Gå til innhold

Jekk og støttebukker


Rune Kleven

Anbefalte innlegg

Hvilke alternativer bruker dere for å få skikkelig arbeidshøyde på menneskebiler? Jeg vurderer jekk fra Biltema som løfter 800mm og 4 støttebukker som gir meg 80 cm. rundt hele bilen. Det blir ca 4000 kroner etter dagens kurs. Har noen gjort det på annen måte? Kunne tenke meg sakseløfter, men den er litt utenfor budsjett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en grei plan. Det er slik jeg har holdt på en stund nå med min engelske GT. Hadde ikke jekk som løftet som løftet høyt nok, så jeg måtte lage en EHA til jekken (Extented Height Adapter. Så med to runder med jekking, gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må likevel ha ny skikkelig verkstedjekk. Så da tar jeg en slik som løfter høyt nok, og trygt nok. Men de store støttebukkene var grusomt dyre i forhold til de med litt mindre høyde. Før i tiden, derimot, klarte jeg meg med såpass høyde at brystkassa fikk plass når jeg trakk pusten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sån en løfter fra Tema'n du har på lista til Jul? Er jo ikke lenge igjen, 5 månder går fort det :D

 

Står en sån her på min

 

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Sakselofter-3-tonn/

 

Disse hær er jo ikke så dyre og er greit høye

 

http://www.jula.no/stottebukk-2-pakning-601024

Endret av Kong_zuki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en sånn skulle jeg gjerne ha nå. Må bytte drivstoffrøra på "den andre" bilen. Og hvis noe slikt hadde funnet veien inn i garasjen hadde det vært mye enklere å planlegge understellsoverhaling, og diverse annet. Haynes sier at for å ta ut motor, skrus understell løst, og så løfter man opp karosseriet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det blir ca 4000 kroner etter dagens kurs.

 

Før i tiden, derimot, klarte jeg meg med såpass høyde at brystkassa fikk plass når jeg trakk pusten...

 

Her høres det ut som det kan bli billigere med et Grete Rohde-kurs fremfor verktøy! laugh.gif

 

 

Eller du kan heve bilen, som vi andre gjør... rolleyes.gif

 

 

 

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å bygge ei "bru" du kan kjøre bilen opp på av sammenskrudde friske Europaller med plater oppå...sett det under en menneskebil ei gang - han fjerna dem som var mellom hjula, og hadde bilen i rimelig god arbeidshøyde og kunne krype under forfra, bakfra, og fra begge sidene. Tror det var girkasse han skulle ha ut. Egner seg IKKE om du må ha aksess nær hjula, siden bilen må stå et stykke innpå pallen. Du kan vel vinsje kjerra opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker lecablokker og 2" x 8" på menneskebiler. Jeg setter blokkene på høykant tett i tett i kjørebanenes lengderetning og legger 2"x8" på toppen, samt setter opp en rampe med leca og 2"x8". Når bilen står trygt på toppen, fjerner jeg noen av blokkene midt på mellom hjulene slik at det er enkelt å komme under. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt utdypning hadde vært fint :)

Bilen står på alle fire hjul, veltningsrisikoen er veldig lav og vekt blir fordelt på større arealer i både lengde og bredde.

Husk at alt gjøres på eget ansvar uansett, og jeg kun har brukt dette i nødsfall hjemme på menneskebiler under 1,4 tonn.

 

Forresten blir det gjør-det-selv verksted på Storo i Oslo ved Storosenteret med flere løftebukker til leie (så skilt i forrige uke) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...