Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Er den gjenget skrur du ut mutter og drar ut slangen.Ofte lurt å slippe ut luft av belgen og slippe toppen litt ned for å komme til med en 10 mm fast.Mutteren er låst på slangen av en messingring med splitt.

Tynn skrutrekker i splitten og den deler seg og mutter kan tas av.Da er slangen "ren" og kan settes inn i ny belg

med litt godt med press innover.På den nye belgen sitter det mutter og ring som låser slangen fast igjen.

Kjøper man uorginal belg sitter det en hurtigkobling a la luftverktøytilkobling som kan løses ut på samme måte

som den ved neste skift.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferrulen som det så fint heter, (den messing ringen med splitt som Gaute henviser til) skjærer seg normalt inn i røret når man skrur dette sammen ( i alle fall i den verden jeg kjenner til( sånn i jobbsammenheng) ) Vi var ikke sikker på hvordan dette funket her og om ferrulen hadde skjært seg inn i plastrøret og svekket dette. Ble derfor kappet. Så takk for tipset Gaute :) Ellers var bytte av belger en kjent og grei jobb, med hurtigkobling på de nye belgene ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To "halvrustne" herrer og ei "turveninne" på skøyter i Bamble jungelen (Flåtevann).

Bikkja ble vekk, kompisen måtte hjem og jeg måtte tilbake på søk etter "veninna"

 

Discoen måtte ha på fire nødkjetting (modifiserte hurtigkjetting) da det var bratt som nøkken

og klink is i bakken. Bikkja ble funnet. Både hund og eier ok, bare en smule møre i beina :)

 

IMG_0291.jpg

 

IMG_0296.jpg

 

 

 

IMG_0297.jpg

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hmm. Her var det lenge siden jeg hadde postet noe. Har fortsatt D2`en, men vil prøve meg på et salg nå.

Planen var å gå ned til en bil nå. Da mente far at en D3 ville være tingen, men ikke mor nei.

Måtte derfor nøye meg med en RRS :blink:

 

Discoen ser fortsatt bra ut etter vel 6 år i mitt eie. Har gått i snitt 7000 km i året og har nå akkurat rundet 200 tusen .

 

IMG_2738_zpstvhbgxuh.jpg

 

IMG_2728_zps4w6pweux.jpg

 

IMG_2729_zpsrp00wl0q.jpg

 

 

Her er den gamle trauste kjente og den nye behagelige litt skumle samlet.

Den nye er en 07 mod med 170 tusen på teller`n.

 

IMG_2727_zpsxrv1nhzg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

 

Kompisen min har ikke skjønt noenting, så han beholder sannsynligvis sin nåværende ikke-britiske råttenskap. (Jada, jeg regner med at du leser dette.)

 

:P:D

 

Bilen er lagt ut for salg. Oppdaget selvfølgelig etterpå at det var en klunkelyd i bakstillinga. Ny eier vil ikke få denne lyden med på kjøpet.

Det var Watts "linken" som var synderen.

 

Denne:

 

20161125_1604451_zpsetsihbo1.jpg

 

Ut med den og gamle foringer.

 

20161128_1721581_zpsmydlil4f.jpg

 

20161128_1800181_zpsae8pgkrn.jpg

 

Inn med nye. Var ikke verre enn at de kunne slides på plass med skrustikka.

 

20161128_1807331_zpselp8drp9.jpg

 

20161128_1837491_zpsspv9lsdq.jpg

 

På plass:

 

20161128_1839201_zps0uyz0vgq.jpg

 

20161128_1849341_zpsoruumvvx.jpg

 

Bolter på foringer bør ikke trekkes til før bilen står på alle fire.

Litt vemodig at dette mest sannsynlig er det siste jeg gjør på D2`en :unsure::(

Trøst: bilen "vandrer" mest sannsynlig videre til en medforumist.

 

Har også fått tatt service på den Nye (RRS`en)

Olje og filter, luftfilter, pollenfilter og dieselfilter.

Har også fått montert en smartlader i motorrommet.

God følelse :)thumbsup.gif

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har vært på utkikk etter en D2 en stund. Savnet i grunn den forrige jeg hadde.

Så dukket det opp en hel mengde med deler til salgs her på forumet , oppi jevnaker og 

til disse delene fulgte det med en guldfarget Disco. En med moderat med utstyr. Elektriske seter og skinn (ettermontert).

Her er luftfjærer byttet med  Russiske ??progressive spiralffjærer. ( eller kanskje agressive Russiske fjærer) ACE er byttet ut med stabstag.

D1 fordelingskasse med muligheter for å koble opp sperre. Manuell girbox.  Ramma og bilen generelt er "sauset" med Fluidfilm og det er bra.

Motoren er elektronisk tuklet med og intercooleren er stooor. Eksosen har få potter og store rør.

Her skremmer man vannet av Fiat 500, polo, focus og en del andre, ved pådrag i oppoverbakke i tunnellene ;)

Det sitter også en winch i fronten på denne. En liten oppkobling der så..

 

Denne fulgte med delene: 

 

IMG_3164.JPG

 

Ser slik ut under lokket etter en lett motorvask.

 

IMG_3166.JPG

 

Her er delene: (  starter, pakninger. dørlister, hjulager, fjærer, servicesett , dørhengsler rustfri eksos og en mengde andre ting)

 

IMG_3168.JPG

 

Og sommer såler:

 

IMG_3169.JPG

 

Bilen er i god stand utvendig  og under. Bittelitt rust over frontvindu på babord og styrbord side.

Bittelitt rust på vindusrammene på bakdørene.

 

Grei innvendig men trang en vask.

 

Brukte slike magiske svamper fra europris. Flott til skinn og plast.

IMG_3160.JPG

 

En annen utgave.

IMG_3163.JPG

 

Bare å fukte i vann og skrubbe over. Her ser vi forskjellen på førerdøra.

(vakke så lett å se, men vasket til venstre i bildet)

 

IMG_3162.JPG

 

Tre slike bøtter med kun reint (var) vann og vaskesvamper.IMG_3165.JPG

 

Fikk også satt noen H7 LED pærer i ekstralysa, så får vi se hvordan det kommer til å se ut ute på veien.

 

IMG_3167.JPG

 

 

  FF...

 

 

 

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonene gutta.  Bilen er bra den, men det er uansett noe man vil gjøre ,

 bør gjøre eller vil forandre på.

Disse beige felta på rattet blir stygge og slitte etterhvert. Også slik på denne men skinnet var helt og fint.

Da ble det å avfette disse lyse partiene og pusse dem med pussepad.

Hadde slik Herdins lakkbeis liggende, i farge mahognybrun.  Dette iblandet klarlakk ble så penslet på skinnet våt i vått.

Ble rimelig bra. Gjorde også denne prosessen på min forrige Disco og  det holdt seg strøkent i årevis.

 

IMG_3174.JPG

 

IMG_3172.JPG

 

Nedre dørhengsle på førersiden er også byttet. (Denne fulgte med i bilens delelager ;))

Skal få på noe lakk etterhvert.

 

IMG_3173.JPG

 

Det lekker også noe olje fra retur rør/slange turbo.

Demonterte rør/flens ifra turbo. Etter nærmere sjekk så ser jeg at flensen er helt banan og metallpakningen her 

har ikke blitt komprimert pga dette.  Dette er av aluminium og er lett å bearbeide. Ble planet og montert sammen igjen.

Så krysses fingre for at det er tett.

 

Denne:

 

IMG_3178.JPG

 

Tok å tusjet flensen med gul - grønn tusj.

(ikke lett å se men..)

 

IMG_3179.JPG

 

Planet litt over og så fort at det fortsatt var gulgrønt rundt utløpet.

Sees fortsett det gulgrønne rundt midten.

 

IMG_3180.JPG

 

Planet og til slutt slipte med vannslipepapir og skjæreolje.

 

IMG_3181.JPG

 

  FF...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED pærer i ryggelysa gjorde susen.

Her trengs ikke blitz  cool

 

IMG_3186.JPG

 

På denne manglet varmeskjoldet over turboen. 

Synes dette var litt "skummelt" dersom f.eks. isolasjonen under panseret skulle løsne.

Fant fram en syltynn syrefast plate og klippet og formet den til.

 

IMG_3184.JPG

 

Funker vel detta?

 

IMG_3185.JPG

 

Oljelekkasjen på returoljerør ble tett  ;)

 

 

 

 

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått deg en flott bil. Denne kommer du til å ha mye glede av. Manuell, spiraler rund baut og ingen ACE tror jeg er oppskriften på en morsom bil å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 8.32, arez skrev:

Du har fått deg en flott bil. Denne kommer du til å ha mye glede av. Manuell, spiraler rund baut og ingen ACE tror jeg er oppskriften på en morsom bil å eie.

 

 

Sitat

Gratulerer med Disco:)

 

Takk for det ,  ja dette er en "morobil" , turbil og det skulle være en fordel at den på mange måter er nogle "forenkla" :)

Nå er det småpusling og "bli kjent" som gjelder. Blir litt mer arbeider etterhvert.

 

Har fått litt mer lys i  instrumenter og "omegn"

 

Her mangler det litt:

IMG_3188.JPG

 

IMG_3187.JPG

 

Hadde en del lysdioder og motstander liggende fra forrige Disco med mangel på lys.

 

IMG_3189.JPG

 

Litt mod. på pæreholdere:

 

IMG_3190.JPG

 

Bedre nå:

 

IMG_3192.JPG

 

IMG_3193.JPG

 

Måtte juksetrikse på spylerdyse pga mangel på stuss.

Ny i bestilling.

 

IMG_3194.JPG

 

Er  vel et kjent problem på disse doningene at det kan lekke inn i toppen av bakdøra.

Ikke noe bedre blir det med stige montert.

justerte litt på døra og monterte en gummilist på toppen av dørkarm, da ser det ut som at vannet blir ledet ned på siden og ut.

I allefall ikke vått etter en høytrykk spyling.

 

IMG_3195.JPG

 

Baki lasterommet var teppet heller svart og flekkete.  Såpeskrubb var til ingen nytte.

En brannfarlig og helsefarlig måte ble da benyttet. :huh:

Da ble det og fukte part for parti med tynner, børste med stålbørste og tørke med en håndkle. :huh:

Det lukter i bilen en stund og det må være 100% røykeforbud ;)

Teppe ble bra det.

 

IMG_3197.JPG

 

  FF...

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...