ikke vet jeg. Nå har den funka de siste 4-5 gangene, så jeg krysser fingrene for at det fortsetter sånn...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ser ut til å fungere. :)

For andres info, jeg hadde samme symptomer (D2 2004 TD5). Da var det sirkulasjonspumpa for vann på Webastoen som var kaputt. Liten, men relativt dyr sak som sikkert kunne vært byttet selv, men den var på Webasto verksted for diagnose, så da..

 

Søkte ulike fora i forkant, men fant ikke denne feilen som løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...