Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Jada finnes forskjellige motstander og lysdioder.

Lysdiodene har du her: http://www.clasohlso...px?id=161744825

Her en pakke med motstander med en mengde forskjellig ohms verdi:http://www.clasohlso...px?id=156223970

Her en annen pakke med litt ferre av hver:http://www.clasohlso...px?id=161744837 (var denne jeg kjøpte)

Har nå lært disse fargekodene på motstandene en gang,men syntes det er litt knølete.

Bruker i stede et multimeter og ohmer motstandene for å finne verdi.

Det er vanskelig å si hva man skal gå for. Jeg snurret sammen motstand og diode for så å prøve på en strømforsyning/batteri. Da får man en pekepinn på lysstyrke farge etc. før man lager ferdig sokkel og putterem inn.

 

Alt sammen ligger i hylle J 21 på clasohlson i Moss Frode, så nå er resten opp til deg ;)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror en av badehettene mangla, så jeg vil vel gå for grønn diode.

 

Hvilken motstandsverdi burde jeg gå for da, syns du? Dette har jeg dessverre et i underkant akademisk forhold til...

 

(rekker ikke noe clas'er i Moss jeg - men blir muligvis Gothenburg i morra eller Växjö eller Jönköping lørdag...) :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på en diode som bruker 30 mA og er på 2,2 V skal du ha en motstand på 330ohm. Se Jan Oskar sitt regneeksempel han reffer over her. Dersom du går for en mindre motstand får du et mindre spenningsfall over motstanden og større spenning over dioden

F.eks. dersom du bruker 270 ohm = mer lys

 

V=I *R = 0,030A * 270 ohm = 8,1V Det vil si 8,1 ohm over motstanden. Tar man så 12V - 8,1V = 3,9V får man 3,9 volt over dioden når man brukte 270 ohms motstand = mer lys og mer stress på dioden. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ikke verre. Retter meg sjøl her, formelen er U= I * R ( ligger litt langt inne i barken, sikkert mer enn 25 år siden sist jeg var borte i ohms lov :unsure: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn under bilen opplevelse i dag. Den bestod i å bøye litt på varmedeksel rundt venstre girkassefeste, gjøre en liten endring på føringen på sjaltevaieren til transferkassa. Begge disse tok borti med fare for å lage/forverre vibrasjon/ulyd.

 

Tok også av mellomakselen transfersiden og plukket ut bremsetrommelen. Hadde et fjærsett til bremseskoa liggende da desse fjærene kan bli litt slappe og forårsake vibrasjon. (spesielt rund 2200- 2400rpm)

 

Så nå har jeg dobbelt sett fjærer oppe og nede på håndbrekkskoa. (OEC leverer vel også et kit med noe forsterka fjærer )

Dette gjør forhåpentligvis at bremsebånda ikke får muligheten til å bevege seg, rakle og lage unødig støy.

 

Dobbelt oppe:

 

 

S4020719-1.jpg

 

Dobbelt nede:

 

S4020718.jpg

 

 

FF.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så mye på bilfronten om dagen, men noe småpirk blir det innimellom.

Har nå fått lakket alle ni felgan. Ble så her på bilen:

 

S4020723.jpg

 

 

 

Hadde også et sånn skruhjelpekaffeljugetreff i garasjen i går kveld.

Luftetur var innom og fikk blanket sin EGR med dertil kaffe, julebrus og pepperkaker.

 

Litt lenger utpå kvelden dukket tre andre blide karer opp med to seriebiler og en opel??

Ble ikkeno bra bilder av bilene (for mørkt), men inne i garasjen var det lyst, varmt, hyggelig (litt sannprat, litt fagprat, litt utenomprat , litt ljuging og latter) og enda mer julebrus,kaffe ,pepperkaker :)

 

DSCN0542.jpg

 

2MRIX1,undertegnede, undertegnedes avkom, leseforumisten Aage og telindnor :)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Den verste julelatskapen har endelig gitt seg og det var tid for litt småpusling i garasjen igjen.

Fant frem noen firkantrør greier etter et gammelt lastebilkapell og en alu. dørkmetallbit.

 

S4020741.jpg

 

 

Litt måling skjæring, sliping og punktsveising.

Demonterte frontfanger og det originale styrestagbeskyttelserøret, eller hva det heter.

 

S4020742.jpg

 

 

Etter tilpassing og punktsveising av firkantrør på originale styrestagbeskyttelserøret, ble alt helsveist og malt.

Fire 8mm bolter ble også sveist fast.

 

S4020744.jpg

 

Dørkmetall plata fikk fire hull og montert sammen med "rammeverket".

 

Så ble hele greiene motert på bilen.

 

S4020745.jpg

 

 

På morsmålet heter det vel noe sånn som styrestagbeskyttelse.

Litt småfiks på frontfanger før motering måtte også til.

 

Her alle bitene på plass.

 

S4020746.jpg

 

 

FF.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har det dukket opp noen pakker med jønn. +2" støytbegrensere fra Terrafirma, nedentilbeskyttelse altså susp fra Paddock Spares og fire slike blanke kopper til hjullåsemutterne.

 

 

 

 

S4020748.jpg

 

 

Fikk bare montert susp på framdiff. i dag. Krevde litt modifikasjon på det øvre feste.

Ble så her:

 

S4020749-1.jpg

 

 

FF.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet vi hvor vi finner deg i de nærmeste dagene. Moro med nye saker. Blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg med de nye demperne. Alle sakene er vel på plass i dag før vi skal spise kake i Vestfold tenker jeg. Ikke lett å vente med å pakke opp og teste julegavene til "neste uke" lissom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en en liten tur innom garasjen i dag. Fikk denne diff.beskyttelsen og disse støtabsorbererne på plass der bak.

Bilen ble merkbart fastere bakpartiet med nye støtdempere ja. :)

 

S4020753.jpg

 

 

FF......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjullåsemutterne dine anbefales kastet veeldig langt avgårde.

Bruk hettene til ulebrusen i stedet.

Bestill vanlige hjulmuttere ved neste sending.

Hint:Sprukket låsepipe,utslitt låsemutter,mørke,kulde,nedbør,tidsbrist,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint:Sprukket låsepipe,utslitt låsemutter,mørke,kulde,nedbør,tidsbrist,osv.

 

Lo litt med meg selv når jeg leste dette. Ventet egentlig på denne kommentaren. Vet godt hva du mener med sitatet over,

har jo vært borti problemet på andre biler også. Til og med greid å rote bort låsepipa og da sliter`n litt.

 

Banekjøring ja. Må bli uten asfalt det, med røtter søle eller snødekt kjørefelt det vel.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på tanken med forsterking under produksjonsprosessen men neida. Slett ikke for seint anda det. 1. jeg kunne jo freksempel sveisa et slikt firkantrør tversover over dørkplata, dersom det er plass over der :blink:

2. Liminere en dørkplate til innvendig med sikalim og skruer. Er jeg innpå rett rettspor Frode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...