Gå til innhold

Hvor kjøper dere motorolje?


Monty

Anbefalte innlegg

Ja.

Kan du forklare det litt bedre?

 

I følge Wikipedia

Ja er et ord i det norske språk som ofte klassifiseres som en interjeksjon eller et adverb. «Ja» indikerer enighet og er det motsatte av «nei».

 

«Ja» er beslektet med «jo», «tja» og synonymt med «ok», «greit». Forskjellen på «ja» og «jo» er at «ja» brukes som bekreftende svar ved et positivt utsagn, mens «jo» brukes som bekreftende svar ved et negativt utsagn eller spørsmål. For eksempel:

—Har han giftet seg? —Ja

Her indikerer «ja»-et at informasjonen i spørsmålet stemmer: Han har faktisk giftet seg.

—Har han ikke giftet seg? —Jo!

Her indikerer «jo»-et at informasjonen ikke stemmer: Han er faktisk gift.

 

Flere europeiske språk har et slikt skille mellom «ja/jo», men ordene er gjerne mer forskjellige enn det de er på norsk. På tysk skiller man mellom «ja/doch» og på fransk mellom «oui/si». Engelsk har bare ordet «yes», og dette ordet er tvetydig når det brukes som svar på et negativt spørsmål (det sammen gjelder «no» - nei i samme posisjon), og svarordet følges derfor gjerne opp med en forklarende setning:

—Isn't he married? —Yes, he is. eller No, he isn't.

 

Ved ektevigsel i bl.a. kristne kirker svarer begge parter rituelt «ja» på spørsmålet om de vil ta hverandre til ekte.

 

Noen språk, som latin, har ingen ja-nei-ordsystemer i det hele tatt. På thai brukes verbet fra spørsmålet som svarord istedenfor ja/nei: คุณเคยอ่านหนังสือเล่มนี่ ? (Har du lest denne boken?) vil besvares med: อ่าน (lese/har lest) for «ja» og ไม่อ่าน (ikke lese/har ikke lest) for «nei».

 

Norsk, dansk og svensk har samme ord for «ja», mens ja på f.eks. finsk betyr «og» på polsk betyr "jeg".

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt motto er:

Fyll hva du vil, det er lommeboka som bestemmer!

Det viktigste er at olja holder kravet som fabrikanten krever, både når det gjelder viskositet og kvalitet og at den blir skiftet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Sorry altså, men må bare spørre dere gode hjemme-mekanikere her på forumet. Skal skifte motorolje på min Defender td5 my02. vil dere kjennere "godkjenne" denne:

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/helsyntetiske-motoroljer/helsyntetisk-motorolje-5w-30-longlife-2000023658

ifg spec skal dette være ok. 

Nok et oljespørsmålet, men har i alle fall holdt meg til en "olje-tråd":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...