Gå til innhold

D3 - brumming/resonans under gasspådrag


Strider

Anbefalte innlegg

Tror den kom etter en kort runde med "romling" (akkurat som å kjøre på hvitstripe med struktur) og stammer fra foran i motorrom et sted.

 

Ikke noe lokaliserbar kilde som jeg kan høre ved f eks rusing av motor under stillstand.

 

Kommer under kjøring ved gasspådrag og er særlig tydelig når jeg aksellerer.

 

Hva kan det være? Diselpumpa? Kan det være fra turbo? Eventuelt registerreim (skal skiftes om ca 5000 km).

 

:huh:

Endret av Strider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sjekket det på verkstedet. De trodde også at det kunne være kilden men fant at alt her var i orden.

 

Det underlige er at det kommer kun når jeg har gasspådrag. Slipper jeg gassen blir det "stille", altså ingen brumming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter en finger på fremre diff. Oljeskifteintervallet er 280.000 km eller no. Jeg bytta olje etter 167000 og den så ikke så fin ut.

 

Endrer lyden i takt med farten er det drivverk eller hjullager. Hvis det endrer seg i takt med turtall og giring er det motor.

 

Tror ikke det er delt svinghjul på D3. Det er converter og tannkrans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generellt på vibrasjon så må man sjekke

• Slark i pinion i fram og bakdiff

• Slark ut av girkasse foran og bak

• Slark i mellomakselkryss i begge ender på begge mellomakslene

• Slark i selve mellomakselen, dvs. splines'a i akselen (der du kan presse den sammen som et trekkspill)

 

Feilen pleier som regel i 99% av tilfellene å ligge her. Er det normal automat så har du i tillegg "fleksplate" og converter.

Endret av håvard landcruiser bj42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om jeg sier at det også kommer en litt ulende lyd i sving, f eks i rundkjøring? :huh:

 

PS! Det var forhjulslager som ble sjekket av verkstedet, ikke diff.

Endret av Strider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir mitt tips hjullager. Jeg byttet selv begge sider i høst og da var bilen gått ca 80 k km. Byttet også olje på fremdiff like etterpå og tappeplugg så ut som post vist til Strider. (kan også nevne at bak.diff ble byttet på garanti i november pga ulyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er beskrevet romling ved pådrag på disco3 forumet, som skyldes at automatkassa har for lange oljeskiftintervaller. Bedres med flushing.

Jeg er på veg, olje og bunnpanne ligger å venter på meg på jobb :D Min har gått 175 000 på samme olja! Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - er ny på forumet her. Jeg heter Gunnar og har en Discovery 2 - 2003, 88k km som jeg kjøpte for noen måneder siden.

 

På vei oppover Rv 4 i går kjente jeg også en ukjent brumming og vibrasjon i motoren ved gasspådrag slik det er beskrevet i postene over. Så på vei sørover på E6 i dag virket det som om brummingen var borte, men plutselig i en liten motbakke mistet jeg kontakt med automatkassa og ble stående i venstre fil på en slapsete E6. Ikke kult :-) Motoren gikk som en klokke, men ingen respons fra automatkassa. Viking droppet bilen av hos Motorpool og jeg har vel en 5-sifret regning i vente. Har noen opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...