Gå til innhold

Sjekk av VCU


kaffelars

Anbefalte innlegg

Har fått lyder i drivverket, spesielt fra bakdiffen i krapp venstresving. Hører det er noe som ikke stemmer der. Så plukket ned mellomakslingen, og alle ulyder forsvant. Byttet VCU på verksted for et par år siden, trodde den skulle holde en stund, men hvem vet. Ser at opphengslagrene må byttes, er godt med slerk i dem og sprukket gummi. Hvordan kan jeg sjekke om VCU-en er ok når alt er plukket ned, finnes det noen trikks på det?

 

Vil dårlige opphengslager alene skape ulyd i bakdiffen?

Kan bakdiffen være gåen og problemet/lyden komme tilbake hvis mellomaksling med ny VCU og opphengslager er på plass?

 

Ser at VCU-en har begynt å ruste en del. Den originale som stod på og ble byttet bort hadde ikke rust i det hele tatt. Kan det være store forskjeller på kvalitet på disse VCU-ene, eller produseres de bare ett sted og alle er av samme type? Den er kjøpt på e-bay...

 

Ser at på offroadbutikken har de VCU til rett under 5000,-, burde kanskje investere der i fra. Forstår det slik at opphengslagerene må presses av, men om jeg kjøper nytt begge deler er vel det ikke noe poeng å stresse med, hvis begge deler skal byttes (Har ikke prøvd å ta VCU bort fra mellomakslingen ennå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VCU kan testes ved å bruke en koppnøkkel som settes inn i splinesene og så dreier man med momentnøkkel og mener å huske at den skal ha et moment på rundt 125 nm. Om du søker her på forumet vil du kunne finne tråden dette ble beskrevet i, og jeg er ganske sikker på at det var Jonaf som gjorde denne operasjonen?

 

Ny VCU kjøpes hos Aschcroft Transmissions i England, for rundt 3300,- eks frakt og avgifter. De er veldig flinke og jobber kun med drivlinje deler...De har også bakre diff og opphengslagere samt IRD og slikt! Du kan også be de om å sette på opphengslagrene på VCU, slik at du bare trenger å skru dette rett på plass - supergreit:-) Om du kjøpte en brukt VCU fra Ebay, vil jeg tro at denne var moden for utskifting allerede da du fikk den!? Kjøp nytt!

 

David

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Norbert og Sue fra Freelanderspecialist.com (omtalt i noen tråder her tidligere) kommer over til Norge/Oslo i begynnelsen av neste uke. Ring dem så kan de sikkert ta med seg en, samt gi deg gode råd ift. ulyden på diffen. Har selv blitt fortalt at opphengene bak kan astedkomme endel ulyd så det er jo mulig du bør bytte de uansett dersom de er sprukne.

Jeg har veldig gode erfaringer med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at VCU er ok hvis det ikke er noen ulyd og man kan dreie på det ene bakhjulet med en hvis kraft når dette er jekket opp :blink:

Ja. Med en lang latmannsarm skal hjulet kunne dreies langsomt. Jo mer kraft, desto større motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...