Gå til innhold

Extended bumpstops - D2?


Anbefalte innlegg

Har bytta ein for to år siden, og nå trenger jeg plutselig to nye bumpstops - og så dem bak...

 

Har ikke tidligere funnet noe slikt til D2, har spurt her og andre steder uten å få noen løsning...pussig siden det er endel heva D2 etterhvert...

 

Før jeg drar i vei med enda med creative engineering basert på skrot og skrommel som befinner seg i min umiddelbare nærhet: Noen som har vært bort forhøya bumpstops til D2? Hvor fås det fra hylla

Det går 14 på dusinet til RRc/D1/Def, men av en eller annen grunn finner jeg det (fortsatt) ikke til D2!

 

Viss det ikke dukker opp nettsider med ext bump stops for D2:

Noen som har liggende tilsvarende til rrc/d1/def og som kan ta med på landstreffet? Lurer sjølsagt på om det er mulig å modifisere noe hyllevare til å passe - feks festa på akslingen istf på chassis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Desse er bra: http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/URETHANE_BUMP_STOPS.html , Offroadbutikken hadde liggande eit sett til meg, og skaffar sikkert fleire. Dyre. Extreme4x4 ville at desse skulle kjøpast gjennom forhandlar i Noreg, og viste til Offroadbutikken.

 

Du har rett, lite med extended bump stops for D2 sjølv om der finst mange heva etter kvart. Min 2002 er heva 2" slik: Stivare framfjører, spacer under belgane bak, forlenga støtdemparar, bump stops som over, lenger bremseslangar, nedflytte ABS-kablar, omarbeidd travers under fremste mellomaksling (viktig). Fungerar heilt greit. Dekk er endå ikkje bytte, vurderar GG AT2 265/75-16.

 

Lukke til :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på Offroadbutikken i juli, men har ikke fått anna enn automatisk svar-mail om at ferien skulle gå over 1.8.2011, men det går vel kanskje over etterhvert...

 

Hvordan gjorde du for å flytte ned ABS?

 

Hvordan omarbeidde du traversen? Har (fremdeles) på planen å sette inn et mellomstykke slik at den kommer lavere - hva gjorde du?

 

EDith:

Det ville vært schmeckers med bilde, Rolf, billig løsning som har framtida for seg siden det går 17 av dem på dusinet!

Endret av Frode Haaland
Edith!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på Offroadbutikken i juli, men har ikke fått anna enn automatisk svar-mail om at ferien skulle gå over 1.8.2011, men det går vel kanskje over etterhvert...

 

Hvordan gjorde du for å flytte ned ABS?

 

Hvordan omarbeidde du traversen? Har (fremdeles) på planen å sette inn et mellomstykke slik at den kommer lavere - hva gjorde du?

 

 

ABS-kabel: Strekte og lirka, flytte skøytestykket ned i festeklipsa. Det er akkurat på hogg og sleike at det er slakt nok, veit det finst lenger kablar å få. Men med akslingen heilt utfjøra på eine sida og komprimert eller utfjøra på andre sida er det ok.

 

Travers: Sveiste på ein U-profil på undersida fyrst, for å behalde forma på traversen, så skar eg bort tilsvarande på oversida. Lukka endane, bora hol på undersida og fyllte opp med tunn Tectyl. Dette gjorde eg i sånn ca. 25 cm lengde, under mellomakslingen. På denne måten har eg ein knapp cm klaring til mellomakslingen når han er heilt utfjøra. Prøvde å kopiera inn bilete av dette i teksten her, men må nok vera litt meir avansert.....korleis legge til bilete her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet må legges inn i galleriet eller et anna sted på nettet, og http-lenken derfra må limes inn i posten. Men I got the point. Snedig. Tror jeg stick to the original plan med eit sandwicha stykke jern mellom travers og brakett...har dog en utfordring i at iallefall to av boltene er røket og sitter igjen i hølet sitt på ramme/braketten.

 

Har enda en utfordring, i at jeg hadde tenkt å få meg en transmissionguard (også fra offroadbutikken/scorpion/extreme), og den ligger flatt an mot begge traversene... Den må jeg nok tygge litt på.

 

ABS: Hos meg sitter skjøten (altså han/hun connector) i klipsen allerede; husker du hvor du fant forlenga kabler?

 

Edith: Bilde

transguardd2L.jpg

 

Her er min planlagte løsning (målene satt på handler om å finne korrekt tjukkelse på sandwichplata):

gallery_3_9_40599.png

Endret av Frode Haaland
Edith: bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet må legges inn i galleriet eller et anna sted på nettet, og http-lenken derfra må limes inn i posten. Men I got the point. Snedig. Tror jeg stick to the original plan med eit sandwicha stykke jern mellom travers og brakett...har dog en utfordring i at iallefall to av boltene er røket og sitter igjen i hølet sitt på ramme/braketten.

 

Har enda en utfordring, i at jeg hadde tenkt å få meg en transmissionguard (også fra offroadbutikken/scorpion/extreme), og den ligger flatt an mot begge traversene... Den må jeg nok tygge litt på.

 

ABS: Hos meg sitter skjøten (altså han/hun connector) i klipsen allerede; husker du hvor du fant forlenga kabler?

 

Edith: Bilde

transguardd2L.jpg

 

 

 

Eg vurderte ôg å flytta ned heile traversen, men då ville eg få eit stykke stål stikkande langt ned i heile breidda, godt eigna til å setja seg fast i stubbar, steinar og evt. andre avleggarar av Moder Jord. Slik som det er no, stikk den senka delen av traversen ned rett bak diffklumpen, der er han ikkje i vegen, kan tvert i mot virke beskyttande når ein prøver å rygge seg av nemnde avleggarar....

 

Hugsar ikkje i farten kvar eg fann ABS-kablane, men eit kjapt søk ga denne:

 

https://www.expeditionexchange.com/slickrockfab/

 

Der er mykje anna fint ôg, her gjeld det å begrense seg...... :) ............

 

 

Ser av biletet ditt at denne guarden nok må omarbeidast for å høve med mi løysing. Det er imidlertid ikkje noko problem å bygga ein slik guard som tek omsyn til "krokete" travers.....kor mange timar hadde døgnet sa du ???? :huh: ........

 

Tjukkelsen på spacer'n din meinar eg er om lag lik med tjukkelsen på traversen, stemmer godt med det eg gjorde. Har sett denne løysinga fleire stader, men det undrar meg ein smule at det er vanleg å bruka aluminium og ikkje stål i spacer'n . Vil tru det skaper diverse galvaniske finurlegheiter.....?.....Har erfaring med bygging av alu busskarosseri (Vest), der var det alltid nylonspacerar/hylser i boltforbindelsane mellom karosseri og stålråme for å unngå dette.

 

 

Eg måtte bore ut to av boltane som heldt traversen.......

Endret av Bjarte i Nordfjord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Da tror jeg at jeg går for slickrock-extension!

 

Vanlig problem med boltene altså... Hvor får man tak i sånn nylonskiver? Og som ikke selges i 2kvm store stykker :lol:

 

 

 

Gratulerar med valet :D !! Du kan alltids ringe delelageret til bussfabrikken Vidre, tidlegare Vest Karosseri i Stryn, og høyre. Tlf. 480 85 500.

 

Det er enklare å lage spacerane i stål, då unngår du heile problemet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ønske om senka bumpstops har jeg maskinert/sveiset

et mellomstykke i stål o.l. og brukt orginalversjonen

av bumpstops pga pris og tilgjengelighet.

De må byttes med jevne mellomrom som dere sikkert vet

og oftere ved krevende kjøring.

Keep It Simple excl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet må legges inn i galleriet eller et anna sted på nettet, og http-lenken derfra må limes inn i posten. Men I got the point. Snedig. Tror jeg stick to the original plan med eit sandwicha stykke jern mellom travers og brakett...har dog en utfordring i at iallefall to av boltene er røket og sitter igjen i hølet sitt på ramme/braketten.

 

Har enda en utfordring, i at jeg hadde tenkt å få meg en transmissionguard (også fra offroadbutikken/scorpion/extreme), og den ligger flatt an mot begge traversene... Den må jeg nok tygge litt på.

 

ABS: Hos meg sitter skjøten (altså han/hun connector) i klipsen allerede; husker du hvor du fant forlenga kabler?

 

Edith: Bilde

transguardd2L.jpg

 

Her er min planlagte løsning (målene satt på handler om å finne korrekt tjukkelse på sandwichplata):

gallery_3_9_40599.png

 

Iiiiiihaaaaaawwww, fekk til å setja inn eit bilete :) ! Fabelaktive greier, desse personlege datamaskinene du......

 

Her ser du traversen ferdig modifisert (og måla med svart Arcanol, har teke heile undersida på bilen med høgtrykkspylar, stålbørste, Owatrol og Arcanol....). Treng litt breidde på denne nedsenka delen, då akslingen bevegar seg rimeleg mykje frå side til side under fjøyring.

 

gallery_6635_9_891628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...