Gå til innhold

Holde ting over frysepunktet uten strøm


leiohel

Anbefalte innlegg

Utfordringen er nå slik:

 

På hytta har jeg ikke strøm. Det kan bli veldig kaldt der oppe i fjella. Jeg pleier å kjøre opp mye drikkevarer og slikt som er tungt å bære før vinteren kommer.

 

Jeg har en stor kasse (2,5x1x1 m) som er kraftig isolert alle veier. Men når kulda setter inn blir det for kaldt og sprudlevannet fryser.

 

Hvordan skal jeg holde kassa over frysepunktet over flere uker? Løsningen må gjerne innebære DIY, men må være sikker og ikke dyr.

 

1: Brukt solcellepanel og en tings som overfører strøm til varme?

2: Noe gassgreier. En dings som brenner trygt med en bitte liten flamme, inne i en beholder av metall kanskje?

3: Parafin. En stor tank med en vekebrenner oppå av minste type?

 

 

Kom gjerne med innspill og forklaringer på egne løsninger.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. på solcellepanel, der kan du koble til en gammel kjøleboks som kan varme.

Min 12 volt kjøleboks har både varme og kjøling.

 

2. og 3. Noe med åpen flamme over lengre tid uten tilsyn bør du vel helt sikkert unngå.

 

 

En solfanger med frostvæske er kansje uaktuell, da vi har lite sol om vinteren blush

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hull i bakken er løsningen :)

 

Du trenger strengt tatt ikke å grave til kina heller, så lenge du isolerer godt på bakken rundt og over varene.

 

Ideen er å la varmen fra bakken slippe opp der hvor varene er, samtidig som du isolerer ute kulden fra oven slik at den ikke trenger ned i bakken og inn fra sidene.

 

Et bilde sier vel mere enn masse tekst, selv på frihånd :lol:

 

gallery_1503_9_16982.jpg

 

 

Sørg for god drenering i bånn så vannet ikke samles seg der!

 

Fungerer forøvrig perfekt som kjøleskap om sommeren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på tanken selv med jordkjeller. Har muligheten å grave inn i bakken bak hytta, men ikke i år. Og neste år skal det laftes og det tar nok et par år. Løsningen jeg søker er noe jeg rekker å ordne i år.

 

For å tenke solceller. Den vil jo bare gi strøm i løpet av dagen. Hvis jeg kobler den til en pære, vil jo den gi varme når panelet lader. Men skulle helst hatt noe som kun gav varme og ikke brukte mye energi på å lage lys.

 

LOH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, går det an å legge 1 stk. varmekabelmatte-modul i en kasse da? Tilkoblet solcellepanel.

 

Det er vel mulig å bruke en inverter til noe sånt også? Med termostat også kan jo dette bli et artig eksperiment.

 

Det ville jeg prøvd!

:)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tenke solceller. Den vil jo bare gi strøm i løpet av dagen. Hvis jeg kobler den til en pære, vil jo den gi varme når panelet lader. Men skulle helst hatt noe som kun gav varme og ikke brukte mye energi på å lage lys.

 

18W lyspære gir ca like mye varme som 18W panelovn/varmematte/varmekabel osv. Om du har råd til solcellepanel som gir den nødvendige effekten er en annen sak. Det må nok isoleres godt og ikke være for stort rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo slike små varmeelement som benyttes i el.skap og lignende.

Disse er vel vanligvis 24V, men det skulle ikke forandre meg om de var å oppdrive i 12V også.

En voksen elektrikker burde kunne svare på/skaffe tilveie dette.

Det er ikke rare greiene som skal til for å holde tempen over frysepunktet i en godt isolert kasse forutsatt at varene ikke er tæla

da de arkiveres.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg gjort det meget enkelt:

Sett opp et så stort solcellepanel som du gidder å betale for. Bygg en kasse med mye isolasjon - f.eks 15-20 cm isopor eller lignende. Sørg for at alle skjøter og åpninger er tette!

Sett fast en 12V lyspære på passe sokkel. Watt inn er lik varmeeffekt. Størrelsen på pære tilpasses solcellepanelet. Pæra lyser og varmer så lenge det er lys ute. Det er ingen grunn til å bruke batteri - varmen fra pære magasineres i flaskenes innhold, og avgis til omgivelsene når pæra ikke lyser. Det skal ikke mange Watt til for å holde kuldegradene på avstand om isoleringen er god nok.

 

Solceller for gjør-det-selv prosjekter finner du på e-bay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ovennevnte sir, solcelle-pakker for DIY får du for rundt 6-800,- på eBay mener jeg å huske.

 

Men - hvorfor har ingen nevnt vindkraft? :rolleyes: Ekke vanskelig å snekre sammen ei enkel vindmølle heller, og den gir strøm hele døgnet... :) (såfremt det blåser, vel og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en godt isolert kasse som er ca 1 meter høy, åpning på toppen. 30 cm over bunnen fester du en finmasket metallrist. Inn i nederste del lager du en trang åpning nederst ca 2 cm i diameter. Så legger du inn et stykke Jarlsbergost, fire never med glava og et løpehjul. Her vil det klart flytte inn en haug med mus, de er glade pattedyr og vil ete, drikke, kopulere og bruke løpehjulet. Kroppsvarmen stiger opp og holder 2. etg over frysepunktet. Elementært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en godt isolert kasse som er ca 1 meter høy, åpning på toppen. 30 cm over bunnen fester du en finmasket metallrist. Inn i nederste del lager du en trang åpning nederst ca 2 cm i diameter. Så legger du inn et stykke Jarlsbergost, fire never med glava og et løpehjul. Her vil det klart flytte inn en haug med mus, de er glade pattedyr og vil ete, drikke, kopulere og bruke løpehjulet. Kroppsvarmen stiger opp og holder 2. etg over frysepunktet. Elementært.

 

Sinnsykt bra forslag. Mus er der nok av. Vi kaller hytta musebu, selv om den egentlig skal hete Granås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min far hadde musereder i et par av bilene sine! Først to eller tre ganger i en Lancia Beta 2000 og deretter i en Peugeot 604. Skjønner dem jo, det minnet mest om skrot.

rolleyes.gif

 

Det beste var at de brukte hovedsakelig hans eget Sorbits-papir til å bygge redene. Etter at han sluttet å røyke hopet det seg opp med papir på passasjergulvet.

laugh.gif

 

Lanciaen var egentlig ganske kul. Hørtes akkurat ut som Il Tempo Gigante når man ga full gass. Det var stas for oss femåringene som hadde vært på skolekino.

cool.gif

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grav ned en betongkum. Kan bygges opp av en kumbunn med diameter 1000, 1200, 1400 el 1600. Legg på et betonglokk med 650 utsparing for kumlokk i samme dimensjon som bunnseksjon. Legg på en 300 mm høy justeringsring med diameter 650 som lokk og ramme legges på. Isoler over betonglokk med 100 mm tykke xps-plater som legges godt ut til sidene, samt under kumlokk. Fyll opp med 200-300 mm jord eller pukk over isolasjonsplater. Kummen må ligge over grunnvannsnivå. Hvis ikke må det dreneres med rør 200 mm under "gulv" i kum. Alternativet til isolasjon er legge seg på frostfritt nivå, som i Oslo er ca 1800 under topp terreng. I innlandet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det langt til nærmeste bekk el. lignende vassdrag som bare fryser på overflaten om vinteren. eller f.eks brønn.

Dette er sånn min bestefar holdt brus og øl frostfritt over vinteren:

 

Han senket kassene med brus og øl ned på bunn av en liten bekk.

han hadde på forhånd satt opp en stolpe på hver side av bekken med tau i mellom. derfra gikk det tau ned til kassene.

Når de så kom opp på hytta på vinteren var det bare å hugge vekk isen rundt tauet og løfte opp kassene.

 

Andre ganger ble brønnen brukt også.

 

Denne løsningen ble brukt fra rundt 1950 til 1987 da de bygget ny hytte med skikkelig nedgravd kjeller under.

Fungerte veldig bra.

 

Det viser seg også at light-brus fryser mye raskere enn vanlig brus da sukkeret hjelper til å holde det frostfritt lenger.

Vi har aldri light-brus på hytta om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...