Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Selv om det ruster, tar det lang tid å ruste gjennom og bli ø'lagt. Iallefall om du har kjøpt originalvare... Selv det rustfrie rake røret fra Pæddåkks ruster. Det åriginale eksosanlegget på Edward stod på da jeg kjøpte lørja i 2008 - hadde da virka i 8 år og 150.000km. Viss man avskriver på så lang tid, så blir det rimelig. (men viss man legger sammen alle delene som skal avskrives på 8 år, feks topp, automat og slikt, å blir det kanskje ikke like billig blush )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Owatrol er vel ikkje varmebestandig? Biltema har ein lakk som dei påstår tåler temp opp til 600gr. Eg prøvde denne når eg monterte ny potte på folkevogna til mi frustrerte frue. Den tørkar grasat seint, så enten bør ein vel lakke i god tid før montering eller tåle litt sprayflekkar her og der under bilen. Om det verkar har eg ikkje peiling på. Med godt grunnarbeid (børste, vask, tørk osv) og god tid ved lakkering er det vel ein sjans for at den kan utsetje rusting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol er vel ikkje varmebestandig? Biltema har ein lakk som dei påstår tåler temp opp til 600gr. Eg prøvde denne når eg monterte ny potte på folkevogna til mi frustrerte frue. Den tørkar grasat seint, så enten bør ein vel lakke i god tid før montering eller tåle litt sprayflekkar her og der under bilen. Om det verkar har eg ikkje peiling på. Med godt grunnarbeid (børste, vask, tørk osv) og god tid ved lakkering er det vel ein sjans for at den kan utsetje rusting.

 

Lakk som tåler høye temp, tørker kun når den når høye temp B) Owatrol tåler fint å smøres på eksosanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er på temaet maling... så fikk blandet en sprayboks med Blenham silver på Malerstua i fjor og fikk endelig lakket litt på hjulbuene bak, der dørlisten på bakdørene gnager bort lakken, og det ble relativt bra! Det ble selvfølgelig en liten kant der jeg maskerte men forhåpentligvis er det mindre irriterende enn metallet som var synlig fra før av. Burde tatt et før og etter bilde men det glemte jeg selvfølgelig.

 

Lurer på om jeg skal gjøre det samme på bakdøren men tror jeg dropper det ettersom det ikke er noen naturlige kanter å maskere mot og så har jeg ikke lyst til å ta hele innsiden av døren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvor er du nå hen på bakdøra? Du tenker ikke nederste, venstre hjørne?

 

For isåfall kan jeg fortelle deg hva som er årsaken: Juster hengslene! Is there, done that!

Da MÅ du av med innertrekket-

 

Jekk opp bakdøra ørlite (creative engineering trengs).

Løsne de fire boltene som sitter i sjølve døra (de to innerste sitter bak plastplugger).

Jekk opp bakdøra ørlite til.

Stram boltene. Forsiktig så du ikke overgjør dem (been there - done that for 10 minutter siden, det er derfor jeg ser så sur ut - knakk det f-skapet. Det begynner å bli litt for ofte at jeg ødelegger ting ved å fixe dem, og ikke så sjelden at jeg ødelegger fordi jeg skal gjøre det skikkelig vha momentnøkkel...skruene skal ha 34Nm som ikke er så mye, men det klikka ikke når det som skjedde var at skrua stod fast innerst, mens jeg utnytta all tilgjengelig elastisitet til å vri andre enden... :( Fint viss noen som skal til vestby har bytta den hengsla og kan se på det hele og bli med å vurdere om jeg tør røre mer på det for å bytte hengsla eller om det tryggeste er å overlate det hele til sin egen decay).

 

Løsne kilen på bodyen og evt bøylen som går inn i låsen før du smekker døra i, om døra har hengt mye, så kan den kile seg fast og bli vanskelig å åpne. Ikke forglem den instruksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min henger ikke så mye lengre at den tar borti kanten. Min har bare gnagd bort lakken der gummilisten ligger mot den lakerte delen av døren. Det kan være fordi den hang litt når jeg kjøpte bilen og hadde sikkert utviklet seg slik fra den var ny. Virker som hengslene slites med tiden og kanskje ikke så rart med all den vekten i og bakpå døren.

 

Jeg fik heldigvis justert min uten å knekke noen bolter men tipper jeg strammet mer enn 34Nm :o så hadde kanskje litt flaks.

 

Den henger greit nå men jeg har ikke mer justeringsmulighet å gå på så neste blir nye hengsler. Har i hvert fall igjen litt lakk som ser ut til å matche bra så da kan jeg i hvert fall lakkere dem hvis jeg trenger :)

 

Lykke til med bolten din, vet hvor irriterende det er når noe knekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor mye frakten kom på men servicen var bra. Lurte på hvor pakken ble av og de svarte i løpet av neste dag (var stoppet i tollen). De brukte Parcel Force, noen jeg ikke har vært borti før, og det var Posten som leverte ut. Vet ikke om det var derfor det tok lang tid i tollen eller om det var ferieavvikling der. Mulig DHL hadde vært raskere men de tar seg jo litt ekstra betalt for det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å gjøre bilen klar for nattsafari og tenkte det var på tide å teste talkie talkien men måtte skaffe en passende antenne først. Fant tokai.no og må bare si at servicen deres var utmerket! De svarte kjapt på e-post og sendte ut ordren samme dag :) Faktisk så kjapt at jeg ikke trodde de skulle få med mailen jeg sendte dem rett etterpå hvor jeg lurte på om de hadde brakett og feste for mic. Fikk dette med kostnadsfritt :D Så hvis du trenger noe radiorelatert ting så kan de anbefales!

 

http://www.tokai.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt litt deler liggende en stund som jeg ikke har rukket å bytte men når jeg først måtte av med bakhjulet for å lete etter rammenummeret så benyttet jeg anledningen til å bytte demperne også. Trodde ikke de gamle var så veldig dårlige for bilen var fin over dumpene men det var ikke vanskelig å merke forskjellen :D Byttet til standard type fra britpart men. Prisen var god og regner med at de holder en stund... lenge nok til at jeg klarer å bestemme meg for om den skal heves eller ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til de som også må slå inn nytt rammenummer så er det ikke bare ha med del 2 av vognkortet slik damen i telefonen svarte, det gjelder bare hvis nummeret er delvis synlig. Det som skulle ta 30 minutter ble til en halv dag hos biltilsynet med en tur innom Motorpool hvor lillebiff heldigvis kunne hjelpe meg å påvise rammenummer, motornummer og akselnummer. Heldigvis var gutta hos biltilsynet i godt humør for de fant en kontrollør som kunne hjelpe meg innimellom de andre drop-in timene. Det ble litt ekstra spennende da motorblokk-nummeret ikke var lesbart under manifolden og det var for varmt til å pusse det fram. Heldigvis var akselnummerne lesbare og etter en helhetsvurdering av rammen så innså de vel at den hverken var ny, galvanisert eller byttet :D

 

Rammenummeret står nå på innsiden av rammen, like ved girkassen. Ruster nok ikke bort igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På D2 skal det være bak høyre hjul på utsiden av rammen. Sikkert rett til venstre for dieselfilteret... kan ikke bekrefte det for jeg fant det aldri :D

 

Motornummer skal være rett under manifold, mot framkant av motoren (over syklonfilteret, litt til venstre). Så det var en rett flate der men har ikke sjekket om det er leselig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får gjort en god del med vogna om dagen. Misunnelig!

 

Hadde en liste over ting jeg ønsket å gjøre i sommer men synes ikke jeg har fått gjort så mye. Nå var det vel ikke så mye som måtte gjøres heller men nå som kulda kommer så synker arbeidstempå deretter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...