Gå til innhold

Engine System Fault


Leif123

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg (også?) meldingen i displayet - Engine System Fault. Null power, må kjøre i coommand shift etc.

 

Noen som har hatt samme erfaring? Ser på noen tråder fra Disco3.co.uk at dette kan være litt forskjellig som f.eks baklys, turbo, egr problemer!

 

Er det noen med en Faultmate e.l. i Stavangerområdet som kan være behjelpelig med feilsøking

(før jeg drar til den lokale sjappa - gikk akkurat ut av garanti denne sommeren argg!)??

 

Takk

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg også denne meldingen, samt liten respons de første 500m. Reponsen kom deretter tilbake og bilen ser nå ut til å fungere som normalt. Feilmeldingen /lampa lyser imidlertid fremdeles.

 

Når jeg hadde bilen på service hos Brandt på Tanumshede (veldig bra) på forsommeren lå det inne en feilmelding på EGR-ventil som ble slettet.

 

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg (også?) meldingen i displayet - Engine System Fault. Null power, må kjøre i coommand shift etc.

 

Noen som har hatt samme erfaring? Ser på noen tråder fra Disco3.co.uk at dette kan være litt forskjellig som f.eks baklys, turbo, egr problemer!

 

Er det noen med en Faultmate e.l. i Stavangerområdet som kan være behjelpelig med feilsøking

(før jeg drar til den lokale sjappa - gikk akkurat ut av garanti denne sommeren argg!)??

 

Takk

Leif

 

Dette trenger ikke nødvendigvis bety noe som helst; det har skjedd to ganger på min Disco 3. Sist var en høstdag for to år siden på E6 like nord for Biri. Fikk meldingen "Engine System Fault", bilen gikk umiddelbart i "Limp home"-modus og jeg befant meg heldigvis like ved en rasteplass. Slo av motoren, meldingen var borte og jeg kjørte videre. Ingen videre problemer siden da - og bilen har vært to ganger på service i ettertid uten påpekning av feil. Hadde for øvrig en tilsvarende feilmelding ett år før dette, samme sak - slo av motoren og kjørte videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært innom det lokale verkstedet (som faktisk hadde diagnoseverktøy) og fikk påvist EGR-problemer, samt en drøss med feilmeldinger som jeg antar skyldes dårlig batteri. Fikk nullstilt slik at lampa ikke lenger er tent, men problemet forsvinner jo ikke av dette.

 

Er det verdt bryet å forsøke å rense opp selv, eller er det bare å få levert in bilen til Brandt først som sist?

 

Blir spennende å se om turen til fjells i dag går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ de første utgavene av D3 kunna man vel kjøpe EGR kit og fjerne/koble ut hele stasen. På 08 mod.er det vel ikke like enkelt. Mulig det er en garanti/reklamasjonsak. Har vært en del skriveri på forumet rundt dette temaet. God tur til fjells, håper turen går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært innom det lokale verkstedet (som faktisk hadde diagnoseverktøy) og fikk påvist EGR-problemer, samt en drøss med feilmeldinger som jeg antar skyldes dårlig batteri. Fikk nullstilt slik at lampa ikke lenger er tent, men problemet forsvinner jo ikke av dette.

 

Er det verdt bryet å forsøke å rense opp selv, eller er det bare å få levert in bilen til Brandt først som sist?

 

Blir spennende å se om turen til fjells i dag går bra.

 

Brandt - here you come..... :Dexcl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne meldingen på min 2008 i vinter og gassen sluttet å virke. Det var ved -25 til -29 grader.Har hatt feilen 2 ganger. LR skiftet turbo men feilen dukket opp igjen i en kuldeperiode. LR feilsøkte i juli på denne feilen men de finner ikke noe så lenge som feilen kun er ved ekstrem kulde.En teori som skal sjekkes ut er å skifte to fiberkabler til CANBUS som går inn i instrument clusteret

Begge gangene kunne jeg slå av og på tenninga og alt var normalt igjen. Personlig tror jeg at det er spenninsfallet ved start av bilen som lager denne feilen. Batteriet kommer for langt ned men har femdeles evnen til å kunne komme opp igjen etter litt kjøring.

På RR P-38 hadde jeg mange opplevelser på vinteren med feilmeldinger fordi jeg kjørte med et batteri som ikke var 100%.

Ved bruk av motorvarmer og batterilader i -31 grader så virket alt nornalt.

Endret av olaveh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt diverse feilmeldinger komme og gå.

Denne gangen vedvarte det etter flere gangs start/stop/lade/vente til neste dag/be osv.

 

Men så etter en dag på jobb (i går) var feilmeldingen borte! I typisk god LR stil:)

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor turbobytte hjelper? Snakker vi om deler av turbo eller en komplett ny? Rens/vask/smøring eller komponentbytte må vel holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen importert av Landrover Norge og innenfor 5 år er EGR ventiler som er defekt dekket av reklamasjonsretten. Dette gikk helt fint for meg med en 4,5 år gammel disco hos Stenshagen.

Endret av ksskaret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke gal pris. Fredrik hos Brandt sa de kostet Sek 2500-3000 stk. Dobbelt bytte ink arbeid sek 8-9000,- Kanskje jeg skal ta utfordrigen om ikke det blir til reklamsjon.

 

Var så vidt jeg fikk startet i går og jeg gav flatt jern i fri uten at det skjedde nevneverdig. Brukte 15-20s på å nå 4000 opm, men deretter gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sendte en forespørsel om reklamasjon til Bilbutikk1 i Moss, og fikk følgende svar:

 

"...i prinsippet har du ingenting å hente overfor Land Rover og du vil få blankt avslag.

Så er spørsmålet hvem du har kjøpt bilen av osv i forhold til Norsk Forbrukerkjøpslov.

 

Til info: Pris for skifte av begge ventilene er i overkant av 10000 kr ink mva."

 

På den annen side, er det flere i forumet her som sier at de har fått dekket deler av dette på reklamasjon. Og, det blir meningsløst å gå på forrige eier pga feil i EGR. Skal jeg prøve meg på en annen forhandler, kontakte Land Rover Norge direkte eller bestille EGR-ventilene for å skifte dem selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...