Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Alternator er byttet men må nå sjekke om batteriet fortsatt fungerer 100% :(

 

Byttet det ene motorfeste mens jeg holdt på og her er bilde av nytt og gammelt feste. Ganske enkelt å se forskjellen på dem så venstre side trenger nok ny gummi det også :D

 

Gammelt:
disc2 (1).jpg

 

Nytt:

disc2 (5).jpg

 

Fant også ut at det "nye" røret til servo returen har gnisset mot blokken igjen så festet på ny beskyttelse for røret:
disc2 (3).jpg

 

Og ny alternator:

disc2 (2).jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

På 13.10.2017 den 8.33, gautes skrev:

ESAB-sylinder er oppfunnet,Rolf.

Riktignok noen år etter ESAB-diffen.

Har ikke prøvd selv,men noen fortalte meg det gikk.

Fra øya er det kommet forslag om å bytte ut slangene med fettnippler. dvs kappe rør, gjenge opp og sette inn fett nippler. Fylle den ene siden av stempelet med fett så det er full utslag, så fylle den andre siden til stempelet er sentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, finnarne skrev:

Fra øya er det kommet forslag om å bytte ut slangene med fettnippler. dvs kappe rør, gjenge opp og sette inn fett nippler. Fylle den ene siden av stempelet med fett så det er full utslag, så fylle den andre siden til stempelet er sentrert.

Det har jeg aldri tenkt på. Genialt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endte opp med å bytte batteriet for å være sikker. Får følge med på om den nye alternatoren får olje på seg og evt fikse litt før... men burde være i orden nå.

 

Fikk can-bus feil etter dette så ikke sikkert batteri/lading var hovedårsaken. Jeg har sjekket ledningene til xyz bryteren og kjørt bilen litt og ser ut som alt er i orden igjen :)

Godt å kjøre disco igjen spesielt med været vi har hatt de siste dagene! Forhjulstrekk gjør seg bedre når det er tørt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har kjørt over en måned uten noen lys så kanskje tvinningen av ledningene fra xyz bryter var det som skulle til. Har fungert for andre så foreløpig veldig fornøyd.

 

Multireimen lagde litt lyd etter bytte men var litt usikker på om det var den nye dynamoen, nye reimen, nytt strammehjul eller løpehjulet der ACE pumpen pleide å stå som var årsaken... ulempen med å bytte mange deler samtidig :) Synes den nye Dayco reimen var litt glatt så kjøpte en Bearmach og en annen OEM, som viste seg å være Dayco, for å prøve noe annet. Kjøpte en gang i tiden en som var litt mer ru på baksiden og hadde aldri problemer med den, vet bare ikke merke. Byttet også tilbake til den gamle strammeren da den nye virket som den hang litt men da fikk jeg en liten ulyd så etter å ha byttet tilbake til den nye så virker alt til å være i orden igjen.

 

Forsøkte å montere den gamle muffen også men med lyktebeskyterne på så satt den ikke så veldig godt. Ble litt trangt i underkant av grillen også så tok den av igjen. Får heller motivere meg til å rense webasto nå som pakningsettet har kommet :D

 

Må finne noen nye lykter til å ha på takstativet igjen for det ser litt stusslig uten noe der oppe :o

 

4 uker gammel Dayco til venstre, Bearmach, og ny Dayco

disco1 (2).jpg

 

 

Fikk også renset et av jordingspunktene til rammen som sitter på høyre støtdemper tårn. Sitter på baksiden av feste til plast dekselet.

Var mye skitt der og måtte pusse gjennom litt lakk så må ha blitt bedre enn det var tidligere.

disco1 (1).jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal sjekke om servopumpa di er i orden. 

Mistenker at den holder igjen reima ut fra sporene på den...

 

Eventuelt er du fri for lager i vannpumpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også merke til det men lading og servo fungerer som det skal så vanskelig å si hva som er problemet. Fikk bare lyden når bilen har vært varm og så skal startes igjen. Det nye strammehjulet som har ligget en stund i garasjen virket som det hang litt så kanskje det ikke strammer godt nok?? Ikke noe stort problem men liker best når alt fungerer 100% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Viftereim lyden ble borte etter siste kombinasjon av reim og løpehjul så da var det i orden.

 

Har hatt M+S ett par ganger siden jul og fikk så ujevn gange på motor så sjekket injector-harness for olje og der fant jeg litt så byttet til en ny jeg hadde liggende  og etter det har jeg ikke hatt noen flere problemer med M+S eller CEL lampene. Håper det var problemet for når jeg tenker tilbake så var det relativt like symptomer jeg hadde når jeg hadde olje i den røde pluggen, og dette er jo de samme ledningene, bare litt lengre oppe. Vi får se hvordan det går... :)

 

Jeg hadde selvfølgelig bestilt feil pakning til toppdekselet så jeg må av med det igjen så snart ny kommer i posten. Ellers er det bare kjekt å ha Disco når det er så mye snø som vi har for tiden. Ikke noe problem med dårlig brøyting da... :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt som at vi ikke klarer å bestemme oss for hva vi skal gjøre. Trenger egentlig en elbil til daglig og alle alternativene til disco'n er enten veldig dyre eller begynner å bli gamle. I tillegg så er vi jo veldig glad i D2'n vår :) Glemte helt å ta deg opp på tilbudet om å se på Discovery Sporten din! Har fått med meg at den kommer som hybrid i år så spent på hvordan den blir priset....

 

Må uansett få disco'n til å fungere 100% igjen og ser ut som alt er i orden nå så nyter å kjøre LR igjen :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto er kjekt å ha om vinteren så i stedet for å utsette å fikse den til våren så ble det gjort en liten innsats i går :D Det blir en del småkjøring så tippet at brennkammeret ikke var helt friskt og det stemte. Masse koks inni der som datt ut når jeg skrudde det ut. Fikk ikke demontert den bakre delen der glødepluggen sitter så rensket opp etter beste evne. Den fyrte opp i dag så forhåpentligvis virker den litt til. Bør nok bytte det om litt uansett.

 

Har lenge hatt planer om å koble strøm på pin #1 så jeg kan kjøre den uten å ha motor i gang og endelig fikk jeg ordnet det... delvis. Hadde ekstra pin til kontakten liggende (i kanskje 3 år?) og fikk loddet på en ledning men har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg skal koble alt opp ennå. Foreløpig er den ikke koblet til noe :D

 

Kom også på at jeg ikke fikk byttet den ene kjølevannsslangen som sitter på baksiden av varmeren og som går til registeret så da fikk jeg gjort det også. Den har vel også ligget på hyllen i 2-3 år :D

 

Fikk ny pakning til toppdekselet forrige uke så har ett par saker som må gjøres framover:

- Toppdekselpakning

- Varmeskjold til senter-potta må festes

- Liten eksoslekkasje ved turbo/downpipe, trenger ny pakning

 

Får jeg fikset det så er bilen tipp-topp igjen!!

 

webasto.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet opp en treveis bryter, slik at jeg kan skru på webasto'n med knappen, men også skru den helt av slik at den ikke soter ned ved småkjøring. Jeg kappet ledningen fra temperatursensoren som sitter foran radiatoren og dro den til bryteren og ledning tilbake via en annen kontakt på bryteren. På den siste kontakten koblet jeg + fra sigarettenneren. I midtstillng er kretsen brutt og Webasto starter ikke, i posisjon 1 er kretsen sluttet og alt fungerer som vanlig og i posisjon 2 går det 12v til Webasto som startsignal.

 

I tillegg har jeg trukket en ledning til pinne 1 og koblet opp til GSM fjernstyring med denne jallavarianten her: https://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-WEBASTO-GSM-CONTROLLER/323063231393?hash=item4b3811b3a1:g:kSoAAOSweW5VYwdO

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alt fikset bortsett fra å koble opp webasto på egen bryter :)

 

Tror jeg må ta en sjekk av pakningen til innsuget for jeg har fått samme oljeflekk på alterantoren som jeg hadde tidligere. Trodde først det kom fra oljeslangen som går mellom vakumpumpen og blokken men nå som den har fått nye slangeklemmer og det fortsatt svetter olje fra området... hmm 

Får bli til våren når det er litt varmere ute. Selv med vifteovn så er fortsatt bilen kald å skru på :(

 

Var det ikke ett eller annet med at antall "feil" var konstant :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har gjort det men relativt enkel å demontere. 

 

Har vært for gnien til å kjøpe smartstart :)

 

Hvordan få ut webasto på D2:

- løsne slangene til register/motor.

- løsne dieselslangen (hurtigkobling rett ved webasto)

- koble fra ledningene

- løsne bryteren (navn?) som sitter på torpedoveggen ved å skru ut de to skruene. 

- da kommer man til den store torx skruen som holder webastoen fast i torpedoveggen.

- løsne 10mm mutter som holder eksosrøret 

 

Nå skal du kunne løfte den ut :)

 

Demontering:

- løsnet først skruen som holder vannpumpen fast (dekselet som dekker strømkontakten må løsnes forsiktig.)

- løsne så de 5-6 torx skruene som holder webastoen sammen.

- husk å løsne den lille dieselslangen som sitter igjen for den ene delen av webastoen må dras over metallrøret den sitter på.

- Det er mulig å løsne den mer men dette holdt for meg. Var vel 4-5 skruer til som holdt selve brenneren og jeg løsnet disse og skrapte forsiktig ut sot/koks innerst i brenneren.

Det er vel som regel denne eller vannpumpen som må byttes.

 

Husk å ha pakningssett klart til monteringen.

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da du fjernet ACE, brukte du de originale boltene som holdt ACE-pumpa til motoren når du monterte braketten for løpehjulet?  Jeg røyk ene stabstaget bak, som igjen slo istykker skiten baki der så nå drypper det ut olje selv med sikring og relè fjernet.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte sjekke bildene lengre tilbake i tråden og tror jeg gjorde det (ganske sikker)...

 

Synes det var litt slark i det nye løpehjulet men det lager ikke lyd men lurer på om det er oem eller ikke.  Det var nytt i hvert fall :)

 

Er relativt fornøyd med solide stab stag, ikke veldig merkbart ift med ACE men er nok litt mindre akselvandring i terrenget. Fordeler og ulemper med begge systemene :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...