Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
eriktve

Start problemer Td5

Recommended Posts

Hei Hei trenger litt hjelp!

Min 110 Td5 2002 , har start problemer! Når jeg skal start bilen når den er kald må jeg kinne ganske lenge og i tilleg pumpe på gas pedalen, da begynner den og hoste litt og til slutt starter den og rykker godt et par sekunder :-( motor og alt går som det skal med en gang den har startet og eksosen er perfekt Hører i tilleg at diselpumpa i tanken går før billen starter. Den er spesielt vansklig og starte når jeg har kjørt litt og den er blitt litt varm og når den er kald men hvis den bare har ståt og gått i 3 til 5 min starter den med en gang.

Her om dagen stoppet den plutselig når jeg kjørte og måtte kinne og pumpe på gass pedalen lenge før jeg fikk gang på han igjen.

Dette er hva jeg har gjort med bilen :

 

#bytta diselpumpe i tanken for 5mnd siden

#bytta disel filter 1mnd siden, i tilleg drenert filtere av og til (ikke noe vann og se )

#bytta diseltrykkregulatoren 1mnd siden

#bytta injektorhardnes 1mnd siden

#bytta Luftmengde måleren 2mnd siden

#bytta til silikon slanger mellom luftfilter boks og intercooler 2mnd siden

#nye gløddeplugger 2mnd siden

#Gått over alle sensorene i motoren uten om den ved gasspedalen

#sjekka og fant veldig litte men litt spor av olje i kontakten til ecu,n , fikk fjernet dette samt at jeg

åpnet ecu,n og gjorde rein den og med elektro clean og litt bremserens (ingen spor av olje i selve ecu,n)

#kjørt diagnose verktøy og ingen feil funnet annet en en feil meld på luftmengde måleren som jeg da slettet.

 

 

Veldig frustrerene og ikke finne ut av feilen :-( Har en følelse at jeg kanskje må sjekke kobber pakningen og O-ringene på injektor dyssene , kanskje der problemet ligger?

Tar imot tips med stor takknemelighet :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja du er inne på noe der, pakning og o ring på dyser!! der ville jeg tatt en titt ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg leste i et eller annet engelsk forum om at dieselpumpa i tanken av og til kunne ta inn luft. Han hadde kjøpt en pumpe fra shitparts som han kalte det, og sporet problemene sine til en dårlig o-ring inne i pumpa.

Når han sammenlignet del for del med den gamle pumpa, så fant han at den billige pumpa ikke hadde skikkelig o-ring, men nærmest noe som så ut som noe som var kappet av en slange. Tok o-ringen fra den gamle pumpa, og satte inn i den billige, og da var den i orden.

 

Vet jo ikke om du har kjøpt original eller litt rimeligere pumpe. Gå bare ikke ut i fra at alt er OK bare fordi det er skiftet.

Klarer desverre ikke å finne igjen posten. Så det blir etter hukommelsen.

 

mvh TorT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk ikke tid og hadde ikke plass og stå og gjøre jobben så bilen ble kjørt på LRverksted i går :-( skal gi tilbake melding på hvordan det har gått, har time 24nov.

Takk for innlega gutta :-) har desverre ikke hvert så flink til og skrive på forume og bruke forumet men vil bli flinkere til det fremover :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

fikk sjekket dele nr på diselpumpa i tanken det var : NSTWFX000260 den var lik den som sto i så mener den skal være orginal :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da jeg har like symptomer hadde det vært fint med en oppsummering.

 

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dysepakningene er ofte ikke lette å se feil på.

Kjøp sett med nye og bytt hvis mistanke.

Det trengs ofte et spesialverktøy for å få løs dysene.

Jeg har,hvis det er ønskelig å låne.

 

For diagnose av tettingsfeil:

Starter bilen ikke lett,må kjøre lenge på starter evt.gjentatte forsøk,

sett på tenning,

pump raskt ,helt i bunnen ,minst 5 ganger på gassen,

motorfeillampe lyser og blinker en stund mens det kjøres feilsjekk og lufting av dieselsystemet ++,

vent til lampa slokker,

gjenta prosedyre på nytt en gang til,

starter bilen lett første gang etter dette men senere starter er problematiske,bytt tettinger.

 

Husk å sjekke de ting som topicstarter har gjort også.

Flere typer feil kan gi relativt like symptomer.

Lykke til Tom og Erik.

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

yes da er problemet funnet :lol: :lol: :lol: tok vekk en liten dings som lå inni den her http://www.brit-car.co.uk/product.php?xProd=134967 på filterhuset , hvis en ser på linken her http://www.landyzone.co.uk/lz/f50/td5-fuel-pressure-problem-161412.html og på denne tegningen er det nr 7 på filterhuset jeg fjernet , denne var det fult av skit i, så nå har jeg gjort den rein og skal ha den inn igjen. Og du Tom R kanskje du har samme problem på din? Resultatet at jeg tok den ut var at pumpa gikk mye mer stille og bilen startet og gikk som den skulle , men sto parkert i en bakke en dag med snuta pekende oppover da sleit jeg med og få startet, så det er vel best og få satt den i igjen idag . skal få lagt inn et bilde av den og komme med info etter jeg har satt den i igjen :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sitter også et filter bak en av stussene på filterhuset.

Det gjør det også bak den lille O-ringen på blokka når du bytter trykkregulator.

Må fiskes ut med en liten ståltråd e.l.

 

Flott du er på sporet av feilen.Jeg har ikke erfart den feilen med de symptomene selv.

Men lærer noe nytt hver dag,nesten,da....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måtten jeg gikk frem og gjorde dette på var og:

http://picturestack.com/383/883/3D4Td5FuelFilj9R.jpg

 

1: Ta av deksel til diselfilter over bakrehøyere dekk.

2: Gjorde reint

3: Tok av slangen som går inn på nr 8 (hurtigkobling)

4: Skrude av fitings nr 8 (19mm fastnøkkel)

5: Tok ut nr 7 (flat skrujern)

6: satt det sammen igjen utten nr 7 i. koblet på igjen slangen.

 

Så gikk jeg til pumpa i tanken ( her har jeg hull i gulvet bak så jeg kommer til pumpa )

legger ved en link til en ny tegning http://picturestack.com/384/925/3gBTd5FuelDelmxj.jpg

7: Koblet av den hvite slangen som går inn på nr 9 på pumpa (men slangen skal være på på filterhus siden )

8: puttet slangen enden i en flaske (fordel og ha noen som kan passe på flaska )

9: vride på tenninga til pumpa starta og gikk et par sekunder til slangen var rein (var masse grums i diselen i flaska ja )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er tusenlappspørsmålet hvor den kom fra,grumset,altså.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var litt skit i tanken fra fyllinger opp over tiden, så det spørs om det er noe av det som har kommet inn.

Men prøvde og sette i igjen ventilen i fitingsen til filterhuset idag det gikk i 3km så stoppet bilen :angry: tok ut tappen igjen og bilen fungerte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her du prøvd å kjøpe ny ventil og sette inn? Eller kjører du uten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jeg forstår riktig så har du fjernet ventilen og dermed renner diesel nå tilbake til tanken sammen med lufta?

I så fall kan gromset som kom ut i flasken ha kommet fra lufte slangen eller filteret? Lufte slangen var tett og systemet klarte ikke å kvitte seg med lufta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt problemer i lang tid, fjernet ventilene i filterholderen og bilen gikk som en kule. Men etter stopp var bilen tungstartet. Fikk tak i ny ventil fra Motorpool og monterte nå i kveld og bilen er igjen frisk (Disco 2a TD5) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med filtrerene, er det bare den hvite duppedingsen du mener eller flere?

 

Tom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er flere ventiler, bl.a. en tilbakeslagsvenyil jeg fjernet. Det er kun den hvite som er referert til som utgjorde suksessen!

(Jeg har en i reserve også i tilfelle krise). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I går byttet jeg sånn air bleed valve. Eller hvit liten duppedings. Jeg har kjørt uten en stund og kun hatt litt problemer når det har vært mindre enn halv tank. Men etter at jeg satt inn den nye så er problemene tilbake. Pumpa hviner mer enn normalt og bilen starter ikke like lett som før.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå trur jeg nok jeg har funnet årsaken til hele mitt motorproblem!!! tok jo ut airbleed valve bak ved filter holderen og erstattet den med en ny , dette så ut til og løse problemet men etter jeg hadde kjørt et par tanker med Kruse fant han ut at han ikke ville gå mer . Begynte og gå veldig dårlig når han fikk motstand, til slutt døde han bare ut. Fikk bestilt meg spesial verktøy og fikk ut injektorene, gjorde de reine byttet kobber pakninger og o-ringer og gjorde godt reint oppi sete der injektorene sitter. Den linken her er en fin bruksanvisning : www.discovery2.co.uk/Injector%20Seals.html skulle gjort dette med en gang som jeg skrev jeg sku gjøre men men , merkelig ikke bilverkstedet fant ut av dette enda jeg nevnte at jeg trudde det kunne være det.

Så til dere andre som har tatt ut airbleed valve , kan være lurt og ta en injektor sjekk , og kanskje bytte kabelmata til injektorene samtidig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...