Gå til innhold

Mindre lastebilmotorer, hva finnes


lafterolf

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en mindre lastebilmotor, gjerne 3,5 og opp til 4,5 Liters volum og med turbo. Skal i en bil som har egenvekt rundt 2,5 tonn.

 

Vet at japanske lastebiler har spreke motorer, men trenger forslag siden jeg er lite kjent med størrelser, ytelser og hvilke biler som har hva.

 

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

TeleverksNissan! De hadde 6-sylindrete motorer på rundt fire liter. Går bra.

 

Bra topic dette, Rolf, men jeg er redd du får like dumme svar som mitt. Det er ikke så mange som har satt tenna i slike motorer, bare kjørt dem.

 

Fiat/Iveco har også en fantastisk motor. 6-sylindret som satt i de store skapene på 70-80-tallet. Jeg brukte en slik i en Dodge Maxivan. Den gikk virkelig godt. Sterk og økonomisk. Den samme motoren lever videre i dag i de små lastebilene til Iveco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiatmotoren er ikke så tung, trolig ikke tyngere enn 6,2 literen. En nabo har satt en slik televerksNissanmotor (eller var det Hino?) i en Dodge 7,5 tonns lastebil. Det er Dodge sin utgave av Chevy med doble bakhjul, dvs en pickup på boler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hinomotorene er spreke men volum og tyngde aner jeg ikke.

 

Det er mellomaksel mellom hovekasse og fordelingskasse. Motoren må derfor monteres med girboks fra aktuell donorbil.

Om Patrolens 4,2 L var økonomisk oppnåelig ville den vært et klart valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 7,3 ford veier vel nesten 200 kg mer enn en 6,2.

Hino lastebiler har en nermest udødelig 6'er med greit drag i. Nissan er nevnt fra før. Disse motorene er kvadratiske, dvs lik slaglengde som borring så de må jages for å våkne, men funker bra og fåes i flere slagvolum, men er mye mer lettstartet og driftsikkert en amerikanske jernklumper med glødeplugger hvis du ser bort fra 5,9 cummins. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...