Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Planene for å fikse ECU ledningene fra injector harness ble framskyndet i dag da jeg så motorlampa dukke opp omtrent på 1-års dagen etter sist bytte. Har hørt noen si at injector-harness bør byttes hvert år men tenkte det var kanskje litt overdrevent og har egentlig ikke lyst til å bytte den så ofte selv om det er en relativt enkel jobb og ikke koster så mye...men etter en del filosofering over emnet i en annen tråd så tenkte jeg at jeg kunne prøve lodding av ledningene først og se hvordan det går.

 

Fjernet litt el-tape og plastikkstrømpen og kappet en ledningen av gangen. Tredde på to lag med krympestrømpe for å være sikker og loddet på en kort ledningsstump så ledningene ikke skulle bli kortere. Når jeg monterte igjen så så jeg at jeg burde forlenget ett par av dem men det ble i hvert fall helt greit og bilen startet opp igjen etterpå :D

 

Skal prøve å oppdatere dere om hvordan det går neste år :) !!

 

p.s. jeg er ikke elektriker men håper skjøtene min holder mål selv om jeg måtte skjøte på dem litt

download.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se annen tråd om diesel/motorfeil-lys også.

Bytting av dysematte hvert år er for drøyt.

Søk på elektrisk silikon for mer info.

Min er tre år nå og fortsatt tørr.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk vulkteip under krympestrømpa, da er det 100% tett

 

På ECU ledningene? De vil jeg egentlig ikke at skal være helt tette for ønsker at oljen som trenger inn i ledningen stopper der og ikke går videre :)

 

På viskerne så var det størknet fett inni brytermekanismen som forårsaket dårlig kontakt. Det ble som regel værre ved fujtig vær, men nå er det erstattet med nytt fett og rene kontakter så alt fungerer som det skal igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har hatt ånden over meg de siste dagene, delvis pga EU kontroll hos Sandmo som avdekket en liten lekasje på dieseltrykk-regluatoren. Har vært litt svetting der over sommeren så hadde en liggende så skulle til å fikse det denne uken men så at jeg manglet den lille o-ringen som sitter ved filteret.

 

I stedet ble det bytte av varmetrådene i førersetet og forsøk på fiks av skai-trekket på siden av sitteputen. Glemte å ta bilder men resultatet ble relativt bra. Burde brukt litt mer tid på sømmen men har limt det nye skai trekket i tillegg så tipper det holder greit.

Da jeg fikk av setetrekket så var det ikke vanskelig å se hvor trådene var brutt for det var et sort hull på den ene siden. Fyllte hullet med litt skumgummi og byttet varmetrådene samt la på 1cm med skumgummi mellom puten og rammen på stolen. Sete ble mye bedre å sitte i og virker ikke like sammensunket som før :)

Mens jeg monterte sete fant jeg slitasje på isolasjonen på ledningene som går opp i seteryggen. Ledningene hadde gnisset på vinkeljernet som holder ryggen fast til sete! Korsryggstøtten har fungert men mulig det bare har vært tilfeldig.

 

Kan nevne at jeg fikk Sandmo til å bytte bremserørene til bakbremsene før EU kontrollen og de hadde nok ikke bestått sa han. Jobben var ikke billig men det var greit å få det ordnet! Hadde planer om å ordne dette selv men det er trangt under der så satte det bort. Fikk dem til å bytte de korte gummislangene som er nederst i venstre hjulbrønn samtidig så slipper jeg det. Da gjenstår bare bytte av bremseslangene til våren så er siste punkt på storservicen utført.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig overtalt meg selv til å borre hull i skjermene og grillen for å feste lyktebeskytterne :D Prøvde å finne måter å gjøre det uten å borre men det var enten ikke plass til braketter eller så stolte jeg ikke helt på dobbeltsidig tape løsningene mine :D

 

Paddocks hadde salg på muffe så nå blir det forhåpentligvis litt fortere varmt også.

muff.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Prøver så godt jeg kan :) Hender jeg savner exmil‘en av og til men da minner jeg meg selv på små prosjektene som dette.

 

Fikk montert bryter for ekstralysene i dag. Brukte en cruisekontroll bryter men fikk ikke lyset i bryteren til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var greit å fikse FPR'en nå selv om jeg har litt tid før jeg må på etterkontroll. Brukte ikke mer enn 2 timer og da rakk jeg å bytte pære i skiltlyset også :D

 

Var innom discovery2.co.uk (http://www.discovery2.co.uk/Fpr.html) som vanlig og bortsett fra et par ting så gikk det relativt greit.

 

1. Bolten på undersiden er helt klart enklest å takle ovenfra. Det er bolten som du så vidt skimter siden av og sitter rett til venstre for bolten til innsuget, ca .5cm lavere. Du trenger ikke skru ut bolten for innsuget :o

2. Sprøyter man litt WD40 på diesel hurtigkoblingene løsner det greit. Den firkantede som sitter på FPR'en må klemmes fra siden!

3. Det lille filteret som sitter i blokken faller lett ut hvis man kommer borti det. Mitt var ganske rent men skylte det allikevel.

4. Etter at filter og o-ring er på plass så tok jeg en gummihanske på FPR'en og førte den på plass. Holdt de to øverste boltene i hullene sine mens jeg førte pakningen på plass og så var det bare holde den mot blokken via slangestussen mens jeg tredde boltene på.

5. Sjekket så at o-ringen fortsatt var på plass før jeg skrudde boltene helt inn (løst).

6. Den nederste festet jeg i pipen med litt rester fra en latex hanske.

7. Det var litt vanskelig å komme til den nederste bolten men vinkler man pipen litt lengre nedenfra enn det man tror trengs så blir anleggsflaten bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Endelig rakk jeg å ta turen innom Roy Sandmo for EU-etterkontroll. FPR bytte ble godkjent så nå er den klar for 2 nye år...

 

Var litt usikker om FPR lakk etter bytte for det var litt fuktig rundt FPR'en men det ser ut til å komme fra toppdeksel pakningen. Byttet denne når jeg kjøpte bilen og en gang til når jeg byttet injector harness men ved siste bytte fikk jeg tydeligvis den gamle typen som er kjent for å lekke :( Må prøve å finne riktig delenummer og bytte den igjen. Kanskje jeg tar injector harness igjen når den først er oppe. Gaute har tipset om å tette pluggen ovenfra slik at olje ikke kommer inn men sist gang var jeg ikke sikker på hvilke tettestoff jeg skulle bruke så jeg droppet det. Har spurt Gaute om dette i ettertid og han sa vel at han brukte vanlig pakning på tube (RTF?). Noen som vet om et godt merke?

 

Ellers ser jeg etter noen LED arbeidslamper til takgrinden som kan erstatte de gamle Hella 500 lyktene som biltilsynet kommer til å be meg fjerne så snart de rekker å stoppe meg. Fikk beskjed om at tåkelysene jeg hadde flyttet fra fangeren til mini a-bar også var ulovlig ettersom de var mer enn 40cm fra kanten av bilen :( Blir vel arbeidslys på taket og noen 1000 metere på sikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleferien ble noe endret når disco‘n hadde senket baken over natten dagen før vi skulle dra. Den hevet seg når jeg fyrte den opp og holdt luften hele dagen, samt over natten. Får se hvordan det står til når juleferien er over men lurer litt på om det er ventilblokken det er noe galt med når den senket seg på begge sider. Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...