Gå til innhold

Geocatching


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har lyst til å betale for kart, så finnes det alternativ på frikart.no :)

Prøvde denne nå. Fungerer utmerket. Veldig nøyaktig og detailert. Glad jeg ikke hadde kjøpt kart for mange 1000kr fra Garmin.

Tusen takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Takker for tips, har selv en Garmin Oregon 450, fungerer helt fint, grei pris og greit med funksjoner, støtter gpx filer glatt, kjekt for geocaching.

Gøy å komme seg ut på tur for å finne tupperware i skogen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Etter noen måneder med geocaching, kan jeg anbefale denne hobbyen på det varmeste. Caching har ført meg til mange utrolig flotte steder og noen ikke fult så flotte. Det har blitt lettere å ikke kjøre rett hjem etter en tur, men mye lettere å ta noen snaromveier før nesa vendes hjemover. Jeg har cachet i Danmark, Sverige og selvfølgelig i Norge. Jeg har krypt, hengt etter hendene, klatret og nesten ramlet i en elv :o . Resten av familien og flere av våre venner har også begynt med dette, og alle sier at dette er gøy og noe de har hatt lyst til å prøve på lenge.

Minimalt med kostnader og stor spionfaktor B) . Mye morro.

Gå inn her å kikk på noen av videoene og bli en geocacher du også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Etter å ha oppdaget denne hobbyen, har jeg vært mye ute i skog og mark. Jeg kjøpte vha's brukte Oregon 450 og var fornøyd med den :) . Men mye vil ha mer og tre-fot-sjuken slo inn blush . Så til jul kjøpte jeg denne til meg selv. Jeg har ikke angret ett eneste minutt. Større skjerm og MYE bedre batterikapasitet. Innebygd kamera og masse kule muligheter for innstillinger som jeg ikke har begynt å bruke enda.

På den forrige var batterikapasiteten noen få timer, men på den nye er det snakk om dager. Helt konge.

 

Det morsomste av alt er jo at jeg bruket satellittutstyr til millioner av dollar som henger ett eller annet sted oppe i atmosfæren til å fly rundt i skogen og andre steder til å lete etter tuppevare og andre mindre beholdere til under 50,- lappen :lol: . Så sparer jeg jo støttemedlemskap på sats eller ett annet sånt sted også. Og vips- så er investeringen av nytt utstyr innspart. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en sånn en (GPSmap 64) etter å ha stått fri for strøm og edge i ei myr nordpå . .

 

Gøy hobby, skal til pers nå i sommer igjen, men nanocacher, de får jeg ikke til, prøvd og prøv.

Men neida.

 

Tre-fot sjuka finnes vel både her og der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en sånn en (GPSmap 64) etter å ha stått fri for strøm og edge i ei myr nordpå . .

 

Gøy hobby, skal til pers nå i sommer igjen, men nanocacher, de får jeg ikke til, prøvd og prøv.

Men neida.

 

Tre-fot sjuka finnes vel både her og der ;)

Den så ut til å tåle det meste. Sikkert lurt med egen antenne. I min er den jo bare innebygd. Men den er veldig rask til å finne ut hvor jeg er om jeg stenger den ett sted og starter den opp ett helt annet sted. Vi praktisere denne hobbyen hele året. Passer bare på å sjekke attributtene på hver cache før vi begynner søket. Jeg kan godt klare meg uten nano jeg også, men det er så mange av dem at det er bare å lære seg de mest populære gjemmestedene. Det er jo mange som merker cachene sine med feil størrelse også.

 

Bruker fortsatt mitt første kjøp Garmin eTrex c til både geocaching til fots og turer på sykkel. :)

Spesielt artig synes jeg geocaching er i utlandet. Da får en se steder en ellers ville kjørt forbi.

 

 

Godt poeng det med å komme på steder du vanligvis aldri ville besøkt. Har sett utrolig mange flotte steder både i Australia, men også her hjemme.

 

Happy hunting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bumper en gammel tråd. Lurte på å ta med jentungen og søskenbarnet på geocache tur i dag. Er det noen kart til mobil som egner seg og trenger man det egentlig eller kan man bare bruke appen? 

 

Er forresten geocaching en ting enda eller er det utgått på dato slik jeg sikkert er? :) Passer det for to jenter på 3 og 13? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint i forhold til forrige lørdag... Men:

 

Geocaching har nok mest blitt en voksensport (og litt "ut"). 

Spesielt her på Østlandet må man nok velge bokser med omhu om man skal finne de som er mest barnevennlige. Iallfall for 3åringen.

Det er fryktelig mye småpet i skogen.

 

Vet ikke hvordan det er i Bergen og omegn.

Med så stort aldersspenn hadde jeg nok valgt "en tur", med boks attåt heller enn "ren" geocaching. 

 

Med hensyn på app så bruker jeg en mobilapp som heter c:geo. Der er det kart med. Ikke norgeskartkvalitet, men grei nok. (Du kan også bruke norgeskart-appen og manuelt legge inn cachene som POIs der, men det er kronglete.) 

 

Om man bare skal ut og finne på noe så er kanskje pokemon et mulig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel "geocacher". Brukte min Garmin eTrex gps før mobiltelefonene og app`en ble bedre på posisjoner.

I dag ønsker jeg ikke rote med den dyre og viktige telefon ute i skog og mark.  Kom over denne her om dagen. https://www.xxl.no/garmin-etrex-10-gps/p/1077461_1_style   Det holder for å komme i gang. Til den prisen kan ungene også få lov til å lede jakten. De er også mer robuste og har muligens bedre nøyaktighet enn telefonen.

 

Jeg abonnerer på noen cacher i bynære strøk og en med historisk snitt. Ingen tvil om at folk fortsatt driver med dette :)

https://www.geocaching.com/geocache/GC2XMDK_spakenes-kystfort

https://www.geocaching.com/geocache/GC6B7PQ_tonsnesvarden-3-loypa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde faktisk ut geocaching. Det regnet så vi gikk for å kjøre bil fra cache til cache så det ikke ble så vått. Vi hadde det gøy i letingen og kom over en travel bug ( https://coord.info/TB29RYD ) som var en playmo leke som 3 åringen ble veldig fasinert over. Hun tok den med videre på biltur og satte den igjen på siste cachen vi var innom den dagen. Hadde sikkert vært bedre i fint vær, men det ble en fin tur av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...