Gå til innhold

Lodding av langspleis - hvordan?


Frode Haaland

Anbefalte innlegg

Hvordan lodder man en langspleis på strømkabel? Vil gjerne ha det litt reinere og penere enn ved bruk av kabelskodingzedangzer - men er usikker på hvordan det gjøres.

 

Innskjøting midt på en kabel gjøres ved å avisolere, splitte kabelen, stikke inn den som skal skjøtes inn, og tvinne godt rundt. Men det går jo ikke ved langspleis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lodder man en langspleis på strømkabel? Vil gjerne ha det litt reinere og penere enn ved bruk av kabelskodingzedangzer - men er usikker på hvordan det gjøres.

 

Innskjøting midt på en kabel gjøres ved å avisolere, splitte kabelen, stikke inn den som skal skjøtes inn, og tvinne godt rundt. Men det går jo ikke ved langspleis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bare knappe 40 år i elektrofaget, er det første gang jeg hører uttrykket langspleis brukt om strøm kabler.

På tauverk derimot så skulle jeg kunne hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bare knappe 40 år i elektrofaget, er det første gang jeg hører uttrykket langspleis brukt om strøm kabler.

På tauverk derimot så skulle jeg kunne hjelpe...

 

X2...

 

Tror det er på samme måte som med spleis av fletta tauverk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en øyespleis, og ikke en langspleis... Å spleise inn en ny ledning på en eksisterende har jeg kontroll på (se 1.post) - det er som en øyespleis. Det er skjøting mellom to ender som er utfordringen.

 

Viss det ikke finnes noen med innsikt i dette, så får jeg vel bruke almenn akademekker-kompetanse på det og håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, Tore.

Da jeg prøvde meg i går, så tvinna jeg endene godt sammen (medsols) for å gi hold uavhengig av sjølve loddinga, og bøyde den/la den på langs og lodda. Syns det blei litt tjukt og stygt og i en helt annen klasse enn å spleise inn midt på ledningen.

 

Denne er ikke så dum, og viser vel omtrent slik jeg gjorde under testen i går - bortsett fra at jeg bretta dobbelt og la tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste akademikere gjør feilen å varme loddetinnet med loddebolten, det er kabelen soom skal smelte tinnet...

forvarm kabelen du skal lodde midt på, hold så loddebolten et stykke fra der du har på tinn, smelt raskt inn tinn i trådene. så blir den ikke tjukk :) .

 

andre akademiske feil er aaaaalt for tjukk loddetråd - 1mm er nok til det meste, og for svak loddebolt - slik at tempen synker med en gang bolten får noe å jobbe med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli en kombinasjon. Litt tinn på bolten slik at man får kontaktflate mot kordellene (trådene). Når dette trekker inn mellom kordellene kan man påføre mer tinn men ikke mer enn nødvendig. Tinnet skal være tyntflytende.

Loddinger skal ikke klemmes eller bøyes i etterkant. Da krakelerer tinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodding er et håndverk akkurat som sveising. Det kan gjøres dårlig og det kan gjøres riktig - og det går så automatisk at man ikke tenker hva man gjør.

Den gangen (for veeeldig lenge siden) jeg loddet litt kretskort (prototyper) fikk jeg beskjed om at jeg loddet godt nok til å ta militært loddesertifikat. Vet ikke som slikt eksisterer endag men greit å vite at en har teken på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lodda i ukesvis på et nytt menighetsbygg med cirka en trillion loddepunkter en gang, og nevnte i dugnadslunsjen at det begynt å bli ganske kjedelig ;) . så får jeg tilbud om hjelp av en gammel tante på 70 :blink: . jaja tenkte jeg :rolleyes: og viste henne hvordan det skulle være.

når jeg kom neste dag så satt kjerringa å lodda for harde livet, vesentlig bedre og raskere enn meg :o . det viste seg at hun hadde jobbet på televisjonsapparatfabrikk før jeg ble født B) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...