Gå til innhold

Radiostyrt Defender 90


Joakim

Anbefalte innlegg

bilde7.jpg

Jeg har to hobbyer. Radiostyrte modeller. Og Land Rover.

 

Lenge har jeg vært på utkikk etter Land Rover RC bil. For en del år siden hadde den tyske produsenten Robbe en Land Rover Discovery, både i "sivil" og i ekspedisjonsutgave. Men den var bare i sortimentet en kort stund og den er sjelden. De siste årene er det dukket opp en del filmer på Youtube av RC Land Rover, og etter å ha søkt på navn og fulgt linker fant jeg et par forhandlere som selger radiostyrt Defender!

 

Det viser seg at de fleste Defender 90 er basert på et løst karosseri som kan kjøpes fra Peter on Tamiya Club i Hong Kong eller på ebay. Og så monteres dette på diverse donor-understell fra andre RC-biler med litt hjemmelagde modifikasjoner. To firmaer skiller seg ut med å lage eget Defender understell spesielt til dette karosseriet. RCMODELex og RC4WD

 

Nå er vi to stykker i avdeling Rogaland som har kjøpt oss hver vår Defender 90 fra RC4WD. Min er ferdig bygget og var med på Landstreffet hvor noen fikk anledning til å prøve den. Den andre er fortsatt under bygging.

 

Kanskje til neste treff er det flere radiostyrte Defendere slik at vi kan ha kveldstrial etter grillingen…..

 

Også ypperlig for den yngre generasjonen som ikke har tatt ibruk fullsize Land Rover ennå. Modellen har lav hastighet, tilsvarende lavserie på en fullsize. Og den har billige deler sammenlignet med fullsize utgaven.

 

Modellen kan kjøpes som Defender 90 eller Defender 110!

 

Det er mulig å kjøpe masse ekstrautstyr. Som f.eks: Snorkel,takgrind, hilift, elektrisk vinsj med fjernkontroll, sjakler, sandstiger,ekstralys, rødt ARB diffcover osv. I tillegg får man kjøpt flere forskjellige dekk med mønstre vi kjenner igjen fra våre egne biler.

 

Film av min bil på Youtube:

På Youtube er det filmer av mange flotte radiostyrte Defendere!

 

bilde1.jpg

 

 

 

bilde5.jpgbilde6.jpg

 

Karosseriet må lakkeres og monteres.

Delene festes med lim eller smeltes med loddebolt.

 

 

Originalt er bilen høyrerattet. Men med sag og limpistol kanrattet flyttes til venstre side.

 

bilde2.jpgbilde3.jpgbilde4.jpg

 

bilde8.jpg

 

 

 

Det er sikkert mange barn som kunne tenke seg å kjøre modell av pappaen sin bil. Sønnen vår på snart 4 tar ihvertfall gjerne en tur med den radiostyrte Land roveren! Og dette er gøy for voksne også. Ikke minst å ha en modell på hylla som er prikk lik originalen ute i garasjen.

Endret av Joakim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror leverandøren har valgt Salisbury akslinger både foran og bak slik at Diffcoverene med ARB logo skal passe:

 

arb_main__99931_std.jpg

 

Jeg skal ha med sånne på neste ordre fra RC4WD :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understellet (D90) vi har kjøpt fra RC4WD var Ready to Run. Bare å montere batteri og karosseri rett på.

Karosseri og understell kom på 3300 kr + mva. Batteri og lader er da utenom.

I tillegg bør mellomakslinger oppgraderes til stål istedet for plastikk, og framakslinghus/ytre ledd bør også oppgraderes til aluminium. Heavy duty fjærer bør også vurderes, spesielt hvis man bygger karosseriet inkluder interiør og passasjerer. Jeg har fått låne 6 blondiner fra dukkesamlingen til datteren min som nå er blitt rutinerte passasjerer. Med hårstrikk som sikkerhetsele sitter de i setene selv når Land Roveren triller rundt på taket.

 

I følge internettsiden til forhandleren som selger dette er karosseriet til Defender 110 håndlaget. Defender 110 karosseri er flere ganger dyrere enn karosseriet til 90 .

 

Bilen min er modell etter den første Defender jeg eide. Derfor dette er modell av "Drømmebilen" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...