Gå til innhold

Dieselpumpe i tank


osvebo

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Med god hjelp har jeg fått byttet dieselpumpa. Pumpa startet fint da jeg skrudde på tenningen, men luftingen gikk ikke helt etter boka. Prøvde følgende: på med tenning, pumpe raskt 5 ganger på gasspedalen. Ingen respons etter noen forsøk, så vi luftet derfor manuelt.

Etter litt fikk vi start på motoren og lot den stå litt på tomgang. Greit motorlyd i starten, men så ble det mer fusking og så stoppet den opp. Etter det ville ikke dieselpumpa starte igjen. Sjekket strømmen, og det viser seg at det nå ikke går noe strøm til dieselpumpa. Har sjekket sikringen og den er bra, og det klikker fint i releet når jeg skrur på tenninga...

Noen tips?

Altså en 99-td5.

 

Mvh

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mål releet.

 

Spot on!

 

Releet vår gåent og er nå byttet, så nå kommer det strøm til pumpa :)

Fikk ikke start da batteriet gitt tomt etter lufteprosedyrer (tenning på i 3 min - av i 15 sek, - 6 ganger). Synes fortsatt det var litt surkling - både fra pumpa og under panseret. Håper å få start i morgen etter å ha ladet batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hvis tanken skal demonteres, kan den tømmes for diesel på enkelt vis? Er det en tappe plugg under... For i mitt tilfelle så startet ikke bilen en morgen,  halvfull med diesel.. Skulle sikkert vært føre var og byttet pumpa før det var helt stopp men menblush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tappe plugg. 

Hevert, hvis du har hull i gulvet (eller annen suge pumpe).

Ellers må tanken ned og masse banning fordi den er halvfull og tung som f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har proff løftebukk med god takhøyde og kan stå under bilen er det enkelt å ta "ned" tanken (men mye drit kommer ned). Det er litt vanskelig å få løsgjort slangene fra pumpa - det er en trykk-og-dra-på-begge-sider løsning som nedenfra er plundrete å komme til med tang.   Jeg er veldig i tvil om hva som er beste løsning - det er ikke helt OK å kappe bjelkene under bakkassa for å komme til pumpa ovenfra.  

 

Jeg har konvertert til multifuel (bruker resirkulert frityr/teknisk rapsolje) og har montert ny drivstofflinje med en tøffere, ekstern oljepumpe ment for storbiler montert under midtsetet foran.  Dette for å pumpe viskøs olje til oppvarmet drivstoffilter før leveranse av varm olje til TD5.

 

Jeg irriterer meg stadig over JLRs tendens til å kombinere mange funksjoner i en enhet i Defendere (sikkert også i andre). Kombinasjonene servo/vannpumpe, bremseskive/hjullager, og ikke minst drivstoffpumpe/drivstoffnivå er fryktelig irriterende for minimalistnerder som meg.

 

Espen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...