Gå til innhold

P38 Diesel 2000 modell


Anbefalte innlegg

Hei har en P38 jeg strever med her.

Motoren er en 2,5 DSE med EGR og automatkasse.

 

Følgende var problem på bilen før.

Man kommer kjørende stille og rolig så nykker motoren litt og så gir den brått gass for så og stoppe et sekund eller to etter det.

Av feilmeldinge som kom da var da:

 

FUEL FLOW VALUE OUT OF RANGE, TOO HIGH, TOO LOW, MAJOR FAULT, FAULT LOGGED, INTERMITTEN

 

Etter og ha byttet en dårlig kontakt, ecu, svinghjul sensor og tilslutt dieselpumpe forsvant denne feilen.

Ecu var en trimmet sak og satte inn en original en.

MAF sensor er og byttet med en vi vet er ok.

 

Nå hender det at den er vrien og starte.

Men nesten samme feil kommer igjen. bare at denne gangen nykker det såvidt i motoren og så dør den. Dette skjer bare når man kjører pent uten belstning som når man kommer inn i en rundkjøring eller kjører i kø gjerne. Dette skjer ikke hele tiden men bare en gang i blant.

 

Det som skjer hver eneste gang er at om jeg ruser motoren opp forbi 3000 og bråslipper gasspedalen dør den tvert. Dette skjer hver eneste gang.

 

 

Kan dette komme av feil innstilt diesel pumpe?

Tett EGR ventil?

?????????????

 

Nå river jeg av meg det håret jeg ikke har her !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kanskje din navnebror - Håvard Norheim - her på forumet er mannen du skal kontakte, eller svippe en tur bortom, virker på meg som om han kjenner denne diesel versjonen meget godt. Kanskje han kan / vil hjelpe - problemstillingen ligger dessverre utenfor mitt kunnskapsnivå blush

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, eller nei eller kanskje heter det....

 

Jeg byttet dieselpumpe. Det løste et par problemer. Tungstar ble borte og at bilen ga full gass for og stoppe etterpå.

Byttet et par ledninger og kontakter som var dårlig mot pumpen uten at det hjalp.

Byttet MAF sensor uten at det hjalp annet enn på en feilmelding

Byttet svinghjulsensor uten at det ble bra.

Byttet ECU da den gamle hadde trim program hvilket ikke hjalp på noe i feilsøking akkurat.....

Byttet gasspedal giver uten at det hjalp noe heller annet enn på mengde kutt allerede i hendene...

 

Etter dette ble jo gode råd enda dyrere da jeg absolutt ikke klarte og finne fram til hva som var galt. ingen feil på diagnose og egentlig ingene flere sensorer eller pumpe greier og bytte heller.Tankpumpen var allerede byttet før jeg begynte på den.

Tilslutt så jeg bare en mulighet.

Bytt ALT som går fra ECU og ut !

 

Jeg fikk tak i komplett ledningsmatte til samme modell motor med ALLE sensorer hengende på.

Etter og ha byttet matta med alle sensorer på siden av motoren, ny innstilling av svinghjulsensor og det var tilogmed en ekstra tempe sensor der og som ikke var på den gamle var det jo spennende og starte opp igjen.

Motoren gikk men skikkelig rart... Røyk og kakking... På hue ned igjen og fant ut at jeg hadde tullet til et dieselrør som lakk. Det var såklart bakerst på pumpa. Av med innsug igjen og alle de andre dieselrørene ut igjen og bytte det røret som lakk. Satte sammen alt enda en gang og startet opp. Motoren maler som en katt og starter på et lite kakk. Glødekontroll og alt virker og som det skal.

Etter og har latt den stå og gå i en time viste fortsatt ingen feil seg. Prøvet og ruse den opp og ned mange ganger og fortsatt ingen feil.

Da var turen ut og prøvekjøre. Fikk kjørt rundt i en times tid med masse variert småkjøring som alltid fikk den til og feile før uten at noen feil dukket opp.

Den taklet turen hjem igjen fra Fetsund uten noen problemer og så da tror jeg at jeg omsider klarte og få ordnet feilen på den.

Dette var jo bare motor feilene men ble byttet o-ringer og ut med tepper og rensing og + servicer og litt andre småfeil rettet opp og. Det ble vel totalt rundt 70 timer effektivt på den... Jeg tør ikke tenke på hvor mange timere det egentlig ble......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Gammel tråd, men jeg har innimellom i løpet av siste 10000km fått feilmelding som i første post. Har og 2000mod dse, ca175kkm. Normalt går bilen fint, kan kjøre 100 mil uten symptomer. Men av og til kan den begynne fuske. Da går den ujevnt på tomgang og ujevnt (i turtall) ved gasspådrag. Ved å stoppe og starte pånytt kan fuskingen være borte. Da er det ikke feilmeldinger på ECU. Men noen ganger har motor kuttet midt i trafikken og da har jeg kunnt logge feilmeldingen 

FUEL FLOW VALUE OUT OF RANGE, TOO HIGH, TOO LOW, MAJOR FAULT, FAULT LOGGED, INTERMITTEN

Men jeg har alltid kunnet slå av tenning og starte igjen, og gjerne kjøre videre helt symptomfritt.

 

Om det er dårlig ledningsnett til motor som kan være årsak hos meg, er det noen som vet spesifikt hva som kan være problemet med det?  Kan det repareres eller er det best å kjøpe nytt evt brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein lignande feil eg og. 2000 karosseri med ukjent motor. I vår kødda den skikkeleg, stod på tomgang og fjuska, daua innimellom. Motorlampa lyste og slukka som eit discolys til tider. Køyrt nesten halvt år utan feil, før den kødda skikkeleg i 10min med å fjuske og stoppe 3 gonger. So har den vore fin igjen. Har feil på fuel flow value eg og, men sjøl om den feilen ligg inne, so går motoren fint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuelpumpe i tank ble byttet sist høst, og er utenfor mistanke.

Bilen har en trimboks med skrift "Land Escape Optimizer Evo2". 

Har søkt litt rundt denne uten å finne så mye. Men jeg fant en gammel tråd der en trimboks fra Land Escape hadde vært synder til motorfusk. 

Får sjekke ut nærmere om den kan være synderen min. 

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SindreB skrev:

 

Bilen har en trimboks med skrift "Land Escape Optimizer Evo2". 

Har søkt litt rundt denne uten å finne så mye. Men jeg fant en gammel tråd der en trimboks fra Land Escape hadde vært synder til motorfusk. 

 

Ja det virker jo å være en riktig vei å feilsøke, ett fremmed element kan skape trøbbel. Ingenting slikt ettermontert er jo evigvarende feilfritt, det er viktig å ha med i tankene når det monteres ekstra utstyr som trimbokser / Lpg og lignende... De må også ha service/ nye deler..

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er relevant for denne tråden, men det er hvertfall veldig lett å sjekke: På min P38DSE hendte det at turtallet stoppet opp et lite sekund, av og til stoppet den også helt når den var kald. Veldig irriterende. Det var akkurat som om motoren kuttet, men startet opp igjen før turtallet sank for lavt. Årsak? Clutchen på AC-pumpen. Hver gang den slår inn stopper motoren opp et lite sekund. Og det var lett å finne ut av: Bare å trykke inn AC-knappen på dashbordet, så var problemet vekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne ut filen likevel, kanskje noen spotter noen uregelmessigheter :) Fungerte loggingen hver gang med deg? Slet sånn med at det var litt bingo om den fikk lagret filen skikkelig. Den ble opprettet og var bare 0kB selv om den hadde logget hos meg. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...