Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Hmm, Skal ta en titt i morgen...

 

Kom akkurat på at jeg også hører lyden når bilen står stille og jeg ruser motoren, men det støyer så fælt og jeg har ikke fått hjelp til å feilsøke etter hvor lyden kommer fra.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Så vidt jeg husker, så knurret servopumpa mi i takt med turtallet da den døde, en slags kvernelyd som burde være mulig å lokalisere, men har også hørt AC-drivhjul gjøre det samme, men mer høyfrekvent (ikke min bil, men på Defender)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjøpt en turbo allerede, så ville jeg jo byttet den uansett. Ikke sikkert det er så dumt, etter 250'. Kan hende det blir billigere enn hvis den raser også ... ;)

 

Men sikkert lurt å sjekke de andre tingene også, assa. :)

 

PS

GMS på deg, Motom? Jeg skal selvfølgelig, og drar også med meg et par gamle, surrete kompiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er invitert bort den helgen er jeg blitt fortalt så blir ikke noe dagstur en gang :( Nå må jeg kanskje fikse bilen uansett...

 

Sist sov jeg halve natten baki bilen for det var så mye snorking i peisstua :D Var vel noen som snorket litt også ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En milepæl ble passert i helgen... 250 000 kilometer hvorav 70 000 med meg bak rattet (kona har maks 7 av dem men ikke fordi hun ikke får lov til å kjøre den) :)

 

250000km.jpg

 

Bildene her ble tatt før det og ogsæ før den fikk seg en vask dessverre...

 

vinter2.jpg

 

vinter1.jpg

 

Lyden jeg hørte er nå borte så mulig det var den gamle viskoseviften som laget den?? Den bråkte noe mindre enn den nye, sikkert fordi den gamle var sliten men den var litt mer behagelig ved oppstart ettersom den ikke laget noe lyd :D

 

Har turbo liggende som skal monteres uansett men ingen hast akkurat nå... famous last words?? :D

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lite som har skjedd her i det siste, disco'n bare går og går... fikk beskjed av Sandmo at bremseklossene bak ikke holdt til neste EU kontroll og det var i fjor høst så tenkte ta de sammen med vårklargjøringen... og det var jammen på tide :)

 

pads.jpg

 

Hadde ikke så mye bremseveske så blir en skikkelig lufting om litt også.

 

Ellers fikk bilen på sommerdekkene og så en kjapp vask så nå ser den litt mer presentabel ut. Turbobytte kommer nok om litt sammen med oljebytte og filterskifte, det trengtes litt rydding i garasjen først!

 

Deilig med litt varmere temperaturer når man skal skru :)

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Turbo prosjektet er fortsatt på vent men mens jeg maner meg opp så byttet jeg foringer i parallel staget foran. Var nok ingen hast men hadde byttet så godt som alt annet av foringer så da tok jeg de også. Eneste som kanskje burde vært sett på etter hvert er foringene til ACE systemet men det er ingen tegn til slark ennå så venter til det trengs.

 

Så at det kommer noen dråper olje fra bak alternatoren så må kanskje av med den for å sjekke om det er slangen bak der som ikke sitter. Den ble byttet sammen med alternatoren sist men kanskje slangeklemmen jeg gjenbrukte ikke sitter :(

 

Foringene satt godt og 10tonn var ikke nok så da ble det baufil metoden

bushings front.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gårsdagens prosjekt var bytte av kyllingbein på høyre side mellom ACE armen og akslingen da mutteren hadde løsnet litt så rustet fast. Forklarte i hvert fall klunkelyden jeg av og til hørte. Hadde bestilt ny del men glemt å ta med mutterne så selv om jeg fikk av den som hadde rustet så var den såpass dårlig at jeg ikke kunne bruke den på nytt. Ser ut som jeg får nye i posten snart men har fått tilbud om å låne også, men i mellomtiden står bilen på bukk :) 

 

Forrige helg røk også feste nederst på armen til den ene SLS sensoren, men hadde en gammel sensor liggende så fikk flyttet over delen som var røket så da var i hvert fall noe fikset :)

 

Var forresten på en fin LR tur i de svenske skoger med ahok forrige helg så nå er taktelt sesongen offisielt i gang!

 

lrtur (2).jpg

 

lrtur (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familietreff her i huset så ikke slike planer som du tenker på dessverre. Kjørte faktisk forbi deg i dag og det var mørkt inne så du er vel på tur tenker jeg :) Håper dere ikke regner bort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco'n er kjørbar igjen etter bytte av kyllingbein foran og ødelagt mutter :)

Hjalp med litt kjøring av materiale i helgen men måtte gi meg ved denne bakken :( Var relativt vått og uten MT dekk så ble det for sleipt. Burde kanskje dratt ut vinsjen men vi var så godt som ved enden av veien uansett. Ble ikke så dype spor etter oss heller så da satte vi heller igjen tilhengeren og sa oss fornøyd med det...

 

Fikk ikke noe bilde av disco'n men her er den veldig bratte bakken som selvfølgelig ikke ser så bratt ut på bilde ;) 

 

bakken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren nærmer seg igjen så på tide med litt TLC ettersom det blir litt bilferie i år også.

 

Turbobytte stod på planen og det var heldigvis ingen muttere som kranglet og demontering gikk veldig greit. Skruene til oljereturen til turbo'n sitter virkelig kjipt til men ordnet seg det også. Oljefilterhuset måtte av for komme til den ene oljeslangen men satser på at gjenbruk av pakningen går greit for den hadde jeg ikke regnet med å bytte. Manglet også ett par kobberpakninger men bruker de gamle inntil jeg får skaffet nye. 

 

Ellers ble det byttet:

- motorolje (det var anbefalt å bytte motorolje ved turbobytte)

- rotorfilter

- oljefilter

- olje i framdiff

- olje i senterdiff

- luftfilter

 

En relativt produktiv kveld faktisk :) Blir nok oljebytte på bakdiff og dieselfilterbytte om litt. Ellers har jeg ikke prøvd bilen ennå så får se om jeg har klart å unngå plystring fra manifolden !!

 

turbo (2).jpg

 

turbo (3).jpg

 

turbo (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt mye slark i akslingen og også en del oljesøl rundt turbo så fikk det for meg at den trengte å byttes. Det var samtidig som jeg slet med å finne ut av en lyd som viste seg å være viftelageret :)

 

Skulle kjøre bilen i dag og da var det plutselig lite strøm på odessey batteriet så usikker på hva det betyr :( står til lading nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladet batteriet og alt ser ut til å fungere som det skal :) Brukerfeil ser det ut til for fant ut kupelyset stod på...

Blir spennende å se om jeg merker noe forskjell med ny turbo. Tror egentlig ikke det for sjekket ladetrykket for ikke så lenge siden og det var helt greit. Har smurt den gamle waste gate'n litt av og til for den var litt treg så kanskje den nye virker litt bedre...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde også den gjorde det men lurer på om jeg skrudde det på igjen etter at jeg hadde skrudd av motoren?? Men jeg tok vel ut nøklene så kanskje det ikke var årsaken... :( Virker som den er i orden nå men får kanskje vente til i morgen for å friskmelde den helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke hatt noe problem etter at jeg ladet batteriet igjen! Greit det da...

 

Fikk fullført sommer-servicen i går med bytte av olje i bakdiff og nytt dieselfilter. Byttet bare olje i girkassen i fjor så bestilte filter-kit og byttet det sammen men ny olje. Oljen så grei ut og luktet ikke svidd men kan nok godt få seg en flush til om litt. Kom også på at jeg burde kanskje byttet ut oljen til servo og Ace systemet i løpet av sommeren, er vel ikke gjort siden jeg kjøpte bilen :)  

 

Kilometerstand: 254800  and still going strong...

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...