Jump to content
LRforum
sondre b

Sondre`s DII

Recommended Posts

Center diff lock   på Grenlandsk ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutter siden, sondre b skrev:

Center diff lock   på Grenlandsk ;)

 

Aha...ja for disse moderne D2ene har jo ikke DET originalt nei........

Jammen godt du kan benytte noen deler fra en SKIKKELIG Disco da :wub:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Akkurat nå, telindnor skrev:

Aha...ja for disse moderne D2ene har jo ikke DET originalt nei........

Jammen godt du kan benytte noen deler fra en SKIKKELIG Disco da :wub:

 

Rolig nå.    :angry:  :) Noen har alt oppkobla. Noen har utaket ferdig på transfer`en (min)

Og noen har ikke i det hele tatt.   :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men gir sjalte og høy og lav sjalte enheten er fra D2.

Derfor ekstra arbeid med å få tilpasset sjalteenheten på kassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er 2 muligheter for å løse problemet med spaken. 

Enten tilpasse bilen til en spak fra Disco1, eller kjøpe en spak til Disco2. 

Jeg ble aldri kvitt vibrasjoner i min spak fra D1, så i neste bil ble det kjøpt tilpasset spak fra Ashcroft. Den fungerer som den skal :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

 

 

Da har ting blitt montert og justert.

Også gjort et triks når det gjelder HDC `en.

På denne bilen sitter det en overføringskasse fra D1.

Den kassa har ikke bryter i seg som gir beskjed at vi er i lavserie.

Da vil heller ikke HDC`en virke. Gjorde et lite triks der og forlenget ledingene som skulle vært 

inne på kassa og trakk de inn i kupeen. Hentet styrestrøm fra selva HDC knappen i dashen

og inn på et rele sammen med ledningene fra kassa.  Så nå Tror doningen at det er bryter i kassa og HDC`en fungerer.

Baksiden er jo at den da også vil være mulig å koble inn i høyserie. :huh:

 

 

 

20191124_122537.jpg

 

Hadde først litt resonans når girkassa vrei seg ved pådrag.

Kanskje noe ala det YMK nevner. Hos meg var det for liten avstand mellom Høy/Lav sjaltermekanismen og karosseri.

Litt justering her så er det ikke stort som forplanter sep inn i kupeen.

 

Luretriks.

 

 

20191124_145415.jpg

 

 

Nå virker både HDC`en og CDL`en gitt :)

 

 

20191124_165056.jpg

 

 

  FF...

Edited by sondre b

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 24.11.2019 den 21.09, telindnor skrev:

Du er jaggu meg en liten trollmann til å fikse ting ass :blink:

 

Trollmann og trollman.   Født av fattige foreldre, genererer  kreativitet  ;)

 

 

Noen bilder fra et hyggelig kjøretreff ved Grenland Motorsenter Flittig.

 

IMG_4008.JPG

 

IMG_4009.JPG

 

IMG_4013.JPG

 

IMG_4014.JPG

 

IMG_4010.JPG

 

IMG_4016.JPG

 

IMG_4022.JPG

 

 

IMG_4011.JPG

 

IMG_4035.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Flott kjøreområde i Svarstad

Grisa te bilen igjen B)

 

20200118_150943[1].jpg

 

20200118_141613[1].jpg

 

20200118_133922[1].jpg

 

20200118_150546[1].jpg

 

 

 

 

20200118_140325[1].jpg

 

20200118_134258[1].jpg

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var under bilen her om dagen for å fette opp kryssa i mellomakselen.

Var vel mye slerk på fremre flens ut av transferkasse meg forstått.

Bestilte derfor et kit fra syncro gearboxes med lager. simmering, låsering bolter og flens.

 

20200128_161526.jpg

 

Tappet først olja av transferboxen.

Demonterte flens og brukte den gamle mutteren til å lage overgang fra utgående aksel og inn på glidehammeren.

Først ble simmering og låsering demontert.

 

20200128_172319.jpg

 

Noen få nokk og ut med aksel og lager.

 

20200128_172425.jpg

 

Av med gammelt lager på med nytt og inn med aksel og lager igjen.

Låsering, simmering på med flens og mutter.

Husket å fylle på olje på på kassa :) og montere mellomaksel.

Et par timers arbeid.

 

20200128_175953.jpg

 

Sopet unna litt sann på traverser og kanter under der .

Rester etter kjøringa på Svarstad for noen dager siden :huh:

 

 

 

20200128_184627.jpg

 

  FF...

 

 

 

 

Edited by sondre b

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten økt med olje ut og inn av aksler I dag. :)

 

20200201_161654.jpg

 

Først olje inn med manuell pumpe, det ble for tungvint. 

Gikk så over til El. pumpe. Lettvint :)

 

20200201_162044.jpg

 

20200201_170036.jpg

 

  FF ...

Edited by sondre b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se der ja. Bra å se det er flere som smører og vedlikeholder om dagen. Ser mer behagelig ut med flislagt gulv enn snø og is :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutter siden, Jasswass skrev:

Se der ja. Bra å se det er flere som smører og vedlikeholder om dagen. Ser mer behagelig ut med flislagt gulv enn snø og is :-)

 

Ja smøring er sunt (året rundt)    ;)

Har isolert skruplassen også . Og varme fra  varmepumpe ved behov :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 6.1.2020 den 8.08, sondre b skrev:

Født av fattige foreldre, genererer  kreativitet  ;)

 

Det var godt sagt-_-

Bra jobbet.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kremolje i diffen?

Legg opp åndeslangen bedre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan godt være at en oppgradering av lufting hadde gjort seg.

Olja på framdiff. var klar og fin. Bakdiff. hadde en litt mer gråaktig farge men ikke all verdens med skum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når man skal sitte slik i noe uker, er det greit med internett. (kan fort bli noe kostbart da) ^_^

 

 

 

20200214_164715.jpg

 

Sommerdekka på bilen i dag er av dim. 265-70-16. Litt for store for å være innafor 5% en og noe sporete på slitt veg.

Beslutta derfor å prøve 245-70-16, av det kjente merket LingLong Green Max R620   :huh:

 

20200214_165040.jpg

 

 Helt greit mønster sammenlignet med General Grabber AT 2 dekka.

Vil prøve å få tak i ett sett med D2/P38 felger til, for å putte  GG dekka på. Så er jeg godt bestykka også til kjøring uttafor veg :)

 

20200214_164248.jpg

 

Hva de neste ukene vil bringe Hmmm...??

 

   FF..

Edited by sondre b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synes de dekkene som sporer mest (spissing tilpasset evt. uorg. dimensjon) har rette kanter og liten åpning mellom knastene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat
 

Synes de dekkene som sporer mest (spissing tilpasset evt. uorg. dimensjon) har rette kanter og liten åpning mellom knastene.

 

Helt enig her. De gamle 265 GG dekka virker rettere i kanten enn de nye 245 LL dekka.

Hadde 255 GG AT  (ikke AT2) på forrige Disco. Disse hadde også rette kanter og sporet en del.

Er forresten spent på hvordan LL 245 dekka kommer til å ta seg ut på ZU- felgene :huh:

Edited by sondre b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning når det gjelder D2, at sporer den er noe galt. Har du gått nøye over alt bevegelig på forstilling? 

Og spissing er rett?

 

Er den hevet gjør feil castervinkel at sporing vil forekomme.

 

Slitte dekk sporer mer enn nye også.

Share this post


Link to post
Share on other sites

D2 som sporer kan også komme av slakk i bakstellet.  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sporing kan komme av flere ting.  265 dekka er som nye når det gjelder mønsterdybde.

Bilen sporer ikke med 245 vinterdekk med original alufelg.  Ja  bilen er hevet ca.2" og jeg kan ikke tenke meg

at det er gjort noe med castervinkel. Det er ikke slik at den sporer uansett, men da spesielt ved slitte veier med groper og

det er ikke uvanlig . På forrige D2` en  var watts linken gåen og det var  naturlig nok absolutt merkbart for kjøreegenskapene.

Dekka blir primæret ikke byttet pga sporing men pga at den er uenfor 5% på rullediameter og feil på speedometer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man glemmer ofte at spissingen/spredningen forandrer seg under kjøring.

Justering som matcher dekk og felg gir null spissing/spredning under kjøring.

Bredere dekk gir større rullemotstand og krever annen grunninnstilling..

Endring av felginnpress likeså.

Caster endres ved kun heving , spiising likeså. Spredning i sving også.

Ikke rart man får skjevt slitte hjul eller trappeslitasje.

Noen vinkler kan justeres greit,andre krever mer modding. Caster correctiondeler.

Vet ikke om det  er noe fasitsvar på dette.

 

PS.

Alle vinkler endrer seg litt ved innfjæring,krengning,aksellerasjon,osv.

Men gjennomsnittlig peker forhjulene i fartsretningen og rett vinkel på veien.

Da blir slitasjen riktigst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...