Gå til innhold

Sondre`s DII


sondre b

Anbefalte innlegg

Etter ca. et år med leting både østover og vestover, ble en 2000 mod.

oxford blue met. D2 kapret lokalt her i Grenland. Dette var i sep. 2010. Avtale ble inngått så fort med forrige eier at jeg tror ingen andre engang rakk å ringe på bilen :P Med en hjerne med lite "minne" og mye "teflon", tenkte jeg det var greit å få skrevet ned og lagt inn bilder av div. ting og fix. (Redd for at det skulle gå i den store G boka.) Blir også ispedd litt stemningsbilder underveis.

 

Her er doningen:DSC_0045.jpgDSC_0032.jpgDSC_0028.jpg

 

Etter mye lesing på LRforum gikk det ikke lenge før deler ble innkjøpt fra Øya.

I første pakke kom EGR blanking kit og Silicon hoses. Brukte www.discovery2.co.uk sin arbeids beskrivelse (utrolig flott og kjekk nettside) Jobben måtte for min del selvfølgelig ikke gå glatt :angry: . Den ene bolten på flensen inn på eksosmanifolden knakk tvert av med dertil boring og gjenging. Ble nå bra til slutt. :) Fortsettelse følger.....

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne første forsendelsen med deler kom også lysbryteren som sitter på rattstammen. Problemet var at jeg ikke fikk på fjernlysa, men lyshornet virket. Denne bryteren

Etter litt snusing på forumet fant jeg ut at dette var en ganske vanlig feil. Bryteren var lett å bytte, man tar av dekslene rundt rattstammen og får da tilgang til festeskruene og den elektriske kontakten. (Rattet må dreies noe for å komme til skruene)

 

Det ble mye lesing på LRforum og noen av emnene jeg stadig kom tilbake til, var "bolten til oljepumpa" , "kryss i mellomaksel" og "injector harness"

 

Ny bestilling ble sent, denne gang til britishparts.

Oljepumpe bolt Kryss til lomaksel Man trenger også et lager som sitter i dobbeltkrysset. dette ble bestilt i fra Rockauto.com. Her er lageret Videre en link tilInjector harness

 

Også toppdekselpakning og bunnpannepakning ble bestilt til disse jobbene.

 

Bilen hadde gått 159-tusen km. og 160-tusen km.var utført på merkeverksted. Syntes det var litt underlig at bilen lekket olje fra tappepluggen i bunnpanna på motoren og det viste seg at jeg kunne plukke ut pluggen for hånd. (ble oppdaget da jeg satte igang med oljepumpe jobben) IKKE BRA. Måtte gjenge opp og sette inn en erstatnings tappeplugg. Et slikt kit hadde de heldigvis på Biltema. Dette burde vært fikset på merkeverksted etter min mening

 

Bytte av oljepumpeplugg, overhaling av mellomaksel(merket delene i akselen for å få satt denne sammen som den var, for å unngå viberasjon) og bytte av injector harness ( Fant litt olje i pluggen ved ECU, åpnet også ECU heldigvis tørr og fin ) gikk stort sett greit. Har lite eller ingen bilder fra disse jobbene, men gode arbeidsbeskrivelser finner man på discovery2.co.uk

 

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte D2-prosjekter her nå! Bra!
:)

 

 

Kunne se at både tappeplugg og fylleplugg var skrudd på, men ikke festeskruene til bunnpanna på automatkassa. Tolket dette som at gearoljen var byttet, men ikke filteret. Filter og pakning til automatkassa ble bestilt, det samme til motor.

Auto. filter kit

 

Filter kit motor

 

Bunnpanna på gearkassa ble demontert og nytt filter montert.

Etter at alt var montert sammen igjen, ble ny olje fylt på kassa.

Brukte DENNE enkle pumpen fra Biltema.

Dette er en to manns jobb i og med at en må sitte inne i bilen å sjalte og en må fylle på olje.

 

Ble også ganske forundret da jeg oppdaget at boltene mellom flens på transferkassa og bakre mellomaksel var løse. :blink: Jeg hadde ikke merket noe spesiell vibrasjon (utenom denne ved 2200-2300 rpm.) Dette hadde tydeligvis pågått en stund siden boltene var ødelagt. For å få fikset dette måtte jeg løsne utgående aksel på transfer, for å få byttet bolter. Egentlig en grei jobb.

 

Vinteren var nå på gang og doningen ble utstyrt med mer og bedre lys.

Disse fra Biltema og et sett med BiXenon bestilt via ebay.- Ekstralysa ble montert på en slik plate som man skrur bak skiltet. Ekstralysa kom litt lavt etter min mening. Dette ble løst med en "spacer" mellom feste og lampe.

 

Resultat:Foto424.jpg

 

Et vinterbilde til:Foto444-1.jpg

 

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heldigvis en del enkel skruing man kan gjøre på disse bilene som i disse dager er godt dokumentert av andre

Så sant, så sant :)

 

Vinteren som var kan vel karakteriseres som en av de tøffere og ikke minst langvarig. Fikk forståelse av at mange fikk ufrivillig frisert sin støtfanger, jeg var en av dem. Kjørte alvorlig av vegen og forsvant inn i en snøfonn, med dette som resultat:

Foto406.jpg

 

Det var som sagt flere som var utsatt for det samme og det endte vel med at en fellesbestilling på vinsjefanger ble sent til Øya.

Personlig syntes jeg originalfangeren på disco`en kler bilen godt.

Sjekket litt priser på ny. I Norge altfor dyrt, i GB akseptabelt.

Jeg tenkte det må da gå ann å fikse litt på dette selv.

Slik ble arbeidet gjort

Og slik ble resultatet:Foto422.jpg

 

Endelig gikk en lang vinter mot slutten og man kunne begynne å tenke på sommerdekk.

Tittet på litt forskjellige typer og merker, men kom stadig tilbake til General Grabber sine A/T dekk. Dekk ble bestilt fra Interdekk i dimensjon 255-55-R18. Dette er det "nye" A/T dekket fra GG . Støysvakt og fint, greit i terrenget. Jeg er fornøyd.

Dekka ser slik ut:Foto447.jpg

 

Fortsettelse følger...

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg skulle ha gjort noe med en stund, var denne "fuglekvitter" lyden fra TD5`en. Et kjent fenomen at eksosmanifolden bøyer seg (skikkelig bananfasong) og knekker en pinnebolt i toppen.(enten den fremre eller den bakre pleier å ryke)

Dette "fenomenet" skal vist være størst ved tunede/trimmede motorer.

På min bil sitter det en slik Van AAken tuningboks (kjøpt gjennom forumet av forrige eier), som da muligens er synderen.

 

Manifolden måtte av. Dette ble gjort uten å fjerne turbo, men varmeskjold og tur og returolje slange/rør til oljetilførsel turbo ble løsnet. Kunne da flytte turboen litt til siden og få lirket ut eksosmanifolden.

Fjernet så denne webbingen eller godset mellom stussene i manifolden.

Original manifold med webbing:shapeimage_1.png

 

Her med webbing fjernet:td5-exh-manifold-tip.jpg

 

HER en arbeidsbeskrivelse eksosmanifold

 

Det mest vanlige er å sende manifolden til retting/fresing.

Jeg gjorde dette selv. Satt den fast i skrustikka og brukte en stor flatfil og en rettholt. Var lett å file, brukte ikke mer enn ca en time eller så på dette. Boret så opp bolthulla i manifolden fra 8mm til ca 10mm. Nå får manifolden mer "plass/flex" til å "bevege" seg.

 

Så var det knekte bolten som satt igjen i toppen.

Prøvde først med en slik "skrueutdrager" (grisepikk) eller hva det heter. Knakk selvfølgelig. Ble mye baluba for å få ut alt sammen.

Måtte bore opp og sette i en større pinnebolt til slutt.

Alt ble så montert sammen med nye pakninger phuuu.

 

Luftfilteret ble også erstattet med et slikt Peak Performance åpent filter. Et slikt

Det har vært div diskusjon angående slike filter. (kommer ikke nærmere inn på det) Fordelen med dette filteret er at det ikke skal settes inn med olje. Da slipper man denne problematikken med oljefilm på luftmengdemåleren. (blir jo litt tøffere lyd med slikt filterda da ;) )

 

Fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting som irriterte meg var rattet på bilen. Har man lyst interiør er det jo slike lyse felt på styrehjulet. Etter 10 år er felta verken lyse eller pene lenger. Ble en fix med det jeg hadde for hånd Brun bistrolakk, pussepadd, tynner og en svamp.

Pusset disse lyse felta med med padden, vasket med tynner.

Tynnet så bistrolakken med litt tynner og la på felta med svampen.

Gjorde dette i flere strøk.

Resultat:Foto503.jpg

Lakken sitter like godt og er like blank nå etter 3/4 år.

 

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret ble også erstattet med et slikt Peak Performance åpent filter. Et slikt

Det har vært div diskusjon angående slike filter. (kommer ikke nærmere inn på det) Fordelen med dette filteret er at det ikke skal settes inn med olje. Da slipper man denne problematikken med oljefilm på luftmengdemåleren. (blir jo litt tøffere lyd med slikt filterda da ;) )

 

Et slikt filter vil ødelegge motoren din på sikt.

Motoren vil heller ikke gå optimalt da luftmengeden vil forvirre ECU og konstant sende feil signaler.

Det eneste du oppnår er tøff lyd.

Alle som selger slike filtre og trimbokser sier at dette selvfølgelig er tull.

Alle som produserer og utvikler moderne motorer med luftmengdemåler vet at det ikke er tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt filter vil ødelegge motoren din på sikt.

Motoren vil heller ikke gå optimalt da luftmengeden vil forvirre ECU og konstant sende feil signaler.

 

Ikke skrem meg sånn da :unsure:

En ting er at ECUen blir forvirra, en annen ting er om disse "sport"filterne/ åpene filterne ikke filtrerer godt nok for fine partikler. Ønsker jo ikke for mye grus gjennom turbo og inn i brennkammere. :Har nå satt i papirfilter :P

 

Bremser er viktig. Måtte fikse bremsene rund baut for en stund siden.

Nye skiver og klosser foran. Det ble Paddock sine Slotted and drilled skiver

med standard bremsekloss. Bak var skivene bra men klossene dårlig.

Oppdaget selvfølgelig at stempelet på den ene siden satt, etter at bestilling Paddock var sent. Bestilte

Rep.set caliper og nye Stempel fra British parts. Delene kom på 21 timer.

Så da alle bitene var på plass var det bare å smelle igang.Foto476.jpg Fikk også med et filterkit. i samme slengen.

 

Bremseslangen ble løsnet fra caliperen, og i den forbindelsen er denne

plasttanga en kjekk sak.Foto486.jpg Da slipper man at bremsevæska lekker ut. dersom man ikke skal bytte væska da. Kjekt også å ha noen nye kobberpakninger når bremseslangen igjen skal monteres. Et slik Bremsestempelverktøy er også kjekt å ha. Det går også fint å presse inn stempelet med en litt stor "tvinge" ( Også lurt å avfette skivene før man ruller ut på veien, da disse er satt inn med "Preserveringsolje") Ellers er montering av bremser en forholdsvis enkel og grei sak

 

Bremsecaliper etter "nødrep." på "belgen":Foto491.jpg

 

Caliper etter fix:Foto494.jpg

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto tid!

DII var levert med webasto, men når jeg overtok kjerra virket selvfølgelig ikke denne som den skulle. Varmeren startet normalt og gikk i ca.1/2 min, for så å kjøre "nedkjølings"sekvens.

Tok ut webastoen og testet alle komponentene separat.

-Fødepumpe virket normalt.

-Sirkulasjonspumpe vann ok.

-Vifte ok.

-Glødeplugg/plate glødet.

Renset også brennkammeret for sot og "koks", monterte så dette sammen.

Nei! samme greia.

Kom til den konklusjon at det var "flammevakt" funksjonen i glødeplaten (slutter å gløde når varmeren er tent og går da over til en"sensor"funksjon) som ikke lenger hang med. ( vanlig problem med disse webastoene)

Må da bytte hele brennkammeret som i utgangspunktet koster noen kroner.

 

Hele webasto greiene ble lagt på is men nå i sommer kom jeg over denne Webasto controlleren på ebay. (ser litt ut som den er laget hjemme på "gutterommet", men,men)

På min bil var webastoen en rein tilleggs varmer, her fulgte også med fjernkontroll for separat start. Tingen er den at fordi om "flammevakt" funksjonen ikke lenger virker, kan "glødefunksjonen" virke lenge ennå. I dette settet er flammesensoren en egen sensor man monterer i eksosrøret. Ellers er alle andre(sikkerhets)funksjoner de samme.

Ny hjerne m/fjernkontroll:IMG0057A.jpg

 

Alle kontektene ble koblet ifra ogoriginalhjernen ble demontert:IMG0059A.jpg

 

Brenneren ble løsnet ifra bilen uten å ta av vannslanger etc. Dette for å komme til eksosrøret for mon. avflammevakt. Måtte bore et 3mm hull i eksosrøret.

Sensor på plass:IMG0062A.jpg

Isolerte så stedet med "varmestrømpe" og folie. (Det fulgte med en type glassfibervev og alufolie i kitet) Jeg brukte som sagt denne strømpen jeg hadde liggende fra et annet webasto prosjekt.

Det fulgte også med klammer til å holde det hele på plass.(jeg brukte ståltråd)

Hadde ikke bildet av "eksosen"ferdig men:

IMG0063A-1.jpg

 

Her er ny hjerne montert i brenneren og det mangler bare å sette på lokket å prøvestarte:IMG0064A.jpg

Fungerer så langt meget bra.(ken nok være lurt å forlenge eksosrøret, så man får dette ut og vekk fra motorommet i og med man nå kan bruke webastoen som forvarmer)

Hele greiene kom forresten hjem i posten som brev og kostet halvparten av et nytt brennkammer.

 

FF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var klar over at bakluka var litt korrodert nederst ved "bretten".

Det viste seg at dørbladet var løst fordi aluen var mye mer korrodert enn først antatt. Hele "innbretten" hadde løsnet.IMG0040B.jpg Det var ikke noe større med rust der nede, men ble pusset og satt inn med brunox.IMG0042B-2.jpg

Slipte også litt på aluen nederst på døra og på hjørnet.

IMG0043B.jpg

 

Dørbladet var som sagt løst fra "Innerdelen" på døra. Dette ble løst med pussing, avfetting og liming med sikaflex. Deretter ble aluen grunnet med alugrunning og stålet med dertil egnet primer.

IMG0044B.jpg

Så var det litt finpuss, lakk og klarlakk.

Innerhjørnet:IMG0048B-1-1.jpg

 

Ytterhjørnet:IMG0049B-1-2.jpg

 

Og slik ble utsiden. Bra nok for meg.

IMG0079B.jpg

 

FF...

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du tenker på:

IMG0040B.jpg

 

Mulig jeg har misforstått dette med "listen", men dørbladet er jo brettet innunder "dørramma". Denne biten+fugemassa var løsnet ifra resten. Den datt jo bokstavelig talt av i hele døras lengde. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også noen andre ting som var ok å få gjort noe med.

De fleste har sikkert sett at sitteputekanten på førersetet sprekker opp og blir stygg.

Det kalles jo skinninteriør men det ber bare sliteflatene som er skinn, resten er skai og det er altså skai i kanten på setet.

Tok en tur innom en lokal salmaker og fikk tak i en skinn/lær remse i tilnærmet samme farge som interiøret. Klippet til en remse som går fra seteryggen langs siden og rund foran. Limte så denne med kontaktlim. Ble ok syntes jeg:

IMG0084B-1.jpg

 

Puttet også inn en slik gummimatte fra Biltema til å ha bak i lasterommet.

Lett å klippe til.

IMG0085B.jpg

 

En annen ting som ikke lenger så noe særlig bra ut var dette "Hydraulic Retractable Rear Step"

saken under bakstøtfanger. Var rusten og stykk. Demonterte med tanke på å pusse å lakke, men "stålmarken" hadde forsynt seg grovt. :unsure: Det eneste som var ok var feste i ramma og selve trinn delen. Var bare å finne frem et nytt 4-kant rør kappe. tilpasse og sveise. Røret var av noe mindre dim. men var av tykkere gods. Slik ble det til slutt (ser godt hvor røra er skjøtet)

IMG0083B.jpgIMG0086A.jpg

 

Har også fått "oljet" undersiden før vinteren. Jeg brukte Biltema sin linoljebaserte antirust middel. Inne i hjulkassene børstet jeg med stålbørste og blåste reint med trykkluft.

Løsnet også på plastinnerskjermene foran for å få gjort rein og for å komme til.

Brukte en trykkluftsprøyte og sprutet både under,innimellom inni(ramma og dører) og over. Fem liter gikk med ved første behandling. Gjentok så dette etter en 4-5 dager, brukte da ca. fire liter.

IMG0088A.jpg

Hadde også på noe tykk understellmasse her og der. Jeg bruker alltid å halvblande understellsmassa med grease for at massa forblir smidig og seig.

IMG0039B-1.jpgIMG0035B.jpg

 

 

FF...

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er riktig så flink, jeg! Du har jo fått gjort mange bra ting i det siste - veldig imponerende!

 

Skulle gjerne hatt mye tid til å stelle med bilen, men nå om dagen blir det bare helt nødvendige ting. Og de har det vært litt mange av i det siste... rolleyes.gif

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil du har Sondre :) , syntes du gjør en veldig bra jobb med den. Har begynt å tenke på å konvertere helt til Land Rover selv og bytte ut mennneskebilen med en D II eller en RR. Vet ike helt om tråden din bidrar til å overbevise meg om det er lurt eller ikke. Men jeg er ikke helt fremmed for å skru litt, og deler er jo rasende billig så hvorfor ikke. Lykke til videre med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mulig jeg har misforstått dette med "listen", men dørbladet er jo brettet innunder "dørramma". Denne biten+fugemassa var løsnet ifra resten. Den datt jo bokstavelig talt av i hele døras lengde. :blink:

 

ja, var den jeg mente :)

 

min har også løsnet helt og så det var litt fuktig der men med dreneringshull i døren så er det vel greit å lime den fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min har også løsnet helt og så det var litt fuktig der men med dreneringshull i døren så er det vel greit å lime den fast.

Jeg fjernet hele greia, er jo egentlig en del av dørbladet.

Lima så dørbladet fast i innerdelen/dørramma, fuget litt i overgangen før lakk. (mulig knotete forklart :huh: )

 

Skulle gjerne hatt mye tid til å stelle med bilen, men nå om dagen blir det bare helt nødvendige ting. Og de har det vært litt mange av i det siste.
Ja det er vel faktisk viktig og riktig å ta det nødvendige først

LANDreas :)

 

Flott bil du har Sondre , syntes du gjør en veldig bra jobb med den. Har begynt å tenke på å konvertere helt til Land Rover selv og bytte ut mennneskebilen med en D II eller en RR. Vet ike helt om tråden din bidrar til å overbevise meg om det er lurt eller ikke. Men jeg er ikke helt fremmed for å skru litt, og deler er jo rasende billig så hvorfor ikke. Lykke til videre med bilen.

 

Bare å hive seg på med D2 eller RR.

Følger jo med på tråden din med Lille Red(d). Ikke noe iveien med skruinnsikten der i gården nei.

 

Må huske på at 30% av det jeg har gjort var nødvendig. 30% greit å ha gjort.

40% ting og tang for moroskyld. :)

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært småplaget med at bilen har hatt "smådryppert" en stund.

Etter å ha fått lagt den stive kroppen horisontalt og tittet under, fant jeg ut at det var styresnekka som lakk. Ny bestilling ble sent. Denne gangen til Brit-car

Ble selvfølgelig også div. andre ting med på "lasset"

Her er Sealkitet og de andre småsakene.IMG0051B.jpg

 

For å komme rett på med avdrager på styrearmen/droparmen tok jeg først ned panhardstaget. Prøvde så med et par avdragere med tre armer, nei :angry: .

Varmet forsiktig i tillegg,nei :angry: .

Endte opp med en stor avdrager med to armer,en spennreim og en slangeklemme+ litt varme.(måtte ha reima slangeklemma så ikke avdrageren skulle glippe) Da løsnet den.heldigvis :)IMG0060B.jpg Hadde selvfølgelig løsnet mutteren (41mm) til styrearmen først. (skrudde ikke mutteren helt ut, så slapp jeg å få hele stasen i hue når den løsnet.) IMG0052B.jpg

 

Hang også opp styrearmen i festet til panhardstaget, med en stor skrutrekker for å få det ut av veien.

IMG0057B.jpg

 

Skrudde i to skruer i støvsealet og dro det ned. Så var det en segering og så en metallskive/støttering. Måtte også her bore et hull i skiva, sette i en skrue å fiske den ut. Det samme ble gjort gå simmeringen som satt innerst, for å få fisket den ut. Kom også litt PAS olje. Her er det tomt for div. seal og ringer.

IMG0054B.jpg

Satte inn det nye tettingen med PAS olje og dunket den forsiktig på plass med et rør. Så var det skiva segeringen og støvpakningen.

Dårlig bilde,men her er pakningene på plass.IMG0055B.jpg

Så var det på med drag roden ( her er det splein, men 4 av rillene er større enn de andre så armen kommer riktig posisjon)

På med panhardstaget + etterfylle bittelitt PAS olje.

Ser ut til å være tett og fint.

 

HER

ligger en arbeidsbeskrivelse (pdf) jeg var så heldig å få av en medforumist.

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens lille skribling....

Var under bilen for en greasejobb på aksel/kryss her i sommer.

Ble da liggende å se på denne gummikoblingen som på norsk kalles

"hardy-plate/disk" Syntes den begynte å bli vel sprukken.(skulle på en lengre biltur, syntes det derfor var greit å ha byttet den)

Bestilte da et SLIKT sett med gummikobling, støtte/sentreringslager og bolter. Tok også med et kryss sånn i tilfelle.

 

Dette støtte/sentreringslager sitter på mellomakslingen, så den ble plukket ut. Var selvfølgelig ikke bare bare å få løs lageret. Kom ikke til med glidehammer med krok, fordi det ikke var noe kant å få tak i derinne. :angry:

Måtte til med denne såkalte "gladvold" metoden, med banking, banning,mosing og luring. Fikk nå fisket det ut tilslutt.

 

Montering av det nye lageret gikk greit, brukte en dertil egnet pipe og en plasthammer å dunket det forsiktig på plass.

Så var det bare å krabbe under bilen fjerne den gemle hardy-disken, montere ny disk med nye bolter, inn med mellomaksel.

 

Her er Hardy på plass: :)

IMG0082B.jpg

 

Sper også på med et vårbilde fra indre Telemark, sånn godt utpå høsten.

Foto448.jpg

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt i tvil hvor mye "stuk" en disco skal ha, men mener at min begynte å bli litt sigen i framfjærene. Som tidligere vist hadde jeg bestilt nye framfjærer. Tok også med et heve spacersett +40mm.

Fjærer og spacere:

IMG0051B.jpg

 

Bak var det en enkel sak å montere spacers. Jekket opp bilen og satt på bukker, tok av hjula, satte jekken under bakakselen og koblet ifra batteriet. Løsnet så disse koblingene på kompressor, for å slippe ut luft av belgene.

IMG0061B.jpg

 

Belgene er nå helt "slappe" og man kan vri belgen 90 grader nede ved akselen( belgen er her festet med en "baionett" lås) og er da løs. Senket også akselen noe.

 

Spaceren settes så oppå fjærfeste og skrues fast med 2 bolter.(fulgte med bolter og en gjengetapp.Er hull i braketten til spiralfjærskåler, må bare gjenges opp)) Bolten gikk igjennom festet og jeg sikret med en ekstra mutter på undersiden bare sånn i tilfelle.

IMG0062B.jpg

 

Så var det bare å "vri" belgen på plass igjen. Smørte også understellmasse på "klossen"

Samme opplegg på andre siden bak. Koblet så på koblingene på kompressoren og satte på batterisko. IMG0064B.jpg

Det fulgte også med avstandstykker til høydesensorene. Her boret jeg et nytt hull i avstandstykket, da det ble +50mm heving og ikke +40mm.

IMG0100B.jpg

Problemet med heving bak er at støtdemperen blir for "kort". Dette kan løses med +2" dempere, noe jeg selvfølgelig ikke hadde bestilt.

Fabrikkerte da et avstandstykke for å få demperen til å jobbe innenfor normal området og ikke gå i maks extend ved feks. fartshumper.

IMG0077B.jpg Øvre horisontale bolt er der demperen skal sitte. Nedre horisontale bolt er feste i original demperfeste.

Den vertikale bolten går gjennom et hull i bunnen an demperbraketten.

Her montert:IMG0071B.jpgIMG0069B.jpg

Dette er vel og merke bare en midlertidig løsning til +2" dempere kommer i hus.

 

Foran samme greia med bil på bukk og jekk under aksel.

Venstre side foran gikk greit da man får senket akselen langt nok ned til å få ut og inn fjær og og spacer. Får ikke samme problem med for kort demper her, da spaceren kommer under demperfestet og fjærskåla.( ddemper og fjærskål ikke montert sammen på bildet) Løsnet også på roll bar linken i øvrekant for å få mer vandring på akselen.

IMG0065B.jpg

 

På høyre side måtte jeg til med fjærklemmer da jeg ikke fikk senket akselen like langt ned.( mellomakselen kommer bortig tverrbjelken/cross member)

IMG0066B.jpg

 

Andre ting som kan være lurt og huske på ved heving er:

Lengre bremseslanger og lengre bump stops

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkt på om det var noe annet som hadde skjedd på det første året som disco eier. Kom på at jeg også hadde byttet frontrute da den sprakk i sommervarmen. Kjøpte som tidligere nevnt bilen på høsten og

testet ikke klimaanlegget da de kun var behov for varme. Fikk erfare mangelen på kjølemedie da det ble varmt.

Fikk fylt på klimaanlegget på

et lokalt verksted, vel og bra. Men da jeg hentet bilen fikk jeg beskjed om at den elektriske kjølevifta som står foran intercooler og radiator ikke fungerte. Plukket ut denne og fikk bekreftet at viftemotoren var helt fastrustet og sikringen til vifta selvfølgelig var gåen. Kjøpte daDenne vifta fra Biltema. Jeg tilpasset bare viftemotoren fra temavifta så den passet i original viftehus og original propell.

Her et dårlig bilde av den modifiserte vifta tatt inn gjennom grillen:

IMG0037A.jpg

 

Aha alt bare vel og bra, neida. Etter et par dager så jeg sporstoff fra

kjølemediet på garasje gulvet, å nei. Da var det lekkasje (gravrust) i røret som går fra kompressor bort til fordamper. Kom til røret ved å ta ut et plastdeksel i venstre hjulkasse. Pusset og gjorde reint røret, la på pakningsmasse. splittet en gummislange (ca.15cm) og satte

på tett i tett med slangeklemmer. Da slapp jeg å fylle anlegget på nytt da dette har holt tett siden.

 

Har også hatt en driftstans på bilen og da var det "bryterdelen" i tenningslåsen som spilte meg et puss. Mye lik den bryterdelen til høyre HER

 

Trodde først det var startsperre som hadde slått inn, da denne kan bli påvirket av div. trådløse signaler fra eks. banker, handelsenter, ferger etc. Bilen ville altså ikke starte når jeg vrei nøkkelen over i start posisjon.

Det viste seg at den indre delen i bryteren var sprekt og bare gav etter da jeg vred til start.

Demonterte bryteren limet med epoxylim eg forsterket med tynn ståltråd.Funker som bare det.

 

Det var vel om lag det som har skjedd og hva som har blitt gjort med discoen på et år.

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble litt pusling i dag også. Det er så at vindusheisene i bakdørene ikke har virket så lenge jeg har hatt bilen. Irriterende greier :angry: særlig når du har folk bak i bilen. Har puslet med dette problemet tidligere ved ta av dørtrekk og koble ifra mot motorene for så å kjøre heisene separat. Selvfølgelig sjekket sikring og brytere. Har også målt å funnet ut at det ikke var spenning frem til bryterne. (antok brudd i tilførsel) Antagelig sett meg helt blind på feil ting.

Tok i dag rev i seila på nytt og studerte først koblingskjemaet og fargekoder på ledningene.

Tok så ut betjeningspanelet til styring av høyre sete, for å komme til ledningstøysa bak vindusheisbryterne i konsollen.

S4020670.jpg

 

Da får man fatt i forgrening +12v til brytere. Fjernet så isoleringstapen.

S4020669.jpg

 

Ingen 12v å måle her heller. Koblet meg så innpå her med en ledningstump og bort på + polen på batt. Da funket hesene på begge sider bak.

 

Skrudde så ut sikringsboksen under rattet for å komme til pluggen som 12v forsyning kom fra. Nappa ut ledning og kabelsko fra plugg.

S4020674.jpg

 

Målte så ut at det ikke var brudd i ledning, koblet også meg innpå ved

sikringsboksen for å se at heisene funket. Det gjorde de.

Begynte nå faktisk å lure på om det var brudd i selve sikringsboksen.

Studerte nå sikringsboksen litt nøyere å fant ut releet til de bakre vindusheisene satt på feil plass. :blink:

Noen hadde altså hatt ut releet og puttet det inn på feil plass/sokkel.

S4020675.jpg

Det er det gule releet som er til heisene.

Her står det på rett plass, men var plassert i "parkeringa" plassen under.

Dermed var det brått mulig å kjøre "heisene" også i sidevinduene bak,

uten lodding,spleising og trekking av ledninger.

Med andre ord prøv det enkle først.

 

FF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...