Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I sommer ble det Norges-ferie og Disco'n fikk kjørt seg ganske godt... full oppakning og taktelt ble det og bortsett fra at det ikke gikk så fryktelig fort opp de bratteste fjellovergangene så gikk den uten et feilslag :)

 

Glamping i Olden dalen

oldendalen1.jpg

 

oldendalen2.jpg

 

oldendalen3.jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott område med vakker natur! Var i samme området noen dager, så regner med at vi fikk med oss noe av det samme. :)

 

Vi kjørte Oslo, Loen, Briksdalsbreen, Geiranger, Åndalsnes, Molde, Ålesund, Oslo. Fin tur med flere spektakulære steder og gode opplevelser. Norge er jammen et fint ferieland! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lite å rapportere om her, Disco'n blir ikke brukt så alt for mye da jeg kommer meg til jobb på 2 hjul for tiden men vinteren kommer snart så på tide med litt vedlikehold. Tok av takgrinden for første gang siden jeg laget den så nå skal taket bli vasket og polert ordentlig og takstativet bli flekket litt på før det monteres igjen. Det blir sveiset inn noen ekstra stag der det trengs og så var det litt skjevt bakerst så det blir også rettet på.

 

Har vurdert å ta ned taktrekket for å se om jeg kan se hvor det kommer inn vann, håper bare jeg slipper å demontere alt. Har bare vært problem når det har regnet veldig mye og bilen stått i nedoverbakke. I tillegg står bilen så godt som alltid i garasje men så er det de få gangene den ikke gjør det og da er det bare irriterende... får vel manne meg opp :)

 

Forresten litt uvant å se bilen uten takstativ :) Skal se om jeg husker å ta et bilde eller to av den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er jo ikke store problemet men lurer litt på hvor det kommer inn. Tettet rundt takluken for en del år siden så er muligens dreneringen :( Så et selskap som solgte endetanker i metall men tror de kostet £100 pr takluke :D litt drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Menneskebilen sin tur til å få service i helgen så ble ikke gjort så mye på disco'n men fant igjen sprøyten til linoljen så da ble det understellsbehandling ettersom bilen allerede stod utenfor.

Gjorde godt i sjelen å få det unnagjort! :)

 

Synes ikke oljebehandlingen holder så lenge (sist var det hos Funderud), spesielt den bakre delen av rammen som tørker inn fort. Er kanskje et tegn på at man bør gjøre det oftere ??

Tror nok Funderuds linolje trekker litt bedre inn enn Biltema sin men nå er det i hvert fall rammen sauset inn bra for vinteren...     

 

Takstativet er blitt rettet litt på og modifisert litt så takstativet skal passe bedre. Driver fortsatt og sliper bort en del overflaterust som har fått gro seg til under POR15 maligen, men er relativt fornøyd med den for mesteparten av stativet ser fortsatt bra ut og de stedene det har satt seg er for det meste steder jeg har flekket litt i etterkant.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takstativet har trengt litt TLC den siste tiden så etter en god del sliping der malingen har sluppet og rusten har fått gro så begynner det å nærmer seg ett lag med POR15 igjen. Relativt fornøyd med behandlingen og den har holdt seg bedre enn andre kombinasjoner jeg har prøvd, inkludert owatrol/arcanol men noen steder har den også skjult rusten litt. Den virker litt som en mellomting mellom plasticoat og maling men ettersom den kan flekkmales med så fungerer det ganske bra.

... bare kjedelig med så mange rør/vinkler :)

 

Tror jeg skal prøve med ett lag med plastidipp oppå da den i teorien krever ett topplag (topcoat for UV beskyttelse).

 

takgrind.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå litt rettere enn før jeg tok den av :)

Passformen var bra men diagonalt var den litt skeiv :)

 

Passe lei rustpussing så den blir ikke tatt av igjen med det første!! Bare manne seg opp, du kan få en halv liter Por15 hvis du vil ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, motom skrev:

Helt enig :D

 

.... og med litt mindre vindstøy :D Var greit å få et referansepunkt før jeg setter den på igjen. Skal prøve med en liten vindskjerm.

 

Er du plaget med vindstøy er det en super enkel fiks for det. Kjøp deg noen bagasjestropper med krok. Claes ohlson har noen som er 1,5 meter som funker. Vikle dem rundt de stengene som går på tvers av bilen. De stativene jeg lager leveres med slike stropper. Stativet mitt gikk fra å dure i 80 til lydløst godt forbi 110. Så det funker.

 

Flott stativ forresten.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lengre samtale med min kone om ACE systemet på vår D2 i høstferien (eller var det monolog) og forklarte at rørene nok begynte å bli gamle og at det kunne hende jeg måtte gjøre noe med dette i løpet av vinteren... så gikk det troll i ord for i går så var det en liten olje dam under bilen. Ace beholderen var også på minimums merket så da tok jeg en hasteavgjørelse og bestilte "ACE removal kit" :o  Er litt spent på om det er riktig valg men har nå tenkt at det ikke blir helt feil å redusere antall feilkilder på bilen med tanke på dens alder... selv om ACE systemet egentlig er relativt feilfritt og fungerer veldig bra... men det fristet ikke å bytte alle rørene for det er det jeg måtte ha gjort for å få ro i sjelen. Det kostet en del å kjøpe alle rørene også, samt at tettningene i ventilblokken har jeg ikke veldig tiltro til at jeg skulle klare å bytte uten lekkasjer og mye bannskap...

 

Delene er forhåpentligvis på vei snart så får se hvordan dette blir å kjøre med! Blir i hvert fall deilig å ta vinkelsliperen til de gamle rørene og slippe å knote med de igjen :D

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...