Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Du vurderte ikke å bytte bare den delen av røret som lekker. Jeg har god erfaring med klem koblinger og kobberrør. Tett over lang tid og billig fix. Ace er en av de kvalitetene med D2 som jeg iallfall er veldig glad i.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg så tilstanden på bremserørene mine når de ble byttet og er vel egentlig litt overrasket over at Ace rørene har holdt til nå. Spesielt bak ser det ikke veldig lovende ut så da måtte jeg i det minste bytte begge rørene bakover. Akkurat nå frister det litt mer å redusere antall feilkilder.

 

Rolf, har sett at du har nevnt det med stag før men er ikke sikker jeg vil være den første som prøver det :D Uansett usikker på dimensjonering og hvem jeg kunne få til å lage det som vil ta ansvar for kvalitet etc. Pakken jeg har kjøpt nå er vel en av de dyreste jeg har kjøpt til bilen så selv om det koster litt så er det betryggende at det neppe kommer flere utfordringer med Ace framover. 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylinderen fungerer egentlig som et stivt stag. Hydrauliken sørger for at sylinderen aktiveres. Mange tror at bilen ikke krenger fordi hydrauliske sylindre løfter bilen på den siden bilen krenger til, men det er bare et helt vanlig stabstag, bare veldig kraftig, og sylinderen er der for å ivareta terrengkjøring. Når den ikke er aktivert vil ikke stabstaget virke, og akslingen kan artikulere.

 

Et stivt stag istedet kan være et tykt rør med øyer i hver ende som passer for bolten i hver ende. Du mister akselvandringen i terrenget, men det gjør du ved settet du kjøper også.

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner teorien men ingen som selger noe slikt ferdig testet så da ble det den dyrere varianten :)

 

Blir litt ok å fjerne alle rørene og pumpe også, litt mindre rot under panseret. Skal uansett ta vare på delene i tilfelle jeg monterer det igjen, men da med nye rør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk delene i går og tror jeg har fått alt bortsett fra boltene for strammehjulet som erstatter ACE pumpen. Håper jeg kan gjennbruke disse!

 

Skal lage en wiki på dette men her er hva som er gjort så langt:

1. Brukte stor avbiter på rørene som går bakover fra ACE ventilblokken. Vanskelig å komme til med baufil og med avbiter så slapp jeg metallspon i blokken og i tillegg så ble rørene klemt igjen så da kommer det nok ikke like mye skitt inni.

2. Den ene av de to 13mm boltene som holder ACE-staget løsnet greit mens den andre måtte jeg banke en 12mm pipe på for å få løs.

3. Endeleddene på ACE-staget bak ble tatt med vinkelsliper for de satt alt for godt. Trengte bare løsne dem nederst for det gikk greit å dra ut staget over aksling og eksosrøret, heldigvis... 

4. ACE rørene er festet i det ene stab-stag braketten og den ble også tatt med vinkelsliper. 

5. Rørene over karosserifestet ble kappet så nærme feste som mulig og dratt ut av braketten. Var ikke så lett å hvor lekkasjen var men ser ut til å ha vært der røret gikk gjennom gummibraketten oppå karosserifestet.

 

Foran er nå endeleddene nesten av, det ene ble byttet nylig og løsnet greit mens det andre nok må tas med vinkelsliper :(

 

Så også at beskyttelsesplaten foran må av så da må støtfanger ned og kanskje vinsjen løsnes... var ikke helt mentalt forberedt på det men er nok ingen vei utenom :( jaja....

 

Med unntak av lekkasjepunktet og den aller bakerste delen av røret så ser det ut til at oljebehandlingen har beskyttet rørene relativt bra!

 

Gaute har vel tipset meg om dette før men første gang jeg har måttet ty til mindre pipe...

ace3.jpg

 

Rørene klemt og kappet... 

ace2.jpg

 

Traversen ble skrapt og malt med owatrol for ett par år siden, samt oljebehandlet men ser ikke ut til å holde så bra som jeg skulle ønske. Blir nok litt mer skraping og ren oljebehandling neste gang!! Har smurt på litt fett her også så ser verre ut enn det egentlig er...

ace1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonterte bare et plastdekselet under radiatoren, litt knot å få ut rørene men klipp-klipp og litt bannskap så gikk det.

 

Dvs det siste sitter der fremdeles (retur til tanken), har bare ikke husket å fjerne det når jeg har vært på bukk/grav.

 

 

Bak ACE ventilblokk er det et nokså digert hull i ramma, anbefaler sterkt å lage et lokk og skru over.

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. Pga av styrebeskyttelsen måtte grill, fanger og vinsjkrybbe demonteres. Litt ekstra jobb men har man ikke dette så er det kanskje bare fangeren som må av? Husker ikke helt hvordan det så ut før men relativt enkelt å se hva som må bort. Demonterte ikke selve ACE stemplet fra staget så da må hele staget rett ned.

7. Nye endeledd ble montert og så ble nye foringer og braketter montert før det ble løftet på plass. Pleier å bruke en ekstra jekk for å dytte braketten på plass. Greit å få hullet i braketten til å passe med mutteren før bolten blir tredd på plass! Brukte de gamle mutterne da de nye jeg fikk med var litt lange. Fikk også med noen avstandshylser men usikker på hvor disse skal brukes. (mulig det er på ACE pumpe feste?)

8. Så for demontering av pumpen. Innsugsslangen til turbo og luftfilterboksen ble fjernet samt viskoseviften og dekslene over og rundt viften. Multireimen må også av selvfølgelig.

9. Pumpen sitter med tre bolter som på bildet og løsnet greit med en 10mm fastnøkkel. Trykksiden av pumpen sitter greit til og så snart pumpen er løs er det enkelt å koble fra påfyllingsslangen. Renner en del olje ut her så ha en beholder eller stor fille klart.

10. Fjerning av rørene var det en del plunder med. Kappet rørene på hver side av støtdemper tårnet på passasjersiden og da var det bare ett par klemmer som måtte fjernes før man klarte å dra ut rørene. Frister ikke veldig å tre nye rør etter å ha sett hvor trangt det er her!

11. Brukte en del tid på å montere fangeren igjen og det var så langt jeg kom på 3-4 timer.

 

Nytt stag nesten klart for montering:

ace5.jpg

 

Sånn ser det ut med vanlig stab-stag:

ace6.jpg

 

Nytt løpehjul for multireimen. Ble en del enklere å komme til styresnekken nå.

ace4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg skrudde alt sammen igjen så fikk jeg forhåpentligvis fikset ett lite oljedrypp fra oljereturen på alternatoren. Tror en av slangeklemmene jeg brukte var litt for svak. Hadde et ekstra strammehjul som jeg dobbeltbestilte liggende også så da ble det byttet samtidig som jeg monterte multireimen igjen. 

 

Ellers gikk mesteparten av tiden til å montere fanger ++ og byttet til vinterhjul foran. Har fortsatt igjen å montere stagstaget bak samt bytte dekk der. Får se om det blir til helgen... 

 

I dag har jeg funnet fram Nanocom'en og fått oppgradert den og i versjon 1.33 så har jeg fått tilgang til ACE innstillingen (mulig det fungerer med tidligere versjoner også).

 

I menyen Valeo BCU  -> Settings -> ACE endret jeg den fra ON til OFF og så skrev jeg innstillingene tilbake i menyen. Lampen forsvant så da er det bare det mekaniske som gjenstår :D

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk oppgradert og da fant jeg menyen litt enklere :D var ikke tilstede første gang jeg lette så da blir man også fort litt forvirret :D Ikke akkurat noe Apple produkt men oppgraderingen gikk relativt smertefritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte stabstaget bak i går men rakk bare en kjapp tur i nabolaget. Førsteinntrykket er omtrent som forventet, den er noe mykere i svingene enn tidligere, spesielt når man gjør brå bevegelser men nå la jeg om til vinterdekk samtidig så det kan ha påvirket opplevelsen noe. Det er vel ingen tvil om at ACE fungerer veldig bra så det blir interessant å få kjørt litt lengre tur med litt mer vekt i bilen og se hvordan den oppfører seg da. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk litt problemer med motor stans en morgen (ref egen tråd om batteri og alternator svikt) og har vel konkludert med at oljedryppet jeg hadde rundt alternatoren sannsynligvis burde vært fikset litt før for nå kan det virke som den har tatt kvelden. Har bestilt ny og i mellomtiden benyttet jeg anledningen til å ta ut den gamle for å vaske litt bakom. Kom også på at jeg hadde ett motorfeste liggende som jeg hadde tenkt å bytte... måtte jekke opp motor en god del men fikk det ut til slutt, men kom vel på etterpå at det kanskje var det andre feste som jeg egentlig hadde tenkt å bytte ettersom varmen fra turbo og eksos nok har kokt det ganske godt med årene... oh well. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...