Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Disco'n har ikke fått noe stell i det siste men så har den ikke trengt det heller. Har hatt ett par andre prosjekt som har blitt prioritert så kjekt å ha en bil som kan frakte alt av deler og utstyr en trenger å ha med seg. Fikk trukket opp noen granbusker for mine foreldre også så anvendelig er vel bare mellomnavnet...

 

Har fått inn litt deler fra england og om litt blir det nye dempere (vet ikke om det trengs men fjærene foran ble byttet før jeg kjøpte den men tror ikke demperne ble det) og jeg har fortsatt en intercooler fra allisport jeg ikke har montert ennå. Skal prøve å få tatt dørkarmene også der gummilistene har gnidd bort lakken. Fikk blandet opp en sprayboks i fjor men har gått å ventet på varmere vær :D

 

Har også et takstativ jeg burde få ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da blåste endelig klimaanlegget kaldt igjen!! Byttet røret foran i grillen som ofte korroderer i fjor samt et par andre slanger ettersom de hadde gnisset borti hverandre og hadde ikke fått det testet før nå. Heldigvis fungerte alt som det skulle så etter vakumering (?), litt olje og ny gass så blåste det skikkelig kaldt. Har også ekstra anlegg for baksetepassasjerene så nå bør det ikke komme klager om at det er varmt baki :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Byttet hjullageret på venstre forhjul forrige uke og fulgte instruksene fra discovery2.co.uk (Hub bearing replacement) og det gikk relativt raskt takket være lån av momentnøkkel fra LRF. Det beste var at det fulgte med litt loctite for jeg hadde prøvd å skaffe dette hos Tess men selv med stort utvalg hadde de ikke 640. Hadde nok gått greit med noe tilsvarende fra loctite men for 550,- flasken så skal man bytte mange lagre før det er verdt det :)

 

Den eneste utfordringen jeg hadde var å løsne lageret/navet fra akslingen (?) da det gamle satt veldig godt. Jeg fikk det løs etter hvert med meisel og hammer ved å banke mot kanten mellom de to (brukte vel litt varme også). Jeg lot skruene stå i så navet skulle trekkes rett ut og ikke trekke med seg akslingen. Brukte en lagertrekker for å sørge for at den ikke ble med ut.

 

Litt stress å få alt på plass igjen da kaliperen må monteres igjen men jeg brukte heller litt tid på det så jeg kunne låse bremsene for å hjelpe holde navet på plass når jeg skulle stramme mutteren. (Brukte bare en kort stokk mellom bremsepedalen og sete for å låse hjulet og da var det ikke noe problem å løse eller stramme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har endelig byttet den ene lyspæren i dashen som gikk i fjor høst :D

 

Var den på høyre side så var tydeligvis ikke så plagsomt ettersom jeg ikke kjører i over 120km/t så ofte men kunne jo ikke ha det slik. Jeg var ikke sikker på om jeg hadde bestillt riktige pærer og husket ikke helt hvordan dashen var festet men det var overraskende enkelt... Vipp ned rattet og skru ut de to skruene som da viser seg, vipp så dashen opp og bakover forsiktig og lirk den så fram og opp. Så er det bare løsne pluggene til bryterne på siden av dashen og den er av.

Deretter er det to skruer på hver side av instrumentpanelet og to plugger på toppen før den er løs. Det er to andre pærer som også kan byttes men jeg hadde ikke disse så jeg tar dem når de går.

 

Skal se om jeg kan finne delenummer.

 

Ellers ble det også ny styredemper så det blir spennende å se om det utgjør noen forskjell. Den gamle var nok ikke så dårlig, men men....

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke hatt tid til å kose meg i garasjen i det siste men rakk å ta noen bilder i regnværet forrige uke. Har vært litt dårlig med bilder i det siste så her er sommerens bidrag:

 

gallery_2201_391_436988.jpg

 

gallery_2201_391_78813.jpg

 

gallery_2201_391_272669.jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I går fikk jeg endelig byttet filter og olje i automatkassa. Byttet bare olje i fjor når jeg byttet kjøleren så tenkte det var på tide å ta filteret også. Placeboeffekten var nok tilstede for den virket hakket mykere på giringen men er vel bare innse at den faktisk fungerer som den skal.

Brukte Dexron 3 oljen fra Biltema, billig og bra virker det som.

 

Neste prosjekt er egentlig å bytte bremseslanger men kjøpte like godt overhalingskit til kaliperne så tar nok det samtidig. Det var ganske rimelig pris på skiver og klosser og ettersom de foran nok må byttes om litt så tar jeg nok det også ettersom alt må av...

 

Byttet forresten "pollenfilter" på klimaanlegget og det var merkbart finere skumgummi enn det som satt der fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putta du magnet i automatsumpa? Viss ikke så kjøper du inn og legger på lager til neste gang! feks noe sånt: http://www.first4mag...g-pull-84-c.asp Husker ikke hva jeg sjøl kjøpte for å erstatte en liten/enkel ferrit sak, men det var noe i denne duren - dog kjøpte jeg vel bare 2 stykk, så lenka er feil men virker bedre for det... - neodym-magneter er bare konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg måtte også ty til BT-olja ved årets olje- og filterskift på kassa. Kassa verkar å vere fornøgd med den så langt :)

 

Har du sett inn 2a-lys sjølv? I så fall: Kvar handla du og kor mykje arbeid var det eigentleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putta du magnet i automatsumpa? Viss ikke så kjøper du inn og legger på lager til neste gang! feks noe sånt:

Ja, tørket den av og la den på plass med en gang så jeg ikke skulle glemme :D

 

Har du sett inn 2a-lys sjølv? I så fall: Kvar handla du og kor mykje arbeid var det eigentleg?

Det var forrige eier som fikk det montert i England. Ser ut som en relativt enkel operasjon; grillen trimmes litt i hjørnet og så passer ikke dekslene som sitter ovenfor lyktene., samt litt endring i ledningene.

 

Bra jobba, Motom! Du kan også nulle girkassen med Nanocom, CaspianBlue gjorde det på min nylig. Det hjalp faktisk litt på lugging, synes jeg.

Har nesten ikke lugging så tror jeg lar det være men kjekkt å vite at det går an for jeg har nanocom nå, er bare ikke så dreven på den ennå.

 

Ellers byttet jeg også downpipe'n i går for jeg hadde vært litt hardhendt men den gamle da jeg byttet midtpotten (etter å ha prøvd rakt-rør og kona kunne høre meg lenge før oppkjørslen). Gikk greit å løsne den men fant fort ut at jeg måtte ta ned en av avstiverne til rammen. Begge hadde noen små 10mm skruer som satt noe j#&%lig... Fikk heldigvis av den bakre og da gikk alt så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne at lyden av en V6´er er feil, særlig ikke når lyden kommer fra en TD5!? At nyrene danser cha-cha-cha, plombene bytter plass og ørene suser avgårde spiller vel ingen rolle?

 

Hmmm... Må nok inn i vedtektene til The Disco Lads det rake røret der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, går bra. Jeg har et rakt rør stående hvis noen vil prøve en furieoverdøver.

 

Ulempen var at jeg måtte kappe av senterpotta når jeg testet den for den var rustet fast. så da ble det ny senterpotta også :(. Burde kanskje ha kjøpt "rustfritt" for røret ut på baksiden av senterpotta er jommen rustent allerede etter bare en sesong :(. Hjelper det med owatrol mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...