Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Den originale drivakslingen ble montert i går og glad for at jeg merket hvilke vei akslingen var montert for nå skal den i teorien være lik som før demonteringen. Fikk byttet om til vinterdekk i samme slengen så nå gjenstår det bare å kjøre den en tur og se om det er litt mindre resonans over 100km/t.

 

Har også skaffet meg en slik wifi harddisk som jeg tror vil fungere bra i bilen nå som ungene bare vil sitte på pad'ene sine. Den går på batteri men kan også lade via USB så strøm skal ikke være noe problem. Den har bare 32GB men kan utvides med minnekort som kanskje er enklere måte å få med seg filmer etc. I teorien skal man kunne koble den opp til 3/4G hvis man har en telefon som kan være en hotspot. Vi får se hvordan det fungerer på neste langtur :)

 

SanDisk Connect 32GB Wireless Media Drive For Smartphones And Tablets (ser stor ut men den er ikke mye større enn en fyrstikk eske)

sandisk.jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ja, du kobler deg opp til den via wifi. Du må installere en egen app som så gir deg tilgang til fire mapper; bilde, musikk, video og filer. Video mappen har en liste over alle filmene du har på enheten (vil tro den samler de på minnekortet og minne i samme liste) og du kan spille dem av med den innebygde spilleren eller velge andre du har på telefonen. Den har støtte for 8 enheter som streamer data samtidig.

 

Det er også mulig å koble den videre opp mot en hotspot slik at du kan dele internett tilgang via den.

Prøvde dette via min egen telefon men telefonen støtter ikke å være en hotspot og samtidig være koblet opp mot disken via wifi så må nok velge en av delene, evt ha en mobil bredbånd sak i tillegg.

 

Testet lading også og det ser ut til å fungere uten problemer.

 

Tror dette kommer til å fungere utmerket!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på alle formatene som er støttet men du kan spille av filmene med appene du har på telefonen/padden.

 

Det står litt forskjellig men det er enten 5 eller 8 enheter som kan streame samtidig, om det er samme eller forskjellige filer har jeg ikke testet ennå :)

 

Fikk også prøvd bilen så vidt på motorveien i dag og ingen resonans eller støy fra drivverket!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser ut som jeg må bytte lageret til viskoseviften: http://www.discovery2.co.uk/Fan_bearing.html

 

Ikke 100% sikker men har fått en svak lyd som høres best rundt 2000rpm og som varierer med motoren. Tok av multireimen i dag og kjente på alle hjulene og reimhjulet til viskoseviften spant litt for godt. Var ikke mye slakk men hørtes litt ut som et tørt lager. Strammehjulet er byttet for 3-4 år siden og virket bra, det gjorde de andre også. Noe aksial slakk i ACE pumpen men virket ellers grei.

 

Prøvde også med stetoskop men det var ikke lett å høre noe med motoren på 2000rpm :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag ble frontruten byttet så da er det bare bestille EU etterkontroll :) Den gamle ruten var ikke i så dårlig forfatning men ny rute kommer godt med i disse mørke tider! Listen over vindu ble byttet og de fjernet noe overflate rust i de to øverste hjørnene og grunnet før de monterte igjen. Godt fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Listen har slitt ned lakken over vindu og det tok de ikke, da anbefalte de å snakke med oppretter. De to punktene de pusset litt på tok de uoppfordret! Nevnte at jeg var interessert i å vite hva de fant under der...

 

Han som byttet sa også at det måtte brukes en høy fugekant på toppen og at forrige installatør ikke hadde gjort det så ruten satt ikke veldig godt :i

 

Ellers byttet de gummilisten uten at jeg hadde bedt om det men tror det er ganske vanlig. Dog kunne de sagt ifra om det når jeg bestilte time for jeg kjøpt selvfølgelig inn egen list :(

 

Tror de fleste stedene har peiling for de gjør jo ikke mye annet :)

 

Har ikke rukket å prøve varmetrådene

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fin tur i marka i dag i forbindelse med oppussing av en speiderhytte. Trengte å få kjørt inn litt materialer og er nok på tide å få gjort det før vinteren kommer for fullt. Var litt snø i luften men er heldigvis ikke meldt noe særlig mer med det første så da rekker jeg ett par turer til :D

 

hyttetur1.jpg

 

hyttetur2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

 

Ja, det er en nydelig D2 du har! Savner min litt nå og da, og har en følelse av at den dessverre er vanskjøttet av ny eier. :(

 

Her er det litt TLC på gang :D

 

Nytt lager til viften på plass og byttet multireimen samtidig, den gamle byttet jeg vel når jeg kjøpte bilen og det begynner vel å nærme seg 5 år siden :)

 

Fulgte beskrivelsen på discovery2.co.uk (http://www.discovery2.co.uk/Fan_bearing.html) og gikk relativt greit.

 

Ett par observasjoner:

- Flensen satt ikke veldig godt så var ikke noe problem å løsne den.

- 12mm umbraco på skralle kommer godt med og når du skal dra ut lageret så pass på at skralle og bit ikke bygger så mye at den butter mot radiatoren :D Jeg klarte nesten å låse den slik at jeg ikke fikk av skrallen like før lageret kom ut av huset sitt.

- Trodde at jeg måtte banke lageret på plass men varmet litt til og med nytt lager og aksling rett fra fryseren så smatt det rett inn og det var godt for var ikke mye rom for å banke det inn!

 

Har ikke prøvekjørt ennå så blir spennende å se om lyden er borte nå.

 

Merket dessverre at Hurtigruta carglass gutta har knukket en liten tab på plasten nedenfor frontruten så den ligger ikke helt inntil lengre :( Må innom i morgen og be dem fikse!

 

fanbearing3.jpg

 

fanbearing2.jpg

 

Lageret er vel ca 2cm dypt så her ser du hvor lite det er å skru på selv om det er relativt grei tilgang med viften borte.

fanbearing1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden var ikke borte dessverre så da var det tilbake i tenkeboksen... lyden virker som den kommer fra venstre-/sjåførsiden, høres best ved belastning og varierer med turtall på motoren... hmmm... <ser under panseret> jøss, på tide å tørke av turboslangene, litt mer oljesvetting/film på intercooler slangene enn vanlig... bingo!

Etter sjekk av turbinbladene og litt røsking i akslingen så er det ganske tydelig det er turbo som er sliten. 249200 km på originalen med chippet motor er ikke så værst :)

 

Ny er bestilt allerede så da er det bare vente på pakke i posten, ...og nei, det ble ikke vnt turbo men med ny standard turbo så kan det hende den blir litt friskere i responsen uansett :)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ble byttet i sommer så tror ikke det er problemet. Kanskje verdt å ta den av uansett. Har FrodeH sin liggende på lån fortsatt som jeg kan prøve, eller bare kjøre uten :)

 

Jeg har sjekket turbinen før og det har vært litt radial slakk der og det er vel normalt men nå var det blitt en god del mer og det så ut som bladene hadde slipt borti veggene i åpningen til turbo'n så selv om det ikke skulle være årsaken til lyden så tror jeg den nok bør byttes. Får håpe det i hvert fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nye aksling begynte å hyle etter tyve mil. Byttet alt som gikk rundt i motoren, for mellomakslinger mistenkte jeg ikke siden den var ny. Lyden fulgte motoren, så akslingen ble heller ikke mistenkt, for lyden kom bare på pådrag. Verdt å ta en titt.

 

Lagerhyling er ikke så vanlig på turbo siden de bader i olje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...