Gå til innhold

Registrere bil på svarte skilter.


Bjurbeck

Anbefalte innlegg

Er det mulig å registrere bil på svarte skilter med gul skrift, såkalte anleggskilter?

 

Det er jo mulig på feks. firhjulinger, anleggsmaskiner osv.

Hvis man vil bruke en bil som bare gardsbil, og ikke kjøre på offentlig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Vålerbanen så kjører det alle slags kjøretøyer rundt med svarte skilter. Jeg har selv kjørt en Mercedes med over 500 hester og svarte skilter der (den veide riktignok over 15 tonn...)

 

Såvidt jeg har forstått så skal hva som helst kunne ha svarte skilter bare kjøretøyet ikke skal slippe ut på offentlig vei. Hvilke krav som stilles til dette vet jeg derimot veldig lite om.

 

Hvis jeg ikke husker feil så er det en Mercedes på Dagali også som har svarte skilter. Men dette er en særdeles sinna AMG, der du bare får sitte på.

 

 

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukes på rallybiler, så det kan godt hende det er mulig for en gårdsbil også.

 

MEN: (om jeg ikke husker fullstendig gæli) kjøretøy med anleggsskilt/maskinskilt skal kun kjøres på lukka område. Har dere gjerde rundt hele gården? Om ikke, må det søkes spesiell tillatelse hver gang doningen skal brukes (det er kartleserens jobb å sørge for dette).

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hvis den skal ble gårdsbil, og ikke ut på offentlig vei, trenger du ikke skilter? :unsure:

Forsikring og ansvarsrett

 

Det er forskjell på sort skilt med gulskrift og sort skilt med hvit skrift.

 

Gul skrift er for biler som aldri er på offentlig veg og slipper vegavgift.

 

Hvit skrift er for løpsbiler som har lov å kjøre til og fra stevner.

Jeg har bare sett med gul skrift

 

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring og ansvarsrett

 

 

Jeg har bare sett med gul skrift

 

 

 

Andreas

 

 

Kjær-56.jpg

 

 

 

Edit: Sort skilt med hvite tall skal det betales vegavgift, forsikring og PKK. Derfor får man oblat. Men man slipper engangsavgiftern. (ikke moms)

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Hvis den skal ble gårdsbil, og ikke ut på offentlig vei, trenger du ikke skilter? :unsure:

Har kjøretøyet større konstruktiv hastighet enn 25 km/t skal det være registrert for å kjøre på egen gård

 

For kjøretøy som kan betraktes som traktor er grensen 6 km/t

 

Ikke lett å komme unna med andre ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det får'n si! Mange innlegg på kort tid :P

 

Svarte skilter med GUL skrift er det jeg tenker på. Hvit skrift er for rally/løpsbiler.

 

Foreløpig er dette rent hypotetisk.

 

Naboen har en 6-hjuling med masse kubikk og svarte skilter med gul skrift.

Den er vel definert som traktor egentlig.

Og da tenker jeg at det bør være mulig å få samma greia på bil.

 

Som Mr.Anders nevner, har man lov til å krysse off. vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør være helt uproblematisk. Her oppe i "Gokk" er det mange som har hyttebil, fjellbil og yrkesbil registrert med svarte skilt med gule tegn. Har ikke sett noen LR med dette men ellers er det flusst med Toyota, Suzuki og Izuzu produserte framkomstmidler med slik registrering. Flere av disse bilene vet jeg hadde hvite eller grønne skilt tidligere. Er vel bare å ta en tur eller ringe nærmeste trafikkstasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det får'n si! Mange innlegg på kort tid :P

 

Svarte skilter med GUL skrift er det jeg tenker på. Hvit skrift er for rally/løpsbiler.

 

Foreløpig er dette rent hypotetisk.

 

Naboen har en 6-hjuling med masse kubikk og svarte skilter med gul skrift.

Den er vel definert som traktor egentlig.

Og da tenker jeg at det bør være mulig å få samma greia på bil.

 

Som Mr.Anders nevner, har man lov til å krysse off. vei.

 

 

 

 

Gul skrift er ikke traktor men:

 

 

a)Kjøretøy som bare brukes utenfor offentlig veg, kan ha kjennemerke med lysegule tegn på sort bunn. Kjøretøy som på grunn av vekt eller dimensjon ikke tillates brukt på offentlig veg, skal ha slikt kjennemerke. Kryssing av offentlig veg er tillatt med kjøretøy med slikt kjennemerke. Om nødvendig må dispensasjon eller brukstillatelse være innhentet.

 

Masse info Masse bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Nytt spm i en gammal tråd. 

 

Kan man event reg kjøretøy med Sort skilt m gul skrift til hvite skilt? 

 

Funderer fælt på ens lik hytte bil som dette . https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=124771601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så fremt bilen er i registrerbar stand.  Disse skiltene brukes på vanlige kjøretøy som ikke brukes på offentlig vei og også på kjøretøy som av en eller annen grunn ikke kan brukes på offentlig vei.  Mittibushen burde ikke være noe problem i så måte men den må gjennom PKK når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar .

Diskuterte med noen som mente man måtte betale moms på bilen .siden den antagelig tar kjøpt ny med avgifts lette . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...