Gå til innhold

servo tråden,


austbø109

Anbefalte innlegg

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skal ikke påberope med veldig mye erfaring om dette emne, men monterte/bygdeom til servo i fjor. Brukte deler fra en RRC 93-mod. Ble i hvertfall veldig lett på rattet :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal montere servo på land rovern min å har sett rundt på nettet å d har vore mange forskjelige løysinger, so sliter litt med å velge ka deler eg skal bruke å ka som passer best, so synst vi kunne drøge i gang en diskusjon her,

 

Jeg har også montert servo. Brukte servostyringen fra en Landcruicer.

Det ligger bilder og beskrivelser på prosjekttråden til Bastarden. OBS. Det må dreies ny kon på LR Pitmansarm.

Det ligger også en filmsnutt på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=gP7kIG7FfxU

Her er en annen beskrivelse, http://seriestrek.com/steering.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kappet bort den orginale rammevangen, sveiset inn en ny litt lenger framme, Sveiset inn hyler i rammen å skrudde på en styresnekke i fra en Range Rover Classic, med litt div. styredeler ol så fikk jeg laget et styrestag som passet med styredemper på styrestaget (samme måte som defender har det). Laget en brakett til rattakselen og sveiset på en slins og monterte "mellomrattakselen med kryss osv fra en Range Rover Classic. Hydraulikkpumpen som sto på motoren gjør jobben fint og rørene fra 300tdi passer nesten, ene røret må en bytte plens på. Det er det eneste. Og det funker som bare det.

 

Sitter å svinger som en helt vanlig bil, og bilen ble 50 ganger bedre å kjøre. (jeg har kjørt flere defendere som jeg synst er verre å kjøre en min serie 3 ex-mil med 2" parrabolfjære og 35x12,5-15 MT på 10" felger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har studert litt på nettet å det oppsette med scout styresnekke ser ut som d er d med minst arbeid, men so har eg hørt noen som mener att hjulet vil subbe i styresnekka? kan ikkje heilt forstå d men noen mener d,

noen som har meninger omm dette, å kor få tak i ei slik styresnekke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bare landroverdeler. Det forenkler alt. Scoutsnekker er vanskelige å få tak på også.

 

Gjør som en-to. Flytt litt på traversen og bruk rrc-snekke. Da vil du også oppdage at styrekuler passer. Skulle tilsynet få øye på dette har du i det minste muligheten for å dokumentere at styresnekke er fra en produsent som kan garantere at snekka er stor nok til en slik bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.summitracing.com/parts/BRG-800107/

 

denna såg interisang ut

Hvis den snekka tilsvarer en Saginaw til eldre Scout så er det bare å handle. Du får en knallgod snekke som passer perfekt til seriebil samt at slitedeler er lett å oppdrive (arkiver snekkens delenr.) I tilegg kan jeg opplyse om at når jeg monterte tilsvarende snekke på min f.h.v. series lll 88", så fant jeg fort ut at den pitmanarmen som fulgte med den scoutsnekken jeg fikk tak i over hodet ikke passet til series, men tilfeldighetene skulle ha det til at jeg hadde en pitmanarm fra Defender-servosnekke liggende, og den passet rett på saginawsnekken. B)

Følg anvisningene på denne siden og du får en enkel og grei servostyring.

Skulle du ha behov for rattaksel og servopumpe som kunne passe til prosjektet, så send meg gjerne en PM så skal jeg se hva jeg kan bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

da har eg studert litt på min egen bil å ser ingen problemer med å ha snekka uttapå ramma, hviss det er av rett type,

ala land cruser 70 serie, å international scout,

 

har 30mm spacere på bilen å 285 85 16 på org exmill felger.

her står eg med full sving til høgre å nesten maks innflex

DSC_0373.jpg

DSC_0369.jpg

DSC_0371.jpg

 

so eg trur att å montere servosnekke på utsida er like greit som å montere den innomm, å d er jo eit par fordeler med dette da,

bedre plass til radiator, å muligehten for å sette på orginal styring uten mye mods i tilfelle biltrangsynet bestemmer seg for å vere teit,

so er en viss fare for att d blir landcruser styresnekke på min,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei LR-snekker er vel ikke større enn ei Saginaw eller patrolsnekke som andre har brukt. Snekka bli uansett på inniden av hjulet, og syns nesten ikke. Men det er klart, en må måle seg fram nøye.

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg verken si det ene eller det andre, men snekka på minHJ60 jeg bruker til daglig, kan kjennes veldig rar ut for noen som ikke er vant med det. Dette er fordi snekka har veldig lav utveksling. Dette gjør igjen til at man har lite "veifølelse" i rattet. Jeg har kjørt den siden jeg var 16 år og har ikke noe problem med det, men jeg tror jeg personlig jeg har valgt en annen snekke vist jeg skulle bygge om på seriebilen....

Hvordan snekke på en LC 70 er, det vet jeg ikke, men kanskje det er en idè pøvekjøre en tilsvarende bil før man bestemer seg....

 

Når det gjelder snekke med lav utveksling, har jeg tenkt å prøve en lengre pitmanarm på Hj60'en min, i teorien skal jo det gå, siden den får større "slaglengde" med samme rattuslag som med orginal pitmannarm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

I dag satte jeg og Tømmervold servo på Ulven, en eks-millitær serie 3. Tømmervold hadde allerede montert inn en 200tdi og servo måtte til for å unngå at turbo gnisset mot snekka, som orginalt er plassert ved torpedoveggen.

 

Vi valgte å bruke snekke fra en høyrestyrt discovery 1. Høyrestyrte snekker er rimelige i innkjøp siden de fleste bygger om til venstrestyring. Samtidig syntes vi det var greit å få snekka på utsiden av ramma.

 

Først ble rattstamme fra defender montert. Den passet rett på de orginale festene. Videre brukte vi rattaksling fra defender da range rover\ discoveryaksling ble for kort. Defenderen har også kollisjonssone på akslingen, range rover har i rattstammen. Lurt å bruke deler fra defender fant vi raskt ut.

 

Snekka ble passert slik at rattstammen bestemte plassering.

tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20001.jpg

Høyden på snekka ble ca en cm klaring over ramma.

 

 

En papplate ble klippet til etter ramma og lagt på snekka så vi fikk klemt fram hvor hullene til boltene skulle være.

Papplata la vi mot ramma for å merke av hvor hulla kom.

tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20002.jpg

 

Samme papplate, blå på baksida, la vi på innsiden av rammen for å finne plassering på boltehullene. Vi trenger gjennomgående hull for at festet blir solid nok.

tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20003.jpg

 

Da gjenstår det å bore på hull. Vi brukte en liten bor først før vi gikk på med 13mm bor.

tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle merker ble dobbeltsjekket før vi laget hull. På innsida brukte vi Biltemas stegbor for å lage hull store nok til rørforsterkning på inni ramma. Genial enkelt. Den er raskere enn vanlig bor på tynne plater. tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20006.jpg Rørforsterkning ble et gammelt styrestag fra range rover. Tykt og godt å sveise i. Her kapper vi styrestaget i 4 passende stykker på 7,8cm lengde. tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20007.jpg Her har vi skjært ut en stålplate som blir forsterkning mot ramma. Pappmalen ble brukt for å finne hullplassering. Stålkvaliteten er st-52 mener jeg å huske. Sveisingen ble ikke perfekt, tråden kom i rykk og napp. Med litt maling blir det pent nok. tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20008.jpg Her er innsiden av ramma. Rørene stikker ut 3-4mm slik at vi får en sveisefuge rundt rørene. tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20009.jpg Så gjenstår det å prøve snekka. Festet for bremseslangen sveiste vi på litt mengre ned enn opprinnelig. Det er samme hull på venstrestyrt snekke og det blir siden valgfritt hvilken snekke som brukes. Range roverens gamle styrestag har en kort forlenger som passer perfekt mot seriebilens styrestag. Dermed blir dette en enkel montering. tn_Servomontering%20på%20x-millitærbil%20010.jpg Framhjulet går fint klar av servoens plassering. Det finnes mange snekker som fint kan brukes. Jeg har tidligere montert Nissan Patrolsnekker. Japanske snekker har en voldsom utveksling som jeg ikke liker. Fordelen med dette er da at snekka blir liten og nett, men man må ratte to omdreininger mer enn roversnekkene. På vinters tid blir det ikke trivelig å rette skrens med ørten omdreininger rundt på rattet. å ha dler bare fra landrover letter senere delekjøp også. Nå kan tråden overtas av andre servomonteringer. Utvekslinger og erfaringer fra andre vil gjøre denne tråden litt opplysende. Takk fra Tømmervold og Dretvik i denne omgangen. :)

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...