Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Moro med duppedingser. Kjøpte et par sett med slike duppedingser på jula for en tid siden: http://www.jula.no/s.../?q=RYGGESENSOR ( ja til den prisen)

 

I dag ble dagen for montasje. Selve lysalarmdisplayet ble montert oppå bakspeilet. Ble slik etter kobling:

 

S4020764.jpg

 

Urolig fotograf uten blitz.

 

Kabelen ble lagt oppunder kanten av taktrekket på venstre side, helt bak til D-stolpen:

 

S4020756.jpg

 

 

Kabelen ble lagt ned langs med D-stolpen og inn i dette rommet bak klappsetet.

 

S4020757.jpg

 

Så var det måling, boring og montering av sensorene.

 

S4020758.jpg

 

Sensorene var merket med A,B,C,D, der A var venstre side og videre B,C,D mot høyre.

Kablene ble stripset inni bakfangeren og kontaktene satt inn med syrefri vaselin før de ble koblet sammen. Kontaktene fikk også et lag med grease utvendig. (får med det håpe fukt og irr holder seg unna)

 

 

Skrudde videre ut venstre baklykt og trakk kablene gjennom gummiproppen som er rett under luftinntaket til kompressor for luftfjærer. +en til styringsenheten ble koblet mot ryggelyset (ikke strømtyv men lodding) -en mot jordingspunkt i D-stolpen.

Stripset opp overskuddkablene og festet styringsenheten her bak klappsetet:

 

S4020761.jpg

 

Her sensorer på plass:

 

S4020767.jpg

 

En bra oppgradering da disse D2 bilene ikke akkurat er plaget med "mye" oversikt bakover der, og til den prisen a gitt. Ca. to timers arbeid..

 

 

FF.....

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kort varsel trommet telindnor sammen til et "garasje"dekksparkingljugeplanleggingskaffetreff hjemme på farmen. Meget vellykket da alle som ble spurt kunne komme. Det vil si at blant buskene fant man en 88", en 109", en FL, en D3 og tre stk D2 og elleve personer alt i alt.

Meget trivelig samling med litt teknisk, litt dekksparking litt Land Rover prat og litt beskuing av "utenomjordiske" biler: Fiat 500 :) og Porsche 911. Når alle var sånn passe kalde trakk vi inn i storstua med kaffe, kaker og mer hyggelig prat. Ble også lagt litt planer for noen ekspedisjoner i nærmeste fremtid

 

S4020774.jpg

 

S4020770.jpg

 

S4020772.jpg

 

Takk for hyggelig samling. :)

 

Var også i denne forbindelsen mitt neste lille prosjekt ble trigget. (under planlegging av ekspedisjoner) Lyktebeskyttelse på lyktene i fangeren. Etter et par uhell tidligere medførte at festene på disse lyktene knakk. Fant fram en slik platebit av plexiglass/akrylplast.Tegnet og skar ut to biter som passet foran lyktene. (brukte stikksag/rotterumpe med fint blad og bannsliper til finpuss)

 

S4020775.jpg

 

Boret fire hull i hver plate. Varmet så plasten opp med varmluftpistol og formet beskytterne etter frontfangeren.

La på et tynt lag med klar siliko på anleggsflatene (i håp on å ikke få for mye "grums" på innsiden av glasset) og skrudde beskytterne fast.

 

S4020777.jpg

 

Så får vi ved neste ekspedisjon se om dette var litt dumt, dumt, litt holdbart, holdbart, litt lurt, lurt eller om alt sammen bare er noe tull. :huh:

 

FF.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Batteriklemmene på discoene har en tendens til å bli "slappe" og vanskelig å stramme sånn litt ettersom tiden går. Dårlig kontakt her kan gi diverse feilmeldinger som flere har fått erfart.

Her er min lille fix på dette problemet: Demonterte batteripolklemma ( tok av den koniske mutteren og bolten)

S4020783.jpg

 

Brukte så baufila og utvidet "sprekken" i klemma (holdt med en vannpumpetang, bilde bare for å vise),

for å få mer plass og bedre klemming rundt batteripolen.

 

S4020784.jpg

 

Filte av litt på baksiden av den koniske mutteren for at den ikke skal "bunne" mot polskoen.

 

S4020786.jpg

 

Monterte sammen og skrudde skoen på batteripolen. Satt som støpt :)

Fikk også litt andre godsaker på døra i dag:

 

S4020780.jpg

 

Filterkit og lyktbeskyttere :)

 

FF........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var skuta innom han PKK, nesten full pott. Ble en enerfeil, ikke så ille det.

 

Bjørkekvistavviserne ble også montert:

 

S4020788.jpg

 

S4020787.jpg

 

Stemningsbilde fra dagens fottur med hunden.

Langevann i Bamble :)

 

PICT0019.jpg

 

Blir garasjetreff om ikke lenge Terje. Har planer om neste uke. Skal bare få montert en ny varmekilde i garasjen først ;)

 

FF.......

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har puslet litt med noen småting i det siste også, men denne gangen var det "bilhuset" som fikk oppgradering.

Et slikt "varmeregister" ble montert og i samme forbindelsen laget jeg en dør. (slippe å åpne garasjeporten hver gang jeg "flyr" ut og inn)

 

S4020803.jpg

 

Økt komfort ++

 

FF........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det Land Rover klumping hjemme på farmen (måtte ty til gata også)

Her bilder fra dekksparkinga:

 

S4020806.jpg

S4020807.jpg

S4020805.jpg

 

Når alle var passe kalde og det ikke var fler dekk å sparke på, trakk vi inn i garasjen. Her fortsatte vi med hyggelig prat, visning av prosjektbilder, filmsnutter og litt utenomljuging :)

 

S4020808.jpg

S4020810.jpg

 

Deltakerliste: ahysky, 2MRIX1, ole jacob, Geir, Jonas, telindnor, Aage, luftetur og fotografen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig lag, god kake, brus og kaffe, gode diskusjoner, gode bilder. Øm i tærne etter å ha sparket og sparket i dekk, men akk så fiine biler. Flott og varm garasje (med varmepumpe, fytti :)) Takk for laget. Utfall av møtet: Kjøring på Flittig i morgen.....morro det!!! Og så blir det langtur med grønn-kjøring rundt om, overnatting, skryte og ljuge så det renner, maltbrygg....kan ikke "tempus fugit" gå litt fortere´a.

Skeptisk til et par av snauskallene der altså. Burde vel ha på sixpencen inne også neste gang B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei ikke sixpence inne. Engelsk style, lua i hånda når men går inn ;)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ, blir ikke feil å være en "shining star" vel. Det sier kona i alle fall !!!!

EDIT! Mens jeg stod i dusjen så reflekterte jeg over det med en smule blank isse og hvilke fordeler og ulemper det kan ha. Av fordeler så utmerker det seg noen KLARE eksempler. Tenk på hvor ufattelig mye penger jeg sparer på frisørutgifter og sjampo, penger JEG kan bruke på viktige, morsomme og fancy utstyr til bil og hobby. Hva med å slippe utallige morgener med skallebank på grunn av timer med headbanging på konserter. Eller når du ligger der under bilen, olja renner, rusta drøsser....så er det bare frem med polerfilla, ett par kjappe drag og du er klar for hva som helst på et blunk.

Ulemper....nei, hva skulle det vært da ????

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins så mange lekre solhatter altså, så det er ikke noe problem :P

 

Største utfordringa for min del, har vært irritasjonen over stadig å være tom for barberskum søndag kveld... Anglofili ble redninga igjen, så nå bruker jeg grevlingbust og gammeldags barbersåpe fra Truefitt & Hill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som intet våger intet vinner. Artig kjøring på Grenlandmotorsportsenter I dag :) Jeg våget og slik endte det + litt kantkjørte felger :unsure::blink::)

 

S4020820.jpg

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no problem. Tøff seg ja ja, var bare Jonas og jeg inne på kjørefeltet da. Måtte bare prøve :huh:

I morge , i morgen er det meste på plass igjen tenker jeg. Fordelen med slike hendelser er at "mor" har åpnet for en offroad bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bybil over stokk og stein ( tøft bilde du har knipset der Terje ) Vi vet jo om en grønn doning ikke langt unna :P ( har nok å pusle med jeg vetu, vi får se etterhvert )

Puslet litt med plastbiter i dag. Fanger`n på igjen i morgen som en del, ikke strøken lenger nei.

Ser slik ut for øyeblikket:

 

S4020823.jpg

 

 

FF....

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra? Slik ser fronten ut i dag, men allerede i går bar det til skogs (Bambles dype skoger) igjen med frontfanger.Selvfølgelig så langt veien gikk og litt til ( forholdsvis flat lærekurve :P )

 

S4020839.jpg

 

Mye kan gjøres med strikkepinner og binders. Alt ser jo bra ut med såpass utydelig bilde.

 

I dette flotte femstjerners hotellet foregikk overnattingen :)

 

S4020836.jpg

 

FF......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...