kurtan Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Tenke en fast tråd på den nye bilen min er greit, alltid noen spørsmål osv. Jeg har et lite byttevirus i meg, så jeg har stadig nye biler. Men jeg har aldri hatt en Land Rover som nr 1 bil, dette ble riktignok nr 2 bil da samboeren kjører den andre. Jeg har lenge tenkt på en Freelander Td4 og når denne kom på Finn kjøpte jeg den med en gang. Hadde bestemt med for Td4 og manuell, når fargen på toppen var grønn måtte jeg kjøpe den med en gang. Bilen ble kjøpt ny av et eldre ektepar som hadde bilen som nr 2 bil frem til jeg kjøpte den i disse dager med km 86 500, service er fulgt og bilen fikk clutchen/pumpe byttet rett før jeg fikk den. På turen hjem oppdaget jeg en liten ulyd i forstillingen, så bytte av Drop linker ble utført men en gang. I tillegg har jeg tatt en ekstra service med bytte av alle filter og motorolje. Videre ble Egr blanking kit satt på og bilen fikk merkbar mer drag. En annen ting som irriterte meg var noe ulyd fra ramma rundt cd spilleren, jeg fjernet denne og satte halvdelen av borrelåstape rundt denne før jeg monterte ramma tilbake. Da jeg har lest meg noen av svakhetene på disse modellene bestemte jeg meg for å bytte VCU da mange betrakter denne som en slitedel som må byttes før den blir utslitt med påfølgende slitasje/skade på bak-aksling/girkasse. Så i dag fjernet jeg VCU og byttet i samme slengen opphenget til bak-akslingen, som forøvrig var en enkel jobb. I morgen starter jobben med å sette inn den nye VCU`en Er det andre ting jeg bør være oppmerksom på? Endret 12. november 2011 av kurtan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Det hadde nok ikke hastet med å bytte VCU; den skal holde 120 000. Siden clutchen allerede er byttet (kanskje de gamle eierne har slurret mye på den?) så bør det meste holde. Det kan jo tenkes at det ryker en vindusheismekanisme her eller der, men dem kan du bare bestille på nett og bytte selv. Lykke til med bilen; Freelander er en hyggelig bil å kjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 I dag ga vi opp, å dele VCU fra akslingen var vanskelig. Får prøve med litt varme i morgen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) vær bare forsiktig slik at dere ikke ødelegger "ørene" på krysset, for da må du kjøpe ny mellomaksling også, og de er dyre..Ville nok også kjørt en 40-50.000km til med den VCUèn for de går ikke i stykker over natta, og man vil merke at den er sliten - spesielt når man er oppmerksom på det!. Men det er lurt å gjøre de øvrige sakene du har gjort! Jeg tror dere får et rimelig feilfritt bilhold i lang tid fremover med denne. Det finnes en egen spesialkile som man hamrer inn mellom krysset og staget på mellomakslingen for å splitte disse fra hverandre. Mitt tips er å spraye masse WD40 og la ligge over natten, så skal du se at med en liten meisel og en liten slegge får slått dette fra hverandre uten å ødelegge dette - men ta det veldig rolig...Håper også du har merket opp hvordan det satt sammen under bilen og på akslingene, slik at du får dette riktig tilbake igjen? Endret 13. november 2011 av davidbirger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Takk for tipset, ja jeg har merket hvor dette sto heldigvis (Så hvordan Torsen gjorde det) Men det gjorde jeg ikke på diff festene, så vi får hvordan det går. Er klar over at det er litt tidlig å bytte VCU, men nå slipper jeg å tenke på dette en stund. Har også lest om VCU som har gått vesentlig tidligere enn 120 000. Bytte av diff oljer og olje på IRD er det noe som bør tas snart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torsen Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg tror ikke bytte av diff og IRD olje er noe servicepunkt. Men har man lekkasje så må det etterfylles. Hva tror dere andre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 6. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2011 Da kom snøen og jeg sleit med å komme opp bakken hjem, så nå måtte jeg kaste meg rundt å sette inn mellomaksling og ny VCU. Hadde gjort dette klart, fikk hjelp av en mekaniker og fikk løsnet VCU fra aksling med forsiktig varme (Han mente maks 80 grader) og mye WD 40. Så var det ut på prøvetur, ingen risting og vesentlig mindre dunk når jeg slapp gassen. Om dette skyldes nye foringer til bakaksling eller treghet i systemet er usikkert. Men et punkt ble mye bedre, det var vesentlig mindre motstand når la helt over og rygget. Så kansje ikke et bytte på km 88 000 var så dumt likevel. Og bakken gikk fint med 4x4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsD Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hei Hvordan merker man at VCU', begynner å bli slitt? Er ikke noe bil ekspert hehe:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Tja, noe sier å jekke opp bilen på det ene bakhjulet for så å dreie dette med en vektstang, andre mener dette ikke er tilstrekkelig så bytte bør gjøres som en service på 120 000 km. Men hører du lyder og bilen stopper opp når du rygger med fult rattutslag, er den gåen. Noe treg er den. Da har du trolig kjørt for langt, sikker andre som kan svare bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsD Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Takk for svar. Har kjørt 120 snart å skal ha den inn på service, blir vel kanskje en dyr service dette da:( Har ikke merket noe når jeg testet å rygge å sånn, men er kanskje det sikkreste å få byttet denne. Noen som vet om hva dette vil koste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Kjøpt den over dammen og bytt selv, koster mye å få byttet den i Norge. Jeg betalte ca 6.000,- inkl mva og frakt og da var lagrene satt på. Hørte rykter om 15.000,- bare for VCU hos forhandler. Enkel å bytte, men regn med litt tid og WD 40 for å få mellomaksling av VCU. Jeg brukte Jamaica oil og svak varme før den løsnet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg har vært plaget med svak fusking med lav belastning på bilen, så jeg tok ut luftmassemåleren og renset denne. Problemet ble ikke borte, i tillegg er det litt dårlig trekkraft under 1400 omregninger. Spesielt merkbart er dette i bakker der farta er liten, da bør den ikke komme under 1400. Så etter litt frem og tilbake bestilte jeg en ny original Bosch fra Winter, har hørt om mye dårlige erfaring med uoriginale. Rask service og bra pris. Byttet i kveld og tok en prøvetur. Nå trekker bilen hele veien, vesentlig sterkere og merket ikke noe til fusking. Nå gjenstår en lengre prøvetur. Så det er kanskje riktig at denne har en viss levetid, jeg ble overrasket over resultatet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 hva måtte du ut med for denne hos EWS? Jeg kjøpte en av de uorginale og den gav meg bare trøbbel og bilen blei forferdelig treg i pådraget og det tok ca 3-4 sekunder før motoren merka at jeg ga gass!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg betalte ca 2.000,- for denne komplett med rørbiten. Han hadde ikke løse utgaver. Jeg prøvekjørte nye Subaru VX med 109 hk, da skjønte jeg at noe måtte være galt :=) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laastad Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Kan dette også resultere i høyt dieselforbruk? TD4'en min brukerover literen på mila og jeg innbiller meg att det er betydelig mer enn den "skal" bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 29. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2012 Helt klart, Torsen mener hans TD4 bruker langt over literen etter at han byttet MAF til en som sannsynligvis er defekt. Min har jeg målt flere ganger i vinter og ligger på blandet kjøring rett under 0,7. Jeg har manuell da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Min går fortsatt på ca 0,74 l/mila (landevei) og syns det er bra og mistenker igrunn ikke at min er defekt ennå, men det er greit å vite at man får den for rundt 2000,- hos Winter, for den er ganske dyr om man bestiller fra det store utland også! Min er forresten automat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laastad Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Har automat jeg også. Tenker jeg bytter denne og serhvordan den går. Synes ikke den har det draget den hadde for en tid tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Min har som sagt hatt normalt forbruk, men dårlig bunndrag og litt småfusking. Ble en annen bil med ny MAF, men før merket jeg når turboen kom. Nå merker jeg ikke noe, bare jevnt og litt kjedelig drag :=) Er det noen som kjenner til og vi har trykksensor på innsuget på våre biler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg skal i fremtiden være flinkere å ringe EWS å sjekke pris osv. Ringte egentlig for å høre prisen på en vindusheis komplett, han hadde da ok uoriginale inne til 900,- Det er ikke mye dyrere enn fra ebay inkludert frakt og mva. Og så får man i tillegg god service, delen i posten etter 2 dager og litt garanti vil jeg tro. Har nok mange ganger bestilt deler fra utlandet, som like godt kunne ha vært kjøp her hjemme vil jeg tro. Og gud hvor mange deler jeg har i garasjen som ikke passer til seriebilen min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buggy Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Boost Pressure sensor på innsugsmanifoilen... Styrer vacuum for ladetrykk / svart røyk / EGR og høydekompensering (atmosfærisk trykk) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Ser at flere har renset denne på Td5 med merkbar effekt, noen som har prøvd dette på Freelander. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buggy Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 BP sensoren er en Piezo sensor som i liten grad påvirkes av skitt. Har renset min en gang. Den var temmelig sotet og seig pga. EGR ventilen som slipper eksos inn i innsugsmanifoilen av miljøhensyn. EGR ventilen ligger nå i en hylle i garasjen... Jeg merket ingen forskjell på min etter rens, men forsøk gjerne. Den er enkel å komme til så det er fort gjort. Jarl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lise Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Takk for svar. Har kjørt 120 snart å skal ha den inn på service, blir vel kanskje en dyr service dette da:( Har ikke merket noe når jeg testet å rygge å sånn, men er kanskje det sikkreste å få byttet denne. Noen som vet om hva dette vil koste? Vær klar over at dette ikke er oppført som servicepunkt på Freelander. Landrover påstod at den skulle holde hele bilens levetid, men det stemmer altså ikke. Så hvis du vil ha verkstedet til å gjøre det (for rundt 15 lapper) må du selv be om det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kurtan Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Nå har jeg fått prøve bilen over flere dager på lengre turer. Det er blitt en ny bil, vesentlig sprekere og mer dreiemoment, og ikke minst slutt på små fusking. Meget fornøyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.