Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

7 timer siden, motom skrev:

Imponerende arbeid med symaskinen!

 

...og garasjen, ikke alle som kan ha markisen åpen inni garasjen!

 

Takk for det motom :)

Det er ikke så store garasjen heller dog dobbel. Med en bil inne går det akkurat med markisa utslått :P

 

Sitat

Bråvåkna når jeg så så fint understell.

Her er tinga på stell.

 

Detta skal jeg ikke ha æra av. Det er gutta eller jentene som har eid bilen før meg som har vært flinke her :)

 

Har også byttet  bakre del av eksos igjen. Ingen forskjell i effekt.

Jermund hadde selvfølgelig rett :)  Da var det MAF som laget noe krøll.

Også kjørt diagnose og slettet feilkoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Det er noe med meg og bruktbil.  Dette er den fjerde bruktbilen jeg kjøper,

som jeg må bytte frontrute på.  Må være noe med meg :huh:

 

 

På Discoen hadde  det krabbet en sprekk opp fra hjørnet på førersia og godt opp på ruta.                                                                                                                                                       Hadde en mistanke om at det var rust under ruta som "sprengt" og var årsak til sprekken.

Jo helt riktig det var rust under der men ikke stort på førersia. men passasjersia der var det en del.

Her var det lappet rusthull med fugemasse/kitt tidligere .

Her måtte det kappes og legges i noe nytt metall.

 

Førersiden. Ikke helt god men..

 

 

IMG_3457.JPG 

 

Passasjersiden. Hull både oppe og nede.

 

IMG_3458.JPG

 

IMG_3459.JPG

 

Etterhvert blir det mye luft.

Ganske vanlig.

 

IMG_3460.JPG

 

Nye biter lagt i og brent fast både innibak og framimot.

Ikke så lang unna ferdigsveiset her nede på passasjersiden .

 

IMG_3461.JPG

 

  FF...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2019 den 8.57, gautes skrev:

Pirkejobb.

 

Ja det er helt sikkert. Nå er dette ikke noe stor renovering, ,men ting "vokser" fort 

når man setter igang.

 

Har nå  skåret ut og lagt i metall oppe og nede både på styrbord og babord side.

 

IMG_3464.JPG

 

IMG_3465.JPG

 

Sliping og pungsandblåsing og styr:

Her  har det vært slipt godt tidligere.

 

 

 

IMG_3467.JPG

 

Sparkling og styr:

 

IMG_3468.JPG

 

Med litt flaks kan dette bli bil igjen.

Så får vi håpe at det  affal holder til over sommeren  :blink:;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2019 den 21.28, gautes skrev:

Husk antirust bakfra også.

Da står det oftest stille ved bruk av olje.

 

Jada  har sprøytet inn tynn "sauesvette" både her og der ;)

 

"Bare" å bytte frontrute går helt mot slutten nå (mangler bare ruta)

 

Nede i "gropa" under vinduet har jeg lagt på POR15, fuget sveiseskjøter, syregrunning, lakk og klarlakk.

Til slutt sauegriseri. Samme på motsatt side.

 

IMG_3470.JPG

 

IMG_3474.JPG

 

Over vinduet i taket og knekken der er det:

Sparklet syregrunnet, epoksygrunnet, lakket, klarlakket og foliert.

Kanten der vinduet limes er slipt reint og malt med POR15.

Sveiseskjøter er fuget. Takrenna  helt forut, ble brette ut og ned for å komme til å få sveiset og fuget.

(så banket tilbake på plass)

 

IMG_3469.JPG

 

Sølv folie som kontrast. Bahama Gold folie var ikke lett å få tak i :blink:

 

IMG_3473.JPG

 

IMG_3472.JPG

 

  FF...

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent arbeid! Kjøpte lakk etter fargekoden til min ett par ganger, slik på sprayboks, og det ble aldri 100% likt.  må nok få matchet på bilens farge hvis man vil ha det bra :) likte din løsning :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 8.15, motom skrev:

Pent arbeid! Kjøpte lakk etter fargekoden til min ett par ganger, slik på sprayboks, og det ble aldri 100% likt.  må nok få matchet på bilens farge hvis man vil ha det bra :) likte din løsning :)

 

Takk for det motom. Har også litt dårlig erfaring med slik blandefarge etter fargekode på boks.

Løsningen her er kanskje ikke optimalt , men er god mot steinsprut.

 

I dag har bilen vært hos Riis bilglass og fått limt inn ny frontrute.

Dette er andre gangen jeg på rad ikke er fornøyd med dem. På RRS`en vi hadde endte det

med at de måtte ta ut igjenruta og foliere over vinduet på nytt (denne var også foliert over ruta fra før av)

Denne gangen, ved litt nærmere ettersyn så er plastskjolda på førersiden helt løst. Kun festet her og der med litt fugemasse og noen "propper"

Disse klipsa ved ruta som skjolda skal inn i (som var der i morres) var fjernet :angry: På motsatt side var klipsa der men skjoldet var ikke tredd i.

Er det ikke bedre å si det som det er da, at dette var fomlete. Da kunne jeg montert det fra bunn av sjøl. Nå må jeg demontere, tilbake til Riis bilglass

for å "brumle" litt og få fatt i klipsa (håper jeg) :angry:

 

Ruta er bra den med ny topplist og greier.

 

IMG_3476.JPG

 

Men her skulle det ha vært klips. Makan til greier.

 

IMG_3475.JPG

 

  FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjedelig at det skal være sånn.  

På RRs`en hadde de montert ruta for lavt. så ikke ut i måneskinn.

Måtte ta ut ruta og sette den inn på nytt :blink:

Det er kanskje i måneskinn at arbeidet ble utført, ikke vet jeg.  :wacko: :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har det skjedd litt igjen. Byttet MAF sensor og fått montert amerikanske lastebøyler, solpanel, regulator etc.

Også rigget doningen for tur.

 

Gammel ut ny inn.

 

IMG_3484.JPG

 

Limte solpanelet på taket her jeg.

 

IMG_3485.JPG

 

Mppt regulator ble plassert her.

 

IMG_3478.JPG

 

Og batteriet her. Det er for å drive kjøleboks og lade tuppedingser etc. Uavhengig av bilens el-anlegg.

 

IMG_3479.JPG

 

15 kg veide disse lastebøylene med emballasje.

Solide saker. Tåler 225 kg.

 

IMG_3477.JPG 

 

Kuttet noen slangebiter i to og la i takrenna under lasteføttene, som ikke hadde noen form for "polstring"

 

IMG_3482.JPG

 

 

 

IMG_3483.JPG

 

Straks klar for tur  :)

 

IMG_3486.JPG

 

 

  FF...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2019 den 21.59, telindnor skrev:

Begynner å bli en skikkelig turbil dette. Fine løsninger til etterfølgelse.. :)

 

Ja ja hjelper seg nå :)

 

 

PåskeOverlanding i Telemark:

 

IMG_3492.JPG

 

IMG_3491.JPG

 

IMG_3490.JPG

 

IMG_3500.JPG

 

IMG_3495.JPG

 

Stort nærmere vannet kommer man ikke :)

IMG_3510.JPG

 

IMG_3508.JPG

 

IMG_3507.JPG

 

IMG_3506.JPG

 

Telemark i sin flotteste påskeprakt. Birtedalen Fyresdal

20190420_115001[1].jpg

 

Kabelferge.

 

20190417_160306[1].jpg

 

IMG_3511.JPG

 

  FF...

 

 

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, sondre b skrev:

 

Ja ja hjelper seg nå :)

 

 

PåskeOverlanding i Telemark:

 

IMG_3492.JPG

 

IMG_3491.JPG

 

IMG_3490.JPG

 

IMG_3500.JPG

 

IMG_3495.JPG

 

Stort nærmere vannet kommer man ikke :)

IMG_3510.JPG

 

IMG_3508.JPG

 

IMG_3507.JPG

 

IMG_3506.JPG

 

Telemark i sin flotteste påskeprakt. Birtedalen Fyresdal

20190420_115001[1].jpg

 

Kabelferge.

 

20190417_160306[1].jpg

 

IMG_3511.JPG

 

  FF...

 

 

 

 

Så flott.. 

Fjone ferga også :)

Birgitte og jeg var i nabolaget på sykkel forleden. Kunne jo bare sagt fra :)

 

DSC07211.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har turbilen vært igang igjen. Før avreise ble det byttet olje og filter på motor.

Lokk til rotorfilter ble fikset med nye gjenger og ny bolt. mellomaksler fikk seg en runde med fett.

Smidde meg også et par koppeholdere før avreise.

Totalt kjørte km. på turen ble ca 1900 og 11 dager. Frem med verktøykassa to ganger. Første gangen rett oppi Telemarken,

da vindusviskerne begynte å gå i "motfase"  ( begge v. armene  hadde løsnet fra akselen)

Andre gangen ble venstre bremseskive varm. Glidere som hang og måtte opereres.   Ja så greidenjeg å få revet av venstre skvettlapp fremme. Krise :P

Vært over mange av sør norges fantastiske fjelloverganger. Kort fortalt:

Imingefjell,  Aurland og Aurlandsfjellet,  Beitostølen og Valdresflya, Lom,  Sognefjell og Tindeveien,

Sogndal,  Stryn,  Ålesund og Valderøya,  Trollstigen og Geiranger,  Dalsnibba, Vikafjellet til Voss,   RV 7Hardangervidda og tilbake  ned Telemarken.

Pluss masse ellers på kryss og tvers.

 

IMG_3516.JPG

 

IMG_3518.JPG

 

IMG_3635.JPG

 

IMG_3571.JPG

 

IMG_3685.JPG

 

IMG_3805.JPG

 

IMG_3680.JPG

 

IMG_3828.JPG

 

IMG_3565.JPG

 

IMG_3800.JPG

 

IMG_3622.JPG

 

IMG_3562.JPG

 

IMG_3846.JPG

 

  FF...

 

 

 

 

 

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

For noen flotte bilder og en veldig gjennomtenkt tur bil. Kjekt å se og lese.

 

Takk for det leif ove :)  Bilen fungerte knirkefritt som turbil den,

bare man har system på ting og tang.

 

Bilen har lenge gått med tuningbox meg forstått.

Ikke helt glad i slik trimming. Bestilte derfor en remap chip og sokkel til ECUèn.

Ble ganske overasket da jeg åpnet "hjernen" og så dette:

 

20190703_093629[1].jpg

 

Har tittet inn i  noen TD5 hjerner etterhvert, men aldri sett et slikt oppsett.

 

20190703_093824[1].jpg

 

Her var det allerede loddet inn en sokkel og en print med en ny sokkel med en PROM i.

Altså hadde noen allerede vært inniher og tuklet med noe trim greier. På toppen av dette 

var det også koblet inn en slik DTE trimbox ???

Ikke rart jeg syntes bilen "skodda" ved pådrag og hadde slik av og på effekt.

 

20190703_130451[1].jpg

 

Fordelen med at noen hadde vært inne i ECU`en allerede var at da trang jeg bare "plugge" i den nye PROM`en.

Bilen ble ganske annerledes. Mere drag på lavere turtall og jevnt med effekt opp over turtallsregisteret. ( mer sofistikert)

Ikke så jeg noe svartrøyk i bakspeilet heller.

 

Ny PROM og sokkel.

 

20190703_093713[1].jpg

 

På plass.

 

20190703_094157[1].jpg

 

 

  FF...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loddet du på ny sokkel? Har du utstyr til slikt eller kjenner noen som har så sikkert lurt å sjekke loddingene på den gamle sokkelen. Det var feilen på min når den begynte å fuske og kutte sporadisk. Var heldigvis en veldig enkel fiks så fort jeg fikk hjelp til å sjekke det :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2019 den 23.41, sondre b skrev:

Da har turbilen vært igang igjen. Før avreise ble det byttet olje og filter på motor.

Lokk til rotorfilter ble fikset med nye gjenger og ny bolt. mellomaksler fikk seg en runde med fett.

Smidde meg også et par koppeholdere før avreise.

Totalt kjørte km. på turen ble ca 1900 og 11 dager. Frem med verktøykassa to ganger. Første gangen rett oppi Telemarken,

da vindusviskerne begynte å gå i "motfase"  ( begge v. armene  hadde løsnet fra akselen)

Andre gangen ble venstre bremseskive varm. Glidere som hang og måtte opereres.   Ja så greidenjeg å få revet av venstre skvettlapp fremme. Krise :P

Vært over mange av sør norges fantastiske fjelloverganger. Kort fortalt:

Imingefjell,  Aurland og Aurlandsfjellet,  Beitostølen og Valdresflya, Lom,  Sognefjell og Tindeveien,

Sogndal,  Stryn,  Ålesund og Valderøya,  Trollstigen og Geiranger,  Dalsnibba, Vikafjellet til Voss,   RV 7Hardangervidda og tilbake  ned Telemarken.

Pluss masse ellers på kryss og tvers.

 

 

Flott turbil og turbilder. 

Kremtur det dere har vært på her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, motom skrev:

Loddet du på ny sokkel? Har du utstyr til slikt eller kjenner noen som har så sikkert lurt å sjekke loddingene på den gamle sokkelen. Det var feilen på min når den begynte å fuske og kutte sporadisk. Var heldigvis en veldig enkel fiks så fort jeg fikk hjelp til å sjekke det :)

 

Nei som nevnt så hadde noen vært inne i her og loddet før, så det var bare å sette i PROM`en. (Hadde tenkt å sette bort jobben med loddinga)

Det jeg kunne se så så loddinga her bra ut motom :)

 

 

3 timer siden, telindnor skrev:

Flott turbil og turbilder. 

Kremtur det dere har vært på her!

 

Turen var topp den Terje og bilen fungerte optimalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 5.7.2019 den 0.12, motom skrev:

Sikkert bare jeg som var uheldig med kvaliteten på loddingen. Har ikke hørt om andre med det problemet. :)

 

 

 

Bilen har rullet litt etter hjernekirurgien, ingen tegn til noe problemer.

Håper loddingene er bra. Denne sokkelen har nok stått i "hjernen" i veldig mange år.

 

Sitat

Flotte bilder og fin innredning du har laget!

 

Takk, innredninga funker fint den :)

 

Landrover er jo kjent for å markere seg litt.  Discovery er ingen unntak.

Synes dog at det har blitt litt verre etterhvert.

Her fra eget gårdsrom.

20190731_211521[1].jpg

 

Som oftest er det ikke lett å se hvor lekkasjen kommer fra.

For min del så er det ved, rundt eller på dynamo/vakumpumpe.

Virker som det kommer ut under dynamo og drypper ned på dynamofeste i bakkant.

Da kan det være tettinga mellom vakumpumpa og dynamoen som ikke lenger holder tett,

elller O-ringen mellom vakumpumpehus og lokk til samme. Også Tur-oljeslange kan lekke i banjokobling eller i skrukobling inn på toppen.

returslange ut av pumpa kan også være synderen.

Dersom det er tettinga mellom dynamo og vakumpumpa , renner olja inn i dynamoen og ut et dreneringshull i bunn av dynamo meg forstått.

Vakumpumpa ble tatt ut.( går fint uten å løse vifte. bare ta av reima og med fordel øvre feste på dynamo, for å vippe denne ut)

 

20190729_181219[1].jpg

 

Her er lip sealet med doble lepper og en flate som skal tette mot lokket på vakumpumpa.

Pakningen tetter altså to veier. Var bare å vippe ut.

 

20190729_184841[1].jpg

 

20190729_184853[1].jpg

 

Tette lokk på pumpa demontert. her ser vi O-ringen som også tetter mot lekk.

Tok den ut, gjorde reint og monterte pakning og lokk med litt pakningssilikon imellom.

 

20190729_185308[1].jpg

 

Inn med med nytt seal på dynamo.

legg merke til Fabrikat. Kanskje  Diskoen nå blir en bedre bil med Toyota del ombord :blink:

 

20190731_170742[1].jpg

 

På plass.

 

20190731_171845[1].jpg

 

Målte det gamle sealet til 17 mm innvendig.

Nytt ble målt til 15,8 mm. Så slitt var det gamle.

 

Så var det å snekre tinga sammen igjen og håpe ( affal litt) at det drypper mindre olje under der :rolleyes: :)

 

  FF...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...