Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Ja ja de var de ukepengene gitt.

 

S4020842.jpg

 

Fikk en anmerkning på hjullager framme på PKKen, var tia for bytte i dag. Bestilte i samme slengen forlanga bump stop og forlenga bremseslanger.

Har hatt problemer med at demperene fremme bunnet ved store dumper etter at jeg monterte 40mm spacere ved heving. Så lengere bump stop måtte til

 

Front hubben/hjullageret var i utgangspunktet enkelt å få løs og bytte, bortsett fra en bolt som ble rund selvfølgelig ( en av fire som holder hubben) Måtte files ned en dimensjon for få løs bolten ja. Ikke anna å vente enn litt problemer, er jo tross alt fredag den 13ende.

 

S4020843.jpg

 

Boltene som holder hubben.

 

S4020844.jpg

 

Avdrager, muttertrekker og et par rapp med hammeren og hele klampedumsen var løs.

 

S4020845.jpg

 

Front hubben kom komplett med ABS sensor. ABS sensoren ble lagt på hylla og den gamle sensoren montert i ny hub.

 

S4020848.jpg

 

Her er nyklumpen på plass. (Husk sentermutter/stake nut eller hva den heter skal trekkes til med 490 Nm.) Gjorde reint bolter, spleins, gjenger etc. Hadde locktite på disse fire boltene til hubben og litt på selve spleinsen til aksel/CV-ledd.

 

S4020849.jpg

 

Her er extended bump stop montert bak. Var ikke helt god passform på disse så måtte moddes littegrann.

Disse forlenga bremseslangene ble ikke montert i denne omgang, men sommer hjul fikk vi nå montert da.

Må være noe jeg har glemt, gikk tross alt bare tre korte ettermiddagstimer og fredag den 13ende hmm <_<

 

FF.......

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden fjæra og demperen på D2 er festa på "samme" punktet altså på fjærskål/demperfeste på akselen. Denne fjærskåla blir skrudd løs og heveklossen/spaceren lagt imellom fjerskåla/demperfeste, så blir alt sammen satt sammen med lengre bolter.(altså fortsatt std.lengde på demper) Det man egentlig gjør er å senke akselen i forhold til fjær/demper. Bump stoppen er skrudd på ramma og anleggflata som skal treffe bump stoppen er jo på akselen. Det er nå altså 40mm lenger slaglengde før anleggflata treffer bump stoppen. I kraftige dumper bunner demperen ned et smell før da akselen får landet skikkelig på denne gummiputa. Dette gjelder på framakselen. Har ikke greid å fremprovosere dette bunnslaget etter å ha montert extended bump stop.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Rolig her på fronten nå for tiden (beveger meg mer i et båtforum nå i den grønne vinteren) men måtte i dag skaffe et nytt batteri.på DII`en.

Nå skal jeg banne litt i kjærka. Batteriet ble kjøpt på biltema blush

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet i dag ut de tre V2 pærene (eller hva de het) i klimapanelet med grønne lysdioder og 270 ohm motstand, etter Jan Oskar sin oppskrift vist litt lenger oppe i tråden.

 

Her med ultrahvit led med grønn badehette:

 

S4020716.jpg

 

Jeg lurer på om dette lar seg gjøre også på stereoen i min Disco 1? Den funker ellers helt fint, men det er ikke lys i displayet i det hele tatt. Jeg kan såvidt se informasjonen den inne et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tro det er mulig. Man må vel åpne stereoen og se om man finner (den deffekte) lyskilden for så å se om det er mulig å konvertere til lysdiode?? Kanskje er dette en slik micropære med to loddebein (ligner en lysdiode)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Høstbilder fra de dype skoger (bær over med kvaliteten da antall megapixler kan telles på to fingre)

 

IMG0135A_zps4d674492.jpgIMG0134A_zpse656de20.jpg

IMG0136A.jpg:)

 

Ellers fungerer bilen utmerket, ruller ikke så mange km. for tiden, men litt blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har hatt storservice på discoen i dag, bestående av: Polering av land rover emblemet, Greasing av solskjermer, Boning av skvettlapper, Innmåling av rails, Justering av lyspærer og Innvendig vask av lykteglass.

 

Har også puslet med et og annet annet idag Her et bilde fra før start:

 

IMG_0238.jpg

 

Byttet olje og filtere på motor, olje og filter på autokassa, greasing av mellomakselkryss, nytt dieselfilter og ny olje på diffene (denne olja var blitt meget mørk av farge etter forrige oljeskift, som var for ca. 10000 km siden. Så sikkert lurt å bytte ofte på "klokkene")

Luftfilteret får vente til i morgen og hadde litt for lite olje igjen til transferkassa, så den får vente en dag eller to.

 

Her nytt og gammelt filter til gearboxen:

 

IMG_0239.jpg

 

For å gjøre en enkel jobb litt mer "utfordrende" knakk jeg av en av boltene til bunnpanna på gearboxen.

Jeg valgte da selvfølgelig den bolten som satt verst til.

 

Her ser man litt av bolten stikke ut av "skroget" på kassa ( til venstre for midten i bildet)

 

IMG_0240.jpg

 

Bolten er nesten umulig å bore ut uten å ta til siden eksosrøret og fjerne opphenget/girkasse festet.

Løsninga ble å slipe ned det av bolten som stakk ut med en dremel, for så å bore nytt hull og gjenge

opp ved siden av (for der var det lettere å komme til når man forlenget en gjengetapp :huh: )

 

Nytt hull med gjenger kan skimtes nede til venstre og nytt filter med tut ute til høyre.

 

IMG_0241.jpg

 

FF........

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt storservice på discoen i dag, bestående av: Polering av land rover emblemet, Greasing av solskjermer, Boning av skvettlapper, Innmåling av rails, Justering av lyspærer og Innvendig vask av lykteglass.

 

Hmm, fæl du Sondre :(

Trenger litt hjelp til avballansering av kulemkanismen i det høyre setebeltet foran. Tror du er rette mannen her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, og takk for sist! Kjipt med bolten, håper det blir skikkelig tett med ny plassering av bolt. Bør jo gå fint når den er så tett på den gamle. Sjekk nøye at pakningen ligger fint, det er jo også noen utsparinger i pakningen som skal treffe (bare noen?) av boltene.

 

Utrolig strøken den bilen din, forresten. Tror det må være Norges fineste og heleste!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist :)

 

Skulle hatt litt bedre tid til å prate med (disco) gutta. Hadde nett kommet hjem fra bølgan blå, og med sykdom i heimen

ble prioriteringa slik.

 

Var forøvrig meget nøye med pakningen på på bunnpanna, med dobbeltrippelflipper sjekking.

Nytt hull til bolt/klemme ble flyttet en 10 mm eller så. Bør ikke gjøre store utslaget i forhold til tetting på

denne stive bunnpanna.

 

Er egentlig litt gæren: har brukt Biltema oljer og det er ikke første gangen :P

 

Utrolig strøken den bilen din, forresten. Tror det må være Norges fineste og heleste!

 

Takk for det, men strøken er`n ikke. Har iallefall norgesrekord i lapping, juksing og fiksing av frontfanger tror jeg.

Ble også påkjørt av snøfreseren ++ (med meg som sjåfør ) her for et par år siden, så noe er det/ skal være sånn ;)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvgamle gubber og biler i reprasjonsalderen altså..... :unsure:

Var på tide å bytte en "åre" som hadde vært utsatt for gnaging siden fødselen.

Vet det er flere med disco som har utført samme transplantasjonen og det er "åra" mellom servoreservoar og

servopumpe som er utsatt. Slange/rør/slange er lagt slik at den gnager mot motoren og mulig styresnekke.

Lurer noen ganger på om slike ting er gjort med overlegg fra LR sin side bare sånn for å opprettholde kvaliteten eller.....

nei nei nå er jeg på villspor.

 

Fra her oppe til nedi der et sted går slange/rør/slangen:

 

IMG_0242_zps43db4cad.jpg

 

Umulig å komme til her uten å rydde vei. Ut med luftfilterboks, LMM og slange inn på turbo, rydde unna litt elektrisk og ta ut slanger/rør mellom turbo og intercooler.

 

Plutselig mer arbeidsrom. Her skimter man stussen inn på sertvopumpa som ligger oppunder nede i der.Helt greit å få ut slange/rør/slangen nå. De originale slangeklemmen ble kuttet over med et baufilblad og da var slangene bare til å nappe av.

For å slippe for mye oljesøl koblet jeg slangen først av oppe ved reservoaret og lot olja renne oppi an avkappa brusflaske.

Resten av olja havnet oppi et kar som stod under motoren.

 

IMG_0243_zps6a626578.jpg

 

Her ny slange på plass med ny ruting og meget godt stripset for å unngå gnissing.

(JA har husket å fylle olje (PAS) igjen)

 

IMG_0244_zpsbe30dbb5.jpg

 

Her er gnageskaden på "åra". Nestenhull:

 

 

IMG_0246_zps2856650e.jpg

 

 

FF.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superb!

Siden det antakelig er både lure og teite måter å route slangen på - er det mulig å finne noen steder å trøkke kameraet ned innimellom slik at man ser andre deler av/mer av/hele routingen?

Vi må få disse bildene dine inn i wiki'en om saken. Enten gjør du det, eller så tar jeg det ved anledning.

Du brukte Tess-slangen som omtales i wikien? Hvor lang slange gikk med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medgått tid ca 1,5 time, slangen kommer fra Hydroscan og er en 5/8" innvendig og heter multioil.

Kjøpte 1,5 m og to rustfrie slangeklemmer til den nette sum av 125 riksdaler.

OK Frode, river ut filterboksen på nytt og tar fram telelinsa.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Frode, 5/8" innvendig og man trenger ikke mer enn ca 75 cm slange.

 

Slangen kommer ut av reservoaret, under LMM`en, over intercoolerslangen inn mot radiator (stripset her)

 

IMG_0258.jpg

 

Videre ned og stripset sammen med to andre "årer" nede i bunn/bøyen (følg skrutrekkeren)

 

 

IMG_0260.jpg

 

 

Slangen svinger nå opp igjen og litt skrått bakover (stussen på servopumpa vender

ned og litt skrått fremover mot høyre, sett forfra)

 

IMG_0257.jpg

 

Ga dette et bedre inntrykk av løypa ??

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei høne å plukke med den susekallen av en husmekaniker som har vært i sving . Oppdaget ad det var dråper av girolje på garasjegulvet :angry:

Årsaken var: manglet pakning på fyllepluggen på girkassa. Du snakker om.

Da dette var fikset, benyttet jeg sjansen siden jeg dog var under der til å forlenge eksosrørt på Webastoen.

Er godt merkbart når man står stille og bilen/webastoen går at eksosen fra denne blir sugd inn i kupeen.

 

Hadde en bit av en slik eksosslange fra en tidligere webasto montasje. Klamret denne til det originale røret med en slangeklemme, dro det bakover under bilen og festet det med et klammer og en bolt gjennom ramma.

 

Sett fra motorom:

 

IMG_0262_zpsfaa0ff82.jpg

 

Var nøye med å ha avstand til alt mulig under der. Dette røret blir jo en smule lunkent.

Under bilen:

 

IMG_0264_zps3da4f135.jpg

 

 

FF.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk av en annen "kar" i garasjen i kveld og han hadde lufta bokstavelig talt gått ut av.

 

.

Luftetur sin disco, uten luft i noen av belgene bak. Begge ble byttet, en luftlekkasje tettet og sikring til

kompressor erstattet. Alt :) - en ting, bilen gikk inn i garasjen uten luft men ut var en ikke like lett.

Kjetil hadde nemlig montert en gedigen,feit og flott roof rack...

 

Garasjeliv:

 

IMG_0269_zpsa2e188a9.jpg

 

IMG_0271_zps79ab6d78.jpg

 

IMG_0272_zps3c7a4da1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får det til, det er bra! Ja, det er mye å passe på, også at biler blir høyere når luftfjæringen virker. :D

 

Frode, det enkleste er at man bruker huet ved skifte av servoslangen, og finner en god vei selv. Det kan fort bli trangt mot reimhjul, så det er viktig å finne sin egen vei... :rolleyes:

Tror ihvertfall Sondre gjorde riktig ved å bruke mange strips. Du kan ta deg f... på at noen av dem løsner etterhvert. Vips, så har vi noe tid å slå ihjel igjen!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst nok en gang hjertlig takk for god hjelp Sondre:-) ikke første gangen og sikkert ikke siste gangen jeg må benytte meg av din kunnskap:-)

Og det skal dere vite, Sondre har lagt fliser i garasjen og instalert varmepumpe, så det er riktig så trivelig, varmt å godt å skru bil der:-)

 

Jeg bytte den en belgen i fjor på omtrent samme tida (også da hos Sondre:-)), da skrudde vi ut slangen på toppen byttet belg og skrudde på igjen:-)

Nå var det nytt festesystem. en liten blank sak inni messinghylse...

sikkert flere som har vært borti, denne varianten. men vi kom iallefall frem til at vi klippet av den gamle slangen og kjørte den inn i den nye.. og det ble tett. neste gang jeg skal bytte håper jeg at jeg kan skyve den ene flensen inn og dra slagen ut, og vips, enkelt å sette på ny... så sant det er samme feste.. er den gjenget sliter jeg litt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...