Gå til innhold

Motom's Disco 2


motom

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å lage en liten prosjekttråd for familiens nest siste tilskudd, en 2001 Discovery 2 TD5. Den er hovedsaklig familiebil men også litt prosjektbil for far :)

 

Den ble kjøpt tidligere i sommer men har ikke vært så alt for mye i bruk enda pga ferie og fordi den trengte litt stell før den kunne taes i bruk. Det høres kanskje litt ille ut for det var ikke noe galt med den da jeg kjøpte den men jeg klarer sjelden å la ting være hvis det ikke er 100% i stand så etter en litt nøyere inspeksjon (og en del lesing her inne på forumet) så hadde jeg klar en liste med deler jeg gjerne skulle ha byttet. Jeg kan jo nevne at det hele begynte da jeg skulle prøve klimaanlegget da sommervarmen kom og det var absolutt ingen kjøling fra anlegget. Burde kanskje fått med meg det da jeg kjøpte den men da var det fortsatt ganske kalt ute. Man lærer så lenge man lever... nok en efaring å legge til bruktbilkjøpssjekklisten :(

 

Deler ble bestillt etter ferien og ettersom fruen ikke trengte bil #2 en stund ble disco'n parkert og demontert. Først var det ut med AC slanger da et par av dem hadde gnagsår gjennom varmestrømpen rundt turboen og sannsynligvis korrosjon ved knekken foran ved grillen. Så leste jeg litt om girkasse slanger som løsnet fra presskoblingen så disse ble også byttet. Fant også ut at kjøleren for servostyringen hadde nesten gnagd seg hull like i bøyen bak radiatoren, denne ble byttet. Så da at påfyllingsslangen til servopumpen hadde gnagd mot blokken så den ble også byttet. Fikk tips om å bytte oljekjøleren for girkassen men den så ganske bra ut men da hadde jeg allerede bestillt ny. Radiatoren var fortsatt ikke byttet og ettersom den var original så ble den også byttet. Radiatorslangen var selvfølgelig bestillt ny også. Dere ser kanskje en trend her...

 

Midt oppi demonteringen så var det en del prat om fastlåst AC vifte så jeg pirket borti min og den satt jommen bom fast. Ny ble bestilt. Bestemte meg også for å fjerne litt av overflaterusten på rammen foran mens jeg hadde alt demontert og da jeg skulle fjerne kondensatoren løsnet en del av finnene. Var visst ikke helt uvanlig det heller med tanke på all saltsprayen den blir utsatt for. Bestilling nr3 blir sendt...

 

Bestillte selvfølgelig en del service deler samtidig og med så lett tilgang til multireimen så ble den og strammehjulet også byttet.

 

Forhåpentligvis så er alt sammen om ikke så alt for lenge for jeg begyner virkelig å savne å kjøre den.

 

Skal legge ved noen bilder av de stedene jeg fant ut at slangene gnisset mot hverandre så er det kanskje noen som slipper å oppleve det mens de er ute på tur.

 

Bilde av kjerra:

disco-front.jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 798
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Alt så bra ut bortsett fra det lile punktet i bøyen her hvor plastklipset ikke hadde holdt rørene fra hverandre. Fjerner du inspeksjonsluken i hjulbuen så ser du lett om de gnisser borti hverandre eller ikke. Tror jeg skal legge en slangebit i mellom for selv med to av disse klipsene så tror jeg ikke det holder.

rubbing-pas-cooler.jpg

 

Var en tråd om dette nylig og det samme hadde skjedd på min. Enkel fiks men ikke så lett å se da det er metall (rør) mot metall (blokk).

rubbing-pas-hose.jpg

 

Denne slangen gnisser tydeligvis borti flere ting. Hadde blitt fortalt om punktet der den trffer toppen av AC pumpen men fant også ut at skjøten på ACE slangen nesten hadde gnagd seg gjennom radiatorslangen som går nedover og under motoren.

rubbing-radiator-hose.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil, motom! Liker spesielt godt fargen. rolleyes.gif

 

 

ingen tvil om at du har gjort en fabelaktig jobb med bilen så langt. Det er en del slike gnisningspunkter, dessverre, men ikke veldig mange som har hatt trøbbel. Bortsett fra med rørene til oljekjøler til AT'n. Ikke mange, men noen har hatt trøbbel med det. Greit å følge med litt. Sjekk også kjøleslangen som går inn i toppen, den ligger gjerne og gnisser litt.

 

Jeg har et problem med kjølerøret til servoen, det må byttes. Så hvis du har noen hete tips ved skifte - spytt ut! Takk. smile.gif

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godordene! Blir forhåpentligvis flere bilder av den ute på veien, eller helst utenfor veien etter hvert :)

 

LANDreas - vanskelig å si hvordan det er å komme til de to rørene ettersom jeg hadde radiatoren ute men hvis du tar ut luftfilterboksen og har en kort 16 (eller var det 17mm) fastnøkkel så er det ikke sikkert det er så vanskelig. Var enkelt å bytte den med radiatoren ute :)

 

Rørene til automatkassen var faktisk ikke så ille å bytte heller selv om den ene var ganske lang og var festet på toppen av girkassen. Vet ikke om det var helt nødvendig men av alle slangene som kan ryke så var nå de koblet til en av de dyrere delene å erstatte.

 

Regner med å stille på litt flere treff nå som jeg kan ta med barna, og kanskje til og med fruen, i litt mer komfort :D

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var radiator, intercooler og oljekjøler montert! AC viften og litt småtteri står for tur i morgen...

 

Fant forresten ut at hvis man fjerner 0,5cm nederst på plastdekselet til radiatoren så kan man montere den uten å ta ut radiatoren igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk på plass alt sammen i går kveld og fyllt på kjøleveske, servo og girkasse olje, så da slapp jeg kjøre menneskebilen til jobben :D

 

Flott å få den tilbake på veien! Dobbeltsjekket veskenivåer da jeg kom hjem og alt så veldig bra ut. Litt kjøleveske var det plass til og så ble girkasseoljen sjekket.

 

Nå for neste prosjekt.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Tøff grill, egenkomponert?
Liker grillen - regner med at du har laget den selv. Inspirert av saudi-spec?

 

Takk for tilliten men jeg fikk den med fra forrige eier som ikke hadde montert den. Passer bra men den mangler festene nederst mot rammen så for 100% passform burde det sikkert blitt limt/naglet på noen fester der. Fikk med rustfritt og sort gitter men byttet til det sorte for jeg synes det så litt bedre ut. Land Rover merket må jeg flytte over men det var limt fast til det rustfrie så har ikke gjort det ennå. Den vil muligens slippe inn en del snø og saltslaps i vinter så tror jeg kommer til å bytte til den orginale for vintersesongen.

 

Hvor kjøpte du klistemerket på panseret?

Kjøpte det fra Vigg design i USA. Ble kanskje litt dyrt med frakt og alt, selv om jeg fikk en venn til å sende det. Kunne sikkert undersøkt litt i Oslo men gadd ikke bruke tid på det. Det enkleste er nok bare lakere det selv med et par bokser matt sort fra Biltema :D men likte tanken på å kunne ta det av senere.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering av ting som er blitt gjort før jeg glemmer det :D

 

Funderud Antirust fikk lov til å behandle rammen etter at jeg skrapte bort overflaterust i sommer og nå ser den så mye bedre ut. Hadde på litt owatrol med 10% arcanol på deler av rammen før jeg dro til Funderud så den skulle se litt bedre ut etter behandlingen. Kanskje ikke så lett å se tilstanden på rammen da men den kommer til å få årlig oljebehandling framover for har man opplevd rust før så er 1700kr plutselig veldig lite penger...

 

Fikk også tatt av stigen og skrapt av plasti-cote dr%en. Får se hvor mye tid jeg legger i å fikse den opp men den kommer i hvert fall til å se litt bedre ut etterpå. Har mye annet jeg har lyst til å bruke penger på enn ny stige :D

 

Lyspæren i AC knappene og klokken er byttet så nå går det an å se hva en gjør i mørket.

 

Har slitt litt med fuktighet i høyre hjørne bak og sist det regnet så virket det som om det kom inn gjennom døren. Justerte den litt i sommer så den skulle lukke bedre så tenkte at den gamle pakningen kanskje ikke satt like bra lengre så den er nå byttet. Får tørke teppet igjen og vente til neste gang det regner. Trenger vel ikke vente så lenge :( Heldigvis så virker det som bilen ikke har hatt disse problemene lenge for det er ikke noe rustskader etter tidligere fuktighet og ei heller lukt!

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering av ting som er blitt gjort før jeg glemmer det :D

 

Funderud Antirust fikk lov til å behandle rammen etter at jeg skrapte bort overflaterust i sommer og nå ser den så mye bedre ut. Hadde på litt owatrol med 10% arcanol på deler av rammen før jeg dro til Funderud så den skulle se litt bedre ut etter behandlingen. Kanskje ikke så lett å se tilstanden på rammen da men den kommer til å få årlig oljebehandling framover for har man opplevd rust før så er 1700kr plutselig veldig lite penger...

 

Fikk også tatt av stigen og skrapt av plasti-cote dr%en. Får se hvor mye tid jeg legger i å fikse den opp men den kommer i hvert fall til å se litt bedre ut etterpå. Har mye annet jeg har lyst til å bruke penger på enn ny stige :D

 

Lyspæren i AC knappene og klokken er byttet så nå går det an å se hva en gjør i mørket.

 

Har slitt litt med fuktighet i høyre hjørne bak og sist det regnet så virket det som om det kom inn gjennom døren. Justerte den litt i sommer så den skulle lukke bedre så tenkte at den gamle pakningen kanskje ikke satt like bra lengre så den er nå byttet. Får tørke teppet igjen og vente til neste gang det regner. Trenger vel ikke vente så lenge :( Heldigvis så virker det som bilen ikke har hatt disse problemene lenge for det er ikke noe rustskader etter tidligere fuktighet og ei heller lukt!

 

 

Har du dele nr på lys pærene i ac knappene? har ikke lys der selv... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har hatt en liste over småting som jeg har hatt lyst til å fikse en stund nå men ikke hatt tiden til å gjøre det. Høres vel kjent ut men til uken ser det mer lovende ut...

 

- Aluminiumslisten neders på bakdøren.

- Lakken på hjulbuene bak der dørlisten har gnidd av lakken.

- Nye lyspærer til temp knappene på klimapanelet.

- Rusthull på bremseskjold til høyre bakhjul.

- Montere brakett for tåkelys foran

- Trimme frontfanger

- ACE oljefilter og oljebytte

- Kontrollere at det ikke er olje injectorharness

- Lage lyktebeskyttere til ryggelys

 

Var sikkert noe mer men det er en god start :D

 

Byttet forresten dørlisten på bakdøren og har ikke hatt noe vann i bagasjerommet siden, og regnet har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort litt i dag selv om det også ble dekkbytte på konebilen. Ble plutselig veldig glatt ute :D

 

Min bror stakk innom og hjalp meg lete etter en eksoslekasje jeg hadde etter at jeg monterte ny potte i sommer. Tettet den ene flensen men tror kanskje jeg burde lagt på tettningspasta på begge ender av midtpotta.

 

Kjøpte nye dekk i sommer også og ettersom den 5. felgen jeg fikk med allerede hadde samme dimensjon dekk 245/75/16 tenkte jeg det var greit å montere denne bakpå i stedet for det originale. Fikk tatt av holderen og borret opp nye hull. Justerte bakdøren litt samtidig men tror det er hengslene som bør byttes etter hvert. Var ikke noe mer å gå på nå :(

 

gallery_2201_391_119752.jpg

 

Har ett annet prosjekt på gang også, noen som ser hva det skal bli...

 

gallery_2201_391_41634.jpg

 

Har begynt på sykkelholder som skal festes til reservehjulsholderen men glemte å ta bilde av det... kommer i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...