Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Har hatt litt sporadiske M+S lys en stund men etter litt bistand fra Håvard Guttormsen så fant han noen dårlige loddinger på ECU. Viser seg at sokkelen som var satt inn av JE Engineering i UK (tror det var ca 2009) hadde ett par dårlige loddinger. Var visst ikke helt uvanlig dette  (gjelder vel alle typer kald-lodding på ECU)... 

 

Har testet noen dager nå og ikke hatt noen problemer så satser på at problemet er borte og at vi kan kjøre til påskefjellet i stil :D

 

Stor takk til @Håvard Guttormsen som fikk meg på rett spor og også hadde utstyr til å fikse det! Godt å kjøre D2 igjen!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk fikset ECU så sjekket jeg den røde pluggen igjen og etter injektor-harness bytte så var det plutselig litt olje i pluggen. Sjekket når jeg byttet injektor-harness og da var det ikke noe der så var litt overrasket.  Byttet engine-harness for noen år siden og jeg tok meg ikke bryet med å lodde injektor ledningene før jeg monterte det og regnet med at jeg hadde noen år får det ble ett problem igjen... jaja..

 

Er ingen lodde-guru men framgangsmåten min er som følge:

- Fjerner litt av plaststrømpen som beskytter ledningene.

- Kapper en ledningen ett stykke fra den røde pluggen så den blir liggende innenfor plaststrømpen etterpå (7 ledninger som kommer fra injektor harness)

- Spleiser inn ett stykke tilsvarende ledning etter å ha tredd på to krympestrømper i forskjellig størrelse så det blir to lag. 

- Lodder

- Trer den innerste krympestrømpen over og krymper, så den ytterste.

- Gjenta for de neste 6 ledningene :)

 

Vet ikke om dette er beste måte men ved å spleise inn en ledning så blir ikke de korte ledningene noe kortere og ved å kutte dem så får jeg tredd på ordentlig med krympestrømpe. 

Fungerte bra tidligere så satser på at det holder nå også :)

 

 

 

engine-harness.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Etter 3 forsøk på å lakkere opp skjermene på innsiden av bakdørene så ble jeg litt lei... så nå er de pusset ned en gang til og denne gangen prøver jeg meg med POR15. Spannet brukte jeg til takstativet så er litt usikker på holdbarheten ettersom den har stått litt, men blir spennende å se hvordan det holder :) 

 

Kan tipse andre D2 eiere om at dreneringshullet som er i underkant av kanalen er et fint sted å følge opp med fluid-film e.l. Når jeg tok av plastkanalen så var det bra med fluid-film fremover inni kanalen men ikke bakerst ved dreneringshullet. Utenpå kanalene var det ikke antydning til rust en gang :) Fikk fyllt på med litt linolje jeg hadde på sprayflaske så nå er det bra der også!

 

skjerm.jpg 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det blir ingen store sommerturer for Disco'n i sommer men den må jo få litt TLC uansett.

 

Oppdaget to slitepunkter på servo slangen, den jeg byttet for 7 år siden, og selv om den nye har en skumgummi beskytter der den ellers gnager ved motorblokken så var det like greit å bytte den. Jeg fant ut at den også gnager mot styresnekken hvis den henger for langt ned.

 

Mens jeg var under og sjekket den så fant jeg litt hakkete bevegelse i styrestaget så bestilte like greit ny, komplett med endeledd. Forsøkte en gang å løsne dem på exmil'en... og var ikke i nærheten av å rikke på dem :) Målte etter beste evne så får vurdere om jeg skal måle opp etter hvert for å kontrollere spissingen... gikk greit sist gang :)

 

Ellers fikk håndbrekket ny mansjett så nå ser den jo nesten ny ut innvendig :D

 

Flyttet over min egen beskyttelse (selv om blokken er så slitt der at det er ingen skarp kant å slite mot lengre) og lot den andre være for å dempe vibrasjoner mot styresnekken.

disco (2).jpg

 

Smurte på litt fett på gjengene og la litt plast rundt i tilfelle jeg trenger å justere den i nærmeste framtid.

disco (1).jpg

 

Byttet luftfilter også... 

disco (3).jpg

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Driver å gjør klar til EU kontroll i oktober og har hatt litt svetting fra pakningen til girkassen så denne ble byttet i dag. Da måtte selvfølgelig oljen byttes også og ettersom pakningen kom med filter-kit 'et så ble det også fornyet. Oljen fra i fjor så bra ut :) 

 

Hadde en fin tur til Ørje i sommer og da blir som regel smuglerrutene fulgt for hvorfor kjøre på asfalt når det fins flotte grusveier... :)

 

 

d2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det ble byttet girkasse før jeg kjøpte den og den "nye" virker bra. Kjøpte den av verkstedet som byttet kassa.

Jeg har satt inn ny Dieseltrykk regulatorblokk + noen småting. Så langt har bilen fungert bra.

Nå har den passert 285000. Bytte av foringer i linken bak står for tur.

Endret av DiscoMK2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det ikke var enden på visa....

 

Watts-linken ble byttet i sin tid men det er jo noen år siden nå. Kan være foringer man ikke burde bruke annet enn original deler, de varte jo nesten 200t km.

 

Hvis du lurer på noe med bilen så er det bare ta kontakt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott bil, dette! Har hatt min i 15 år nå og kost meg hele veien. Aldri hatt noen alvorlige problemer, stort sett bare utført bytte av slitedeler og preventivt vedlikehold. Min har bikka 320 000 km.

 

Beste tipset jeg kan gi er FLUID FILM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fikk ett par runder med Fluidfilm i mitt eie. Før det forsøkte jeg å skrape vekk rust og male med owatrol og bengalakk blanding men det virket ikke som det stoppet rusten. Når metall først har begynt å ruste så er nok Fluidfilm eller lignende produkter bedre da de trekker seg inn over alt. Dessverre er rammene på D2 ikke de mest motstandsdyktige mot rust så verdt å vurdere Fluidfilm :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...