Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Takk takk! :)

 

Spørs om ikke det har vært varebil

 

Har alltid vært 7 seter dette, meg bekjent. Forrige eier hadde vel og merke hatt småbarn baki der. Det finnes jo egen knapp for å koble ut bryterne i dørene, så behøvde i så tilfelle ikke å koble ut releet??

Nå er det i alle ville fall iorden. :)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen liten ting som kan være greit å ha:

S4020676.jpg

Vedlikeholdslader.

Hadde lest, hørt og erfart at DII kan være litt kilen på batt.spenning. Spesielt utsatt nå på høst/ vinter med småkjøring, Webastobruk, varmetråder og seter etc. Ingen c-tech dette men en grå klump

jeg fanget på Jula i fjor en gang. 230v tilkoblin i grillen og fastmontert "ladekabel" ifra lader til batt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter`n nærmer seg og det var på tide å finne frem vinterhjula.

Felgene var ikke lengre fine, noe kantkjørt og noe korrosjon.

Egentlig ikke så ille etter vel ti år i salt og slaps.

 

Rulla innom Onkel B.Tema og fikk med div lakk og pusserondeller til drillen. All korrosjon ble slipet bort så jeg kom inn til ferskt aluminium. Pusset så alle skadestedene med sandpapir og til slutt vannsliping av hele felgen. ( tappet også lufta av dekket for å komme best mulig til i "kanten")

IMG0094B.jpgIMG0093B.jpgIMG0096B.jpg

 

Så var det tørking,avfetting, grunning og lakking/klarlakk. (alugrunning på bart metall og lakkgrunning på resten)

IMG0097B-1.jpgIMG0098A.jpg

 

Pusset og malte også kanten på baksiden i håp om at korrosjonen ikke krabber rund kanten med det første.

S4020681.jpg

 

Det beste hadde selvfølgelig vært å ta av dekka og glassblåse felgene.

Ble nå en gang ikke sånn.

Har litt blanda erfaring med Biltema sin utbedringslakk. Virket ok nå syntes jeg, mulig de har fått ny produsent.(også nye dyser på boksene, blir mye bedre lakkresultat)

Også greit å lakke i et forholdsvis varmt rom + at det man lakker også er lunkent og litt til, så får man ikke så fort sig.

 

Her er felgene ferdig:

S4020658.jpg

S4020677.jpg

 

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funket greit med børste på drillen. Brukten ny og ikke alfor grov.(tror ikke den er rustfri) Pusset som sagt både med sandpapir og vannslipepapir, så håper det ikke er noe rester av "stål" igjen i aluen. Var redd vinkelsliperen ble litt sterk,hurtiggående og grave litt for mye. Altså ikke nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg har fire tålmodighetsprøver i løpet av vinterens mørke kveldstimer

 

Hva da med med de femte som henger bakpå? :huh:

 

Når jeg legger om til vinterhjul er ikke reservehjulet bakpå lakkert tofarget, så da må det taes. Hva da når jeg skal legge om til sommerhjul, ja da er ikke de like hjulet bakpå. Da må jeg jo ta disse fire også.

Blir kanskje sånn med deg også JCP. Blir alså ni og ikke fire tolmodighetsprøver :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... her er to stk D1 med fire hjul hver samt to løse reservehjul. I tillegg står, til fruens misnøye, to stabler á fire hjul utafor inngangsdøra :rolleyes:

 

Ett sett skal følge Victorya når hun blir salgsklar, lettmetallfelgene på Stjerneskipet skal selges når ett sett av de nyankomne er pusset opp og utrusta med fersk vintergummi. I følge mine beregninger skal jeg da sitte igjen med en nyoppussa D1 med to sett nyoppussa hjul blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... her er to stk D1 med fire hjul hver samt to løse reservehjul. I tillegg står, til fruens misnøye, to stabler á fire hjul utafor inngangsdøra

 

Phuu.. nesten for mye for meg å henge med på :blink:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Innelys, utelys, fjernlys, baklys, gatelys, parklys, stearinlys, xenonlys, taklys, bremselys, telys, tåkelys og måneskinn, men tror du det er lys i betjeningsknappene i klimapanelet. Neida..

 

S4020684.jpg

 

Var bare å plukke dette ut. Tok først ut myntbeger så askebeger, skrudde så ut koppholderen ( tre skruer på hver side). Vippet ut bryterpanelet og klokka (prøvde først å stikke to flate plater på hver side av panelet, for å bikke det ut)

Nå var det enkelt å komme til festeklipsa til klimapanelet å skyve det ut.

 

S4020685.jpg

 

Da var det bare å koble ifra kontaktene på baksiden og panelet var løst.

For å komme til lyspærene må man løse to skruer og dele greiene

 

S4020687.jpg

 

Det er seks pærer. Tre stk. av typen JWH100070 og tre av JWH100060 (disse partnr. snuste jeg meg frem til på forumet). Det er den runde "knappen" litt under midten i bilde over som er pæra til betjeningsknappene.

 

Jeg hadde selvfølgelig ikke en slik en for hånd. Tok nå ut pæra og fant ut at den hadde to lange bein surret rundt en sokkel. Sprettet så en 12V vippebryter med lys og inne i der fant jeg en liten lyspære med lange ben. Snurret så denne pæra på lik måte som originalen, rund sokkelen og satte på denne grønne hetta.

Inn i panelet med pære og sokkel.

Så var det å reversere prosessen og putte alt sammen på plass igjen i bilen.

 

S4020691.jpg

 

 

Se det, da ble det lys igjen i alle knappan.

 

En annen liten sak jeg fant på ebay, bare sånn for å være sikker. :)

 

S4020696.jpg

 

 

FF....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mange andre aktiviteter for tiden, men fikk lettet samvittigheten litt i ettermiddag. Det ble bytte av olje på transferkassa,

framdiff og bakdiff. Kjøpte Biltema sin syntetiske transmisjonsolje http://www.biltema.n...yntetisk-75W90/ Den har riktig spec. i henhold til den danske LR klubb sin smøreliste http://www.dlrk.dk/i...moeremidler.pdf

Bruker også denne enkle pumpa fra Biltema til slikt arbeid http://www.biltema.n...r-giroljeskift/ Til denne jobben hadde jeg også bestilt påfyllingsplugger i messing, da LR av en eller annen smart :angry: grunn laget disse i plast. (er vel flere der ute som har trøblet med disse)

 

S4020702.jpg

 

Pumpe,olje og NYE fylleplugger.

 

S4020703.jpg

 

Som de fleste sikkert vet, 1/2" skralle passer rett i firkantsporet på tappeplugg differ og tappe/fylleplugg transferkassa.

 

 

S4020704.jpg

 

Ferdig ferdig. ( olja på transfer så bra ut,på differ derimot var olja grå og guffen)

 

I følge discovery2.co.uk skal det gå på 1,6 liter olje ved bytte på diff. og 2,0 liter på transfer.

Stemte gitt.

 

FF......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat til å sjekke hvilken olje jeg trengte til diffene og transfer og så ser jeg innlegget ditt... :)

 

Venter bare på messingpluggene så blir vel bytte så snart de ankommer. Har også brukt den biltema pumpen når jeg skulle fylle på automatkassen og den fungerer helt greit bortsett fra at det blir en del pumping. Har nå et par stående for forskjellig formål så jeg slipper å blande oljene. Passer bra på 1 liters rødspritflasker i klar plast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips det med led. :) Var inne på samme tanke. Demonterte tilogmed en ledlampe men ledèn hadde for korte bein. Irriterende med knapper uten lys, brukte derfor det jeg hadde for hånd.

Blir nok en tur innom clasohlson for og plukke med led og motstander om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips det med led. :) Var inne på samme tanke. Demonterte tilogmed en ledlampe men ledèn hadde for korte bein. Irriterende med knapper uten lys, brukte derfor det jeg hadde for hånd.

Blir nok en tur innom clasohlson for og plukke med led og motstander om ikke lenge.

 

handla der sjøl B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet i dag ut de tre V2 pærene (eller hva de het) i klimapanelet med grønne lysdioder og 270 ohm motstand, etter Jan Oskar sin oppskrift vist litt lenger oppe i tråden. Syntes dette gav litt lite lys til et gammelt øye. ( prøvde også med 220 ohm i serie)

Jeg brukte i stede ultrahvit diode nr: 36-3834 her http://www.clasohlso...px?id=161744825 og den originale grønne silikon hette.

Loddet inn en motstand på ca. 820 ohm. Dette gav bedre lys, vel og merke litt mer blågrønt enn grønn lysdiode/ originalpære.

 

Her med originalpærer:

 

S4020691.jpg

 

 

Her med ultrahvit led med grønn badehette:

 

S4020716.jpg

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...